Gå till innehåll

bygge av litet akvarium


Utstrand

Rekommenderade inlägg

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då har jag beställt glas:)

Slutar på 6-700:- Väldigt mycket bättre en på förra stället.

Tyvärr skulle dom ha semester i en vecka.

Trodde att jag skulle få mitt glas idag. men men.

Är väl lika bra att träna på att vara tålmodig..

Återkommer när det hänt något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en begagnad pump i en djuraffär.

1000 L/h + uv-c ljus. allt i ett liksom:) Låter bra i alla fall..

Ska nog köpa nytt filter innan jag använder den bara. Ser försäg fint ut men man vet ju inte vad den har varit. Eller små bitar "Krossad" levande sten kanske eller utan, använder den bara som cirkulation.

Några förslag?

Aktivt kol som Illustratören tipsa om kan man kanske ha i det lilla facket där det ligger "hundgodis" nu.

post-1452-14468915699826_thumb.jpg

post-1452-14468915700025_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte kommer få glaset förens nästa vecka så tänkte jag börja fundera lite mer på tekniken..

Försökt sökt runt lite men hittar inget lämpligt.

Har någon tipps på:

1. En liten skummare som kan stå i innerfacket. Den får max vara 100mm bred 200mm lång.

Jag hittar bara jättesaker till 200-500l akvarium eller små som man sätter över kanten. Sån vill jag helst slippa. Eller kan den hängas på ”innerväggen” så båda delarna är nere i vattnet?

Eller räcker de med 10% vattenbyte i veckan?

2. En armatur, bör ju finnas. Men dom minsta jag hittat är på 600mm jag behöver något på 300mm.

Hitta några korta lysrör som värka trevliga, men förstår inte hur/vad man kopplar dom till..

Dom är med ”ink fäste eller med 4 piggar”

Någon som förstår? http://www.pwss.se/home.php?cat=995

Akvariet kommer bli på 333x363x325mm(lxbxh) ca40l. 233x363 synligt.

Inte riktigt bestämt mig för vad det kommer bli i akvariet.

Men en fundering är:

någon/några lätta koraller

eremitkräftor

några sniglar

räka

en sjöstjärna

Låter de vättigt?

Inte så avancerat i början och med litet kar.

Men jag är hel kass på ljus, ska försöka läsa på lite. Men några tipps kanske på hur mycket man bör ha och vilka K värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en honkong variant om du inte har nåt emot ebay, boyu WG-310.

Den är specad till akvarium upp till 200liter men jag skulle säga max 100, troligen rätt lämpligt till din lilla burk.

Ang belysningen, du får vara lite händig dock o bygga en armatur...

http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/Power_Compact.367/?osCsid=404ae10bbaf912c661d9745b7c2ba4e0

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa skummare, men om du vill ha en skummare så kolla på hur man bygger en egen och klura ut ett fiffigt sett att bygga en minivariant. Finns ju en heldel DIY projekt och ritningar på nätet.

Bygga egen armatur är inte så krångligt som de låter, bygg en fyrkantig och det är simpelt. Du verkar ju vara händig, så kör kompaktrör =-)

Jag skulle skippa sjöstjärnan. Endast på grund av att de färgglada rackarna man ser i butikerna är rätt svåra att hålla. Finns ju riktigt snygga krabbor, kolla upp Pom-Pom krabborna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite små skummare på en Svengelsk sida var vist lättare att hitta på engelska.

Även en ruskigt liten http://www.fish-street.com/cart/nano_air_wood_protein_skimmer Men vet inte om den är något att ha. Boyu serien såg lite seriösare ut.

Hittade även en liten armatur på samma sida. Vad tror ni om den?

http://www.fish-street.com/cart/feel_free_360_circling_7w_aquarium_pl_light fans även i 11w.

Storleken är i alla fall perfekt..

Ända som låter skumt är att det var rött ljus, om jag förstod det rätt men det kan man ju ändra. hoppas att sådana lampor finns i Sverige bara.

Men räcker en på 7-11w? eller 2 kanske. står försäg att dom funka till 500l, men det låter lite..

Någon som köpt av fish-street för? Blir lite misstänksam när det är blandat språk på sidor.

Bygga eget är försäg en spännande ide också. Men kanske nöjer mig med att limma akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa sjöstjärnan. Endast på grund av att de färgglada rackarna man ser i butikerna är rätt svåra att hålla. Finns ju riktigt snygga krabbor, kolla upp Pom-Pom krabborna.

Så syn, dom som är så fina men men. Bäst att ta de säkra först. Så får man ta mer avancerade djur när man vant sig lite och har plats för större kar.

ett tips ang belysning.

http://www.aquatic-nature.be/2eng_verlichting.html

till dessa armaturer finns Saltrör..

mvh manne

Oj oj, den var ju snygg också. Syn att man är så dålig på tyska bara. Hittar bara massa tyska ställen där dom säljer såna. men får väl klura ut hur man beställer endå. var ju inte så jättefarligt pris heller. trodde nästan dom skulle gå på 1000 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj, den var ju snygg också. Syn att man är så dålig på tyska bara. Hittar bara massa tyska ställen där dom säljer såna. men får väl klura ut hur man beställer endå. var ju inte så jättefarligt pris heller. trodde nästan dom skulle gå på 1000 kr.

11watts lysrören du är ute efter finns hos Göran på ciklidhuset i Lerum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11watts lysrören du är ute efter finns hos Göran på ciklidhuset i Lerum

Det låter ju lite lättare en att lära sig Tyska:) Får åka dit och kolla någon dag. Vet du ifall han har armaturen också?

Hittade även någon leverantör som levererar till zoo butiker i Gbg så jag får ge mig ut på jakt, annars kan dom kanske ta hem om man är snäll.

Går de inte så får jag försöka slå 2 flugor i en smäll när man ändå beställer. Fast vad heter skummare på tyska? Blir galen, försökt letat igenom hela stället *tycka* seg uppkoppling också så blir ännu värre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

abschäumer är skummare på tyska.

Tackar tackar.

jag tror att simontorp har belysningarna i sitt sortiment.. så alla som handlar med dom bör kunna skaffa fram dom till dig..

mvh manne

Jo var Simontorp jag kollade på. Nu håller ja på att ser vart i stan zoo butikerna ligger bara. Hitta 6 st så får väl åka runt och kolla någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då blev det en Solar Duo Boy 13w armatur. Sprang runt på 5 olika zoo affärer klart att den fans på sista.

Även beställt en liten skummare, saltmätare och några andra nyttigheter från Hongkong.. Internet är skumt, inte riktigt vant mig en.

Blev även lite färg på förstärkningen så att den passar in bättre i resten av hyllan.

ser nästan proffsigt ut, om man får säga de själv:)

post-1452-14468915754681_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oja, glaset har ja dreglat efter länge:P

Men hoppas att jag får dom i veckan som kommer. Tyckte att han sa en vecka. Trist med så kort semester, men trevligt för mig:D

Sen har jag sätt att mina saker från Honkong är lastade på någon båt:) Tar väl ett tag hit, men de är påväg. Snabba ryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar tackar. Vi får väl se hur det går när ja får glaset och ska limma:)

Någon gång ska ju va första men har en idé på hur jag ska göra i alla fall.. Hoppas att jag får dom i morgon *håller tummen*

Jag beställde en liten skummare 10€, saltmätare + 2 saker som ja inte vet va dom heter. man riktar i alla fall pumpstrålen med dom små ihopsatta "klot" med ett munstycke längst fram. allt gick på 18€ såna priser uppskattas:)

Och skummaren funkar med vår spänning, får kanske byta kontakt bara eller skaffa en adapter för vet inte hur kontakterna ser ut i Honkong..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki dok, då får ja se om jag också får någon adapter. Annars hittar man väl någon på Clas Ohlson kanske.

Glaset tar sin tid, inget idag heller. Han kanske hade längre semester.

Har i alla fall tagit bort hyllplanet över. med minna fina "värktyg":)

ska kolla hur det blir med dörren som hör till skåpet, eller så köper jag två andra så att jag kan öppna från båda håll.

post-1452-14468915775092_thumb.jpg

post-1452-14468915775335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu har man ett litet akvarium som passade precis i facket:D

Svåraste med limningen var väl tändstickorna, inte många som var lika dana och dom vägrade fästa med tejpen.

Sen höll på att dö av gaser, fy vad de luktar, både aceton och siikonet.

Vad är aceton egentligen? något grundämne eller? På innehållsförteckningen står det att den innehåller aceton.

Fått något att hämta på posten också, hoppas de är Hongkong sakerna. Ska dit nu.

Kan lägga upp lite bilder på bygget senare. Sista torkningen håller på nu (snygga till kanterna)..

Sen blir lekars-test i badrummet någon vecka.

Nu ska jag bara försöka få tag i plexiglas. Kollat med glasmästare utan resultat + någon firma men dom gorde bara till företag *mummmel*

Några tipps? Clases har för små bitar, men sista utvägen blir väl att limma ihop två såna. men hade velat haft färgade..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...