Gå till innehåll

0 i Kh


zeke66

Rekommenderade inlägg

Jag har en kompis som har ett skumt problem jag har aldrig varit med om något liknande..Han får inte upp sitt kh på något sätt.Han har bra ca och mg men kh vägrar blir inte ens utslag på testen från salifert.Han har på sitt salt pro reef 11 i kh om man kollar det innan man tillför det i akvariumet. Sen är det något som äter upp det totalt då i akvariumet visar testen inget finns inte ens med på skalan.Och han har tillsatt massor av kh höjande medel både från salifert och tritons märke. Då snackar vi mängder men ändå inget händer sjukt.Han har kanske runt 80 kilo sten i akvariumet varav 50 är köpt på butik. Vad kan det vara som äter upp kh så sjukt fort? Han har ingen sand i heller bara sten och några clowner och lite sniglar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som har ett skumt problem jag har aldrig varit med om något liknande..Han får inte upp sitt kh på något sätt.Han har bra ca och mg men kh vägrar blir inte ens utslag på testen från salifert.Han har på sitt salt pro reef 11 i kh om man kollar det innan man tillför det i akvariumet. Sen är det något som äter upp det totalt då i akvariumet visar testen inget finns inte ens med på skalan.Och han har tillsatt massor av kh höjande medel både från salifert och tritons märke. Då snackar vi mängder men ändå inget händer sjukt.Han har kanske runt 80 kilo sten i akvariumet varav 50 är köpt på butik. Vad kan det vara som äter upp kh så sjukt fort? Han har ingen sand i heller bara sten och några clowner och lite sniglar..

kan du förklara exakt vad som händer med testet, samt om det är de gamla kh testet med 2 flaskor, eller den nyare med enbart en. Blir de rött vid första droppen menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla även att sprutan får in "rätt" mängd vätska. kan finnas stora variationer... Har ibland stått väldigt funderande över att det ser konstigt ut då det visat sig att sprutan bara sugit luft...

Hur som helst så låter det skumt, skulle prova ännu ett nytt test, att det skulle vara 0 låter för bissart för att kunna stämma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag vet hur testerna fungerar då jag kan ju sköta mitt akvarium och har inga problem.Och det är nya testen med 2 droppar av den lilla flaskan till 2ml vatten.Sedan fyller man ju sprutan med den stora flaskan.

då är de den gamla testen..den nya är de bara en flaska..men de spelar i o för sej ingen roll..ska inte skilja så mkt som du beskriver. Men du..du skriver 2 ml vatten..ska de inte va 4ml!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej enligt instrutionen så ska det vara 2 ml Han har samma test som mig.En lite flaska med den blå vätskan i och en stor för att fylla sprutan med.

märkligt..alla saliferttest jag haft är de 4 ml på kh testerna, o 2 ml på Ca o Mg testerna...blir konfunderad över vad det är för test du kommit över isåfall:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...