Gå till innehåll

Vart tar fosfaten vägen?


Rekommenderade inlägg

Magnus - besväret för Robert var att han hade 5 i nitrat som snabbt steg till 10 samtidigt som korallerna slutade att växa. Min misstanke är fortfarande att han verkligen 0:at fosforn i systemet, dvs även den fosfor som normalt ligger i andra former än den vi kan mäta. Om det finns sådan fosfor (vilket det gör i de flesta system) så försvinner den från vattenkolumnen så fort som den omvandlas till ortofosfat och det finns ljus så att tillväxten är igång. (om man normalt ligger lågt i vattenkolumnen av ortofosfat). Teoretiskt så skulle man kunna se denna flux om man med tillräckligt känsliga metoder (fotospektrometer) kunde mäta ortofosfaten på morgonen innan ljuset och på kvällen precis innan det släcks. Du mäter alltså 0 men det finns ett inflöde som du inte ser. Det unika med Roberts fall är att han kan ha råkat ut för en situation där han inte har någon annan form av fosfor lagrad i systemet och därför behöver tillföra utifrån.

När han mätt sina volymmått i vikt så skall jag försöka räkna på en en massbalans för att se vad som händer och om antagandet kan vara rimligt - vilket jag inte kan avgöra i nuläget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Magnus - besväret för Robert var att han hade 5 i nitrat som snabbt steg till 10 samtidigt som korallerna slutade att växa. Min misstanke är fortfarande att han verkligen 0:at fosforn i systemet, dvs även den fosfor som normalt ligger i andra former än den vi kan mäta. Om det finns sådan fosfor (vilket det gör i de flesta system) så försvinner den från vattenkolumnen så fort som den omvandlas till ortofosfat och det finns ljus så att tillväxten är igång. (om man normalt ligger lågt i vattenkolumnen av ortofosfat). Teoretiskt så skulle man kunna se denna flux om man med tillräckligt känsliga metoder (fotospektrometer) kunde mäta ortofosfaten på morgonen innan ljuset och på kvällen precis innan det släcks. Du mäter alltså 0 men det finns ett inflöde som du inte ser. Det unika med Roberts fall är att han kan ha råkat ut för en situation där han inte har någon annan form av fosfor lagrad i systemet och därför behöver tillföra utifrån.

När han mätt sina volymmått i vikt så skall jag försöka räkna på en en massbalans för att se vad som händer och om antagandet kan vara rimligt - vilket jag inte kan avgöra i nuläget.

MVH Lasse

Jo, vi är inte oense där som vanligt. Jag tror också att fosfatet begränsade tillväxten.

Mitt lite slarviga handlar om att jag inte tror att OBALANSEN som skapade problemet. En obalans åt det hållet (lågt fosfat - högt nitrat) är enligt min erfarenhet inte något större problem. Det är dessutom en beprövad tysk metod...

Sedan kanske man ska fundera lite över när fosfat-testet verkligen indikerar 0 eller om det finns ett lägre värde än "0"...

Mitt Rowatest blir helt ofärgat när värdet verkligen är 0. Den gula färgen som ska visa "0" enligt färgskalan är inte 0, enligt min erfarenhet. Pröva mot osmosvatten eller nyblöandat saltvatten.

Jag kollar mitt fosfat mot referenscylindern över en helt vit yta. Jag är nöjd då jag ser att jag har lite färgomslag (fosfat) men att den är under "0" på färgskalan. Men där balanserar man på en skör tråd hela tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, vi är inte oense där som vanligt. Jag tror också att fosfatet begränsade tillväxten.

Mitt lite slarviga handlar om att jag inte tror att OBALANSEN som skapade problemet. En obalans åt det hållet (lågt fosfat - högt nitrat) är enligt min erfarenhet inte något större problem. Det är dessutom en beprövad tysk metod...

Sedan kanske man ska fundera lite över när fosfat-testet verkligen indikerar 0 eller om det finns ett lägre värde än "0"...

Mitt Rowatest blir helt ofärgat när värdet verkligen är 0. Den gula färgen som ska visa "0" enligt färgskalan är inte 0, enligt min erfarenhet. Pröva mot osmosvatten eller nyblöandat saltvatten.

Jag kollar mitt fosfat mot referenscylindern över en helt vit yta. Jag är nöjd då jag ser att jag har lite färgomslag (fosfat) men att den är under "0" på färgskalan. Men där balanserar man på en skör tråd hela tiden...

Hej Magnus.

Jag tror på dej och håller med dej med en liten reservation;):

De jag menade med vilket otyg en obalans i kvoten N/P kan ställa till med är framför allt när man har god tillgång på kol...inte annars...för då blir ju fosfor begränsande, o så fort nitrat ligger de allra minsta för högt så kommer denna nitrat att sluka fosforn. Dom system du referar till som funkar trots denna störda kvot kan ju ha brist på kolkälla också...??. i ett sånt fall håller jag helt med dej, men i en situation med god tillgång på kolkälla, borde ett för högt nitratvärde kunna ställa till de. Robert inledde tråden med att berätta att detta började just efter att han kört med kolkälla..därav min tanke åt de hållet;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta teorier!

Har gått och funderat på allt det här länge, har själv inte den teoretiska kunskap som krävs för att bena ut allt.

Jag tror inte att denitrifikation är något problem i karet. Jag har alltid haft omätbart nitrat (salifert). Har experimenterat lite till och från med att tillsätta nitrat och har hittills haft positiva erfarenheter vad gäller färg och tillväxt. Tillsätter jag inte nitrat så sjunker nitrathalten från t ex 5-10 mg/l till omätbart på några dagar/en vecka. Dock var inte så fallet den här gången. Då sjönk inte nitrathalten fören jag tillsatte fosfat.

Just det där med kvoten är ju en intressant tanke. Har ingen aning om, rent teoretiskt, vad en obalans kan ställa till med mer än att jag tycker mig ha sett i praktiken att en för låg nitrathalt i förhållande till fosfathalt har triggat cyano vid några tillfällen. Dock endast små plättar som snabbt försvunnit när jag sugit bort dem och pytsat i litet nitrat.

Hur får man kvoten att lira i en ett kar, som det lilla begränsade ekosystem det är?

Många kör ju till och från med fosfatbindande media, vissa tillsätter vodka, vissa nitrat, några kör med zeovitmetoden. Men inte så sällan ser man exempel få riktigt fina SPS-kar där nitraten ligger på flera mg/l medans fosfathalten deklareras som "0". Eftersom många tester är så onoggranna blir det ju mer att titta på korallerna och chansa sig fram lite (Not, min alldeles egna tanke..).

De flesta kar blir ju helt unika i detta avseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, min erfarenhet är också att om man tillsätter både kolkälla och nitrat så kommer fosfatet så småningom att bli riktigt, riktigt lågt.

Förmodligen kommer reslutatet att bli det samma om man har en enorm tillväxt och tillsätter nitrat, fosfatet kommer med tiden att bli omätbart. Och kanske även tillväxthämmande. Några korallodlare påstår att de i det läget tillsätter aminosyror för att motverka den tillväxthämningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus,

Jag har svarat Marko via mail igår.

mvh Ted

Yupp. Och svaret blev att jag skulle dubbla ZEObak dosen till 8dr (mot vanligen4dr 2ggr/v) och dosera två dagar i rad. Dag nummer två idag så imorgon mäter vi.

jonasroman: Du har en intressant teori om att kvoten är galen från början så blir det svårt att få ner nitraten, jag köper den med hull och hår.

Jag skulle inte stirra upp mig så mycket på ditt nitratvärde just nu om bara korallerna reagerar som dom ska. Den begränsade tillgången till fosfat borde göra det du är ute efter ändå. Vill du få ner nitraten skulle jag helt enkelt göra ett antal stora vattenbyten.

Korallerna ser ut att må hyffsat, men inte riktigt på topp. Vattenbyten är planerade till helgen, då blir det 25%. Det kommer göras arannan vecka i framtiden, i vilket fall som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, min erfarenhet är också att om man tillsätter både kolkälla och nitrat så kommer fosfatet så småningom att bli riktigt, riktigt lågt.

Förmodligen kommer reslutatet att bli det samma om man har en enorm tillväxt och tillsätter nitrat, fosfatet kommer med tiden att bli omätbart. Ocj kanske även tillväxthämmande. Några korallodlare påstår att de i det läget tillsätter aminosyror för att motverka den tillväxthämningen.

Intressant, på sätt och vis är det lite synd att uppgradera nu. Hade vart intressant att följa det här karet under längre tid och experimentera lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta teorier!
Har gått och funderat på allt det här länge, har själv inte den teoretiska kunskap som krävs för att bena ut allt.
Du verkar ha minst lika bra koll på detta som nån annan;)

Dock var inte så fallet den här gången. Då sjönk inte nitrathalten fören jag tillsatte fosfat.

De va detta jag fastnade lite för o tyckte va intressant...ditt nitrat sjönk inte förrän du började tillsätta fosfat. De måste ju bero på otillräcklig denitrifikation i just de läget..då alltså nitratsänkningen blev beroende av assimilation istället. Detta hände om jag fattat dej rätt efter du började med kolkälla......de ser jag som ett tecken på att din denitrifikationskapacitet förämrades efter kolkälletiden. jag kan ha missuppfattat tidsaxeln här, så återkom gärna med mer info:)
Just det där med kvoten är ju en intressant tanke. Har ingen aning om, rent teoretiskt, vad en obalans kan ställa till med mer än att jag tycker mig ha sett i praktiken att en för låg nitrathalt i förhållande till fosfathalt har triggat cyano vid några tillfällen. Dock endast små plättar som snabbt försvunnit när jag sugit bort dem och pytsat i litet nitrat.

med rubbad kvot kommer så att säga fel ämne ta slut för tidigt...,precis som du skriver är de ju himla svårt att styra de där, o kolkällorna i all ära, men man kan nog rubba systemet med dom om man gör fel. Potenta verktyg så att säga.

Lycka till o håll oss gärna uppdaterade...spännande tråd;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De va detta jag fastnade lite för o tyckte va intressant...ditt nitrat sjönk inte förrän du började tillsätta fosfat. De måste ju bero på otillräcklig denitrifikation i just de läget..då alltså nitratsänkningen blev beroende av assimilation istället. Detta hände om jag fattat dej rätt efter du började med kolkälla......de ser jag som ett tecken på att din denitrifikationskapacitet förämrades efter kolkälletiden. jag kan ha missuppfattat tidsaxeln här, så återkom gärna med mer info:)

Tar ett makroämne slut (vilket som helst) så slutar det växa, det har inget med nitrifikation att göra !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De va detta jag fastnade lite för o tyckte va intressant...ditt nitrat sjönk inte förrän du började tillsätta fosfat. De måste ju bero på otillräcklig denitrifikation i just de läget..då alltså nitratsänkningen blev beroende av assimilation istället. Detta hände om jag fattat dej rätt efter du började med kolkälla......de ser jag som ett tecken på att din denitrifikationskapacitet förämrades efter kolkälletiden. jag kan ha missuppfattat tidsaxeln här, så återkom gärna med mer info:)

På vilket sätt kan en kolkälla få denitrifikationen att haverera?

Det var inga stora mängder kolkälla. Ungefär en halv rekommenderad dos Ultra Organic.

Om det ändå skulle vara så att denitrifikationen inte fungerade, på vilket sätt skulle det påverka korallerna?

Nitraten var ju trots allt inte skyhög (om man ska lita något så när på testet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt kan en kolkälla få denitrifikationen att haverera?

Det var inga stora mängder kolkälla. Ungefär en halv rekommenderad dos Ultra Organic.

Om det ändå skulle vara så att denitrifikationen inte fungerade, på vilket sätt skulle det påverka korallerna?

Nitraten var ju trots allt inte skyhög (om man ska lita något så när på testet).

försök till svar på dina frågor:

Kolkällan gör ju att dom kolkälleberoende (heterotrofa), aeroba, bakterierna konsumerar/assimilerar NH4, NO2 och NO3. Dom anaeoroba denitrifikationsbakterierna får då mindre nitrat att leva på , då detta ju i första hand går till assimilation, och tillbakabildas därmed. Det är mkt möjligt att detta inte händer om man kör med så lite kolkälla som du gjorde, men rent teoretiskt gör kanske kolkällan att nitratelimineringen svänger över från denitrifikation till assimilation.

denitrifikationen påverkar inte korallerna direkt..de menade jag inte. de jag menar är att om denitrifiaktionen är för dålig, kommer nitrat ligga för högt. detta i sin tur kommer hålla nere fosfaten om man fortsätter med kolkälla, eftersom kvoten är felaktig..o fosfatsänkningen påverkar sen korallerna.

detta kanske inte hjälper dej så mkt nu..de e ju som de e..så de viktigaste är förstås, vad göra nu?. Om du har fortsatta ordentliga problem som tvingar dej till att dosera fosfat o nitrat är de nåt som är galet..de e min tro...då hade jag nog startat om hela karet, o satsat på en levande sandbädd med massor av nyttiga djur i densamma.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har tidigare spekulerats i huruvida den lilla kolkällan i Organic gör någon inverkan eller inte. Dock så har jag fått uppfattningen om att det är fler än jag som upplevt problem med sänkning av näringsvärden till för låga nivåer i samband med tillsats av Organic. Jag har inga som helst bevis för att det skulle vara så, det är rena spekulationer från min sida. Kan lika gärna vara en kedja av olyckliga omständigheter som sammanfaller samtidigt.

Med största säkerhet är kolkällan väldigt liten, men frågan är om det kan vara det lilla som får bägaren att rinna över om fosfaten redan från början är kritiskt låg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jonas:

Varför kallar du Ultra organics för kolkälla ??

Enl Claude så innehåller den visserligen alkohol fast i en mängd han anser obetydlig.

.

De står på flaskan att den innehåller "several organic carbon compounds". De stämmer bra med erfarenheten..ser mkt tydliga effekter efter bara två doser såsom mindre algväxt på rutorna, kraftigare skumning, samt utveckliandet av en bakteriehinna på stenen. jag tror inte kolkällan är obetydlig i detta preparat.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skriver iallafall :

"HI

You don´´t need to reduce Ultra Organic

There is only a very littel amount of carbon source

in Organic , The Ultra Organic is a trace element mix

with contains on organic compounds

So the colors will be better and the animals can take the

elements faster and better

Greets Claude"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har tidigare spekulerats i huruvida den lilla kolkällan i Organic gör någon inverkan eller inte. Dock så har jag fått uppfattningen om att det är fler än jag som upplevt problem med sänkning av näringsvärden till för låga nivåer i samband med tillsats av Organic. Jag har inga som helst bevis för att det skulle vara så, det är rena spekulationer från min sida. Kan lika gärna vara en kedja av olyckliga omständigheter som sammanfaller samtidigt.

Med största säkerhet är kolkällan väldigt liten, men frågan är om det kan vara det lilla som får bägaren att rinna över om fosfaten redan från början är kritiskt låg?

Jag har precis samma erfarenhet, och har sista tiden hört från rätt många akvarister vilka kolkälleeffekter ultra organics verkar ha...så jag tillhör den skaran som tror detta preparat innehåller betydande kolkälla för akvariet.

jag använder det själv just nu enbart för att få just en liten skvätt kolväte till mitt akvarium. ser positiva effekter..mer än jag vågat hoppas:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skriver iallafall :

"HI

You don´´t need to reduce Ultra Organic

There is only a very littel amount of carbon source

in Organic , The Ultra Organic is a trace element mix

with contains on organic compounds

So the colors will be better and the animals can take the

elements faster and better

Greets Claude"

OK..tack för bra upplysning:)

. Kanske är de då så att denna lilla mängd räcker för att ge effekt i vissa akvarium, men kanske inte i alla...??

i mitt akvarium verkar de va precis lagom mängd kolkälla nämligen som de tillför:)..de nollar nitraten totalt efter bara en fjärdedelsdos!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

försök till svar på dina frågor:

Kolkällan gör ju att dom kolkälleberoende (heterotrofa), aeroba, bakterierna konsumerar/assimilerar NH4, NO2 och NO3. Dom anaeoroba denitrifikationsbakterierna får då mindre nitrat att leva på , då detta ju i första hand går till assimilation, och tillbakabildas därmed. Det är mkt möjligt att detta inte händer om man kör med så lite kolkälla som du gjorde, men rent teoretiskt gör kanske kolkällan att nitratelimineringen svänger över från denitrifikation till assimilation.

denitrifikationen påverkar inte korallerna direkt..de menade jag inte. de jag menar är att om denitrifiaktionen är för dålig, kommer nitrat ligga för högt. detta i sin tur kommer hålla nere fosfaten om man fortsätter med kolkälla, eftersom kvoten är felaktig..o fosfatsänkningen påverkar sen korallerna.

detta kanske inte hjälper dej så mkt nu..de e ju som de e..så de viktigaste är förstås, vad göra nu?. Om du har fortsatta ordentliga problem som tvingar dej till att dosera fosfat o nitrat är de nåt som är galet..de e min tro...då hade jag nog startat om hela karet, o satsat på en levande sandbädd med massor av nyttiga djur i densamma.

Mvh

Jonas

Ah, då är jag med på ditt resonemang! :)

Jag anser själv att situationen inte är hållbar. Känns väldigt tillfredställande att se korallerna växa och färga ut nu efter alla problem. Dock står redan en 420 liters burk i vardagsrummet som väntar på att bli borrad och och uppstartad :)

Jag kommer att köra med nästan uteslutande "ny" sten vilken jag hoppas är "skitig" nog för att ge burken en god förutsättning till en framgångsrik miljö. Kommer köra en rätt öppen aquascape och ett lager levande sand på botten. Allt blir som vanligt, sump, skummare, kalkreaktor, cirkulation, UV och MH. Hoppas på att detta ger en "för hög" fosfathalt som jag under kontrollerade former kan ta väck med t ex Rowaphos. Känns bättre att kontrollera fosfathalten "uppifrån och ner" är "nerifrån och upp" :)

Kommer att ha mer fisk och mata mer (foderautomat) för att få in mer näringsämnen i systemet än nu.

Så jag har goda förhoppningar om att "slippa" detta problem i nästa burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, då är jag med på ditt resonemang! :)

Jag anser själv att situationen inte är hållbar. Känns väldigt tillfredställande att se korallerna växa och färga ut nu efter alla problem. Dock står redan en 420 liters burk i vardagsrummet som väntar på att bli borrad och och uppstartad :)

Jag kommer att köra med nästan uteslutande "ny" sten vilken jag hoppas är "skitig" nog för att ge burken en god förutsättning till en framgångsrik miljö. Kommer köra en rätt öppen aquascape och ett lager levande sand på botten. Allt blir som vanligt, sump, skummare, kalkreaktor, cirkulation, UV och MH. Hoppas på att detta ger en "för hög" fosfathalt som jag under kontrollerade former kan ta väck med t ex Rowaphos. Känns bättre att kontrollera fosfathalten "uppifrån och ner" är "nerifrån och upp" :)

Kommer att ha mer fisk och mata mer (foderautomat) för att få in mer näringsämnen i systemet än nu.

Så jag har goda förhoppningar om att "slippa" detta problem i nästa burk.

din nya burk verkar va ett kanonkoncept...e jag partisk.??kanske lite, för din nya skiss är exakt så som jag själv kör;)..:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vanligaste typen av denitrifikation (i DSB, LS och annat där heterotrofer är ansvariga) kräver en ganska kraftig tillsatts av organisk kolkälla för att fungera optimalt. De gamla typen av denitrifikationsfilter som fanns till akvarium byggde på tillsats av alkohol. De senare typerna som kommit i handeln bygger dock på autotrofa svavelbakterier. Ett denitrifikationsfilter som jag känner till (och som bygger på heterotrof denitrifikation) och som är på 1 kubik med ett genomflöde på idag ca 250 liter i timmen och en verkningsgrad på ca 90 % förbrukar just nu en anseelig mängd alkohol per dag då ingångsvärdena är höga. För att undvika att alkohol kommer ut i systemet så är det placerat ett aerobt bakteriefilter där bakteriemassa skördas. Mätningar är gjorda på hur mycket nitrat som denitrifieras i det anaeroba systemet jämfört med hur mycket som går in i tillväxt i det syresatta systemet. Förhållandet ligger någonstan på 20 till 1 i fördel för det syrefria steget. Tillsats av organisk kolkälla i ett akvarium gynnar denitrifikationen - se den graf som finns i en av trådarna om vodkametoden hur nitrathalterna sjunker efter ca en månad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående detta med kolkälla o vilket system som mest favoriseras:

Att kolkällan stimulerar assimilation vet vi ju..de är ju vodkans effekt o orsaken till att kolkällan verkar i princip direkt. Denitrifikationsbakterierna är också heterotrofa, o kan därför teoretiskt stimuleras vid tillförd kolkälla. det är emellertid inte självklart när man tillför kolk'llan utanför ett kontrollerat nitratfilter. I ett nitratfilter handlar det om stora mängder kolkälla samt en kontrollerad anaerob miljö. Om kolkälla tillförd direkt i vattnet kommer innebära en ökad denitrifiaktion är därför inte helt självklart enligt min tro. Vad kolkällan där gör med denitrifikationspotentialen i karet beror ju på hur mkt anaeroba zoner vi har i akvariet från början. I vodkatester har man ibland sett att nitraten sjunker ytterligare efter ca en månad, o visst beror de sannolikt på stimulerad denitrifiaktion. Jag tror dock man får vara mer ödmjuk där o inse att detta är inte alltid fallet i alla akvarium. Om man har ett akvarium med sämre förutsättningar för denitrifikation, dvs inget nitratfilter, kanske dålig levande sten, ej fungerande sandbädd mm..dvs dåligt med anaeroba zoner..då är de nog inte alls så självklart att tillförd kolkälla direkt i akvariet kommer stimulera denitrifikation, utan till o med tvärtom hämma den. Inget akvarium är de andra likt, så här tror jag inte vi kan generalisera.

Sen skall man tillägga att anaerob metabolism är mkt energiinneffektiv..de bildas betydligt färre ATP molekyler när nitrat reduceras än när syrgas reduceras. De betyder att dom aeroba heterotrofa bakterierna sannolikt är mkt lättare att driva igång än de anaeroba denitrifierarna. Ytterligare ett argument alltså att vara försiktig med att säga att tillförd kolkälla i akvariet gynnar denitrifikation.

Robert: Förlåt för utvikningen;)...nu åter till din tråd...:smiley9:

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Jag har nu fått de riktiga siffrorna från Robert

Han tillsatte ca 0,127 g KH2PO4 i veckan vilket gör ca 29 mg P per vecka och därmed ca 4 mg P per dag. KNO3 var 1,47 gram i veckan vilket ger ca 204 mg N i veckan och därmed ca 29 mg per dag. Kvoten N/P är här ca 7,25.

Han matade med ca 1 gram per dag med ett foder som innehåller ca 1,3 mg fosfor per dag. Fisken beräknade jag ta upp ca 0,3 mg men det är lite i underkant eftersom det rör sig om torrfoder men så räknade jag. Totalt tillfördes ca 5,2 mg P per dag. Om jag räknar om detta till tillväxt och använder P innehållet i fisk som riktlinje (är ca 0,45 % av våtvikten) så motsvarar matning och tillsatser en daglig tillväxt på ca 1,2 gram våtvikt (inkluderat all tillväxt exklusive fisken). Ingen omöjlighet som jag ser det och förutsatt att jag räknat rätt. Kvoten blir inklusive fiskmaten lite lägre ca 6,5

MVH Lasse

Edit

Om man ser till koncentration så har Robert fört till 0,02 ppm P per dag (motsvarar 0,06 uttryckt i ortofosfat) och det´har förbrukats och under den tid som han har haft tillväxt så är det inte alls omöjligt att det är precis dit det gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...