Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Enig med Stig, men om Ted går in med bakterier på ett eller annat sätt så är det inte säkert det tar så lång tid som två veckor. Vad jag förstår av tråden i övrigt så har han ju någon form av filter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu fick jag lite tips här ju.

Jag är osäker på att en djuraffär skulle hålla mina fiskar åt mig (han behöver ju dem till nyafiskar).

Att inte mata fiskarna alls, är det inte riskabelt? Efter två veckor, är dem inte väldigt magra då?

Jag kör med två innerfilter med filtersvamp.

Jag har bara en fråga till angående filter:

Kan jag byta ut filtersvampen mot biobollar för att minskar rengörningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft problem när jag åkt bort och inte matat fiskarna på 1-2 veckor och om fiskarna är i så dålig kondition att de inte klarar detta, så klarar dom troligen inte heller stressen av att flyttas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får välja medllan att hängas eller skjutas. Fortsätter du mata så kommer du att döda fisken i en ammoniakförgiftning. Slutar du mata så blir dina fiskar lite magrare men du får chansen att förbättra dina vattenvärden så att fisken överlever på lång sikt - ditt val. Är det Seras NitriVec så brukar jag använda 20 ml per 100 liter - i ditt fall kan du ta 40 ml per dag tills läget är under kontroll. det är ett bakterieprearat så det är svårt att överdosera. Gör inga andra ändringar med filtren - att du har två filter med filtersvamp kommer att bli din räddning. Rengör absolut inte filtren om de inte är totalt igensatta och om de är det - rengör dem bara "lite" grand.

I det läge du försatt dig i finns inget utrymme för finlir - du måste ha igång nitrifikationen.

Jag tror heller inte att det tar två veckor innan nitriten går mot noll - förutsatt att du inte matar och att du tillsätter någon form av bakteriekultur - men fisken klarar detta med stor säkerhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bactozym är ett mycket bra preparat men det är INTE i första hand nitrifikationsbakterier utan är mer inriktat på att ge ett vatten som är mer lämpat för fisk än nystartartat akvarium. Om jag inte mins fel så rekommenderar tillverkaren en kapsel på 100 liter (kan också tänkas vara så att de rekommenderar mindre för saltvatten).

Återgår till det jag sagt tidigare - du måste använda ett preparat specieltt för nitrifikation och hittar du inget annat så vet jag att Sera Nitriveck fungerar om du ger typ 20 ml/100 liter varje dag tills problemet är ur världen.

Bactozym är ett bra komplement men enligt min erfarenhet så räcker det inte ensamt eftersom det i första hand inte är nitrifikationsbakterier i det utan olika enzym och liknande. Det är också troligtvis det du ser i din skummare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...