Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

Först skulle jag vilja säga att hela grejen med 330 L sket sig i sista stund. För när snickar´n kom och mätte för möbel så nämnde han att han hade en burk stående hos morsan hans. Vi åkte förbi och kikade på väg till brädgården... Visst, den tar vi sa jag. Så hela bygget ändrades till att förädla möbeln som jag fick med. Vi höjde karet med 22 cm samt att vi gjorde skåpet delbart så man enkelt kan plocka i och ur sumpen. Så istället blev det ca 750 L 6 kantsakvarium. Här kommer lite bilder på arbete, snickar´n och vad han åstakom. Nu återstår att spackla upp och måla möbel. Vit tror vi det blir. Någon som har åsikter om vad för färg man skall använda eller inte använda? Antimögel ska man inte ha.

Nu är ju denna burk ca 90 cm djup, bör man fundera över lite starkar lampor än de jag tidigare funderade på? De jag tidigare tittat på var 2 st 150 wattare halogen.

Elektriker och jag gick om varandra idag så han sa att han skulle komma förbi i morrn, vi får se vad det blir.

En annan möjlig fördel med detta kar är att botten är inte i glas utan i trä och gummimassa av någe slag. Det göt väl att det blir enklar med bottenhål? Eller är det dumt att borra?

/Micke

post-3792-14468915303463_thumb.jpg

post-3792-14468915303563_thumb.jpg

post-3792-14468915303637_thumb.jpg

post-3792-14468915303731_thumb.jpg

post-3792-14468915303883_thumb.jpg

post-3792-14468915304032_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nya karet ser ut att bli ett spännande kar! Dock försöker vi undvika annonser i trådarna och hänvisar till köp och sälj!

/Moderator

Sorry! Det var inte riktigt var min mening att trampa någon på tårna genom att skriva så. Jag ändrar text, och använder i fortsättningen Köp & Sälj för annonsering.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry! Det var inte riktigt var min mening att trampa någon på tårna genom att skriva så. Jag ändrar text, och använder i fortsättningen Köp & Sälj för annonsering.

/Micke

Det är ingen fara men det blir bättra att ha annonmserna på rätt ställe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du undrade tidigare om bottenmatrial. I min burk ligger en Back to Nature Slimline fastlimmad. Perfekt att bygga revet på.

Lasse

Nybörjare i kvadrat

Hej och tack för ditt svar.

Jag kikade på de (har sett de tidigaRE) och kommer troligtvis att använda det. När man limmat fast det, är det vattentät då? Eller är det typ som foam, skum och släpper igenom vatten efter viss tids användning?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. belysning så hade jag nog kört på antingen 250 eller 400W MH med några kompletterande 24W för start och stopp av belysningstiden i ett så djupt kar.

Tack för ditt svar.

Skummaren fyller sin funktion. Tack.

Vad tror du är rekomenderat att ha mellan yta och ljusramp? Det sitter ett lock på som jag kan vara intressearad av att använda, kanske 10 cm högt, måste jag, troligtvis modifiera locket genom att höja det typ till 30 cm?

När man talar sumpen (som jag börjat spåna på), så brukar man säga att det ska vara vissa mått i de olika kammrarna. Jag läste någonstans att 25 cm var ett bra mått att utgå ifrån på högsta fall. Är det någe du håller med om?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har en skummare redan, så kolla vilket djup som den vill ha och börja där..
''

Hej och tack för ditt svar.

Jag har sökt men inte riktigt fått någon klarhet i vad skummaren vill ha. Han jag köpte den av säger ca 12 cm inuti skummaren.

Den här har jag:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=190&cat=13

Det jag har hittat är på Tyska och jag har lite svårt att förstå, men där verkar det vara ett mått på mellan 10 och 15 cm.

Jag får kika på det när jag kommer hem igen. Ska nu iväg till min lokala Zoobutik för att beställa lite pryttlar.

Vänligen

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

''

Hej och tack för ditt svar.

Jag har sökt men inte riktigt fått någon klarhet i vad skummaren vill ha. Han jag köpte den av säger ca 12 cm inuti skummaren.

Den här har jag:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=190&cat=13

Det jag har hittat är på Tyska och jag har lite svårt att förstå, men där verkar det vara ett mått på mellan 10 och 15 cm.

Jag får kika på det när jag kommer hem igen. Ska nu iväg till min lokala Zoobutik för att beställa lite pryttlar.

Vänligen

/micke

Jag har ju redan gett dig en manual på engelska, samt sagt att den skall 10-15 cm vattenivå, svårare än så är det inte. :)

Allt beror på hur hög din sump blir. Om vi säger att du ska ha 25 cm vattenivå i sumpen så får du bygga upp en liten hylla att ställa skummaren på i sumpen. Den hyllan kan förslagsvis vara 13 cm, då får skummaren 12 cm vattennivå.

Vattenivån i sumpen bestäms av hur hög den är. Är den 40 hög kan du antagligen inte ha 35 cm vattenivå för då lär den svämma över vid ett strömavbrott och hur roligt är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.theaquariumsolution.com/?q=node/417

där kanske du kan hitta lite info.

Sha och tack för era svar!

Magnus, här har vi mitt problem. Jag blir så trött av att läsa engelska så att jag väljer att inte somna. ;)

Jag har ju redan gett dig en manual på engelska, samt sagt att den skall 10-15 cm vattenivå, svårare än så är det inte. :)

Allt beror på hur hög din sump blir. Om vi säger att du ska ha 25 cm vattenivå i sumpen så får du bygga upp en liten hylla att ställa skummaren på i sumpen. Den hyllan kan förslagsvis vara 13 cm, då får skummaren 12 cm vattennivå.

Vattenivån i sumpen bestäms av hur hög den är. Är den 40 hög kan du antagligen inte ha 35 cm vattenivå för då lär den svämma över vid ett strömavbrott och hur roligt är det?

Jag har tre kar att välja på till sump. 30 cm, 36 cm eller 40 cm högt. Har inte klart för mig vilken av dem det blir, men jag funderar. Det här med vattennivån har jag spånat på. Det ska inte vara några problem. Man får ju som sagt testköa dn dagen man får i lite vasser.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar.

Skummaren fyller sin funktion. Tack.

Vad tror du är rekomenderat att ha mellan yta och ljusramp? Det sitter ett lock på som jag kan vara intressearad av att använda, kanske 10 cm högt, måste jag, troligtvis modifiera locket genom att höja det typ till 30 cm?

När man talar sumpen (som jag börjat spåna på), så brukar man säga att det ska vara vissa mått i de olika kammrarna. Jag läste någonstans att 25 cm var ett bra mått att utgå ifrån på högsta fall. Är det någe du håller med om?

/Micke

Jag hade nog kört på ca 15-20cm från ytan, dels för att förhundra saltstänk på lampan och dels för att inte lampan värmer vattnet så mycket då.

Höjden på vatten i sumpen är något du själv får tänka över, det beror sig lite på om du ska mer än skummare och doppvärmare däri. Hade du tänkt ha lite levande sten i ett fack tex så kan du ju ha ett fack med mer djup i, och ha det som första fack kanske. Sök lite bilder på nätet, man hittar en hel del intrressanta upplägg som man kan ta efter och en hel del olika modeller med en massa oilka indelningar för diverse filter o sånt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre kar att välja på till sump. 30 cm, 36 cm eller 40 cm högt. Har inte klart för mig vilken av dem det blir, men jag funderar. Det här med vattennivån har jag spånat på.
För mig känns det självklart. Jag är dock som bekant tokig.Ta det som sväljer mest vatten, eftersom sumpen måste rymma det överskott som uppstår tex vid strömavbrott. Antagligen är det den högsta baljan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är slipandet färdigt, men spackling e inte min grej. Se tidigare bilder på tapetskarvarna innan jag målade. ;) Färg börjar oxå komma på plats samt dekorplast i bakrutan (ja, på utsidan).. Färdkost under vägen är ett måste.

/Micke

post-3792-14468915306492_thumb.jpg

post-3792-14468915306722_thumb.jpg

post-3792-14468915306934_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för dekorplast? Fanns den i mörkare färg också? Nyfiken för egen räkning!

Den jag har är nere från min firma. Normalt så skär jag ut dekor, text osv till bilar, skyltfönster mm. Och visst finns det i alla möjliga färger. Se min annons under tillbehör/teknik säljes. Jag har en del som ligger.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca 30 liter tillgodo i sumpen vid haveri, strömavbrott eller vad det nu är som i framtiden kommer att sätta igen systemet.

Har oxå snackat med VVSárn, han skulle komma över i veckan med lite kataloger på rör *slurp* och kopplingar.

Målandet börjar gå mot sitt slut.

En del kvar att silikona i sumpen.

Idag är det tivoli med kidzen och efter det ska vi till Lustgården i Eskilstuna och hämta vit "back to nature" slime för att silikona i botten. Men själva limningen sker efter håltagningen, vet ju inte vilken storlek jag ska ha på hålet för utloppet till sumpen. Någon som har en idé? Jag har fått ett förslag på 52 mm, men vet ej om det stämmer. Tänkte ha 40 mm rör ner till sumpen.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen

Den här bakgrunden kör jag med. Tycker det blir snyggt när den går från svart till blå. En ide i alla fall.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bakgrund-blaasvart-hoejd-p-782?osCsid=1962b1a174d1120465a027625dceea10

Mvh

Hedengren

Jag har varit inne på en färgskiftande bakgrund med mörker till ljust. Får kolla mer. Tack för tipset!

Den jag har är nere från min firma. Normalt så skär jag ut dekor, text osv till bilar, skyltfönster mm. Och visst finns det i alla möjliga färger. Se min annons under tillbehör/teknik säljes. Jag har en del som ligger.

/Micke

Jag kollar annonserna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca 30 liter tillgodo i sumpen vid haveri, strömavbrott eller vad det nu är som i framtiden kommer att sätta igen systemet.

Har oxå snackat med VVSárn, han skulle komma över i veckan med lite kataloger på rör *slurp* och kopplingar.

Målandet börjar gå mot sitt slut.

En del kvar att silikona i sumpen.

Idag är det tivoli med kidzen och efter det ska vi till Lustgården i Eskilstuna och hämta vit "back to nature" slime för att silikona i botten. Men själva limningen sker efter håltagningen, vet ju inte vilken storlek jag ska ha på hålet för utloppet till sumpen. Någon som har en idé? Jag har fått ett förslag på 52 mm, men vet ej om det stämmer. Tänkte ha 40 mm rör ner till sumpen.

/Micke

Jag har gjort detaljusteringar till mitt nya kar och då sa akvariebyggaren att jag skulle ha 55 hål. Har nu på morgonen kollat in denna sida vilket gör mig tveksam. http://www.shop.carlen.biz/listaProdukterLevel3.asp?katId=76

Kan du köpa PVC direkt från rörmokaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort detaljusteringar till mitt nya kar och då sa akvariebyggaren att jag skulle ha 55 hål. Har nu på morgonen kollat in denna sida vilket gör mig tveksam. http://www.shop.carlen.biz/listaProdukterLevel3.asp?katId=76

menupop.gif

Kan du köpa PVC direkt från rörmokaren?

Jag kikade på sidan och vart lite klokare, finns inte 40 mm rör? Ja, ja, nu ska vi iväg.

Jag köper av min röris, men jag vet inte vilken sort eller kvallite han har. Så han skulle ta med sig katalogerna så jag fick peka på vad jag ville ha. Är det viktigt att det just är PVC-U? Har inte riktigt fatta varför, är det för att vanlig PVC utsöndrar klor vid kontakt med saltvatten? Visst borde det väl fungera med vanlig PVC? Vad står U för? Det går väl lika bra med tex. PVC-1?

Han frågade oxå om jag skulle ha för lim eller med gängor, vilket skulle du anse som bäst?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tangit-limm tror jag uteslutande dom allra flesta använder här. Använd delar som man limmar. Ska du köra gängat blir det ingen billig historia, samt att alla rörändar måste gängas om du ska skarva osv.

Men du kan räkna med att det är kanondyrt att handla PVC direkt av rörmokaren!

Varför inte handla av tyskarna, fungerar klockrent och är billigt. http://www.aquapro2000.de/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...