Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Då var parketten färdig. Kakel i köket, lister på plats, hålet i väggen gjort. Ställning på G och akvariet är nog på god väg att limmas då glaset kom tidigare än väntat. Nu är det bara IHC produkterna jag väntar på sen är det i till 99% färdigt där hemma.

När akvariet är kommer blir det att planera fram en sump. Har tänkt göra sumpen så stor det går med osmosvattentank och vattenbytartank. Gott om plats till skummare, filter, kalkreaktor och ev. framtida Zeovitreaktor. Kanske till och med så mycket plats så jag kan ha massa LS där i. Varför inte en avdelning för fraggar? Vi får se, kom gärna med förslag och hjälp.

Måtten kan vara 130x70 med "fri" höjd.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ahaa så det var er jag träffade i butiken i Lördags hos ted. Trevligt att ni båda är lika intresserade. Det underlättar betydligt.

Lyxigt akvarierum med golvbrunn å vattenframdragning.

Vattenbytar delen på sumpen hade jag gjort 10% av den totala vatten volymen så har man det lätt att göra vattembyten. Borrad sump så det bara är att öppna en kran å tappa ut det hela. Osmosbehållare lika stor så blir det även här lätt att pumpa över ha samma volym som man slängde ut.

Sumpen hade jag ej gjort för hög så man lätt kan få ut en skummare etc utan att behöva välta den för mycket typ 35cm hög

Första kammaren utav skummare så hade jag haft den höjd som ev skummare kräver typ 15-20cm vatten nivå å sedan en bubbelfälla till nästa kammare med tex vatten nivå 10cm.

Resterande höjd av sumpen får bli extra säkerhet om sumpen skulle fyllas upp, visseligen har du golvbrunn men bättre att ha kvar vattnet i sumpen än ut på golvet ;)

Schyst med takfönster

attachment.php?attachmentid=30200&thumb=1&d=1233952060 eller har jag sett fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ahaa så det var er jag träffade i butiken i Lördags hos ted. Trevligt att ni båda är lika intresserade. Det underlättar betydligt.

Lyxigt akvarierum med golvbrunn å vattenframdragning.

Vattenbytar delen på sumpen hade jag gjort 10% av den totala vatten volymen så har man det lätt att göra vattembyten. Borrad sump så det bara är att öppna en kran å tappa ut det hela. Osmosbehållare lika stor så blir det även här lätt att pumpa över ha samma volym som man slängde ut.

Sumpen hade jag ej gjort för hög så man lätt kan få ut en skummare etc utan att behöva välta den för mycket typ 35cm hög

Första kammaren utav skummare så hade jag haft den höjd som ev skummare kräver typ 15-20cm vatten nivå å sedan en bubbelfälla till nästa kammare med tex vatten nivå 10cm.

Resterande höjd av sumpen får bli extra säkerhet om sumpen skulle fyllas upp, visseligen har du golvbrunn men bättre att ha kvar vattnet i sumpen än ut på golvet ;)

Schyst med takfönster

attachment.php?attachmentid=30200&thumb=1&d=1233952060 eller har jag sett fel?

Jo det var vi. Ja det är superkul att sambon är minst lika intresserad av det som jag. Men börjar kanske bli lite orolig då hon redan hinner göra det dagliga innan jag hinner tänka på det. Man kanske får stå för den tråkiga skötseln och utgifterna:snurrig:

Jodå det är ett takfönster. Om det ger ljus till akvariet i någon större bemärkelse tror jag inte. Men det kan ju ge lite morgonljus.

Lyxigt med golvbrunn vet jag inte men det kostade 20h arbete för svågern och mig samt en flaska "Livets vatten" till en håltagare som kom en ledig dag. Men det är värt det. Har även fluktspärrat golvet och målat med en våtrumsfärg på väggar och tak.

Sumpen kommer nog bli mitt största problem nu i början innan jag har blivit översens med mig själv hur jag skall ha den. Skulle vilja har två tankar på vardera 100L för vattenbyte. Bara öppna en kran och stänga nästa så är det vattnet bytt. Hade varit kanon. Då kan vem som helst göra vattenbyte till mig om jag inte är hemma. Får bygga en sump trämodell när akvariet är på plats så kan man se hur det blir. Skall nog även leka med skummar mm i modellet 1:1 så ser man hur det blir.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det snart dags. Pratade med akvariebyggaren idag och akvariet skall vara klart nu på onsdag. Kan garantera att det kommer hem till mig senast den 28.e då han måste bli av med det för kommande projekt. Kommer köra ner till honom på onsdag och titta på mina fiskars nya hem. Kommer förhoppningsvis bygga ställningen ställningen i helgen. Bilder kommer då.

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara måste:

blir det inte tungt att bära då ? -skrattar hysteriskt

mvh manne

Nä vi är fyra hulkenmän som kan lyfta ett par hunda kilo var. Problemet blir ju

när vi skall köra med allt vatten i -bil-

"Slänger man upp bollen för smach får man skylla sig själv"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var ställningen ihopsatt men inte klar. Har lite skruvar kvar och mittstaget som jag inte placerat rätt ännu. Då jag har 3st hål i centrum i bakkant så får jag placera staget mellan två hål. Har fått måtten av men vill kontrollmäta det själv så det inte slår på 1mm för då går det inte.

Nu är det sumpfunderingar som gäller. Har kalkylerat lite enligt följande.

Akvariet volym

Utvändigt 922L

Invändigt 863L

Med ö-box 832L

Ponera att jag har 100kg LS och vi räknar vikt 1:1 så blir det 732L faktisk volym.

Då behöver jag byta ~70L vatten i veckan om man skiter i sumpens volym.

Har tänkt ha två "tankar" med 70L vatten i vardera där den ena är igång och

den andra är med nyblandat vatten. Några kranar så gör man ett vattenbyte på 5sek.

Om de tankarna är 60x65x40cm så får jag 156L toppat /2 --> 78L

Då får jag 100cm över till sumpen --> en sump på ~180L fördelat på olika fack.

Räcker kanske med 3st LS-teknik-Retur. Hur skulle ni fördela de 100x60cm med "fri" höjd (65cm)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt Johan med Sambo ;)

Ser att det ser nästan ut som hemma hos oss med ställningen och ut mot vardagsrummet.

Smart med ytavrinningen i mitten. Ha detta glaset svart eller nått annat. Så slipper man se vatten nivån inne i ytavrinningen

Har du baksidan lägre än de andra för ev skvätt

attachment.php?attachmentid=31627

Köpte du weiss/Opthiwhite glas

Limmar du ytavrinningen som denna bild?

post-736-14468917010773_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan så ser den ut. Tänkte först ha svart glas i boxen men ändrade mig av någon konstig anledning. SKall kolla med Micke om han kan sätta dit svart glas "igen".

Alla sidor är lika höga.

Jo det blir opthiwhite på framsidan och ena kortsidan.

Sambon heter Karin

Grymt Johan med Sambo ;)

Ser att det ser nästan ut som hemma hos oss med ställningen och ut mot vardagsrummet.

Smart med ytavrinningen i mitten. Ha detta glaset svart eller nått annat. Så slipper man se vatten nivån inne i ytavrinningen

Har du baksidan lägre än de andra för ev skvätt

attachment.php?attachmentid=31627

Köpte du weiss/Opthiwhite glas

Limmar du ytavrinningen som denna bild?

[ATTACH]31629[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ett förfilter? Smart.

Har tänkt täcka boxen med plexi så ingen dom snigel mm klättra/simmar över.

Kom på en sak till som jag själv velat gjort om på mitt...

En tunn glaslist inne i ytavrinningsboxen som en blå filtermatta kan ligga på utan att den åker ner.

[ATTACH]31630[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen vilken dag i sommar som. Är jag inte hemma kan du stå i trädgården

och titta in på akvariet. Är jag hemma kan vi grilla lite och ta en kall en.

Ser bra ut. Ser fram emot en kväll hos dig i sommar ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen vilken dag i sommar som. Är jag inte hemma kan du stå i trädgården

och titta in på akvariet. Är jag hemma kan vi grilla lite och ta en kall en.

Låter nästan bra, finns det inte risk att grannarna ringer polisen om jag står i trädgården när ni inte är hemma? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen vilken dag i sommar som. Är jag inte hemma kan du stå i trädgården

och titta in på akvariet. Är jag hemma kan vi grilla lite och ta en kall en.

Tror jag bjuder in mig själv här faktiskt, grillning och en kall en är ju aldrig fel =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på min sump. Som jag skivit innan kan den vara 130x70. Höjd upp till akvariet är 65cm. Sen stor fundering är ju vilken skummare jag skall välja, har tre förslag som jag är sugen på.

KZ Small Skall vara ett monster, 58cm hög. 7cm tillgodo.

ATI 250 Också en bra skummare vad jag förstått, 55cm.

Ultraskimm 2 Ingen uppfattning 55cm hög

Kom gärna med förslag och råd.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...