Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

Det känns att det handlar mest om bortförklaringar, bortförklaringar och bortförklaringar. Vem som skall komma på den bästa bortförklaringen varför just han, hon eller de beryktade "de" inte skriver på guiden. Folk skriver inte på guiden för ditten, de skriver inte för datten osv. För att de känner rädslan för att bli påhoppade, för att hamna i en oändlig debatt, för att få höra att någon inte delar deras stångpunkt m.m. etc. o.dyl. Gnäll, gnäll, gnäll... ändlöst gnäll.

.....

Våga skriva!

Bra talat patrik!

De va väl lite vad jag menade också och som svar till Sillens fråga till mej: Vi har fått höra att de dåliga debattklimatet är orsaken till att MrX´s ej skriver. Men vi läser också i just denna tråd massor av aktuella inlägg där debattklimatet prisas!. Därför undrade jag om detta verkligen var problemet. Vidare är det många med mej som inte vet vilka dessa MrX´s är, så det blir väldigt svårt för oss att värdera ett sådant rykte eller ta de på allvar...vi vet ju inte ens om det är på de sättet!

Därför väckte jag frågan om det kan finnas andra skäl till dessa duktiga akvaristers tystnad. För nånstans ligger de mkt i de Patrik skriver...Vi har et forum med ganska högt i tak ändå..vi måste tillåta o tåla att de skrivs o till o med slängs lite käft ibland. Så illa är de väl ändå inte att de skulle skrämma iväg en avsevärd massa människor. detta rykte kanske har blivit en höna av en fjäder, som i sin tur inte befrämjar klimatet. det blir mer tjafs kring HUR vi skall prata än om själva pratet.

E detta så svårt egentligen. Jag tycker vi läser Patriks goda inlägg, o sen går ut på guiden o snackar saltvatten igen, o välkomnar å de varmaste ALLA akvarister, såväl nya som gamla!

tack för ordet

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag undrar vad syftet är med det inlägget? Är det att ge dem som inte skriver utan bara läser dåligt samvete eller är det för att skrämma dem ännu längre bort?

Även om du tycker att det är okey att bli kallat "ett spydigt kräk" så kanske inte alla tycker det.

syftet är nog christer, att alla sorter välkomnas. Vill du skriva så skall du få göra de..då skall du inte känna dej hämmad osv. Vill du inte skriva så är dessa akvarister lika mkt värde. de patrik vill säga är bara att de som vill men kanske inte vågar, skall ta steget fram.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan bara se på mig själv, skriver mina favoritburksägare något, tex pwin capote Tedb mfl ,så suger jag åt mig, och tvärlägger mig i de flesta fall, deras kunskaper är respekt! bara att titta på bilder! och jag tror att fler med mig gör likadant, därför behöver inte superakvaristerna gömma sig

i debatter. dessutom tror jag detta med DOM SOM INTE SKRIVER är överskattat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men då skriver du något som du och några andra vet, i vilket syfte undrar man då, att någon med

full pm-box ska känna sig träffad? det är ju exakt så man inte skulle skriva enligt dig själv i inlägget

ovan!

citat:

Nu gäller det också att ni förstår att det kan förekomma personangrepp och skitsnack också utan att personer näms vid namn men det med hjälp av sättet att skriva framgår vem som menas. slut citat

Precis Christer du har helt förstått.

Finns det månne fler skribenter du borde se detta på tro?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Christer du har helt förstått.

Finns det månne fler skribenter du borde se detta på tro?

MVH Lasse

ja det finns det! men vill du ha till en regel så får du ju föregå

med gott exempel!

men nu tycker jag att vi kramas allihop (även dom mystiska som inte skriver)

-gruppkram-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här låter kanske lite väl "distanserat" men på Saltvattensguiden diskuterar vi ju faktiskt ...akvariefiskar. Inte den politiska situationen i Mellanöstern, Guds existens eller andra mer "laddade" ämnen. Rent emotionellt kan jag möjligen känna en viss hjärtklappning när jag ser vissa osedvanligt läckra burkar. Men inte mer än så.

Tänk om folk visste att ett gäng arga gubbar (har inte sett någon kvinna som härjat runt här på SG ännu) gick loss verbalt på varandra här.

En liten observation så här på kvällskvisten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det finns det!

Ja men det var mitt "säga ett - göra annat" du reagerade på, jag misstänkte/hoppades att någon skulle uppmärksamma detta. Den här tråden är full av sådana motsägelser under devisen att den som gapar högst är mest oskyldig, det är kanske dags att reagera på detta också Christer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

So what att jag blev häromdagen kallad för en spydig kräk i en tråd? Skall jag nu hota med att avlägsna min höga person från SG? Att de skyldiga skall korsfästas? Att börja konspirera med ignorering el.dyl.? Att ställa krav på moderatorerna? Pyttsan.

Ja det blev du och det var jäkligt fel men det kanske bör nämnas att du själv i inlägget innan använde ett knep som du själv har blivit utsatt (och blivit ledsen för) för ett antal gånger nämligen att avsluta ditt inlägg med att den andra personen skulle sluta och komma igen när han startat sitt akvarie. Personen i fråga har 20 års erfarenhet av akvarier. Hela disk. gällde en förfrågan från en orolig själ om vad han skulle göra med snigelskiten när den föll på botten och inte åkte ner i sumpen. Jag tycker inte detta är OK. Du får gärna driva ditt akvarium sterilt utan bakteriverksamhet om du tror det går men du måste respektera att andra människor har andra åsikter om det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blev du och det var jäkligt fel men det kanske bör nämnas att du själv i inlägget innan använde ett knep som du själv har blivit utsatt (och blivit ledsen för) för ett antal gånger nämligen att avsluta ditt inlägg med att den andra personen skulle sluta och komma igen när han startat sitt akvarie. Personen i fråga har 20 års erfarenhet av akvarier. Hela disk. gällde en förfrågan från en orolig själ om vad han skulle göra med snigelskiten när den föll på botten och inte åkte ner i sumpen. Jag tycker inte detta är OK. Du får gärna driva ditt akvarium sterilt utan bakteriverksamhet om du tror det går men du måste respektera att andra människor har andra åsikter om det.

MVH Lasse

Lasse, det är ganska stor skillnad vi pratar om. För det första hade jag aldrig skrikit till folk att de var spydiga kräkar när de avkrävde faktisk erfarenhet. De är okej att bli ledsen för det, men har man allvarliga problem med "anger management" få man gå i terapi, det är inget att skämmas för.

För det andra - enligt rubriken till den här tråden strävar den ideella föreningen Saltvattensguiden efter mångfald. Detta är alltså utgångspunkten. I snigelbajstråden anförde Mr_B att det inte är någon fara med att låta bajset ligga kvar i akvariet, eftersom det enligt hans uppfattning skulle typ brytas ner av nedbrytarna i någon slags återvinningscirkel. Jag framförde istället att det är bättre att suga ut skiten så slipper man oroa sig för hur någon eller något eventuellt skall ta hand om det. Så lång är det lugnt och åsiktsmångfald, eller hur?

Det är först när jag påpekade att det är en utopi att tro att återvinningscykeln fungerar perfekt som det började gå utför. Jag medger, jag kanske inte borde ha använt ordet utopi, utan istället ha sagt "en omöjlighet i ett slutet system" eller något liknade, mera neutralt. För detta ber jag om ursäkt. Men jag är människa och kan inte förutse vad folk går igång på. Vidare såg jag att Mr_B inte hade något akvarium och ändå var så säker på den här perfekta "livets cykel" - därav mitt postande om hans faktiska erfarenhet. Det fick jag som sagt höra en hel del gånger i början av min karriär, men såvitt jag vill minnas har ingen blivit kallad med ökvädningsord från min sida. Mr_B exploderade däremot.

Om man då har detta illustrerande agerande i åtanke och ser på guiden från ett något större - men just nu ganska aktuellt - perspektiv, så uppfattar jag det som följer.

Vi kan t ex ta de senaste diskussionerna om framförallt fosfat i Lasses tråd om Red Slime Remover. Både mina och Jonasromans inlägg ignoreras eller viftas bort med hänvisning till off-topic. On-topic skulle då vara enbart inlägg som rör preparatet red slime remover. Samtidigt postas det friskt om fosfat och kväve, mätningar osv. från andra deltagare och Lasse själv. Dubbelmoral?

Detta är också kännetecknande för andra sådana diskussioner. När det kommer till ämnet fosfater, gärna i kombination med sediment eller skummarlöst, så får man enbart posta hallelluja-bragd-poster, hur allting är wunderbart. Mera "olämpliga" åsikter - om att det förekommer fosfater i sediment och att det sipprar ut - fick oftast tas via PM, utan insyn för andra. Är detta ärligt? Samtidigt som i den här tråden om mångfald ger Lasse mig en pik om sterilitet i en barebottom, utan bakterieverksamhet, om att det är bara jag som tror att det går osv. (Upplysningsvis Lasse kan jag nämna att bakterieverksamhet avtar inte bara för att det inte finns någon sand - kan du peka ut en enda ynka yta i mitt kar som inte är täckt av bakterier får du en stor euphyllia-koloni. Kan du det?)

Det känns som det mest accepterade och hyllade synsättet är det fluffiga "oceanen på burk" med en perfekt återvinningscykel, medan åsikter om att poop-loop (bajscykel) inte fungerar såsom det påstås skall nedvärderas.

Mot bakgrunden ovan är det därför min uppfattning i mångfaldsfrågan att inte bara allas åsikter skall vara välkomna, utan även att alla åsikter skall vara lika mycket värda, oberoende vem de kommer från och vilken ståndpunkt åsikterna stödjer. Ingens uppfattning skall det läggas - direkt eller indirekt - lock på av något annat skäl än guidens regelverk. Det är sedan upp till läsaren att sålla och välja vad han/hon vill tro på. Och just det: det här med ignorering av vissa personer är en styggelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här låter kanske lite väl "distanserat" men på Saltvattensguiden diskuterar vi ju faktiskt ...akvariefiskar. Inte den politiska situationen i Mellanöstern, Guds existens eller andra mer "laddade" ämnen. Rent emotionellt kan jag möjligen känna en viss hjärtklappning när jag ser vissa osedvanligt läckra burkar. Men inte mer än så.

Tänk om folk visste att ett gäng arga gubbar (har inte sett någon kvinna som härjat runt här på SG ännu) gick loss verbalt på varandra här.

En liten observation så här på kvällskvisten

precis detta har jag också reflekterat över. de bevisar bara den människopsykologiska sanningen att det är inte ämnet som sådant som skapar krig, utan kränkningen av individer. Ganska snabbt i en konflikt blir ursprungsfrågan ointressant. De e lätt o förstå att de finns krig på jorden när en diskussion kring en nitratmolekyl kan skapa storm, ilska o förtal...

vi bär alla lika stort ansvar till sådant. då det mkt sällan är en enstaka individs fel.

så som crille skriver, vi kanske skulle kramas lite mer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I snigelbajstråden anförde Mr_B att det inte är någon fara med att låta bajset ligga kvar i akvariet, eftersom det enligt hans uppfattning skulle typ brytas ner av nedbrytarna i någon slags återvinningscirkel. Jag framförde istället att det är bättre att suga ut skiten så slipper man oroa sig för hur någon eller något eventuellt skall ta hand om det. Så lång är det lugnt och åsiktsmångfald, eller hur?
Helt rätt, och fullständigt ok. Om du är av åsikten att ett par sniglars avföring i ett nystartat akvarium är ett stort bekymmer, för att näringsnivåerna kommer ställa till problem är det fullständigt på sin plats att påpeka detta.

Men...

Det är först när jag påpekade att det är en utopi att tro att återvinningscykeln fungerar perfekt som det började gå utför. Jag medger, jag kanske inte borde ha använt ordet utopi, utan istället ha sagt "en omöjlighet i ett slutet system" eller något liknade, mera neutralt. För detta ber jag om ursäkt. Men jag är människa och kan inte förutse vad folk går igång på. Vidare såg jag att Mr_B inte hade något akvarium och ändå var så säker på den här perfekta "livets cykel" - därav mitt postande om hans faktiska erfarenhet. Det fick jag som sagt höra en hel del gånger i början av min karriär, men såvitt jag vill minnas har ingen blivit kallad med ökvädningsord från min sida. Mr_B exploderade däremot.
Du fullstängt förnekar min rätt till en åsikt, och hävdar din "rätt" eftersom du har en solid erfarenhet som du har dokumenterat här på SG i nästan 2 år, där du gått från "ödmjuk nybörjare" till "jag vet allt, och alla som säger emot skall tystas för deras åsikt är helt fel." Jag vill inte hävda att det är på sin plats, speciellt inte när man sen envist hävdar att "jag är omöjligt en del av problemet med ett bitvis sämre diskussionsklimat på guiden, det måste vara alla andras fel".

Och nä, jag, är inte perfekt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen ska man behäva skriva det ytterliggare en gång - det inte åsikterna som problemet utan hur vi FRAMFÖR dem!

I mångt och mycket är argumentationstekniken fortfarande under all kritik här på forumet! Trots alla diskussioner... Trots att några klivit fram och beskrivit problemet. Det var trevligt under någon vecka sen återföll det till "ank-damms-nivån" igen. Urtrist!

Inbillar ni er att alla Sveriges finaste saltvattensakvarium finns på Saltvattensguiden? Eller att de kunnigaste och mest erfarna akvaristerna återfinns i trådarna här? Då har ni inte mycket koll!

Jag återgår till min tidigare fråga - vad kan DU som deltar här på forumet göra för att få in fler i debatten? Sluta ge pekpinnar åt andra - du kan inte ändra på någon annan än dig själv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen ska man behäva skriva det ytterliggare en gång - det inte åsikterna som problemet utan hur vi FRAMFÖR dem!

I mångt och mycket är argumentationstekniken fortfarande under all kritik här på forumet! Trots alla diskussioner... Trots att några klivit fram och beskrivit problemt. Det var trevligt under någon vecka sen återföll det till "ank-damms-nivån" igen. Urtrist!

Inbillar ni er att alla Sveriges finaste saltvattensakvarium finns på Saltvattensguiden? Eller att de kunnigaste och mest erfarna akvaristerna återfinns i trådarna här? Då har ni inte mycket koll!

Jag återgår till min tidigare fråga - vad kan DU som deltar här på forumet göra för att få in fler i debatten? Sluta ge pekpinnar åt andra - du kan inte ändra på någon annan än dig själv!

tycker att de magnus skriver är jättebra i grunden.

Som rätt så ny trots allt vill jag nog ändå säga att mitt intryck av SG är att det är ett mkt aktivt forum, med många medlemmar, o med många aktiva medlemmar som gör inlägg..så nån kris vet jag inte om de e....har i o för sej inget att jämföra med..men nog har vi många duktiga medlemmar här som är aktiva.

Det kan kännas lite tråkigt för oss som ÄR aktiva att hela tiden få höra hur man saknar dom duktiga akvaristerna. Vi är väl inte så kassa ändå, så vi inte kan ge guiden nåt..eller??...

Om de nu finns så himla många duktiga akvarister som inte vill skriva här så får dom väl skylla sej själva då..de kan knappast bara vara vårt fel. Jag är tacksam om för dom som är här o gläds tillräckligt åt de, o sörjer inte dom som inte e här. Det är deras ensak.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker att de magnus skriver är jättebra i grunden.

Som rätt så ny trots allt vill jag nog ändå säga att mitt intryck av SG är att det är ett mkt aktivt forum, med många medlemmar, o med många aktiva medlemmar som gör inlägg..så nån kris vet jag inte om de e....har i o för sej inget att jämföra med..men nog har vi många duktiga medlemmar här som är aktiva.

Det kan kännas lite tråkigt för oss som ÄR aktiva att hela tiden få höra hur man saknar dom duktiga akvaristerna. Vi är väl inte så kassa ändå, så vi inte kan ge guiden nåt..eller??...

Om de nu finns så himla många duktiga akvarister som inte vill skriva här så får dom väl skylla sej själva då..de kan knappast bara vara vårt fel. Jag är tacksam om för dom som är här o gläds tillräckligt åt de, o sörjer inte dom som inte e här. Det är deras ensak.

/Jonas

helt rätt jonas, vill dom duktiga inte skriva så får dom väl skita i det!!

det finns en del jag känner till som inte är aktiva här, men det beror

på att dom är ointresserade av datorer,!

magnus, var häckar dom akvarister du syftar på för forum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du själv skriver Christer, så behöver de inte sitta på något forum överhuvudtaget, de kan finnas hemma i stugorna och bara sköta sitt akvarium och ta reda på saker via nätet vid eventuella problem. Har man det som sällskapsakvarium, och inte som sin enda eller största hobby, ja då kanske man inte finner ro att sitta ner framför skärmen och diskutera/debattera/ställa frågor på ett forum heller. Eller så är det så att Magnus har bättre koll än oss andra, jag vet inte.

Och som svar på Magnus fråga, så ja, jag tror att Sveriges finaste akvarium finns på guiden.

Och jag väljer även att svara ja på frågan om de kunnigaste och mest erfarna akvaristerna finns här också, då iaf jag har fått svar på varenda fråga jag haft och flertalet alternativ på diverse frågor om tex ljus/skummare/pumpar/matning när man bett om det.

Man kan se på saker från flera vinklar, det gäller bara att ha ögonen öppna för andras åsikter och tankar. Skygglappar kommer man inte långt med, och det har vi ju alla märkt vid ett par tillfällen då det går åt pipsvängen i trådarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK pågar och töser, nu gör vi så här:

Organisera ett par SG-träffar i er region och så ska ni se att sedan när ni träffat varandra i verkligheten ett par gånger så blir det svårare att skriva aggressivt, oförskämt och spydigt eller att bli upprörd över sådant som kan tolkas som det. Den dagen det utbryter ett ordkrig mellan deltagarna i SG-syd-träffarna så tar jag tillbaka mitt råd. Tänka sig att det ska behövas praktiska integrationsåtgärder för att ett ställe som SG ska kunna fungera någorlunda friktionsfritt....

Ett annat tips är att alltid innan man postar tänka efter om inte ens påståenden skulle må bra av att inledas med 'Min erfarenhet är att', 'Enligt vad jag läst mig till', 'Min teori är att', 'Så vitt jag förstått' eller andra liknande fraser som antyder en ödmjukhet och öppnar för att det möjligtvis kan finnas alternativa förklaringsmodeller. För klart är att detta är en hobby där de biokemiska mekanismerna långt ifrån är fullt och entydigt kartlagda och att inte är några imbeciller som diskuterar i de mest heta trådarna här, utan personer som alla oftast har en eller annan ganska god grund för att komma med sina påståenden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, jag tycker vi har grymt duktiga akvarister här,tycker nästan du är lite förnedrande mot våra "superakvarister" som de fakto finns här, Magnus! och jag svarar oxå JA de vackraste karen finns här.

tills någon bevisar motsatsen för mig. dom mystiska duktiga akvarister du gång på gång,tjatar om spelar egentligen ingen roll, eftersom dom aldrig skriver här,då kan man ju inte sakna dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...