Gå till innehåll

Cirkulation nattetid?


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Kör alla med mindre cirkulation nattetid eller finns det någon som kör med MER cirkulation nattetid? Har iallafall provat köra 1200L/H Dag och 4200L/H natt (300L/kar) ien vecka nu och hittils bara sett positiva effekter. Mendet kanske bara funkar i ett karsom enbart har invånare som gillar låg cirkulation.Temperaturen är nu jämnare och lägreöver dygnet, clownen nyttjar i större utsträckning hela karet och skivanemoner slår ut betydligt mera. På natten sover han på sitt vanliga relativt lugna ställe och skivisar har redan dragit ihop sig för natten när den ökade cirkulationen går på.

Vad kan tänkas vara denegativa effekterna av en för kraftig cirkulation nattetid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp bara 1200L/H Dagtid nu. Om det är för lite är ju svårt att sägaännu, har som sagt bara sett positiva effekter hittils. Om det går att kompensera upp filtreringen som stenar m.m utför genom att höjja nattetid vetjag inte.Det var en del av frågan antar jag..smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant jag har okså alltid "iaf ett år" kört med ganska

lite cirkulation typ 2-3000 l/h ,och inte märkt något

negativt skulle vara kul att höra andras idee'r om

saken nu när tunze stream hysterin är på tapeten "12000 l/h i ett

90 l typ"smiley2.gif. och varför har folk klarat sig i alla år förut utan dessa monster cirkulatons pumpar

kul att höra vad ni tycker iaf !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela tanken med tunze stream är väl att man ska få ett flöde som är jämnare( större spridning på vatten strålen )så att det blir naturligare. Dessa 12000 liter/h är ju inte som om man skulle blåsa på med en vanlig pump med samma kapacitet... 12000l\h i ett 90 liters kanske är overkillsmiley1.gif

men i havet flödar ju vattnet inte punktvis som det ofta gör i ett akvarium. Med Stream pumparna så kan man ju komma lite närmare det naturliga flödet.

Jag kan inte förstå varför man väljer ett högre flöde nattetid och inte tvärtom ,vad är tanken med detta?Är det inte såflödet i havet är högre dagtid än nattetid pga tidvatten m.m. ?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror oxå på att få en större spridning på strålen/strålarna. Cirkulationen måste ju bli mer naturlig istället för att vara såextremt kraftig nära pumparna. Jag skulle tex säkert kunna hålla en högre cirkulation utan att störa invånare som gillar lägre cirkulation med stream. Men temperaturen skulle gå upp ändå.

Tanken för mig är att hålla temperaturen nere genom att öka flödet när belysningen slocknar. På så vis går ju inte alla vämekällor samtidigt. Frågan är om "sovande" invånare störs av den ökade cirkulationen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ontom utrymme, en kylare kan jag hautanför möbeln utan att det skulle störa...Men begagnade kylare har inte visat sig vara det enklaste att få tag i. Blir snart till att säljabilen och köpa en ny kylaresmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst det skulle säkert gå men jag har planerat för kylare redan från början bara inte hunnit införskaffa den ännu. *tjurig* smiley17.gifHar en PAX fläkt som trycker luften genom överlådan och upp-utgenom en air port sänkningenblir 0,7 grader vilket är för lite egentligen. Hoppas det blir bättre när jag nu flyttar till större lägenhet på bottenvåningen där rumstempen inte är 28grader dygnet runt... smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...