Gå till innehåll

Foderautomat över 30 dagar??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har kollat runt lite på forumet och fått fram Fishmate, Eheim och Hydor Eko Mixo men av dem tre är det bara den sista där det uttryckligen står att man kan ställa in den för 30 dagar.

Därför undrar jag följande:

1. Har ni några fler förslag på foderautomater som går att ställa in i ungefär 30 dagar?

2. Har ni några förslag på foderautomater som är indelade i flera "fack"? (för mig är det en självklarhet att fler fack borde betyda att matningen inte riskerar att bli överdriven)

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett stort magasin på ehimen som du ställer in mängden på genom en liten matningslucka.Jag har själv den och den räcker längre för mig än en månad innan jag fyller på.Så kan man även ställa in upp till 4 matningtillfällen per dag på den.Även dubbel matning vid varje tillfälle om man vill det.Eheim är överlägsen tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dennis!

Jag håller med om att den rymmer mat för en lång tid. Problemet är att om man har den full ger den så mycket mat vid varje tillfälle och när det blir lite så minskar mängden. Så blir det i alla fall om man matar med pellets som jag nyttjar den till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Kan hålla med dig jonas men jag har provat en del och tycker ändå att denna är den bästa jag haft.Och jag kör pellets med.Dom andra jag har provat tycker jag mera är typ leksaker.Men jag har ju inte provat alla.Jag är i alla fall som sagt nöjd med denna.Ett plus är att den tål att bada kompisens har trillat ner 2 gånger i karet när han hållit på.Det var bara att torka den och så fungera den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim är överlägsen tycker jag.

Bara så länge du inte testat Grässling Rondomatic som nämns ovan.... 28 separata fack som kan fyllas med olika sorters mat i exakta portioner, att utfodras en gång per dag eller så tätt som varannan timme. Helt överlägsen och dyr som satan. Foderautomaternas Rolls Royce.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en sån här; http://www.pwss.se/product.php?productid=3600&cat=22&page=1

Mest för att ha när jag låg ute på jobb. Jag vågade inte lita på min 8åriga son skulle fixa det....

Men den funka så bra så nu kör jag bara den, jag skickar i lte fryst emellanåt oxo förståss.

Den e extremt enkel, matar (med Ocean nutrition 1 o 2) 6ggr per dygn, på bestämda tider. Den e plastig o billig, men funkar klockrent!

Ok, den håller inte tiden exakt, men det märker inte fiskarna:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en sån här; http://www.pwss.se/product.php?productid=3600&cat=22&page=1

Mest för att ha när jag låg ute på jobb. Jag vågade inte lita på min 8åriga son skulle fixa det....

Men den funka så bra så nu kör jag bara den, jag skickar i lte fryst emellanåt oxo förståss.

Den e extremt enkel, matar (med Ocean nutrition 1 o 2) 6ggr per dygn, på bestämda tider. Den e plastig o billig, men funkar klockrent!

Ok, den håller inte tiden exakt, men det märker inte fiskarna:-)

lite ot, men jag tycker det verkar ta mig tusan som dom vet när det är dax

när man kör automat:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Hydor Eko Mixo och den funkar precis lika bra som min gamla Eheim gjorde, innan den gjorde en djupdykning vid ett olyckligt tillfälle, och efter en fulltankning med blandat foder så håller den runt en månad, och då matar jag en gång om dagen till ca 15 fiskar. Jag ger dem lite fryst in emellan samt lite extra spirulina flakes då och då, men annars klarar de sig fint på det de får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara så länge du inte testat Grässling Rondomatic som nämns ovan.... 28 separata fack som kan fyllas med olika sorters mat i exakta portioner, att utfodras en gång per dag eller så tätt som varannan timme. Helt överlägsen och dyr som satan. Foderautomaternas Rolls Royce.

Vart har du köpt din?

Hittar bara i tyskland för 39euro är väll ej så dyrt...

Undra om denna skulle funka 2x80ml

Eheim Futterautomat 3582 twin

feeder_twin.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 år senare...

Den skulle kunna användas till ett styrt uttag på en powerbox 5:1 eller 6 hos ProfiLux. Den kräver tydligen en startsignal - sedan får man ställa gångtiden internt. Be bara att du får en strömadepter med eur plugg eller schuko plugg. 

 

Jag har modifierat Eheims matare så de går hjälpligt att styra via profiluxen men denna verkar bättre

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...