Gå till innehåll

Vart tar fosfaten vägen?


Rekommenderade inlägg

Där kom växtakvaristen fram Ove :) Givetvis är det rätt resonera så

Då räknar vi igen. Hoppas det blir mer rätt denna gång :).

Jag förutsätter att densiteten är den samma vilket nog inte är helt rätt men det kanske ger en fingervisning. Vi säger att du ligger på ca 0,0875 gram fosfat per dag - då blir det ca 0,125 gram KH2PO4 vilket ger i rent P blir ca 0,029 gram per dag (KH2PO4:s atomvikt 136 och P:s 31). 12 gånger så mycket KNO3 ger 1,5 gram per dag - I N är det 0,21 gram per dag (KNO3:s atomvikt 101 och N:s 14). Ett ratio mellan N och P på ca 7,2 vilket är mycket nära den naturliga kvoten för tillväxt (per atom räknat är den kvoten 16 till 1 och i vikt just ca 7,2 till 1. Nu är det mycket osäkra siffror eftersom jag översatt volym till vikt men allt du har rapporterat tyder att din fosfor försvinner i tillväxt. Du kan inte helt utesluta Ove´s kaliumspår det håller jag med om - har du märkt någon skillnad i de mätningarna? Edit - såg ditt svar efter jag tryckt på sänd - onödig fråga nu.

Jag hoppas jag räknat rätt denna gång - rätta mig om jag har fel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Får säga att detta är en mycket intressant tråd, mycket givande.

Lånar tråden lite till en relevant fråga.

Jag har ju ramlat på ZEOvit systemet, men jag har ett lite lustigt fenomen som jag inte riktigt begriper mig på. PO4 är omätbart och nitraterna ligger på 25-30!!

Om jag förstått detta rätt så kan inte nitraterna förbrukas om det inte finns tillräckligt med fosfat?

Vad tror ni experter, kan det vara värt att prova tillsätta KH2PO4?

Då är ju frågan om inte ZEOvit metoden falerar om man börjar tillsätta ämnen som denna ska ta bort?

Första skedet för mig blir dock att öka på doseringen av ZEObak och ZEOfood, och se vad som händer. Om inte det hjälper kan jag tänka mig att försöka tillsats av KH2PO4.

Vart köper man detta isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där kom växtakvaristen fram Ove :) Givetvis är det rätt resonera så

Då räknar vi igen. Hoppas det blir mer rätt denna gång :).

Jag förutsätter att densiteten är den samma vilket nog inte är helt rätt men det kanske ger en fingervisning. Vi säger att du ligger på ca 0,3 gram fosfat per dag - då blir det ca 0, 42 gram KH2PO4 vilket ger i rent P blir ca 0,097 gram per dag (KH2PO4:s atomvikt 136 och P:s 31). 12 gånger så mycket KNO3 ger 5 gram per dag - I N är det 0,7 gram per dag (KNO3:s atomvikt 101 och N:s 14). Ett ratio mellan N och P på ca 7,2 vilket är mycket nära den naturliga kvoten för tillväxt (per atom räknat är den kvoten 16 till 1 och i vikt just ca 7,2 till 1. Nu är det mycket osäkra siffror eftersom jag översatt volym till vikt men allt du har rapporterat tyder att din fosfor försvinner i tillväxt. Du kan inte helt utesluta Ove´s kaliumspår det håller jag med om - har du märkt någon skillnad i de mätningarna? Edit - såg ditt svar efter jag tryckt på sänd - onödig fråga nu.

Jag hoppas jag räknat rätt denna gång - rätta mig om jag har fel.

MVH Lasse

Jag kan ju inte låta bli att filosofera vidare :)

OM det nu är så att allt fosfor jag tillsätter försvinner i tillväxt. Skulle jag någonsin kunna sluta tillsätta fosfor i det system och med de förutsättningar jag har nu?

Om jag inte ändrar på någonting annat (även om det är det mest optimala att slippa tillsätta)

Visst skulle jag kunna mata mer o s v, men om jag nu väljer att inte göra det och köra vidare på samma spår...en rent teoretisk fråga av nyfikenhet. Kommer förbrukningen avta/kan jag "mätta" systemet på fosfor..?

Eller kan organismerna lära sig leva på mindre fosfor och då förbruka mindre om jag skulle sänka halten sakta...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får säga att detta är en mycket intressant tråd, mycket givande.

Lånar tråden lite till en relevant fråga.

Jag har ju ramlat på ZEOvit systemet, men jag har ett lite lustigt fenomen som jag inte riktigt begriper mig på. PO4 är omätbart och nitraterna ligger på 25-30!!

Om jag förstått detta rätt så kan inte nitraterna förbrukas om det inte finns tillräckligt med fosfat?

Vad tror ni experter, kan det vara värt att prova tillsätta KH2PO4?

Då är ju frågan om inte ZEOvit metoden falerar om man börjar tillsätta ämnen som denna ska ta bort?

Första skedet för mig blir dock att öka på doseringen av ZEObak och ZEOfood, och se vad som händer. Om inte det hjälper kan jag tänka mig att försöka tillsats av KH2PO4.

Vart köper man detta isf?

är det inte bättre du drar ner lite på bak och food, då borde fosfaten stiga? och noll på testet är ju bra i zeovit-metoden. (noll är ju inte noll med våra tester), jag skulle bett att få mäta vattenvärdena

hos bioted!

sorry vi lånade tråden Robert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert och Lasse, med all respekt. Det jag ser på bilderna är redan nu en högst "skitig" algburk, varför fortsätta köra det helt i botten?

Det är väl mycket bättre att skrapa loss alla alger som troligen avger diverse toxiner gentemot koraller, byta ut vattnet, se över din export osv.

Korallerna behöver inte all den fosfat som du stoppar i, fosfatspåret sammanföll helt enkelt med någonting annat du gjort för karet. Du har redan en sådan biologisk belastning i form av fiskar att det räcker.

Hade korallerna verkligen behövt all den näring hade inte dem överlevt i sin naturliga miljö och någon symbios mellan djur-alg hade överhuvudtaget inte uppstått om det hade räckt med att vara en enkel alg för att klara sig på egen hand och koralldjuret slapp att odla bakterier för konsumtion med hjälp av sockret från algen. Och alger verkar frodas helt på egen hand i den här burken.

Jag är helt övertygat om att du redan innan experimentet med fosfatet hade tillräckligt eller kanske för mycket fosfat i burken. Något annat spökade för dig.

Men nu har jag tjatat och ältat tillräckligt så jag avslutar med att önska dig lycka till, hoppas att det hela löser sig så småningom för dig Robert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert och Lasse, med all respekt. Det jag ser på bilderna är redan nu en högst "skitig" algburk, varför fortsätta köra det helt i botten?

Det är väl mycket bättre att skrapa loss alla alger som troligen avger diverse toxiner gentemot koraller, byta ut vattnet, se över din export osv.

Korallerna behöver inte all den fosfat som du stoppar i, fosfatspåret sammanföll helt enkelt med någonting annat du gjort för karet. Du har redan en sådan biologisk belastning i form av fiskar att det räcker.

Hade korallerna verkligen behövt all den näring hade inte dem överlevt i sin naturliga miljö och någon symbios mellan djur-alg hade överhuvudtaget inte uppstått om det hade räckt med att vara en enkel alg för att klara sig på egen hand och koralldjuret slapp att odla bakterier för konsumtion med hjälp av sockret från algen. Och alger verkar frodas helt på egen hand i den här burken.

Jag är helt övertygat om att du redan innan experimentet med fosfatet hade tillräckligt eller kanske för mycket fosfat i burken. Något annat spökade för dig.

Men nu har jag tjatat och ältat tillräckligt så jag avslutar med att önska dig lycka till, hoppas att det hela löser sig så småningom för dig Robert.

Om du läser vad jag skrivit så framgår det att jag inte har för avsikt att fortsätta köra burken så här. Tvärtom!

Jag skrev att jag håller med om att näringsvärdena är för höga och att jag kommer sänka dem sakta för att förbereda korallerna för den framtida flytten. Jag är fullt medveten om att dom är för höga, och det är inte heller det som diskussionen handlar om för min del.

Att jag sänker näringsvärdena är inget som hindrar mig från att filosofera kring hur akvariet hanterar den fosfor jag tillsätter. Jag tycker det är intressant att få input från olika håll och lära mig mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert - som jag ser det är ditt experiment ett av de få tillfällen där man faktiskt kan få siffror på näringsfluxen i ett välbefolkat hårdkorallkar under tillväxt. Jag skulle därför vilja ha ungefärliga uppgifter på hur mycket du matar och med vad?

Jag brukar inte lita på hobbytester och då framförallt inte nitrattesterna. Den huvudsakliga orsaken till att jag inte litar till nitrattesterna är att de vanligaste (som bygger på kadmiumreduktion) störs av kalcium och klorider. Kloridstörningen kan kompenseras bort genom att göra en kallibrering eller färgskala för den kloridhalt man testar. Eftersom kloridhalterna varierar från kar till kar så måste färgskalan kompenseras mot ett medeltal vilket gör att några få får någorlunda korrekta siffror medans andra får både för låga eller för höga värden (beroende på de enskilda karens kloridkoncentration). Däremot i ett fall som ditt när en person använder samma test på samma vatten så kan man åtminstone få ett hum om det går upp eller ner från ett värde som är sannt eller osant. Samma gäller din fosfattest du ser om värdet går upp eller ner från ett värde som inte behöver vara sannt absolut. Det är bara att konstatera att det du tillsätter försvinner och du ligger på en konstant nivå. De båda ämnena försvinner också i en takt som väl övernstämmer med en naturlig tillväxt. Min slutsats med de faktorer som du presenterar är att de försvinner på grund av tillväxt. Vad som gör det så intressant är att du tydligen under åren innan har lakat ur fosforn i din inredning och det är därför bara den tillförda fosforn som spelar någon roll.

Under de här veckorna när du legat på ett konstant värde skulle du kunna försöka summerar hur mycket du matat och med vad? Speciellt är jag intresserad av proteininnehållet och fosforinnehållet i ditt torrfoder - våtfoder har jag ett hum om deras innehåll (de flesta). Jag skulle vilja göra en kalkylering på fluxen genom ditt kar. Om det inte accepteras att jag gör det i tråden så kan jag göra det via PM till dig eftersom jag tror att detta exempel är ett gyllene tillfälle att göra en massbalans.

Vad gäller dina koncentrationer i vattnet av fosfor så är det klart att det går att sänka koncentrationen ytterligare men troligtvis räcker inte din fosfattest till för att kunna göra detta utan om du vill ligga på en lägre koncentration så bör du skaffa en Hanna eller liknande. En annan fråga är om du behöver fortsätta att tillsätta den mängd P och N du gör nu så tror jag att du kanske behöver göra detta (eventuellt med nedjusteringar för bättre färger) så länge du har kvar detta kar eftersom det för mig tyder på att du har lyckats med att urlaka P reserven i ditt kar totalt. Du kör BB vad jag kan se så du har ingen sand där du kan få läckage ifrån.

Det skulle vara intressant att veta vad du matar dina koraller med och om du just nu kör någon kolkälla.

I din nya burk kommer du nog inte till en början att ha detta problem eftersom, beroende lite på hur du gör med LS, du troligvis har en reserv fosfor från början. efter ett tag och med så mycket koraller som du har enligt din bild kan nog frågeställningen komma upp igen men observera att det finns mer än ett sätt att ge korallerna näringsämnen - ett är via zooxantellerna symbios - det andra är via att mata korallerna och då med bakterier. För tillväxt behövs näringaämnena fosfor och kväve - om någon tror något annat så bör man nog gå tillbaka till grundskolans biologi igen. På grund av koralldjurets symbios med zooxantellerna så kan korallen som helhet ettdera få dessa näringsämnen från vattnet i oorganisk form (med hjälp av zooxantellen) eller via konsumtion av organiskt kväve och fosfor (via gastrodermis i koralldjuret) eller olika fördelningar dem emellan - men fosfor och kväve i någon form krävs för tillväxt!

Du får tillväxt på dina hårdkoraller nu - tydligen bättre än någonsin tidigare också - vilket indikerar att din koncentration av fosfat i vattnet inte är så hög att den stoppar kalcifieringen dock gynnar den zooxantellernas tillväxt och du får lite mörkare färger.

Jag är dock inte skicklig nog att bedömma din eutroferingsgrad via några foton tagna med blixt - det kan endast du göra själv in real life.

MVH Lasse

PS Da Trucka - jag är nog av den meningen att man inte skall blanda olika system och orsaken till att du har så höga nitratvärden och 0 i fosfat (och vad göra åt det) bör du nog fråga de som har erfarenhet av den metod du kör om. Jag kan i alla fall inte svara på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert - som jag ser det är ditt experiment ett av de få tillfällen där man faktiskt kan få siffror på näringsfluxen i ett välbefolkat hårdkorallkar under tillväxt. Jag skulle därför vilja ha ungefärliga uppgifter på hur mycket du matar och med vad?

Jag brukar inte lita på hobbytester och då framförallt inte nitrattesterna. Den huvudsakliga orsaken till att jag inte litar till nitrattesterna är att de vanligaste (som bygger på kadmiumreduktion) störs av kalcium och klorider. Kloridstörningen kan kompenseras bort genom att göra en kallibrering eller färgskala för den kloridhalt man testar. Eftersom kloridhalterna varierar från kar till kar så måste färgskalan kompenseras mot ett medeltal vilket gör att några få får någorlunda korrekta siffror medans andra får både för låga eller för höga värden (beroende på de enskilda karens kloridkoncentration). Däremot i ett fall som ditt när en person använder samma test på samma vatten så kan man åtminstone få ett hum om det går upp eller ner från ett värde som är sannt eller osant. Samma gäller din fosfattest du ser om värdet går upp eller ner från ett värde som inte behöver vara sannt absolut. Det är bara att konstatera att det du tillsätter försvinner och du ligger på en konstant nivå. De båda ämnena försvinner också i en takt som väl övernstämmer med en naturlig tillväxt. Min slutsats med de faktorer som du presenterar är att de försvinner på grund av tillväxt. Vad som gör det så intressant är att du tydligen under åren innan har lakat ur fosforn i din inredning och det är därför bara den tillförda fosforn som spelar någon roll.

Under de här veckorna när du legat på ett konstant värde skulle du kunna försöka summerar hur mycket du matat och med vad? Speciellt är jag intresserad av proteininnehållet och fosforinnehållet i ditt torrfoder - våtfoder har jag ett hum om deras innehåll (de flesta). Jag skulle vilja göra en kalkylering på fluxen genom ditt kar. Om det inte accepteras att jag gör det i tråden så kan jag göra det via PM till dig eftersom jag tror att detta exempel är ett gyllene tillfälle att göra en massbalans.

Vad gäller dina koncentrationer i vattnet av fosfor så är det klart att det går att sänka koncentrationen ytterligare men troligtvis räcker inte din fosfattest till för att kunna göra detta utan om du vill ligga på en lägre koncentration så bör du skaffa en Hanna eller liknande. En annan fråga är om du behöver fortsätta att tillsätta den mängd P och N du gör nu så tror jag att du kanske behöver göra detta (eventuellt med nedjusteringar för bättre färger) så länge du har kvar detta kar eftersom det för mig tyder på att du har lyckats med att urlaka P reserven i ditt kar totalt. Du kör BB vad jag kan se så du har ingen sand där du kan få läckage ifrån.

Det skulle vara intressant att veta vad du matar dina koraller med och om du just nu kör någon kolkälla.

I din nya burk kommer du nog inte till en början att ha detta problem eftersom, beroende lite på hur du gör med LS, du troligvis har en reserv fosfor från början. efter ett tag och med så mycket koraller som du har enligt din bild kan nog frågeställningen komma upp igen men observera att det finns mer än ett sätt att ge korallerna näringsämnen - ett är via zooxantellerna symbios - det andra är via att mata korallerna och då med bakterier. För tillväxt behövs näringaämnena fosfor och kväve - om någon tror något annat så bör man nog gå tillbaka till grundskolans biologi igen. På grund av koralldjurets symbios med zooxantellerna så kan korallen som helhet ettdera få dessa näringsämnen från vattnet i oorganisk form (med hjälp av zooxantellen) eller via konsumtion av organiskt kväve och fosfor (via gastrodermis i koralldjuret) eller olika fördelningar dem emellan - men fosfor och kväve i någon form krävs för tillväxt!

Du får tillväxt på dina hårdkoraller nu - tydligen bättre än någonsin tidigare också - vilket indikerar att din koncentration av fosfat i vattnet inte är så hög att den stoppar kalcifieringen dock gynnar den zooxantellernas tillväxt och du får lite mörkare färger.

Jag är dock inte skicklig nog att bedömma din eutroferingsgrad via några foton tagna med blixt - det kan endast du göra själv in real life.

MVH Lasse

PS Da Trucka - jag är nog av den meningen att man inte skall blanda olika system och orsaken till att du har så höga nitratvärden och 0 i fosfat (och vad göra åt det) bör du nog fråga de som har erfarenhet av den metod du kör om. Jag kan i alla fall inte svara på det.

Tack för det utförligga inlägget Lasse!

Vad gäller matningen så kan jag endast göra en uppskattning/överslag. Jag har under den här perioden uteslutande matat med Ocean Nutrition Formula One och Formula Two pellets. Utslaget över en vecka tror jag en bra gissning är ca 1 kryddmått små pellets per dag (har tyvärr ingen våg som kan väga så små massor hemma. Om du är hjälpt av en exakt vikt kan jag ta med lite käk till jobbet och väga det där). Då har jag varvat Formula One och Formula Two. På helgerna blir det nog det dubbla, men sen blir dom utan käk i snitt en dag i veckan. Har matat med artemia max 2 ggr under den här tiden så det kan vi nog bortse ifrån?

Proteininnehållet är enligt innehållsdeklarationen:

Formula One: Minst 41.1%

Formula Two: Minst 38.1%

Fosforinnehållet kan jag inte tyda fram ur informationen på burken.

Sen får korallerna en dos av Tropic Marin Phytoplankton och Zooplankton 1 gång per dag. Då doserar jag ett mått (knappt ett kryddmått) av varje. Kan väga även detta om du vill. Har tyvärr inga uppgifter om vad det innehåller.

Är det dessa uppgifter något du kan använda?

Hojta till om du vill att jag väger det jag tillsätter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det inte vara så enkelt så att algerna på botten och på stenen, tar all din fosfat!

jag tror du kunde dubblat fosfat-tillsatsen och ändå mäta noll!

Kan lika gärna vara så. Jag vet inte hur mycket fosfat algerna tar. Jag vet att jag inte kan dubbla fosfattillsatsen och mäta noll. Jag ligger idag på stadiga 0.045 mg/l enligt Rowa. Dubblar jag tillsatsen under en vecka så mäter jag ca 0.06-0.08 en vecka senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, tänkte bara att ibland är svaret enklare än man tror:), jag har en kompis som mäter noll, men han har otrolig tillväxt på sina acroporor, dock dålig färg, tyvärr har han stora algproblem samtidigt (bryopsis). så frågan är om det är bundet i algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) Frågan är bara om det är någon idé att väga då det är omöjligt att väga rätt. Efter som vikt är så svårt att definera så är din våg bara likt dina nitrat mätningar i realitet till din våg. Det bästa hade varit om du kunde sända din våg till Lasse efter du vägt så han vet hur din våg väger. Inte ens orginal kilot har rätt vikt vid vägningar. Nästan knivigare än nitraten. :-) Eller samma story fast med annan twist.

OBS söndags humor med mycket glimt i ögat. Förlåt för OT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert - väg gärna din tillsats av KH2PO4 och KNO3 också så kan jag göra en total omräkning så blir det rätt. Väg 10 mått av varje ämne så är det lättare att få en siffra även med en noggran våg. Sedan delas ju bara varje vägning med 10 så får man ett måtts vikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert - väg gärna din tillsats av KH2PO4 och KNO3 också så kan jag göra en total omräkning så blir det rätt. Väg 10 mått av varje ämne så är det lättare att få en siffra även med en noggran våg. Sedan delas ju bara varje vägning med 10 så får man ett måtts vikt.

MVH Lasse

de här är ju krångligare än fauna marin;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får säga att detta är en mycket intressant tråd, mycket givande.

Lånar tråden lite till en relevant fråga.

Jag har ju ramlat på ZEOvit systemet, men jag har ett lite lustigt fenomen som jag inte riktigt begriper mig på. PO4 är omätbart och nitraterna ligger på 25-30!!

Om jag förstått detta rätt så kan inte nitraterna förbrukas om det inte finns tillräckligt med fosfat?

Vad tror ni experter, kan det vara värt att prova tillsätta KH2PO4?

Då är ju frågan om inte ZEOvit metoden falerar om man börjar tillsätta ämnen som denna ska ta bort?

Första skedet för mig blir dock att öka på doseringen av ZEObak och ZEOfood, och se vad som händer. Om inte det hjälper kan jag tänka mig att försöka tillsats av KH2PO4.

Vart köper man detta isf?

Jag har samma erfarenhet. I vårt fisksystem går det inte att sänka nitraten tack vare den begränsade fosfaten. Men samtidigt vill man ju inte ha fosfat i vattnet (fisken blir friskare utan) så vi struntar i nitratvärdet.

Jag skulle inte stirra upp mig så mycket på ditt nitratvärde just nu om bara korallerna reagerar som dom ska. Den begränsade tillgången till fosfat borde göra det du är ute efter ändå. Vill du få ner nitraten skulle jag helt enkelt göra ett antal stora vattenbyten.

Men kanske skulle Ted använda sin söndag till att svara dig i stället för till humoristiska inlägg... Han är den som vet hur ditt system fungerar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robert

Jag har försökt läsa igenom din mkt intressanta tråd, men ha överseende med mej om jag missat nåt:)

De hela har ju börjat med för låga fosfatvärden, och samtidigt ett ganska "högt" nitratvärde. När du då började tillsätta fosfat sjönk nitraten. Så långt är ju allt logiskt o förklarbart. Att fosfaten hela tiden förbrukas tror jag beror på, precis som dom flesta här , helt enkelt en konsumtion/assimilation av fosfaten. detta har du nu kompenserat med att tillsätta fosfat, o som logisk bieefekt ser du också då en sänking av nitraten.

Mina tankar:

Du har nog en obalans i kvoten fosfat och kväve..där tror jag ditt huvudproblem ligger. Då finns två lösningar..antingen höjer man fosfat som du gjort, eller så sänker man nitrat. de jag funderar över är alltså att de kan ju vara så att du från början haft såpass mkt mer nitrat i förhållande till fosfat, att fosfaten därför hela tiden trycks ner till noll. Men om nitraten samtidigt hade vart lika låg, eller i alla fall betydligt lägre, så hade fosfaten haft en chans att stiga lite, o de hade kanske blivit mer harmoni/balans mellan fosfat o nitrat. E du med?

Alltså...om man backar till ditt urspruingsscenario: varför inte sänka nitraten istället för att höja fosfaten..??

men visst..att sänka nitrat, när just problemet är ett lågt fosfat är ju omöjligt via assimilering/kolkälle vägen...de går endast via denitrifikation. Därför kan dina grundproblem bero på bristande denitrifikation i botten. Så här skulle flödesschemat kunna se ut som orsak till dina problem:

dålig denitrifikation-stigande nitrat-detta tillsamans med kolkällan(ultramin-s) sänker fosfaten-men då nitrat ligger för högt i förhållander till fosfat kommer fosfaten ta slut för tidigt, och nitraten stannar därför kvar på rätt så höga värden och fortsätter att hålla nere fosfat på för låga värden-

Så min tro är att din grunddiagnos är för dålig denitrifikation av nitrat som gör att kvoten N/P blir för hög, o problemet är därmed inte ett fosfatproblem primärt!

bara ngt tankar..kan givetvis ha fel eller missuppfattat dej...ser med spänning på vad du tror om detta:)

MVh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma erfarenhet. I vårt fisksystem går det inte att sänka nitraten tack vare den begränsade fosfaten. Men samtidigt vill man ju inte ha fosfat i vattnet (fisken blir friskare utan) så vi struntar i nitratvärdet.

Jag skulle inte stirra upp mig så mycket på ditt nitratvärde just nu om bara korallerna reagerar som dom ska. Den begränsade tillgången till fosfat borde göra det du är ute efter ändå. Vill du få ner nitraten skulle jag helt enkelt göra ett antal stora vattenbyten.

Men kanske skulle Ted använda sin söndag till att svara dig i stället för till humoristiska inlägg... Han är den som vet hur ditt system fungerar!

Hej Magnus,

Jag har svarat Marko via mail igår. För humor är tillåtet från näringsidkare men inte goda råd. Det kommer du snart lära dej när SG fattat att du också säljer grejer.

mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt denna tråden med stort intresse och skulle därför naturligtvis också vilja veta hur Ted kommenterar Markos situation. Om det är OT går det inte få det i en annan tråd då??

Robert: Lite som Jonas skriver misstänker man att en obalans mellan fosfat och nitrat kan ge en del skumma reaktioner på bla koraller. Har själv upplevt detta och inte helt funnit någon tillfredställande logisk förklaring.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus,

Jag har svarat Marko via mail igår. För humor är tillåtet från näringsidkare men inte goda råd. Det kommer du snart lära dej när SG fattat att du också säljer grejer.

mvh Ted

Misstänkte att det var något sånt...

Klart du måste få svara - alla vill läsa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppriktigt så tror jag inte det är något problem med ett 0 värde av fosfat och ett högt nitrat. Vi har det i vår lilla temporära korallbalja och det är inget problem, tvärt om. Det växer som ogräs. Då är nitratet ca 10.

Problemet uppstår om/när fosfatet temporärt stiger lite - då kommer skitalger som ett brev på posten. Vi har det problemet efter att vi satte i fiskar som behövde matas med nori...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...