Gå till innehåll

Norberg 400


Norberg

Rekommenderade inlägg

Just nu har jag lite lagom med fisk! men mer ska det bli framöver. Troligen anthias som det verkar för tillfället. Men tillfället kommer nog att styra vad det blir.

2 cirr. roseafascia

2 A. percula

1 Signigobius biocellatus

1 N. magnefica

1 N. decora

1 Liopropoma swalesi

okej så det blir inget kejsar slott mao? ;) alltid gött att ha några liter till övers för impuls köp hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker att det är vackert!

Inspirerande och annorlunda, tack för att du delar med dig av ditt tänk. När man bygger stenpartier i trädgård så finns det vissa estetiska principer som är allmänt vedertagna, det vanligaste röseupplägget i saltvärlden skulle klassas som "mandelpudding" eller "hundgrav".

Ditt känns fräscht och genomtänkt!

Jag tror att odlad sten är framtidens melodi, skulle själv gärna betala en extra slant om jag visste att reven fick vara orörda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Tommy! Har du sand i karet! olikt dig hehe... Lite snål med sten ändå, du måste väl ha något att limma alla sps fraggar på ;) annars jäklig fint. Fisken har jag sett live hemma hos Tomas för det är väl de som han inhyste ett tag? stora rackare men så himla vackra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy ser väldigt bra ut med de öppna ytorna, en fundering bara förr sa man att det behövdes en viss mängd med LS för att filtreringen skulle fungera på ett bra sätt, har du sten i sumpen också eller tror du det räcker med det i karet. Jag frågar pga jag själv vill bli av med stenen från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det där var snyggt? Det är alldels för lite sten i min smak. Tycker du skall minst ha sten upp till kanten i bak. Fisken (superhanen)var snygg iallafall..

sten upp till kanten e de mest ospännande jag vet....skönt med nytt tänk här som Norberg, med öppna ytor...de känns kul att se fisk komma simmandes även från bakrutan o framåt..de ger en känsla av ett störe akvarium o öppet hav. Behöver jag nämna att jag byggde mitt stenupplägg på ett liknande sätt..?;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen lugnt så man kan sätta sig vid datorn en liten stund!

Henrik: Stenen fick jag tag i hos Bioted, men jag har för mig att det var en av de större grossisterna i landet som tog in den så troligast kan nog vilken akvariebutik som hellst ta hem.

Stefan: Har du glömt att ta dina piller nu igen!! ;) Hoppas du har kryat på dig.

Maria: Tackar och bugar för det. Jag är själv intresserad av trädgård och visst finns det mycket likheter. Stenen jag fick tag i var dessutom förmånligare i pris änn "riktigt" sten.

Jörgen: Gissa om man har fått sina gliringar för det där med sanden. Men det är bara att bita ihop. Faktum är faktiskt att jag trivs väldigt bra med sand nu men det tog ett tag att väja sig.

Jepp fiskarna du såg hos Tomas var mina. Stora tycker du? Dom kan bli upp till 20 cm så det finns allt lite till att ge på de där rackarna.

Mer sten, ja kanske det det är ju faktiskt redan fullt med pinnar!! :)

Peter: Jag har använt grova korallgrenar som underlag att "limma" stenen på. Som lim har jag använt sånn där Korallcement man blandar med vatten. Funkar bra om man jobbar över vattnet med det.

Bo: Jag har totalt cirka 700 liter vatten i systemet och i huvudkaret har jag ca 30 kg sten och ca 20 kg sand. I sumpen har jag en ( 1 st) sten som blev över. Men jag förlitar mig inte huvudsakligen på stenen för att hålla vattenkvaliteen hög. Jag kommer att köra vodka som jag gjorde i förra karet vilket jag tyckte fungerade mkt bra i kombination med en kraftig skummare.

En fördel med att bygga stenen luftigt är ju att det inte blir områden med stillastående vatten utan det blir bra skjuts i hela karet vilket görm att vodkan blir effektivare.

Just nu har jag problem med att akvariet är för rent trots att jag matar och inte börjat med spriten ännu, så jag beöver mer fisk för att få ballans i det. Korallerna är lite för bleka om nosen just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sten upp till kanten e de mest ospännande jag vet....skönt med nytt tänk här som Norberg, med öppna ytor...de känns kul att se fisk komma simmandes även från bakrutan o framåt..de ger en känsla av ett störe akvarium o öppet hav. Behöver jag nämna att jag byggde mitt stenupplägg på ett liknande sätt..?;)

Mvh

Jonas

Jo jag giller känslan då fisken simmer mot och bort från en. Tyvärr är 50 cm lite futtigt nu när man hade 100 cm i förra karet. Men man få väll skaffa små fiskar så ser det ju större ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik: Stenen fick jag tag i hos Bioted, men jag har för mig att det var en av de större grossisterna i landet som tog in den så troligast kan nog vilken akvariebutik som hellst ta hem.quote]

Okey, vet du ifall det var imazo som hade den?

Skulle behöva fylla på med lite sten och jag stöttar hellre fake sten än plundringen av reven.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan stämma att det var Imazo, det klingar bekant! (har jag fel så rätta mig!)

Jag kan som sagt varmt rekomendera denna typ av sten. Jag vet att många vill ha alla skojiga småkryp och sånt men det slipper man i stor utsträckning med denna sten. Vilket jag personligen tycker är en fördel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey då ska jag ta kontakt med dem och kolla ifall det var dem :)

Bara att hoppas för isåfall kan jag köpa för grosist priser av dem =)

Du har ingen aning ifall dem har mer tillbehör till saltvatten förutom teknik?

Det är väl ca 2år sedan jag hade kontakt med dem och då gällde det bara reptiler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey då ska jag ta kontakt med dem och kolla ifall det var dem :)

Bara att hoppas för isåfall kan jag köpa för grosist priser av dem =)

Du har ingen aning ifall dem har mer tillbehör till saltvatten förutom teknik?

Det är väl ca 2år sedan jag hade kontakt med dem och då gällde det bara reptiler.

Jag tycker det är bättre om du köper av en butik. Be dem ta hem det du behöver det vinner alla på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...