Gå till innehåll

Vart tar fosfaten vägen?


Rekommenderade inlägg

När jag mätt fosfathalten med Rowas test har jag inte fått utlsag på testet, alternativt att den tenderar något åt 0.008 mg/l P.

Låg tidigare högre i fosfat men p g a allt för frikostig tillsats av ett preparat med kolkälla dök fosfaten (det är i alla fall min teori). Då jag griper i alla halmstrån för att få ordning på blekta koraller så ingår det i planen att öka på näringsvärdena för att utesluta näringsbrist.

Nitraten har jag lagt på några mg/l med hjälp av KNO3.

Fosfaten vill jag lägga upp på minst 0.045 mg/l P enligt testet för att vara säker på att det inte är någon begränsande faktor.

Nu till pudelns kärna. Jag tillsätter fosfat i form av KH2PO4. Dagen efter en tillsats har jag mätt upp en fosfathalt på ca 0.08 mg/l P. Mäter jag några dagar senare så är jag tillbaka på 0. Har repeterat detta ett par gånger med samma resultat. Och senast förrgår tillsatte jag en dos igen, igår mätte jag 0.08 mg/l P och idag 0.06 mg/l P.

Vad är det troligaste,

Förbrukas det?

Binds det till LS?

Något som jag tycker pekar på att jag haft fosfatbrist är att jag inte fick ner nitraten (låg på stadiga 5-10 mg/l), makroalger vägrade växa samt allt för ljusa/blekta koraller. Efter en dos fosfat drog makrosarna igång genast och nitraten sjönk till omätbart på en vecka.

Tacksam för synpunkter/ledtrådar.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

pH? Kalciumhalt? Använder du kalkvatten? Växer det?

MVH Lasse

pH:t är mellan 8.0-8.3 på Saliferts testskala. Mätt nu mitt på dagen.

Kalciumhalten ligger för närvarande på ca 490 mg/l

(Fick problem med gångtiden på kalkreaktorn. Nu är reaktorn avstängd, tillsätter karbonater separat tills kalkhalten gått ner. Har dock haft de andra problemen även när ca låg på ca 450 mg/l)

Nej, kör inte med kalkvatten. Endast kalkreaktor.

SPS:erna växer för närvarande dåligt, snudd på inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tillsätter du för preparat i burken och vad har du för mätvärden överlag?

Utöver att jag normalt kör med en kalkreaktor med Rowalith C+ så tillsätter jag:

TM K+

TM A-

TM jod

TM strontium

KZ K-balance (tillsätter jag mycket lite av)

KZ Järntillskott

Mätvärdena ligger på:

pH 8.0-8.3 (Salifert)

kH ca 8 dKH (Salifert)

Ca 490 mg/l (av anledningen som jag skrev i inlägget ovan) (Salifert)

Mg ca 1300 mg/l (Salifert)

Sr ca 10-16 mg-/l (Salifert)

I (Iodate) ca 0.06 (Salifert)

K någonstans runt 400 mg/l (mätt med FM test)

Salthalt ca 1.025 vid 25 oC (vipparm)

NO3 1-5 mg/l (svårt att läsa av exakt), tillsats genom KNO3 (Salifert)

PO4 som sagt svajigt. Går ner till omätbart med Rowa när jag inte tillsätter (KH2PO4) något. (Rowa)

Ungefär så ser det ut idag och har gjort under en längre tid med undantag för Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med det kalciumvärdet går det inte att utesluta att du rätt snabbt får en utfällning av kalciumfosfat och det är dit din tillsatta fosfor går. Prova att sätta in fosfor någon halvtimme efter det att ljuset tänds och försök att räkna ut en daglig tillsättning. Hur växer makroalger och mjukkoraller (ex Xenia om du har någon). Får du några alger på rutorna?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu växer inte makroalger eller xenia nämnvärt alls. Står i princip stilla i tillväxt. På rutorna blir det en del gröna alger som vanligt.

Jag ska följa fosfatvärdet nu och se hur många dagar det tar innan det når 0.045 markeringen på testet. Det sjönk ju från 0.08 till 0.06 sedan igår så tippar på att jag är nere på ca 0.045 imorgon.

Tyvärr reser jag en hel del i arbetet men får försöka få till det ändå.

Jag tror i alla fall på att försöka få upp fosfatvärdet och samtidigt hålla upp nitraten på några mg/l. Om det inte har gett effekt på blekningen inom någon månad så får jag söka vidare efter orsaker.

Hela soppan med fosfatvärdet tror jag började när jag tillsatte Ultramin-S, så kolkällan i den verkar inte vara av helt obetydlig storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla du om inte du behöver tillsätta lite mer nitrat. Du vet ju vad jag tycker om nitrattester :). Tycker precis som du att allt tyder på för låga värden - sen om det är fosfaten eller nitraten - det kan vara svårt. Några tecken på röda cyano - om inte så skulle jag nog som du testa fosforspåret. Har du röda cyano så skulle jag krypa upp på nitratspåret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Historiskt har det vart så att jag har tillsatt en viss mängd nitrat i osmosvattnet, detta för att ligga på ca 5 mg/l, enligt testet :).

Rätt som det var slutade nitraten förbrukas och gick upp till 10 mg/l. Jag reagerade först inte på det, tänkte att jag kanske hade råkat tillsätta mer än jag brukar. Slutade att tillsätta nitrat och blev förundrad över att den halten vägrade sjunka. Flera veckor gick med en oförändrad nitrathalt. Något som aldrig hänt tidigare i karets historia.

Samtidigt såg jag de här symptomen komma krypandes, korallerna bleknade och vissa visade tecken på RTN. Efter ett tag la jag ihop 1 och 1 och insåg att det kan ha funnits ett samband mellan detta och att jag började tillsätta Ultramin-S igen efter en tids uppehåll.

Mätte fosfaten och testet var blankt.

Då tillsatte jag en dos fosfat och en vecka senare hade nitraten sjunkit så jag näst intill inte fick något utslag. Samtidigt såg jag att makroalger och vissa koraller började växa igen.

Sen gick tiden och jag tänkte inte på att tillsätta mer fosfat, hade givit två doser. Men inser nu att det möjligen kan vara så att jag behöver tillsätta mer, kanske är det en kombination av det höga kalciumvärdet.

Nu griper jag i alla halmstrån samtidigt och har avlägsnat en rotoraxel av metall (som var väldigt sliten och rostig) från kalkreaktorn, genomför två stora vattenbyten under helgen och filtrerar med aktivt kol. Samtidigt ska jag hålla bättre koll på fosfat och nitratnivåerna framöver.

Kanske dumt att göra alla dessa åtgärder samtidigt. Om det visar bättring kan jag inte med säkerhet säga vad som var lösningen. Men situationen är ohållbar för korallerna så jag känner mig tvungen att göra något radikalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen tillväxt så är det skumt!

Har du DSB?

Nej, ingen DSB. Jag håller själv på att tappa förståndet över det hela. Ena stunden växer det så det knakar och sen är det precis som det "tar slut på något" och tillväxten på SPS avstannar.

Just att det känns skumt är anledningen till att jag tar bort rotoraxeln av metall som sitter i pumpen i kalkreaktorn.

Just nu är jag inne på fosfatspåret samt rotoraxeln. Så kommer att eliminiera dessa faktorerna och se vad resultatet blir. Hjälper det inte på sikt blir det en omstart med tömning av burk och ny LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de värdena bör du ha en utfällning av kalcium hela tiden. Kolla i pumparna. Är det kalk på magneterna så har du utfällning. Och den kan dra med sig fosfat precis som Lasse skriver.

Hur mycket vatten byter du och vilket salt använder du?

Har inte sett någon kalk på magneterna, rengjorde returpumpen för någon vecka sen.

Jag byter 10 % av vattenmängden var, varannnan eller i sällsynta fall var tredje vecka. Beror lite på hur mycket jag är borta å jobbets vägnar. Saltet är Reef Crystals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de vattenbytena tror jag mer på att det beror på något som finns i vattnet och mindre på att något saknas.

Du har inga lustiga stenar eller doppvärmare i vattnet. Du har litet sand i karet. Vad är det för sort? Caulerpa och Xenia är båda beroende av litet jod. Men dina vattenbyten bör ge tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de vattenbytena tror jag mer på att det beror på något som finns i vattnet och mindre på att något saknas.

Du har inga lustiga stenar eller doppvärmare i vattnet. Du har litet sand i karet. Vad är det för sort? Caulerpa och Xenia är båda beroende av litet jod. Men dina vattenbyten bör ge tillräckligt.

Är inne lite på det spåret med. Om det inte är fosfat som saknas så fattar jag inte vad det kan vara annat än att jag har nått skumt i vattnet.

Jag har köpt stenen som "levande sten", det är det enda i stenväg som finns i burken. Hade sand förut, men har sugit ur den. Och den sanden köpte jag som korallsand på Korallrevet. Ingen värmare.

I teknikväg som är i kontakt med vatten har jag:

- Tunze Stream 6045

- Maxi-jet

- Marea stream

- Micro-Jet som driver en fosfatreaktor (som jag kör aktivt kol i just nu)

- 50 ml PET flaska till fosfatreaktorn

- AM Turboflotor 1000 skummare

- En stump armerad (ej metallarmering) plastslang mellan pump och skummare

- New-jet 3000 som returpump

- Flotör från Claes Ohlsson för automatisk påfyllning

- Deltec PF 509 kalkreaktor (dock med icke-original rotoraxel av metall, som nu är avlägsnad)

- Deltec UV 20W

- "Vanlig" flytande glastermometer

- Svarta buntband

- PVC-rör limmande med tangit

- Slang, modell som används till ytterfilter

- T-kors, för slang, akvariemodell

- Ytavrinningskam i plast

Nyligen avlägsnade detaljer är:

- Rotoraxel av metall som satt i kalkreaktorn

- 2 st plastbyttor, modell matförvaring

- En "korv" med nollnitrat som blivit hängandes i sumpen länge...

Utöver det finns endast levande sten, koraller och fiskar i vattnet.

Men jag har väl tänkt tanken fler än en gång om jag råkat tappa ner något i karet vid något tillfälle. T ex nån spik, skruv eller något. Kan inte påminna mig att jag skulle ha gjort det och kan inte se något utifrån heller.

Om jag inte får någon bot och bättring inom en snar framtid kommer jag riva burken, köpa ny LS och starta om. Just för att eliminira risken att det ligger nått elände bakom nån sten och förpestar vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte uppdatera läget.

Det jag gjort nu är att jag för 1 månad sedan:

- Ersatte rotoraxeln av metall till den keramiska som sitter original i reaktorn.

- Börjat tillsätta PO4 i osmosvattnet.

- Börjat tillsätta NO3 i osmosvattnet.

- Sänkt Ca till 430 mg/l

Och nu händer det grejer!

Inom en vecka efter att jag gjort ovanstående åtgärder såg jag tydligt att korallerna började växa igen samt fick färgen åter. Nu efter en månad växer alla koraller fortfarande så det knakar och färgerna blir bättre för varje dag.

Min teori är fosfatspåret, mitt akvarium fixar inte den låga fosfatnivå som jag legat på (0 enligt Rowa-testet). Nu ligger jag på 0.03-0.045 och nitraten har jag lagt på ca 1-2.5 mg/l (Salifert).

Slutar jag tillsätta fosfat så dyker fosfathalten direkt. Jag har ytterst begränsade kunskaper i biologi och kemi men för mig verkar det som att akvariet helt enkelt av någon anledning är utarmat på fosfat. Stenen köpte jag begagnad för 2 år sen och det verkar för mig som att systemet har för lite fosfat att spela med, allt förbrukas av alger och koraller och för lite återförs till vattnet (jag tar risken att bli idiotförklarad :) ).

Det känns i alla fall riktigt tillfredställande att resultaten inte lät vänta på sig när jag väl tog tag i problemet och genomförde de åtgärder jag trodde på. De långsiktiga reslutatet kommer jag aldrig få veta p g a att det nu står en 420 liters burk i vardagsrummet som väntar på att dras igång. Kommer ha ca 50% ny LS i det och hoppas att den stenen innehåller tillräckligt med "skit" för att jag ska slippa oroa mig för låga näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutar jag tillsätta fosfat så dyker fosfathalten direkt. Jag har ytterst begränsade kunskaper i biologi och kemi men för mig verkar det som att akvariet helt enkelt av någon anledning är utarmat på fosfat. Stenen köpte jag begagnad för 2 år sen och det verkar för mig som att systemet har för lite fosfat att spela med, allt förbrukas av alger och koraller och för lite återförs till vattnet (jag tar risken att bli idiotförklarad :) ).

Räkna in mig i den skaran också för jag tror att du har fullständigt rätt!!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min uppfattning är att Po4 strax under 0.04 och nitrat mellan 3-7 är värden som funkar ypperligt, det här med "absolute zero" tror i alla fall inte jag på

Det beror lite på vad vi snackar om för system, i det här fallet ja. Men skaran som odlar bakterier i en zeolitreaktor har inte näringsreserven i vattenkolumnen, utan i bakterieodlingen, de kan gå lägre.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket fisk har du eller hur mycket matar du?

/Janne

1 st Scopas

1 st Palett

1 st Olivaceus

1 st Odonus Niger

1 st Strigosus

1 st Hexatenia

2 st Percula clowner

Kirurgerna och tryckaren är alla av modell mindre, ca 8 cm (och dom kommer flytta till ett större kar inom ett par månader).

Dessa matas relativt sparsamt, oftast en gång per dag. Nån gång mer under helgerna och ibland kan de få ett uppehåll på 1-2 dagar om jag är bortrest.

Edit:

Matar nästan uteslutande med Formula One, både vegitabiliskt och animaliskt foder samt nån enstaka gång med artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på vad vi snackar om för system, i det här fallet ja. Men skaran som odlar bakterier i en zeolitreaktor har inte näringsreserven i vattenkolumnen, utan i bakterieodlingen, de kan gå lägre.

/Janne

Precis, jag kör ju ingen zeolitreaktor och korallerna är i princip beroende av näringsämnena i vattnet, så när som på att jag försöker ge dem en omgång TM zooplankton och phytoplankton en gång om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 st Scopas

1 st Palett

1 st Olivaceus

1 st Odonus Niger

1 st Strigosus

1 st Hexatenia

2 st Percula clowner

Kirurgerna och tryckaren är alla av modell mindre, ca 8 cm (och dom kommer flytta till ett större kar inom ett par månader).

Dessa matas relativt sparsamt, oftast en gång per dag. Nån gång mer under helgerna och ibland kan de få ett uppehåll på 1-2 dagar om jag är bortrest.

Edit:

Matar nästan uteslutande med Formula One, både vegitabiliskt och animaliskt foder samt nån enstaka gång med artemia.

Då skulle jag mata fiskarna mera istället för att tillsätta näringsämen, mina fiskar får mat flera gånger om dagen oftast frysfoder, flingfoder, torkade cyclops och sea veggies. Mata lite åt gången i omgångar så tror jag att det löser sig.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...