Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker diskussionsklimatet här är skitbra rent ut sagt! Tror inte jag sett något annat forum som har så trevligt bemötande som detta. Man blir aldrig idiotförklarad, folk försöker hjälpa osv. När man hänger omkring här så blir man nästan lite bortskämmd för alla är så trevliga ;)

Jag tycker alla här gör ett kanonjobb, både moderatorer och användare.

Men de är bra att ni startar sånahär trådar, folk får upp ögonen och tänker efter, annars så brukar det sluta med att de eskalerar. Jag var förresten på ett annat forum idag där ungefär samma sak togs upp, dom har lite problem med dåliga attityder, påhopp, mobbning osv. den tråden spårade ut totalt för att folk var så jävla otrevliga mot varandra. Ja vad säger man?

I love svg ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Måste säga att den sista tiden har varit en fröjd här på forumet! Skitkul!

Ja men tyvärr så gick det överstyr under natten till idag i min tråd om Red Slime Remover när det börjades tjafsas med frågor som absolut inte hade med ämnet att göra och moderatorerna fick gå in och stryka flera inlägg. Min åsikt är att tråden blev sönderskriven och moderatorerna har gjort ett bra jobb.

Jag har i alla fall bestämt mig för att inte gå i klinch i vissa lägen utan bara låta påståendena stå kvar oavsett hur galna jag tycker de är. Detta fungerar så länge moderatorerna är vakna och stryker ner offtopicinlägg som riskerar att få trådarna att spåra ut. I detta fall bad jag moderatorerna att stryka de aktuella inläggen eftersom det riskerade att spåra ut totalt - jag tyckte jag kände igen lössen på gången så att säga :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också debatklimatet för de mesta är gott. det är synd när de smyger sej in lite väl tydliga signaler dock som "aha..det är du som skriver...då skall jag skriva nåt dumt...för dej gillar jag inte"...de va de som hände i lasses tråd när ett av mina inlägg blev oseriöst o oförskämt bemött. Bara för kännedom om ni undrar vad lasse menar. Mobbing hör lika lite hemma här som nån annanstans.

men, jag instämmer med många här..det är tur att 99% av medlemmarna är världens trevligaste...tyvärr hjälper de dock inte nät nån bestämmer sej för att bara läsa allt mellan raderna o vara tyken:(....den som skapade problemet på lasses tråd har fått reda på de av moderatorerna, o hans inlägg togs bort...de tycker jag va en bra åtgärd.

Det var menat som ett skämt men det blev klumpigt/plumpt och saknade tyvärr ironismileys. Fast jag trodde nog att ursäkten du fick skulle få dig att inse att det inte var någon som helst fråga om mobbing.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var menat som ett skämt men det blev klumpigt/plumpt och saknade tyvärr ironismileys. Fast jag trodde nog att ursäkten du fick skulle få dig att inse att det inte var någon som helst fråga om mobbing.

.

stor eloge o varmt tack till dej oveb..du har föregått med gott exempel både via pm o i denna tråd. jag vill å min sida även be Dej om ursäkt, då jag tydligen missuppfattade ditt inlägg o tolkade de som fientligt. Skönt att de inte va så. Tack än en gång:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nyfiken fråga - hur gör man när man redigerar ett inlägg så att det inte syns att det är redigerat?

MVH Lasse

Man har en viss tidsperiod på sig (x minuter) att ändra ett inlägg utan att det syns. Tanken är att man enkelt ska kunna rätta stavfel etc. som man ser direkt.

Om man väntar mer än x minuter så syns det att man varit inne och redigerat i sitt inlägg.

Jag ska försöka ta reda på vad "x minuter" är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle - x minuter verkar vara större än 120 i alla fall. Det är lite olyckligt eftersom min åsikt är att det skall kunnas ses direkt annars kan det bli ganska konstigt om någon svarar på ett inlägg som sedan in verkar finnas i verkligheten och det inte framgår att orginalinlägget är redigerat - vad skall man tro som tredje part i detta fall - att den som citerat "förbättrat" citatet eller att den som skrev har osynligt redigerat vad den personen skrev - ta bort x minuter så blir det ärligare.

MVH Lasse

Nu har jag ändrat efter tre timmar 21:42 är klockan

Ingen markering om att det är redigerat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, nu har jag surfat runt i admin-funktionen. Forumet använder idag följande inställningar:

  • Tidsgräns för en användare att redigera sitt inlägg utan att texten "Redigerad av..." kommer upp: 10 minuter
  • Tidsgräns för en användare att kunna redigera sitt inlägg alls (därefter kan bara moderator redigera): 2 dygn
  • Tidsgräns för att en användare ska kunna redigera ämnesrubriken (därefter kan bara moderator redigera): 90 minuter
  • Minsta tidsintervall för inlägg av en och samma användare (för att förhindra "översvämning" i trådarna): 30 sekunder
  • Minsta längd per inlägg: 4 tecken
  • Största längd per inlägg: ingen begränsning
  • Max antal bilder/smilies per inlägg: ingen begränsning

Om ni hittar exempel på att gränserna ovan inte stämmer så får ni säga till, då kanske det är någon annan inställning som inte ligger rätt.

Inställningarna ovan går att ändra på om vi tror att det skulle främja debattklimatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, nu har jag surfat runt i admin-funktionen. Forumet använder idag följande inställningar:

  • Tidsgräns för en användare att redigera sitt inlägg utan att texten "Redigerad av..." kommer upp: 10 minuter
  • Tidsgräns för en användare att kunna redigera sitt inlägg alls (därefter kan bara moderator redigera): 2 dygn
  • Tidsgräns för att en användare ska kunna redigera ämnesrubriken (därefter kan bara moderator redigera): 90 minuter
  • Minsta tidsintervall för inlägg av en och samma användare (för att förhindra "översvämning" i trådarna): 30 sekunder
  • Minsta längd per inlägg: 4 tecken
  • Största längd per inlägg: ingen begränsning
  • Max antal bilder/smilies per inlägg: ingen begränsning

Om ni hittar exempel på att gränserna ovan inte stämmer så får ni säga till, då kanske det är någon annan inställning som inte ligger rätt.

Inställningarna ovan går att ändra på om vi tror att det skulle främja debattklimatet.

Se inlägg 85 och 89 - de ändrade jag alldeles nyss

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se inlägg 85 och 89 - de ändrade jag alldeles nyss

MVH Lasse

OK,

Tack för den informationen. Då fungerar inte inställningarna som avsett. Vi får kraftsamla våra tekniska resurser om felsöka.

Test av redigering av meddelande efter 16 minuter - Jag fick upp texten "Redigerad av" efter 16 minuter i alla fall. Märkligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, nu har jag surfat runt i admin-funktionen. Forumet använder idag följande inställningar:

  • Tidsgräns för en användare att redigera sitt inlägg utan att texten "Redigerad av..." kommer upp: 10 minuter
  • Tidsgräns för en användare att kunna redigera sitt inlägg alls (därefter kan bara moderator redigera): 2 dygn
  • Tidsgräns för att en användare ska kunna redigera ämnesrubriken (därefter kan bara moderator redigera): 90 minuter
  • Minsta tidsintervall för inlägg av en och samma användare (för att förhindra "översvämning" i trådarna): 30 sekunder
  • Minsta längd per inlägg: 4 tecken
  • Största längd per inlägg: ingen begränsning
  • Max antal bilder/smilies per inlägg: ingen begränsning

Om ni hittar exempel på att gränserna ovan inte stämmer så får ni säga till, då kanske det är någon annan inställning som inte ligger rätt.

Inställningarna ovan går att ändra på om vi tror att det skulle främja debattklimatet.

de låter som rimliga inställningar.

Jag har inget emot heller att de syns att man redigerat...de kan ju faktiskt vara något positivt att ha den insikten o mognaden att man ändrar eller modifierar en formulering i efterhand..de behöver man ju inte få emot sej...ungefär precis på samma sätt som att den som vill utvecklas o lära sej mer ibland kan ändra uppfattning i en fråga..det är en sund process i lärandet...inte heller de borde man behöva få emot sej. Jag skriver detta pgr av negativ erfarenhet i frågan, då ju som sagt denna tråd handlar om debattklimatet i första hand.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara säga att jag bara blivit vänligt bemött i alla trådar, dels för att jag försöker vara ödmjuk i min okunskap, samt förväntar mig ödmjukhet från de som besitter stor kunskap om saltvatten. Men som med allt annat, man får sila och det är inte alltid man är överrens. Oavsett, åsikter, kritik, förmedling har varit i god jargong.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om tråden är meningsfull att fortsätta..de får moderatorerna avgöra..men om en sån här tråd skall ge nåt, så bör vi lägga in lite konstruktiv kritik hur vi ska kunna få de bättre. Många tycker det redan är bra, o detta är roligt att läsa...men problemen finns där, o detta bör också belysas i tråden om den skall fylla nån uppgift, nämligen att just förbättra klimatet.

problemet på den här guiden är inte nybörjarna, eller de som ännu inte lärt sej så mkt...problemet ligger hos oss lite mer erfarna, med en hel del kunskaper o år på nacken. När sådana människors olika åsikter möts kan de ganska lätt uppstår friktion. Det är väldigt mänskligt och uppstår på alla forum, arbetsplatser, grupper mm. De sidor jag saknar ibland här på guiden, som skulle kunna göra klimatet bättre om respektive individer tänkte på dessa små saker är:

*ge varann beröm o positiv feedback. Vissa berömer ALDRIG!...vi behöver de

*Undvik låtsasödmjukhet. Värre än oödmjukhet. Adressaten genomskådar sånt, o dålig stämning skapas.

*Undvik frågor som till synes ska verka oskyldiga, men där baktanken är uppenbar.

*Jag tycker också det är fel när vissa låtsas som om vissa inte fanns i tråden, ignorerar allt som en del skriver. De skapar en kall o tråkig stämning. Ingen bör utestängas.

*På samma sätt skall vi inte undvika alla heta potatisar, o bara superformeltt hålla oss till tråden. Små avvikleser behövs för att rätta till missförstånd mm...ignorans skapar inte ett bra klimat.

De här är självklarheter, som säkert står i stadgarna...men behöver understrykas, då jag tyvärr ser att detta finns. Självklart är påminnelsen obefogad för merparten, men var o en vet ju med sej vilka lik man har i garderoben.

Låt oss bli bättre, från ett redan bra utgångsläge med andra ord!

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, nu har jag surfat runt i admin-funktionen. Forumet använder idag följande inställningar:

  • Tidsgräns för en användare att redigera sitt inlägg utan att texten "Redigerad av..." kommer upp: 10 minuter
  • Tidsgräns för en användare att kunna redigera sitt inlägg alls (därefter kan bara moderator redigera): 2 dygn
  • Tidsgräns för att en användare ska kunna redigera ämnesrubriken (därefter kan bara moderator redigera): 90 minuter

Om ni hittar exempel på att gränserna ovan inte stämmer så får ni säga till, då kanske det är någon annan inställning som inte ligger rätt.

Har fått frågan om jag vet felet så skall kolla lite mer på detta. 20080428 kl 04.10

Edit 20070428 kl 06.24

Edit 20070428 kl 07.17

Edit 20070428 kl 13.40

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...