Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Ett tips för att undvika att de lite "hetsigare" ätarna inte ska skrämma den/sno all mat är att ta ett lite snäckskal och proppa det fullt med tex. mysis, då är det bara den som kan få tag på käkat och kan gå och plocka lite då och då.

tack för tipset.. får se lite hur det går framöver..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjo..

Akvariet har en underlig tendens att få KH't att sjunka på ett par dagar bara..

säg på 3-4 dagar så går det från 8-9 ner till 6 ca sen syns det på vissa koraller

och jag kompenserar KH't med saliferts medel , sen håller det ett

par dagar sen är det nere igen..

Varit en sväng hos Ted tillsammans med Resterande Gäng i SVG-syd, så här

kommer lite bilder på senaste inköpen.

Den Oranga Ricordea Florridan finns för tillfället i mitt RSM. (bifogad fil)

post-3404-14468915539044_thumb.jpg

post-3404-14468915538838_thumb.jpg [ATTACH]23313[/ATTACH]

Har även sett lite tillväxt på denna lilla gröna rörväxande montipora , vilket är kul

post-3404-14468915539521_thumb.jpg

Sen har jag fått tag på lite Loc-line prylar som jag tänkt använda för att rikta mitt

utblås dels från UVC'et och Returen från sumpen lite bättre än dom lösningar som finns idag.

post-3404-14468915539231_thumb.jpg

Mitt senaste inköp av fisk , Fjärilen , har fått 2-3 vita prickar , är dock inte

orolig för det ännu.. den verkar kunna simma runt utan att bli störd och nu har ett

antal glasroser försvunnit, som jag numera tillräknar denna mycket vackra Fjäril (Rostadus)

Mvh Manne

post-3404-14468915538559_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar sig fint detta!

Jag har precis samma fenomen med Kh´t. Trots att jag tillsätter kalkvatten.

Lite skumt faktiskt.

ja det är lite underligt kan man säga, har inte hittat en lösning på problemet men man får jobba på det.. just nu kompenserar jag med saliferts Kh+Ph+ typ.. kommer nog o bli en annan lösning på det senare om det fortsätter någon längre tid.. men korallerna växer så man är ju lite glad ändå.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste nytt:

Har nu införskaffat en Kalkreaktor som står o puttrar lite försiktigt.. har ställt in den på ett ungefär som jag tror och läst mig till på guiden här.. runt 1 co2 bubbla varje 1-2 sec, känns det som och lite högre dropp på vattnet ut från reaktorn.

Mediat i reaktorn är större korall kross och jag mäter upp ett KH på det vattnet 'ut 'på över 30,

sen slutade jag lägga mer i reagens efter det , och testet hade ingen tendens att skifta i färg.

Mäter mit KH nu 2 ggr per dag så inget lustigt händer då jag inte har 100 koll på hur mycket

co2 ventilen ska vara igång , nu körs den ett par timmar på dagen , hade varit kanon om man

slapp mecka med själva reaktorn utan bara styra tiden istället.

Mitt MG värde ligger just nu ganska högt så det känns perfekt o 'bara' köra korallkross då jag förstått att det inte ska påverka MG om jag fattat det rätt.

Ett gäng koraller har hittat hit då en kompis har blivit tvungen att lägga ner sitt..

Lite nya bilder kommer senare.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo

har kollat mitt KH idag och nu har det gått ner från 8 till 7 så jag förlängde Co2 timern med 30 minuter om dagen. ska se om jag kan få det hyfsat stablit

jag använder Elos KH test. funderar på om jag ska köpa ett annat också, för en mer precis mätning. om man kör enligt Elos variant så är varje droppe 1 KH , så det blir inte en precis mätning på den nivån som man kanske skulle behöva just nu i detta läget. , det jag dock märkt att testet i sig varar inte så länge.

får bli en ny mätning i morgon.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo

Har kollat KH och Ca , båda går sakta neråt hela tiden så när KH ramlar ner på 7 så ligger Ca på 400 , ska fortsätta kolla värdena o se om det ska bli yttligare 30mins reaktortid till. men det ser bra ut o allt verkar funka som det är tängt, MG ligger högt fortfarande typ 1400-1500.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo

Har kollat värdena igen o det blir samma sak som innan , långsamt neråt..

har förlängt Reaktorn yttligare 30 mins med co2 tillförsel och kompenserat upp KH till 8 med pulver.

så får vi se hur länge det tar innan värdet sjunker igen eller om sista halvtimmen på kalkreaktorn

klarar biffen denna gången. upplever tillväxtzooner på dom flesta spserna nu faktiskt så det var

nog ett vettigt beslut att köra med en reaktor för att kunna hålla bra värden.

Min Rostratus Käkar på glasroserna i sin egen takt och dom minskar hela tiden, vilket är positivt

Firren gör sitt jobb och är mycket vacker att titta på dessutom. det är ett relativt litet ex så

jag hoppas på att den kommer att överleva även OM alla glasroser försvinner..

Mina små rörmaskar har den redan mumsat i sig så dom finns bara i fåtal numera.

Min hepatus o veliferum har absolut störst tillväxt av alla fiskar i akvariet , köpte dom

som ganska små men har säkert fördubblat sig i längd nu detta knappa halvår jag har haft dom.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart dags att jag kommer på besök så vi kan få upp lite nya bilder kanske? :)

Du är alltid välkommen lagge.. med eller utan kamera.. så kan du bygga om revet lite också..

lite proffs hjälp är aldrig fel.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir nog du som får ta bilderna Laggeman, för jag får ju aldrig tummarna loss.

Har nu sagt länge jag ska dit och fota lite men som sagt tummarna sitter som i ett skruvstäd och tiden räcker aldrig heller riktigt till !!!

Jag har inte glömt bort det Manne men minnet och tiden räcker inte alltid till, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir nog du som får ta bilderna Laggeman, för jag får ju aldrig tummarna loss.

Har nu sagt länge jag ska dit och fota lite men som sagt tummarna sitter som i ett skruvstäd och tiden räcker aldrig heller riktigt till !!!

Jag har inte glömt bort det Manne men minnet och tiden räcker inte alltid till, tyvärr.

livar ju alltid upp tråden lite med nya fräscha bilder.. vår egen lilla sony kamera är inget o ha direkt när det kommer lite vettiga akvariebilder..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo..

har varit på besök i ny saltbutik och fick givetvis med mig hem lite.. en ny Kirurg och en euphyllia.

tyvärr fick jag ingen något sådär skarp bild på LPSen , men lägger upp en bild på fisken tagen i hög

fart. En av mina favoriter till salt fisk. nu går det 5 kirurger i mitt kar så där har jag satt gränsen

just nu, inga fler är det tänkt..

post-3404-14468915624129_thumb.jpg

Håller fortfarande på att mäta mitt KH som sjunker långsamt , kommer nu att snurra på lite mer

co2 på reaktorn då jag tycker att tiden borde räcka. snart ifatt hela belysningstiden det är ju

inte värsta korall karet vi snackar om just nu.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag lite komfunderad Laggeman??

För vad jag vet så är närmaste Salt ca 8-9 mil bort, och visst har vi nära här i söder jämfört med vissa som måste åka minst 20mil för att komma till en butik, men jag tycker inte jag har nära om jag inte missat nått??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag lite komfunderad Laggeman??

För vad jag vet så är närmaste Salt ca 8-9 mil bort, och visst har vi nära här i söder jämfört med vissa som måste åka minst 20mil för att komma till en butik, men jag tycker inte jag har nära om jag inte missat nått??

Freddi.. Kristianstad zoologiska har 8 kar up and runing. närmare än så lär det inte bli för oss, så länge lasse inte tar sitt förnuft till fånga.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKI DOKI har missat detta tydligen!!!

Lasse är nog sugen men tid och plats är nog det han har brist på!!:ler:

platsen, rummet till vänster om 'tunnan med vatten'

tiden, helt upp till honom, den finns om man vill deligera lite

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Här kommer lite bilder på lite blandat från akvariet.. har suttit en del idag o bara tittat på det liv

som nu börjar växa till sig lite.. även kollat lite äldre bilder o jämnfört ev tillväxt på korallerna

och man blir lite förvånad hur blind man kan vara för den lilla tillväxt som finns.

post-3404-14468915627831_thumb.jpg

post-3404-14468915628214_thumb.jpg

post-3404-14468915628618_thumb.jpg

första serien.

post-3404-14468915627623_thumb.jpg

post-3404-14468915628016_thumb.jpg

post-3404-14468915628417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...