Gå till innehåll

bygge av litet akvarium


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en plan på att göra ett eget akvarium. Alltså limma (silikona) ihop det så att de blir måttanpassat till en Ikea hylla som jag har som en skiljevägg i mitt rum.

Akvariet kommer bli på ca 380x300x250mm 28,5l inte stort alls. Jag tänkte bygga det så att jag kan använda det som ett nanokar, dock vet jag inte om jag kommer använda det till salt eller sötvatten i början. Är student med rätt taskig ekonomi så. Men hoppas ni vill hjälpa till ändå.

Första problemet är att det står att hyllplanen bara håller för 13kg (akvariet 28l blir väl ca 30kg). Funderat på om man kan fästa några vinkeljärn eller trälister under. Någon med en fin idé på hur man kan göra?

Andra funderingen är hur man får ihop akvariet? Har aldrig gjort ett för. För ett tag sen läste jag att man skulle sätta tändstickor mellan glasen när man limma för att få ett avstånd mellan glas-silikon-glas. Hittar bara inte inlägget igen. Så har ni några tipps om hur man gör? Och hur tjockt glas bör man använda? (5mm kanske)

Hur mycket mellanrum ska man räkna av när man beställer glasen?

Bör man ha hel botten eller bygger man kanterna runt botten. Vad är bäst?

Funderar på att bygga in pump/doppvärmare så att man slipper se det. Då skulle jag kunna göra lite skiljeväggar så det blir som en nanosump. Kan en sån liten bli till någon hjälp eller bör jag strunta i det? Mer plats till fiskar.

Många frågor blir det.

Bilder på den typ av hylla jag har. Tänkte sätta akvariet i ett av facken. Och en liten plan på akvariet ej måttritad.

hyllarm0.th.jpg namnlst1uw8.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Första problemet är att det står att hyllplanen bara håller för 13kg (akvariet 28l blir väl ca 30kg). Funderat på om man kan fästa några vinkeljärn eller trälister under. Någon med en fin idé på hur man kan göra?

Hmmm... jag har en sådan hylla i arbetsrummet. Om jag skulle bygga in ett litet akvarium i hyllan skulle jag:

1. Placera akvariet i något av mittenplatserna i hyllan. Det blir lite stabilare tror jag. Sedan förstärka genom att sätta in en vägg i facket under så att hyllplanet stödjs upp även av hyllplanet under.

2. Jag skulle antingen köpa luckorna till hyllan och placera ovanför akvariet. På det sättet kan du bygga in armaturen i hyllfacket ovanför karet.

Andra funderingen är hur man får ihop akvariet? Har aldrig gjort ett för. För ett tag sen läste jag att man skulle sätta tändstickor mellan glasen när man limma för att få ett avstånd mellan glas-silikon-glas. Hittar bara inte inlägget igen. Så har ni några tipps om hur man gör? Och hur tjockt glas bör man använda? (5mm kanske)

Hur mycket mellanrum ska man räkna av när man beställer glasen?

Bör man ha hel botten eller bygger man kanterna runt botten. Vad är bäst?

Kör på 5-6mm glas till det lilla karet, om du vill lyxa till det så kör OpthiWite (dock kanske owerkill på så tunt glas).

Kör en skiva i botten av karet och limma sidorna mot den. Du får dra av 1-2mm, på din valda glasstjocklek (botten ska vara mindre än de uppstående rutorna) så att det blir ett litet litet mellanrum mellan glasskivorna. Silikonet ska ju fungera som lim, fjädring och stabilisering, därav mellanrummet.

Ett tips är att tejpa och täcka in glaset helt och hållet utom där siliconfogen ska vara. Sedanfläska på rejält med tjocka silicon remsor med sprutan. När du sedan tryckt ihop allt så drar du till siliconet med fingret så det ser snyggt ut. Därpå tar du bort tejpen och vips så är de klart utan att du fått luft i fogen eller klet på rutorna.

Funderar på att bygga in pump/doppvärmare så att man slipper se det. Då skulle jag kunna göra lite skiljeväggar så det blir som en nanosump. Kan en sån liten bli till någon hjälp eller bör jag strunta i det? Mer plats till fiskar.

Filter/sumpfack är helt klart att rekomendera. Där kan du gömma all ful teknik och där sker även ytdifferansen dvs när vattnet dunstar i akvariet är det bara i filtret som ytan ändras. I visnings/fisk/koralldelen kommer ytnivån hålla sig på en jämn nivå. Dessutom får du en bra ytavrinning så att du slipper en äcklig hinna på ytan.

Dock kan du skippa fack i filtret. Det gör det enklare att rengöra när det redan är så litet och små filterfack fyller inte sååå stor funktion enlikgt min erfarenhet (de blir bara ivägen).

Här finns en länk till mitt gamla bygge, de va tider de. Lycka till! =-)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19657&highlight=mantiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo i mitten har jag tänkt ha den. Ska nog göra en konstruktion under hylla med träreglar, kanske enda ner till bottenplattan för att vara säker. Undrar om 25x25 reglar räcker eller de är kanske lika bra att ta 45x45 när man ändå är i farten.

De var ju en bra idé, tänkte att man skulle få plats med lampor i samma fack. Men utan kan ju akvariet bli lite högre, ända upp till nästa hylla. Ca 42,5L = 45kg kanske. Tyngre men snyggare.

Vart hittar man svart akvarier silikon? Är de någon särskild eller kan man hitta de på t ex. Clas Ohlson?

Sån där ”avrinningskam” är det något man kan köpa någon stans eller bygger man egna? Använder man plexiglas som avskiljare kan man kanske såga tänder..

Måste leta upp en byggmarknad nu..

Åhå, de var ju ditt snygga akvarium, den tråden har ja läst och kollat i ett par gånger:)

Fungerar det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariesilikon köper du i en zooaffär som har fisk, de brukar ha silikon också.

En avrinningskam kan man göra själv, men går också att köpa i en butik. Ett tips om du är osäker på din egen färdighet är att ta reda på vad ett så litet kar kostar att få färdiglimmat. Du spar då både tid och en massa svordommar ifall det inte blir så bra som du hoppats på.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man varit på hornbach och köpt lite plank.

Dom hade till och med en egen avdelning med akvariesaker.

Någon som har erfrenhet av pumpar som heter JBL?

Dom var riktigt billiga, 1000L/h 230:- ska fungera i alla slags akvarievatten, hittade inget på den här sidan om sånna. Dom hade även akvariesilikon, men svarta var såklart slut.

Hoppas att min hylla håller nu. blev 25x38 läkt lite + några vinkeljärn.

Här kommer lite bilder. Va tror ni? Ännu mer förstärkningar eller.

Annars är de bara att köpa lite spackel och färg så ser de nästan profsigt ut:)

Nu ska ja kanse måtta upp hur stora glasrutorna ska vara.

post-1452-14468915648517_thumb.jpg

post-1452-14468915648579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där ser ut att hålla, borde inte vara några problemas alls!

Cirkulationen i burken kan du fläska på ordentligt med. 1000-2000L/h är inga problem. Köp en lite större pump 1000-2000L/h och så köper du ett litet innerfilter/pump att köra aktivtkol och rowa i.

Maxi-jet pumparna fungerar superbra. Min erfarenhet är att de är lättjusterade, billiga, tysta och små. Om du kopplar en maxijet 1000L/h till en SQUID så har du riktigt grymt fin cirkulation. Ett tips är att när du bygger avrinning/mellanvägg/svarta bakgrundsväggen borra ett extrahål för utblås ifall du vill ändra eller uppgradera i framtiden.

Eftersom ditt kar är så litet och endast kommer ha en sida som blir betraktningssida skulle jag inte snåla på vanligt floatglas där. OpthiWhite glas kostar ca20-30% mer, men i detta fall rör det sig kanske bara om en 20-30:- för en kristallklar skiva. Sedan kan man spekulera i om det gör någon skillnad eftersom glaset är så tunt, men du kommer ju även titta in i burken närmare och allt som gör att den detaljerade fina upplevelsen kan bli bättre kan ju inte bli fel =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, för tippsen!

Eftersom jag är lite feg med hållbarheten fråga jag i något husbyggarforum också, och fick ungefär samma svar. Så känner mig lite lugnare.

"Dina pinnar bär lätt tyngden av ett 40-liters akvarium. Du kan nog låta en svärmor sitta och hålla i glasburken utan att de knäcks..."

Nu måste ja väl fixa en svärmor också.

Ett tips är att när du bygger avrinning/mellanvägg/svarta bakgrundsväggen borra ett extrahål för utblås ifall du vill ändra eller uppgradera i framtiden.

Eftersom ditt kar är så litet och endast kommer ha en sida som blir betraktningssida skulle jag inte snåla på vanligt floatglas där. OpthiWhite glas kostar ca20-30% mer, men i detta fall rör det sig kanske bara om en 20-30:- för en kristallklar skiva.

Förstår inte riktigt vart du tyckte jag skulle sätta ett extra hål. Är de i skivan med avrinning?

För där fundera jag på att ha ett, tänkte att man kunde sätta in en T-koppling på röret/slangen från pumpen och låta den spruta från båda sidorna.

Kommer ju bli 2 betraktarsidor. hyllan var som en skiljevägg. Tänkte ha avriningen på en sida, måla dom små bitarna svart eller så. Hoppas att fiskarna inte blir knasiga av att se åt 2 hål bara. Om de nu bilr fiskar eller vad det blir. Men ska kanske satsa på sånt glas ändå. får höra om dom har/vad det kostar.

Har någon förslag på någon bra glasmästare i Göteborg? Ska leta lite på Eniro.. Men glad för tipps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uga, har glaspriserna gått upp?

Jag kommer nog få tänka om totalt:/

Var hos en glasmästare idag. Som tur var bad jag dom räkna ut vad det skulle kosta innan.

Det jag skulle ha var

10 mm

363 x 310

8 mm

363 x 330 2 st 1 opthiwhite

330 x 310 2 st opthiwhite

363 x 300 med 2 hål

Fick en offert på 2 323 kr *bara glaset*:( Alldeles för mycket för en student.

Det kan man säkert få ett begagnat 1 000L kar för.

Såg att OpthiWhite glas kostade 227% mer en vanligt. Plus att han hade tagit bort 30% eftersom de var så dyrt.

Jag som trodde det skulle bli billigare att göra ett eget. Då kan jag ju lika gärna köpa ett mollyhotel där allt ingår.

Kändes som de var någon proffsaffär jag var i idag. Ska kanske göra ett försök till hos en annan glasmästare och inget specialglas.

Själv hade jag räknat med några hundralappar.

Eller är det sådana här glaspriser?

Lite nere.. Jag som tänkte börja sätta ihop det i kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävlar vad dyrt!

Men varför ska du ha 10mm om karet bara ska va 35cm högt? Borde räcka utmärkt med 6mm eller kanske 4mm tom. Glas blir ohyggligt mkt dyrare vid grövre tjocklekar. Gå ner lite i tjocklek och kör med vanligt low iron-glas (lite oäkta färger dock) så kommer du undan löjligt billigt istället.

Hoppas det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 skivor glas? Ska det vara en innervägg också kanske?

IAf så tyckte jag inte det var så farligt för glaset, iom att du valt optiwhite på 4 av rutorna.Rätt så tjockt glas också. Som Mattias påpekar så hade du klarat dig gott och väl med mycket tunnare, och iom det så kan du köra på vanligt floatglas då färgningen inte kommer bli så påtaglig.

Eller så köper du Plexiglas och limmar det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis finns ju inte kar med rätt mått (eller ens i närheten), men kolla vad de små karen på Hornbach kostar. Tror 54l kostar runt 200kr och det finns mindre och större att välja på. Billigare än så kommer man inte undan om man inte köper begagnat. Dock tappar man ju hantverksbiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursdå, så de är såna priser:/ Sist jag beställde gick de på 50:- Var några år sen dock och inte lika mycket, men men.

Själv hade jag räknat med max en femhundrng, därför tjocken..

Ska testa att gå ner två storlek till 4 mm och inte ha optiwhite glas.

Hittade någon tabell som visar att jag kan ha 3.xx mm. http://www.arosglas.se/akvarium.htm

Får se om de hjälper något, annars får de väl bli Hornbach.

Är kanske en dum hobby att starta med som student:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När tjockleken på glaset ökar, ökar även priset markant. Kör på 6mm glas, det kommer fungera bra och det håller gått å väl.

Om du verkligen vill ha optiwhite så är ju ett alternativ att bara ha det på framrutan av akvariet. Optiwhite är dyyyyyrt tyvärr...

Inte sååå dyyyyyrt =-) 20-30% mer i pris vad jag hört.

Kör opthiWhite på framsida och baksida, sedan kör du 6mm glas och köper en plexisskiva som mittenvägg. Däremot kan jag förstå att priset drar iväg om håltagningen blir dyr (400:- har jag själv fått som förslag). Då drar priset för karet iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När tjockleken på glaset ökar, ökar även priset markant. Kör på 6mm glas, det kommer fungera bra och det håller gått å väl.

Inte sååå dyyyyyrt =-) 20-30% mer i pris vad jag hört.

Jo jag får räkna om lite och testa med 6mm hoppas att priset går ner lite.

På vissa ställen står det att man ska ha en tjockare botten något man bör ha eller?

kan ju säga att de är betydligt mer en 20-30%.

I mitt fall

vanligt 8mm 363x330: 148,95:-

optiwhite 8mm 363x330: 487,50:- då hade han tagit bort 30%.

Kan man köpa små färgade plexiglasbitar någon stans?

På byggvaruhus brukar man bara få köpa hela skivor 2x3 meter. Lite väl stort..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uga, har glaspriserna gått upp?

Jag kommer nog få tänka om totalt:/

Var hos en glasmästare idag. Som tur var bad jag dom räkna ut vad det skulle kosta innan.

Det jag skulle ha var

10 mm

363 x 310

8 mm

363 x 330 2 st 1 opthiwhite

330 x 310 2 st opthiwhite

363 x 300 med 2 hål

Fick en offert på 2 323 kr *bara glaset*:( Alldeles för mycket för en student.

Det kan man säkert få ett begagnat 1 000L kar för.

Såg att OpthiWhite glas kostade 227% mer en vanligt. Plus att han hade tagit bort 30% eftersom de var så dyrt.

Jag som trodde det skulle bli billigare att göra ett eget. Då kan jag ju lika gärna köpa ett mollyhotel där allt ingår.

Kändes som de var någon proffsaffär jag var i idag. Ska kanske göra ett försök till hos en annan glasmästare och inget specialglas.

Själv hade jag räknat med några hundralappar.

Eller är det sådana här glaspriser?

Lite nere.. Jag som tänkte börja sätta ihop det i kväll.

jag betalade 950kr per kvadrat för 10mm vanligt och 1250 för opti white glaset undrar vilken leverantör dom har med det priset som du skulle få betala!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag betalade 950kr per kvadrat för 10mm vanligt och 1250 för opti white glaset undrar vilken leverantör dom har med det priset som du skulle få betala!

De var mer rimligt pris. Hoppas att jag hittar en annan glasmästare med bättre priser..

Är det så att han räknat med att hela burken blir i optiwhite?

//NiXoN

Nädå, jag skulle bara ha 2 rutor i optiwhite, dom man kommer se in i. Fick en faktura där det står vad varje glasbit kostar..

Men men ska göra ett försök till i slutet av veckan hos någon annan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...