Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Tja,!

En presentation av mitt Första större Saltvattensakvarie. startat 080104

Körde igång ett "Nano" Red Sea Max i oktober förra året och har nu fått smak

på detta och gått ett steg längre.

Lite snabbt om Akvarium och Tekniken:

Baljan är Av märket "Rena" (Franskt) , Har haft det som växtakvarie med diskus innan. 201*51*60

Runt 600L + Sump 90L

Cirkulation: Tunze TS24+ Kit som cirkulation (2*12000L pumpar med styrdator)

Belysning: En Kina Ramp "Aquastyle" med 3 st 150w Mh samt 4 st T5 54w rör + 4 spotar med månljus

(moddad, separat månljus timer)

Skummare: Schuran jetskim 150

Returpump: Tunze Master 3500

Övrig Teknik: Uvc Deltec 20w , Deltec Fosfat filter , Doppvärmare , Osmosfilter , Tunze Osmoslator.

Sumpen står i ett skåp vid sidan om akvariet, då det är ett möbelkar så finns det inga direkta möjligheter

att ha en vettig sump i möblen, och borra i akvariet är det inte tal om denna gången...

har fått tag i en overflow box här på guiden som jag moddat, för att det är en ganska hög övre kant

på mitt akvarie.. runt 9-10cm till ytan.

I akvariet så har jag Röd slimline bakgrund sen tidigare och valde att köra vidare på det för att kunna få en

mer levande yta i hela akvariet. Tycker det är riktigt snyggt när kalkalgerna fäster på ytan så det blir en skrovlig

vägg av det hela. Det ligger knappt 20 kg korallkross 1-3mm i botten, allt är hällt i framkant sen har det letat sig

in bland stenarna efterhand. skulle inte vilja vara utan det.

Sen när det gäller Stenen så har jag ca 52kg Levande sten , ca 8kg Död sten och en stor

Revkeramik Pelare som utgör inredningen.

Lite Om fisken som går i baljan:

4 st Kirurger Som är ögonstenarna just nu.(2 lite större samt 2 mindre kirurger)

Leucosternon Äger akvariet helt. även om Desjardini'n är i samma storleks klass så viker den sig för leucosternon.

Dom två kan spänna upp sig för varandra men inte mer.. (annat var det första dygnet,fullt krig)

Hepatusen och Veliferumen är kanske hälften så stora som dom två andra, så dom ställer in sig i hirakin direkt..

Blue Tang "Doris" - "Paracanthurus hepatus" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+330&pcatid=330

Sailfin Tang "Zebrasoma veliferum" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+43+379&pcatid=379

Sailfin Tang Desjardini "Zebrasoma desjardini" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+43+378&pcatid=378

Powder Blue Tang "Acanthurus leucosternon" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+43+366&pcatid=366

Sen kommer yttligare ett gäng med fisk som man fastnat för i böckerna och kollat in lite på nätet..

4st Svarta Clowner "Amphiprion ocellaris Black" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+1114&pcatid=1114

6st Gulfenad Fröken fisk "Chrysiptera parasema" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+134&pcatid=134

Pink Spotted Shrimp Goby "Cryptocentrus leptocephalus" http://animal-world.com/encyclo/marine/goby_ble/PinkSpottedGoby.php

The Sailfin/Algae Blenny "Salarias fasciatus" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+94&pcatid=94

The Sleeper Banded Goby "Amblygobius phalaena" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+206&pcatid=206

Neon Goby "Elacatinus oceanops" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+1869&pcatid=1869

LSD Mandarin "Synchiropus picturatus" http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1635+554&pcatid=554

Sen finns diverse annat levande också.

2 st Putsarräka "Lysmata Amboinensis" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17206

3 st Pepparmintsräka "Lysmata wurdemanni" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20337

Städpatrullen består av ett gäng Astrea/turbosar och en blåbenad, och en röd benad eremit

krabba samt en sandvändande sjöstjärna och en sjöborre.

När det gäller Korallerna så är jag för tillfället en allätare, som jag förstått så bör man rikta in sig på SPS eller Resten.

Just nu är det väldigt blandat (SPS, LPS, mjukis) och kommmer nog att förbli så ett tag till, så får jag se

vad som kan tänkas trivas i mitt kar med min skötsel. Finns en hel del fraggar är i från diverse Skåne saltisar

här på forumet.. Heritage,Freddi,Laggeman,Petrol,Stigigemla,Anders.

Jag startade akvariet mest för fisken's skull , gick ju inte att ha lite större fisk i mitt Red Sea Max..

Dock så är ju Korallerna en utmaning till som ska provas.. Så länge man kan hålla det på en fragg basis

så kan man prova det mesta.. Då jag valde 150w's mh belysning så får man antagligen välja koraller lite

baserat på dom möjligheterna som det ger..

Har redan nu lärt mig lite ang korallerna i burken, när någon enstaka korall ser lite vissen ut så vet jag på ett

litet ungefär vad som behöver tillsättas på en höft.. Det verkar som några av Mjukisarna inte gillar lågt

KH, alt Mg brist. då kommer inte deras polyper ut tex.. så man lär sig lite nytt hela tiden.

Mina olika montiporer växer på fint , en trevlig tillväxt's kant på alla flakväxande faktiskt.. vilket är klart

inspererande och kul att se..

Lite Namn på Fraggar/Korallena som finns i akvariet som fraggar/koraller.

En del av fraggar/koraller är flyttade från Red Sea Maxet, man ser en förbättring på dessa

förflyttningar ganska snabbt faktiskt.

Montipora Stellata "Grön" ,Montipora Digitata "Grön" ,Montipora Caprieornis "Grön"

Montipora Caprieornis "Röd"

Stylopora pistilata "Lila" , Seriatopora caliendrum "Grön"

ett par Acropora Fraggar som test o se om dom klarar sig i mitt akvarie.

Euphyllia Paradivisa

Xenia , 2 olika sorter

Sinularia

sachophyton , 2 olika sorter brun / grön polypiga

Favia - dog långsamt i RSM'et , vände på någon dag i nya baljan och ser riktigt fin ut.

Litophyton

Zoanthus - Knappar , bruna , grön-bruna , grön gula , brun-blå, brun-orange , brun-silver , brun-rosa , mm

Discosoma Sp - Skivanemoner , Röda med blå prickar , helt Lila , Grön Randiga , mm

Rhodactis Sp- Skivanemoner , hel bruna , bruna med små gröna toppar , bruna med stora gröna fluocerande toppar.

Ricordea Florrida , guldfärgad med grön fluocerande mun , röd/lila med fluocerande mun.

Låter som det är full packat men så är inte fallet, och har säkert glömt bort en hel del också.

har ingen anning vad vissa heter heller , men det kommer.. man lär sig något nytt varje dag..

Ja , detta var mitt saltakvarie, just nu så tittar jag in på diverse lösnigar för att "hålla" det på en smidig

o enkel arbetsbelastning utan förmycket krångel på en daglig basis. finns ju ett antal metoder att välja mellan,

dock inget lätt beslut att fatta. tycker inte att där är någon klockren total lösning hur man ska gå till väga för

att få ett "blomstrande" salt akvarium. Har man nu laggt en bra slant på korallerna så vill man ju inte att dom

ska tyna bort o dö.

Laggeman har lovat att ta ett gäng bra blider kommande helg, så det kommer upp lite bilder då hoppas jag.

Denna bild är ju inget mästerverk men för att visa lite iaf.

Mvh Manne

post-3404-14468915373393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Härlig presentation Manne!!:smiley20:

Äntligen har du kommit ur garderoben !!!:ler:

Lite lite bilder men som du skrev så blir det fler när Laggeman fotat lite!!

Kanon, kör på !!

Kan lugnt säga att det tog ett tag o skriva ner inlägget.. men det var dax.. så kanske man kan få lite positiv input.. eller negativ.. vem vet.. Bilder kommer till helgen.. mycket svårare o få klara bilder i det stora jämnfört med RSMet.. vet igentligen inte varför, men antingen grymt ljust eller tvärt om jätte mörkt.. som den bilden som ligger där.. , du har ju sett det live o det ser inte mörkt ut då tycker jag.

dock är jag grymt nöjd med det resultatet som akvariet är i nu.. deet är bara mina acko fraggar jag inte ser någon tillväxt alls på tyvärr.. , det jag reagerat på en fragg isf är att den växt ut med foten på limmet en del, annars inget..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju superfint ut!

Karet är ju verkligen fint också men hur fungerar det med all aluminium som sitter i toppen på karet?

Mvh Lucas

Tja Lucas

Mailade faktiskt rena i frankrike för att få svar på den frågan innan jag drog igång saltet..

Det skulle inte vara några problem alls, dom påpekade också att jag skulle titta på deras "mittstagfästen". där sitter inga vanliga popnitar som vanliga alukar.. , det verkar som allt alu är först monterat och sen behandlat "anodiserat något" och sen moterat på akvariet som ett stycke..

fick en länk av dom också till deras galleri typ.. flera saltakvariebilder..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att du tog tag i presentationen nu Manne!

Fler bilder kommer som sagt så småningom, det är snart helg, håll ut!

Och vi ska se till o få bytt ut de där snygga stagen till rampen du har. ;)

Nya är färdiglackade och klara för leverans. :)

Det är bara måndag o man längtar redan till helgen.. ska bli kul o prova stagen till rampen.

tror att det blir ett bättre intryck på hela akvariet. o Kameran kan ju du utantill :)

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen! de här har jag väntat på :) Riktigt snyggt (precis som väntat iofs ;))

Ser framemot en visning på plats snart!

Tja Calle.. kul att du finns här. vad jag förstog redan den gången vi träffades så var du inne på

större... men vad har hänt ?..

Lär bli ett SVGsyd möte här senare, bara en tidsfråga, vill få till lite fler permanenta lösningar så det ser ut som jag har tänkt.. osv.. men är du i krokarna så slå en pling.. du kan få nöjet en en dag o visa oss runt i DK om du känner för det.. (ännu oviss mark för oss)

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skoj manne, kul med mer space.fler kirurger på gång?

Vet ej.. Tanken från början var egentligen Dvärg Kejsare i lite mångfald,, men efter mycket spekulerade hit o dit så var ingen dvärg helt revsäker så jag tittade på alternativ istället.. Kirurger.

Tanken med Dvärg kejsare var att man skulle kunna ha ett flertal sorter då man fortfarande "bara" har 600L vatten o röra sig på.. Planen var kanske runt 8 st, om man kunde få tag i lite snygga ex. /par

Cen.. loriculus, bispinusos , bicolor , eibli , Nox

Troligtvis kommer jag o prova någon Dvärg, kan nog inte hålla mig ifrån att försöka.. Frågan är bara om man får ångra det..

Skulle vilja ha yttligare någon kirurg på sikt.. dock ingen specifik just nu.. finns ju många att välja på som skulle kunna gå bra för smaken skull scopas,strigosus,Xanthurum , framförallt Xanthurum

se oerhört vacker ut.. när det gäller scopas,strigosus så tycker jag att Ljuset i bruken har stor inverkan hur man uppfattar fisken och dess form och täckning med ränder osv på kroppen.

Dock har jag bestämt en sak , Om leucosternon skulle strycka med prg av att den är prick känslig

så ska jag prova med en japonicus istället. Tvår riktigt snygga fiskar, dock med lite förmycket temprament för att ha en av varje.

Just nu finns det ju 4 kirurger i och jag vet inte hur pass "många" som kan samsas på mina 600L

Det kanske någon mer erfaren kirurgägare kan svara på.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt nice ut, blir ju mer fylligt med tiden då korallerna fyller ut :)

Ska bli spännade att följa.

Just det.. Att få dom att fylla ut är en utmaning har jag förstått det som.. åtminstone verkar det som SPSerna är hyfsat krävande om man vill ha en normal tillväxt.. skulle haft ett proffs som kunde

förklara lite om hur man ska gå till väga med Just mitt akvarie.. försöker just nu att låta fraggarna

stå på en plats o se om det verkar trivas , annars försöker man hitta annan plats o se om det

funkar bättre om man inte ser någon förbättring/förändring på en vecka ca..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju testa en stor kejsare, tycker dom är snällare och snyggare!

Har inte tittat närmare på dom större fiskarna. det känns som man inte kan ha i hur mycket som hälst heller. fast man vill. , frågan är lite hur mycket det går att belasta i fiskväg totalt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nice presentation Manne! härligt med mycket fisk =) blir så mycket mera levande i karet när det är färg och framförallt rörelse, finns ju iof en gräns men det märker man ju ;)

Frågan är hur man märker den gränsen.. detta är ju ganska nystartat akvarie så det kan dröja lite.. men man planerar ju alltid nästa inköp.. så man har lite koll på vad man kan 'slå till' med när tillfället kommer.. hade jag kunnat köra i ett par flame angle eller coral beauty tex ,så hade det varit skoj..

men jag vet inte om man ska "prova" en sådan lösning..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma ,mycket snyggt!-Tummen upp

Passade mitt gammla kar som sump?

Kul att du gillade det minerva

Ditt gamla kar blev en sump tills aldeles nyligen, fick en sump gjord av stigigemla som hade lite mer vattenvolym om allt stannade.. just nu står det tomt..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft Laggeman på besök för avlämning av mina stag som rampen ska ligga på samt att lagge hade med sin kamera hit så nu kommer lite blandade bilder som lagge lyckats ta, samt några bilder tagna av mig själv efter mycket jobb..

Föst kommer det några typiska helbilder.

Helbild , dock blev den väldigt mörk förhållande till verkligheten, men den får duga.

post-3404-14468915391281_thumb.jpg

Höger sida

post-3404-1446891539142_thumb.jpg

Mitten

post-3404-14468915391563_thumb.jpg

Vänster sida

post-3404-14468915391702_thumb.jpg

Sumpen

post-3404-1446891539185_thumb.jpg

Det var lite Bilder på helheten. kommer ett inlägg med mer detalj bilder strax.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bilder av en del koraller i akvariet.

två sorters Euphyllia 'paradivisa'

post-3404-14468915392929_thumb.jpg

en grenväxande Montipora grön 'digitata'

post-3404-14468915393088_thumb.jpg

Sacrophyton med Gröna Polyper

post-3404-14468915393248_thumb.jpg

Rosa Knappar , grymt läckra

post-3404-14468915393415_thumb.jpg

En Röd flakväxande Montipora och framför den en Grön Grenväxande Montipora 'stellata'

post-3404-14468915393567_thumb.jpg

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...