Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

är kapaciteten på häverten mellan karen stor nog för att inte utgöra ett motstånd, kommer baljorna att hålla vattnet på samma nivå, när de står lika högt. Vi pratar om kanske 1K l/h, eller kanske ett par K l/h, så rätt genomfört blir nivåskillnaden omätbar. Rekommenderar dock att man använder flera hävertar för att ha en backup om någon av dem fylls med luft, eller blockeras av fast materia.

Överrinningsbox = Hävert? Jag trodde det var en pryl som, när man tex. får strömavbrott så stannar den och när strömmen kommer tillbaka så startar den upp av sig själv när flödet kommer igång. En hävert måste man väl dra de första vattnet igenom för att det ska börja flöda, med följd att om det finns luft i systemt så fungerar den inte. Har jag fattat det fel?

Ja. Utan tvekan. Eller ja, det går säkert att låta baljorna flöda över, stående i en ännu större sump, men det ser jag som opraktiskt, och kanske inte helt vackert.

B!

Vore ju supersnyggt. ;) Närå!

I vilket fall som helst verkar det som att jag inte kommer att ha två baljor ihop. Jag satsar på att dra i gång 330 L salt i en möbel och låter 318 L vara sötvatten någonstans i kåken.

Fick min Skummare idag. detVart en Deltec TS 1250. Verkar att fungera, men vad vet jag?

Någon som har lite information om en sånn? Vilka nivåer ska vattnet stå i ( rör och låda). Den jag har har koppen vid sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

TS1250 skall ha mellan 10 och 15 cm vattenivå i sumpen, där borde sitta markeringar på skummaren. Vattennivån i röret bestämms automatiskt, det enda du kan justera är luftinsuget. Men nivån borde hamna precis ovanför bajonettfattningen.

http://www.theaquariumsolution.com/files/Deltec%20Turbo%20Skimmers%20(2).pdf

Här finns allt du behöver veta!

//Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TS1250 skall ha mellan 10 och 15 cm vattenivå i sumpen, där borde sitta markeringar på skummaren. Vattennivån i röret bestämms automatiskt, det enda du kan justera är luftinsuget. Men nivån borde hamna precis ovanför bajonettfattningen.

http://www.theaquariumsolution.com/files/Deltec%20Turbo%20Skimmers%20(2).pdf

Här finns allt du behöver veta!

//Alex

Tack för ditt svar. Vad kan man ha i filterhållaren, eller filterfack, eller vad ni kallar det?

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog ganska vanligt man har aktivt kol vid behov. Facket behöver ju inte användas likaså med den blåa filtermattan, som lätt kan bli en fälla om den inte rengörs ofta.

Filtermattan, blå? Det finnns ett långt grönt filter där vattnet rinner ut, är den du talar om? Vid insuget sitter det ett galler, typ. Fälla för fisk?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningsbox = Hävert? Jag trodde det var en pryl som, när man tex. får strömavbrott så stannar den och när strömmen kommer tillbaka så startar den upp av sig själv när flödet kommer igång. En hävert måste man väl dra de första vattnet igenom för att det ska börja flöda, med följd att om det finns luft i systemt så fungerar den inte. Har jag fattat det fel?

En hävert stannar när sugsidan suger luft. Med två akvarier i samma höjd, och hävert förbindelse dem i mellan, händer det ingenting vid ett strömavbrott. Överinningsboxar använder sig av en hävert och 2 kammare i samma höjd för att inte behöva manuellt startas på nytt vid tex strömavbrott. Nakdelen med hävertar är att lågt flöde gärna låter luft ansamlas och om det kan samlas mycket nog, avbryts häverten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtermattan, blå? Det finnns ett långt grönt filter där vattnet rinner ut, är den du talar om? Vid insuget sitter det ett galler, typ. Fälla för fisk?

/Micke

Det är det filtret han menar (tar det för givet i alla fall) och oftast är det blått. Det samlas en massa skit i det och gör man inte rent det påstås det bli en nitritgenerator som ofta har kallats för fälla. Det samlas mycket skit i filtret. Personligen tror jag inte att det blir en generator där men jag kan inte föra det i bevis och har inte erfarenhet nog då jag gör rent mitt filter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hävert stannar när sugsidan suger luft. Med två akvarier i samma höjd, och hävert förbindelse dem i mellan, händer det ingenting vid ett strömavbrott. Överinningsboxar använder sig av en hävert och 2 kammare i samma höjd för att inte behöva manuellt startas på nytt vid tex strömavbrott. Nakdelen med hävertar är att lågt flöde gärna låter luft ansamlas och om det kan samlas mycket nog, avbryts häverten.

B!

Även i en överrinningsbox? Jag trodde det var därför man använde överrinningsboxen, för att slippa möjligheten till stopp pga. tex. strömavbrott eller annat som segar ner flödet till överinningsboxen.

Tack för ditt svar.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det filtret han menar (tar det för givet i alla fall) och oftast är det blått. Det samlas en massa skit i det och gör man inte rent det påstås det bli en nitritgenerator som ofta har kallats för fälla. Det samlas mycket skit i filtret. Personligen tror jag inte att det blir en generator där men jag kan inte föra det i bevis och har inte erfarenhet nog då jag gör rent mitt filter!

Sha Jonas å tack för ditt svar. Då e jag med. Självklart måste man ju rengöra filtren.

/Micke <------ Snart en klass högre upp dvs. Glad Amatör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även i en överrinningsbox? Jag trodde det var därför man använde överrinningsboxen, för att slippa möjligheten till stopp pga. tex. strömavbrott eller annat som segar ner flödet till överinningsboxen.
Japp, även i överrinningsboxarna. Det är inget stort bekymmer, men risken för att häverten ska sluta fungera finns. Oftast är boxarna konstruerade så att de skapar turbulens som suger med sig eventuella luftansamlingar i häverten innan de blir för stora, men blir flödet långsamt nog kan det åtminstone teoretiskt fortfarande hända. Sannolikheten för så låga flöden är inte stor. Praktiskt taget är hävertar mellan två behållare med samma vattennivå i idiotsäker. Men alla vet ju vad som händer när man gör något idiotsäkert. Någon kommer med en bättre idiot.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar rummet att arta sig. Saknas endel saker:

Dimmer, taklampa (80talsspindellampan ska bort) mm. Där akvariumet står blir placering för akvariemöbel och till vänster om det hamnar tevemöbel. Eller om jag bygger in allt i en långbänk, vi får se, vad han utan tumme mitt i handen säger

.

Nu tar vi "helg" till på fredag. Då kommer elektrikern och drar in jordat i rummet, varför? jag vet inte men jag tycker det verkar bättre (man e ju ingen elektriker). Han ska oxå montera dimmer till taklampan och fasa om, så man får lite rakre ström in till rummet osv. Möbel till akvariumet bygger vi på fredag. Jag tror att det blir en enklare variant än vad jag från början hade tänkt mig. Jag ville ha en med skåp ovanför oxå, men ändrade mig då jag såg Gierths kar *slurp* <----- på karet alltså. Såg att dom hade hans bullet på www.aquastyle.se supernice.

Nu till bilderna på rummet idag.

post-3792-14468915291581_thumb.jpg

post-3792-14468915291736_thumb.jpg

post-3792-14468915291895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är vi nöjda med rummets stil. Macen har fått sin privata hörna och det nya bordet är utplacerat. Nu går man i väntans tecken. På fredag ska bygget av möbel börja.

Jag har oxå kikat lite på grejor på triton. Någon som har en åsikt om dessa:

mekanisk vågmaskin "Squid" Beskrivning:

En smart mekanisk wavemaker som driv av vattentryck från valfri pump 200-4800L/h, växlar mjukt mellan två utblås och skapar naturliga vågrörelser som främjar korallernas trivsel

http://www.vmatrix.com/clients/3IQ_scwd/video/

---------------------

Överriningsbox 2400 l/h

Beskrivning:

Aquarium systems overflow-box, klarar 2400L/h, komplett med dubbla flexi slangar, anslutningar och klammrar.

Vattennivå ca 35-40 mm från överkant

Mått ytterdel BxDxH 245x85x240

Mått innerdel BxDxH 210x75x230

----------------------------

Tunze 3155 osmolator universal.

Beskrivning:

Tunze 3055 osmolator universal, påfyllningsautomatik för färskvatten med överfyllnadsskydd.

komplatt med pump och slangar -max 52L/h max lyfthöjd 0.9m / 22L/h vid 2,2m

----------------------

Tilläggas kan: Man ser "bajsen" (vi kallar den så) den bruna skinnsoffan på ena bilden. Jag har aldrig provat en skönare soffa i hela mitt liv. Den är en riktigt ful möbel men otroligt skön att både sitta och ligga i.. ;)

post-3792-14468915294747_thumb.jpg

post-3792-14468915294927_thumb.jpg

post-3792-14468915295092_thumb.jpg

post-3792-14468915295251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en åsikt om dessa:

mekanisk vågmaskin "Squid" Beskrivning:

En smart mekanisk wavemaker som driv av vattentryck från valfri pump 200-4800L/h, växlar mjukt mellan två utblås och skapar naturliga vågrörelser som främjar korallernas trivsel

Ett par saker att tänka på med SCWD'n. Jag gillar min, men...

Monteras stående. alla inälvorna är av plast, själva "karusellen" som står för öppnande, och stängandet av då båda utgångarna slipas sönder av i stort sett vilka partiklar som helst, så förutsatt att man inte har absolut partikelfritt vatten ska SCWD'n stå upp, för att förhindra att eventuella partiklar samlas i kammaren.

Det är hopplöst att få slangar att sluta ordentligt tätt på anslutningarna utan ett par ordentliga slangklämmor, och då riskerar man istället att spräcka SCWD'n istället.

Den enheten som triton har bild på, tvivlar jag på att du kan få ett så högt flöde genom att det ger ett signifikant resultat för korallerna, eller ens det visuella intrycket för åskådaren. 3iQ listar switch tider baserat på flöde, och lägsta specificerade är 567 l/h och ger 22 sekunders switch tid. De hävdar för allt i välden inte att lägre flöden gör att den slutar fungera, men med 40% effekt förlust på så lågt inflöde, är inte chanserna bra... 200l/h vet jag inte var Triton fått ifrån, men det låter orealistiskt. Samma gäller för övre läget. 3iQ anger 2721 l/h, med 10% effektförlust, och 4'a sekunders switch tid. Vid nästan det dubbla flödet, måste den om inget anant få en ordentlig genom körare... Ovanpå det hör anslutningarna en inner-diameter på knappt 10mm. Det ska en bra pump till för att orka puta igenom 4800 l/h. Och vid det laget tror jag inte den växlar "mjukt" längre.

Min har som sagt fungerat bra, jag har plockat den ur drift för stunden, för att förbättra den... Nå, för att de den möjlighet till högre flöde. En bieffekt blir att den kommer släppa något mer vatten genom på den stängda sidan, men det har aldrig varit helt stop där i alla fall.Ett par ordentliga borr, och en skvätt tangit lim, lite PVC, och det känns som om man är redo för att närma sig de siffrorna i överkant. Mycket simpel att modifiera om intresset faller på, konstruktionen är löjligt enkel när man väll tittat efter. Som så mycket annat. Önskar jag hade en flödesmätare, så jag kunde ge siffror för flödet efter mod, med 25mm in, 20mm ut, och 5000 l/h på pumpsidan. Med en 1200 l/h och original anslutningar, fick jag uppskattningsvis 6-800 l/h, så jag antar att den pumpen jag hade inte hade tryckhöjd nog för att klara leverera enligt 3iQ's siffror (de räknar med 20% förlust för att driva SCWD'n i det flödet)

Ledsen, jag tycks ha svårt för att fatta mig kort. Jag ska försöka sammanfatta.

Kul grej, lite plastig, klart underdimensionerad för normala saltvattensbaljor, har en tendens till att surra lite, och väsnas en hel del om det kommer in luft i den. Under icke optimala förhållanden får den en kort livslängd, men realistiskt sett borde den klara ett par år, och till det priset den betingar, är det inte ett stort problem. Finns nu en ny version, med större anslutningar, tillgänglighet och realistiska flöden är för mig okänt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, men livfarligt att ställa karet vid dumburken... man kan ju missa nyheterna:skrattar:.

Sha och tack för dit svar. Jag kommer ändock inte ha råd med el till teven, så den kommer då aldrig att få vara på. Så nyheter är ett minnne blott. ;)

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par saker att tänka på med SCWD'n. Jag gillar min, men...

Monteras stående. alla inälvorna är av plast, själva "karusellen" som står för öppnande, och stängandet av då båda utgångarna slipas sönder av i stort sett vilka partiklar som helst, så förutsatt att man inte har absolut partikelfritt vatten ska SCWD'n stå upp, för att förhindra att eventuella partiklar samlas i kammaren.

Det är hopplöst att få slangar att sluta ordentligt tätt på anslutningarna utan ett par ordentliga slangklämmor, och då riskerar man istället att spräcka SCWD'n istället.

Den enheten som triton har bild på, tvivlar jag på att du kan få ett så högt flöde genom att det ger ett signifikant resultat för korallerna, eller ens det visuella intrycket för åskådaren. 3iQ listar switch tider baserat på flöde, och lägsta specificerade är 567 l/h och ger 22 sekunders switch tid. De hävdar för allt i välden inte att lägre flöden gör att den slutar fungera, men med 40% effekt förlust på så lågt inflöde, är inte chanserna bra... 200l/h vet jag inte var Triton fått ifrån, men det låter orealistiskt. Samma gäller för övre läget. 3iQ anger 2721 l/h, med 10% effektförlust, och 4'a sekunders switch tid. Vid nästan det dubbla flödet, måste den om inget anant få en ordentlig genom körare... Ovanpå det hör anslutningarna en inner-diameter på knappt 10mm. Det ska en bra pump till för att orka puta igenom 4800 l/h. Och vid det laget tror jag inte den växlar "mjukt" längre.

Min har som sagt fungerat bra, jag har plockat den ur drift för stunden, för att förbättra den... Nå, för att de den möjlighet till högre flöde. En bieffekt blir att den kommer släppa något mer vatten genom på den stängda sidan, men det har aldrig varit helt stop där i alla fall.Ett par ordentliga borr, och en skvätt tangit lim, lite PVC, och det känns som om man är redo för att närma sig de siffrorna i överkant. Mycket simpel att modifiera om intresset faller på, konstruktionen är löjligt enkel när man väll tittat efter. Som så mycket annat. Önskar jag hade en flödesmätare, så jag kunde ge siffror för flödet efter mod, med 25mm in, 20mm ut, och 5000 l/h på pumpsidan. Med en 1200 l/h och original anslutningar, fick jag uppskattningsvis 6-800 l/h, så jag antar att den pumpen jag hade inte hade tryckhöjd nog för att klara leverera enligt 3iQ's siffror (de räknar med 20% förlust för att driva SCWD'n i det flödet)

Ledsen, jag tycks ha svårt för att fatta mig kort. Jag ska försöka sammanfatta.

Kul grej, lite plastig, klart underdimensionerad för normala saltvattensbaljor, har en tendens till att surra lite, och väsnas en hel del om det kommer in luft i den. Under icke optimala förhållanden får den en kort livslängd, men realistiskt sett borde den klara ett par år, och till det priset den betingar, är det inte ett stort problem. Finns nu en ny version, med större anslutningar, tillgänglighet och realistiska flöden är för mig okänt.

B!

Tack för ditt svar.

Jag tror att jag inte köper den. Perfekt att du inte kan fatta dig kort för jag har svårt för att "fatta kort". Min skalle behöver "långt" för att fatta.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Resun Wavemaker som varierar flöde från 2000 upp till 15000 liter i 3 olika intervaller som du ställer tid på hur du vill med controlern.

Lite klumpig i ett mindre kar, men löjligt billig för dom litrarna och hur den funkar.

Helt klockren. Tror att jag gav 1000 spänn.

Tack för ditt svar.

Har du någon länk till den, eller vart köpte du den?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du skal bestemt benytte osmose da du dermed får meget bedre vandkvalitet. Det kan ses i længden med mindre alger i karet. Du får mindre silicat og nitrat.

Jeg har på arbejdet i danmark saltvantten til 4 kr /liter, men da skal du jo have dunke og have det i, så det er nok lidt svært.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du skal bestemt benytte osmose da du dermed får meget bedre vandkvalitet. Det kan ses i længden med mindre alger i karet. Du får mindre silicat og nitrat.

Jeg har på arbejdet i danmark saltvantten til 4 kr /liter, men da skal du jo have dunke og have det i, så det er nok lidt svært.

Set blir osmos!

Mange takk for ditt svar

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...