Gå till innehåll

Gege:s revkar 833liter - Akvariet nerlaggt


garfish

Rekommenderade inlägg

Kul att många skriver här, Tack alla!

Lite nya tillskott, efter besöket på triton. Inte så roliga saker, men ett gäng "sopnissar" blev det.

2 st Lysmata Debelius - Eld Räkor och 2st Lysmata Amboinensis - Putsarräkor.

Kör fortfarande blå ljus, men ökat nu till 6 timmar. Snart åker sanden i och kör igång zeovit-reaktorn, någon dag efter bara.

post-972-14468915544211_thumb.jpg

post-972-14468915544371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blir bra det där Gustaf. Vad är det för sand du ska använda?

Anledningen att jag frågade om Goldflake var för att jag fick för mig att du höll i en sist vi sågs, men det kanske var du Magnus? ;)

Jag ska ha 3 påsar KZ sand + 1 påse ocean direct.

Jag hade väl flyt att hålla i påsen, inget mer! ;), men det var en ära det också :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer saker när man är på semester... snyggt, Gurra!

Och zeovit-reaktorn, då?

Klart det händer saker!, då man kan arbeta i fred, man blir ju nervös när man har en "stolle" i hälarna ;). Hoppas semester var 3vligt, gott bra med svärmor? ;)

Zeovit mediat ligger i osmosvatten, ska dra igång det imorgon (eller idag på e.m.) man arbetar nu och tiden hänger inte med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske tom blev Ö:et i Öööööööööörebrooooo.

Synd att det är en bit till Örebro, finns och verkar finnas många fina kar där

Kanske det. :)

Det finns väl inga långa distanser i denna hobby ? Du e alltid välkommen hit till gnällbältet! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Anders, jag är nöjd själv. Det blev inte pricken över i:et ? ;)

nä nä nä... ;)

Have a nice weekend ! själv ska jag arbeta :sur:

vem får inte göra det hela sommaren :( har inte semester förrän i augusti.. jobbar nu bara 6 dagar till sen ledigt i 6 dagar :) så man får väl vara glad ändå fast det är 35 grader + på jobbet =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovit-reaktorn startardes idag kl. 19,02.

Efter att fått i sanden för ett par dar sedan. Har den vita dimman nu lagt sig, och vattnet är relativt klart.

Bilder även tagna från den högra sidan.

Kör fortfarande blå ljus 6x80watt T5, 7 timmar/dag.

post-972-14468915594901_thumb.jpg

post-972-14468915595068_thumb.jpg

post-972-14468915595232_thumb.jpg

post-972-1446891559541_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden har lagt sig lite, men fortfarande lite mjölkigt.

Har även tagit bort Durson, då det blev en hinna på ytan i ytavrinningsboxen.

/Gustaf

Ser bra ut Gustaf!

Hur har du det nu i boxen, kör du med någon annan lösning eller är det fritt blås ner i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey så trevligt berätta mer hur du går tillväga

Kör du med 3h PÅ, 3h AV med pumpen?

Japp, jag kör 3 timmar på, 3 timmar av med pumpen, i 2 veckor. Har 1 liter Zeolit-media i reaktorn. Har tillfälligt fått tagit en liten eheim pump (300liter), har strypit den lite och matar med ca. 150liter/timma.

sedan ska jag mata Z-reaktorn med samma returpump, har en flödesmätare och kommer att mata med 300liter/timma per 1 liter Zeolit-media.

Matar med 1,6 ml ZeoStart.

5 droppar Zeobak och 5 droppar Zeofood. Varje dag. (kör lite försiktigt.) Ska sedan gå upp till 8 droppar vardera.

Snurrar på Z-filtret varannan dag i 40-60 sek. i 2 veckor eller till "Mulmproduktion"

Har 1 liter kol, i en Filter strumpa/behållare liggandes i sumpen.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja cykla karet nu. Mer ljus.

Jaja... du låter nu som Magnus, nu när han är borta. har du fått instruktioner av honom att tjata på mig? ;). Jag har ju haft det jätteskönt (nästan som semester...dock bara en dag till när han varit borta.) :)

Jag ska lägga dit ett par vita + fiji purple ´T5.or.

Ska sedan få upp mina 2 st MH 400 watt, fortfarande ambivalent vilket mer ljus jag ska komplitera med, T5? hur många rör?

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Gustaf!

Hur har du det nu i boxen, kör du med någon annan lösning eller är det fritt blås ner i sumpen?

Har satt en 40mm kran ner till sumpen och strypit den lite för att ta bort så mycket ljud som möjligt.

I Boxen har jag ett 40mm rör, med en 40mm muff längst upp i toppen, på så sett kan jag justera vattennivån i boxen.

Ska se om jag ska lägga dit en blå filtermatta runt boxen vid ytan, för att ta bort det sista skvalpandet. (har ej bestämt mig).

post-972-14468915596101_thumb.jpg

post-972-1446891559627_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade lite hur man kan mata Iaquatic Zeovitfilter bäst, nuvarande lösning blev,

Ett bit 5-7cm hård plastslang (vad det nu heter) :smiley9: som man sticker ned i den delen som man ska mata filtret med.

En liten plastbehållare, liten 1ml spruta, liten dropp pipett. (oftast får man dessa saker från ex. salifers tester) Droppa i önskad mängd ex zeobak/zeofood i plast behållaren/muggen, dra upp den flytande vätskan i sprutan med pipetten på sprutan.

Stick i sprutan på änden av plastslangen, öppna kranen till Zeolit-filtret och spruta i, stäng kranen och ta bort sprutan, och så vidare med de vätskor som skall matas i reaktorn.

hoppas det gick att förstå detta... ha det gott saltisar... njut av sommaren...sommaren brukar vara kort ;)

/Gustaf

post-972-14468915597848_thumb.jpg

post-972-14468915597982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har satt en 40mm kran ner till sumpen och strypit den lite för att ta bort så mycket ljud som möjligt.

I Boxen har jag ett 40mm rör, med en 40mm muff längst upp i toppen, på så sett kan jag justera vattennivån i boxen.

Ska se om jag ska lägga dit en blå filtermatta runt boxen vid ytan, för att ta bort det sista skvalpandet. (har ej bestämt mig).

Tack Gustaf! Hur upplever du denna ljudnivån mot din gamla Durso?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Gustaf! Hur upplever du denna ljudnivån mot din gamla Durso?

Ljudnivån är nästan detsamma, ska modifera den lite, Det enda som låter är "skvalpandet" från akvariet som rinner ned i boxen eventuelt lägga en bit filtermatta på ena kortsidan i boxen. För att ta bort det sista "skvalpet". (om det blir en ljuddämpare) Återkommer om jag löser detta.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...