Gå till innehåll

bygge av litet akvarium


Utstrand

Rekommenderade inlägg

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

bra att allt fungerar för dig!

Aceton är inte ett grundämne Kemiska formeln är CH3COCH3

Aceton tillverkas industriellt genom oxidation av isopropylbensen (cumen) med peroxider. Samtidigt fås fenol fram. Eftersom det är svårt att balansera behovet av fenol och aceton så tillverkas även aceton genom dehydrogenering av isopropanol, men inte i lika stor omfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uga, låter inte som aceton är så nyttigt. Ska nog sluta dricka det:P

Tack, för tipset om Bauhaus, tog en sväng dit idag och hittade en skiva, dock genomskinlig, men men, bättre en inget, får hoppas att de växer något spännande på skivan efter ett tag. Kanske kan sandpappra sidorna så blir dom matta.

Här kommer lite bilder av bygget..

Nu känns det som man börjar komma igång på riktigt:)

Och det var Honkong sakerna som kom igår:) Lite besviken, dom sa att det skulle fraktas med båt men dom har vist flygit hit. (stackars miljö)

post-1452-14468915802812_thumb.jpg

post-1452-14468915803048_thumb.jpg

post-1452-14468915803274_thumb.jpg

post-1452-14468915803499_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en liten ide.

Ska ju ha ett fack för pump, skummare (värme om de behövs) där skulle jag även kunna bygga in ett fack till på ca 10x10x30 cm. Tänkte att jag kunde fylla det facket med ls. I så fall skulle jag borra massa hål i väggarna så att vattnet kan strömma ”fritt” igenom väggarna ska bara vara för att hålla ls på plats.. dumt med Outnyttjat utrymmen i sånt litet kar.

Skulle väl bli som något extra filtrering *tänkt* Låter de som en vettig ide?

Eller så borrar jag bara massa hål i halva väggen och andra halvan i den andra. *någon som hängde med där*:P

Sen har ja en lurig fråga. Hur stor är ungefär 1kg ls? Väger den massor eller är den lätt?

1kg som ett mjölkpaket eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hoppar jag kanske över extra facken och har all ls i karet i stället.. Plus lite på botten i sumpfacket. Får se hur mycket plats det blir. I pumpen jag använder finns det två fack så jag tänkte att man kunde lägga aktivtkol i ena.

Johan2x: Trevligt med fler liknande byggen:)

personligen tyckte jag att LS var ganska lätt sten......så en 1kg sten kan nog vara ganska stor faktist.

om du har en knytnävstor "normal" grå sten på 1 kg så är nog en LS dubbelt upp iaf

Var det jag misstänkte eftersom de är massa håligheter, men i affären betalar man väl försäg för vatteninnehållet med..

Kom på att jag gjort något klumpigt med det sista silikonlagret:/

Kladda på och finjustera med fingret, diskmedel. sen hade jag på ännu mera. ser nu att det inte var det mest lyckade, lite luftbubblor och andra skumheter:(

Försäg så är det lagret bara för att få snyggare kanter. Så borde inte påverka hållfastigheten. *hoppas*

Idag har jag i alla fall sågat till en bit plexiglas. Fy vad den skrek när man sågade. Men kom på att det var mycket lättare att göra som man gör med vanligt glas. Rista några gånger med en vass kniv och sen bryta.. Funderar på om jag ska sandpapra ytan för att få den mindre genomskinlig. Testade på några restbitar och de ser riktigt bra ut. Sen borde ju levande saker få bättre grepp på en matt yta.

Skulle man ha någon specialslang i saltvatten? Eller är de bäst med PVC-rör? blir lite trångt med rör *tror*

Vart hittar man PVC-rör i sånt fall? försökt söka på forumet, men jag och sökfunktionen är inte så bra kompisar..

Mätte karet också.

Mätt på

Utsidan så blir de ett 45,2L

Insidan faktiska liter 38,5L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips här:) Får se vad det blir för slang. vilken som är lättast att få tag på. Hittar man sån på vanliga zoo affärer?

Tänkte åka till Ciklidhuset i morgon kväll och kolla lite. Får se om dom har något roligt.

Vad tror ni om min limning av glaset då? Kanske inte gör så mycket med lite bubblor i silikonet, sista lagret var ju bara för det estetiska..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer minna apparater som jag har hitintills..

Var en ruskigt stor saltmätare. Känns som att den behöver halva akvariemängden för att mäta.

Där ligger även en av dom där sakerna jag inte visste vad dom hette:P Orange lila grejen. hemsk färg, får se om jag använder dom. Den ändå avkapad mer en halva längden, men rätt klumpig ändå..

Kanske sparar den till framtida kar:D

Men nu tror jag att det räcker med teknik saker, en doppvärmare kanske behövs försäg, men tror att jag har en gammal i någon låda. eller ska det vara special till saltvatten?

Eller ser ni något som jag missat totalt?

salt + tester ska jag fixa..

post-1452-14468915810039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

_Manne_: Åhå, tack för det, alltid bra att veta vad sakerna heter:) Finns de någon speciell koplings sak till sånna. Min har gängad ände..

Funderade på att ta en slang över. men blir en ruskigt grov i sånt fall. Vore bra med någon mutter som går ner i dimension..

Joey: Jag köpte den på Zookompaniet för 529:- Hittade den även på internet för 39€ (kom inte ihåg vart) men tänkte att det blev ungefär samma med frakt mm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny erfarenhet!

Tänkte göra rent plexiglaset innan jag limma fast det..

Aceton + plexiglas är ingen bra lösning. Frätte rätt bra.

Aceton + avriningskam, frätte ännu bättre. blev nästan ett hål.

Tur att jag testade på småbitar och inte hällde på direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för lite uppdatering.

Nu är karet klart:) *tror* Ska väl bara putsa rutorna lite.

Sandpapprade plexiglaset och la ett tunt silikonlager på baksidan.

Nu ska den bara testas ett tag i badrummet. Kommer snart åka bort i en vecka så den får stå där under tiden, på en tidning så ser man om de blivit blött..

*hål tummen att det håller*

Eller hur länge bör dom testas? läcker det så märks de väl direkt?

post-1452-14468915821191_thumb.jpg

post-1452-14468915821418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde att 1000l/h skulle vara jättemycket för det lilla karet.

Kändes knappt, strålen dog efter 5cm var kanske ingen bra ide med T-koppling, slangen blev lite för grov för den lilla platsen också. Kanske lite för många veck får tänka om lite.

Men var ändå ingen fart på pumpen *tycka*

får väl köpa en till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...