Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Låter nästan bra, finns det inte risk att grannarna ringer polisen om jag står i trädgården när ni inte är hemma? :)

Ja man vet ju aldrig. Mamma hittade inte luckan på manöverpanelen så hon kunde avlarma, larmet gick. Tre grannar ställde sig runt huset med minerna. "Tro inte du kommer härifrån"-boxing

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på min sump. Som jag skivit innan kan den vara 130x70. Höjd upp till akvariet är 65cm. Sen stor fundering är ju vilken skummare jag skall välja, har tre förslag som jag är sugen på.

KZ Small Skall vara ett monster, 58cm hög. 7cm tillgodo.

ATI 250 Också en bra skummare vad jag förstått, 55cm.

Ultraskimm 2 Ingen uppfattning 55cm hög

Kom gärna med förslag och råd.

/Johan

KZ skummare. Nja nej. Finns andra som är mer aktuella. tycker de ser bökig ut att rengöra.

ATI 250. 250 modellen 2st pumpar, Har en 200:a själv é grymt nöjd.

Ultraskimm. NEJ. Känns plastig hela alltet

Kolla även på en ATB

Såg dessa hos Biotedmarin.

ATB_NANO_B_Size_Thumb.jpg

ATB Nano B Size skummare

Grym då den är lätt att rengöra och plocka isär hela skummaren om det så behövs.

Mitt tycke. Köp en ATB

Eller har du sett detta hemma bygget??

Cone Skimmer Craze Reaches New Heights… and Colors

d_pieroni_cone_skimmer.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang

Jag kommer ha en vattenvolym som är strax över 1000L kommer ATB klara det ändå.

Man pratar ju om att de som visas som akvariestorlek är vid normal belastning. Vill ju inte

behöva byta den senare.

ATI 250, vet du vilka pumpar och effekt det är på dom?

Eheim 1250 är på 28W som sitter på ATB´n

Kollade även på Tunzes hemsida om de nya pumparna, Turbelle strem 2, controllerbara

6105 13.000L/h(Redan släppt), 6205 22.000L/h, 6305 30.000L/h

Har läst på någon sida att dessa släpps i maj, stämmer det?

Tror jag skall kolla lite närmre på dessa då de är rel. energisnåla för sin vattenvolym.

/Johan

KZ skummare. Nja nej. Finns andra som är mer aktuella. tycker de ser bökig ut att rengöra.

ATI 250. 250 modellen 2st pumpar, Har en 200:a själv é grymt nöjd.

Ultraskimm. NEJ. Känns plastig hela alltet

Kolla även på en ATB

Såg dessa hos Biotedmarin.

ATB_NANO_B_Size_Thumb.jpg

ATB Nano B Size skummare

Grym då den är lätt att rengöra och plocka isär hela skummaren om det så behövs.

Mitt tycke. Köp en ATB

Eller har du sett detta hemma bygget??

Cone Skimmer Craze Reaches New Heights… and Colors

d_pieroni_cone_skimmer.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang

Jag kommer ha en vattenvolym som är strax över 1000L kommer ATB klara det ändå.

Man pratar ju om att de som visas som akvariestorlek är vid normal belastning. Vill ju inte

behöva byta den senare.

ATI 250, vet du vilka pumpar och effekt det är på dom?

Eheim 1250 är på 28W som sitter på ATB´n

Kollade även på Tunzes hemsida om de nya pumparna, Turbelle strem 2, controllerbara

6105 13.000L/h(Redan släppt), 6205 22.000L/h, 6305 30.000L/h

Har läst på någon sida att dessa släpps i maj, stämmer det?

Tror jag skall kolla lite närmre på dessa då de är rel. energisnåla för sin vattenvolym.

/Johan

Vet tyvärr ej detta med ATI skummaren. Men det var nån som sa att den nyaste ATI skummarna är tillbaka med Eheim pumpen idag sitter det en spec SICCE pump. tror att det är samma pump som min fast 2st.

Kolla på ATI hemsida.

ATI BM 250 50-55W

ATI BM 200 24-26W

jag hadde nog ej tagit precis vad skummaren klarar enligt deras spec. Bättre med en över kap som går på sparlåga å man vet att det funkar än en förliten som tokskummare hela tiden.

;)

nackdelen med ATI skummaren jag har att det är svårt att rengöra i den nedre kammaren eller helt omöjligt

Smart att köpa den nya serie 2 från tunze finns en liten extra grej som man kan koppla in å ha ett 12V backup om nu strömmen skulle gå där hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Christian svårt val detta. Får fundera på det över en whiskey och internet en kväll.

Det blir svart glas till överrinningsboxen, precis som du sa.

Skall jag försöka göra en så stor sump jag kan?????????

Pratade med akvariebyggaren idag och det blir leverans förhoppningsvis på måndag.

Nu skall jag bara få in det genom ytterdörren. Nermonering av den blir ett nog måste:x

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall jag försöka göra en så stor sump jag kan?????????

Pratade med akvariebyggaren idag och det blir leverans förhoppningsvis på måndag.

Nu skall jag bara få in det genom ytterdörren. Nermonering av den blir ett nog måste:x

Ja jag ser ingen annan sak att inte snåla med sumpen. Finns alltid plats för saker att sättas in å får du med en vatten bytar tank och osmosvatten del så är det ju ännu bättre.

Kammare 1 skummare och partikelfilter del där en pump pumpar upp i en filterstrumpa

Över till kammare 2 med bubbel fälla

Kammare 3 returpump och om du skall köra med zeovitmetoden?

Bra med plats så man kommer åt att pumpa enheten.

Skall du köra med kalkreaktor eller Balling metoden för att komplettera för Ca, Mg & Kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag ser ingen annan sak att inte snåla med sumpen. Finns alltid plats för saker att sättas in å får du med en vatten bytar tank och osmosvatten del så är det ju ännu bättre.

Jo jag skall skissa på det med wellpapp på plats imorgon. Problemet jag har är att jag inte

får in bottenglaset efter att akvariet är på plats. Får bygga det på plats.

Kammare 1 skummare och partikelfilter del där en pump pumpar upp i en filterstrumpa

Över till kammare 2 med bubbel fälla

Kammare 3 returpump och om du skall köra med zeovitmetoden?

Bra med plats så man kommer åt att pumpa enheten.

Skall du köra med kalkreaktor eller Balling metoden för att komplettera för Ca, Mg & Kh?

Pump som pumpar till en filtersrumpa. Hade tänkt ha det på inkommande från karet.

Zeovit har jg$a funderat på men är inte säker på det ännu.

Kalkreaktor skall jag ha en.

Vill ju ha plats för ev. nya häftiga prylar som man klarar sig utan.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag skall skissa på det med wellpapp på plats imorgon. Problemet jag har är att jag inte får in bottenglaset efter att akvariet är på plats. Får bygga det på plats.

Lycka till med byggandet på plats!

Pump som pumpar till en filterstrumpa. Hade tänkt ha det på inkommande från karet.

Vattnet ner blir det hävert eller durso lösning?

Okey tror det blir en himmla plaskande å svårt att göra rent strumpan. En sån sak skall nog vara lätt så man verkligen byter då den är tät/full

Har sett en kul grej med att ha en hög kammare som inkommande vatten går ner i. Vattnet i sig går vidare med att rinna över kanten. Denna kant är med 2st hål som filterstrumpan hänger i å sedan vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med byggandet på plats!.

Tack

Vattnet ner blir det hävert eller durso lösning?

Vet inte skall testa hävert o se hur ljudet blir. Kanske inte hörs ut. Annars blir det dursor.

Okey tror det blir en himmla plaskande å svårt att göra rent strumpan. En sån sak skall nog vara lätt så man verkligen byter då den är tät/full

Har sett en kul grej med att ha en hög kammare som inkommande vatten går ner i. Vattnet i sig går vidare med att rinna över kanten. Denna kant är med 2st hål som filterstrumpan hänger i å sedan vidare.

Det var en bra lösning, får se om jag får till en sån lösning. Känner mig bara stressad med sumpen

just nu så jag funderar på att göra den av två kar.

Första:

Inkommande resovar för växelvis vattenbyte på ca 60L x 2st, rör över till nästa med kran på.

Även rör i botten för tömning av den som inte är i drift så nytt vatten kan blandas.

Andra:

Resten med skummare mm.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med hävert, jag har provat både durso och hävert och det är ingen fråga om vilken lösning som är tystast;) Enda riktiga problemet är att man behöver ha 2 rör ner...

//NiXoN

Ok skall prova hävert, jag har 3st rör, två ner och ett till returen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hög skall jag göra sumpen. Jag har idag 610mm från botten på sumpen och underkant ställning. 300mm höga kanter?

Eller skall jag sätta en på golvet och få 750 mm, då måste jag göra den i två delar.

Kom gärna med förslag, måste beställa glaset på lördag om jag ska kunna få in bottenglaset

i ställningen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räkna lite på det, klara du dig på 30cm hög sump så kör på det. vilket djup ska skummaren stå i. sen vid avbrott på linjen, hur pass mycket vatten som ska få plats.

jag har själv 35 hög sump, dock enbart prg av att sumpen är ganska liten och måste tåla ett strömavbrott, dvs den mängd vatten som går ner från huvudkaret.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar med att ha den s ålångt ner som möjligt för att slippa att lägga eller tippa skummaren för att få ut den så mitt tycke max 30cm höjd i framkant. Man kan ju snedskära kanterna så man får tex 40 cm i bakkant å 30 i framkant för att få lite mer stänk skydd.

När du ändå bygger så gör en list runt hela sumpen på insidan så kan du skära till plexiglas å så sätt få "täck" glas i sump utrymmet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter nu och är stressad ang sumpen. Måste beställa glaset (bottenglaset iallafall) sensat kl.12 idag.

Kommer få tippa skummaren iallafall för att få ut den, oavsett hur jag gör sumpen.

Funderar just nu på att göra två lika stora sumpar, då slipper jag beställa det idag.

Gillar med att ha den s ålångt ner som möjligt för att slippa att lägga eller tippa skummaren för att få ut den så mitt tycke max 30cm höjd i framkant. Man kan ju snedskära kanterna så man får tex 40 cm i bakkant å 30 i framkant för att få lite mer stänk skydd.

När du ändå bygger så gör en list runt hela sumpen på insidan så kan du skära till plexiglas å så sätt få "täck" glas i sump utrymmet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter nu och är stressad ang sumpen. Måste beställa glaset (bottenglaset iallafall) sensat kl.12 idag.

Kommer få tippa skummaren iallafall för att få ut den, oavsett hur jag gör sumpen.

Funderar just nu på att göra två lika stora sumpar, då slipper jag beställa det idag.

Stressa INTE. Gör allt med 2st sumpar istället.

Har du testat Google SketchUp?

Grymt roligt å lätt att skissa lite hur det kan bli

Hur stor plats har du under bänken där du tänkt ha sumpen?

Edit:

Sitter och funderar på min sump.

Som jag skivit innan kan den vara 130x70.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Sketchup är jag snart mästare på:kaffe:

Måtten är 730x1550 maximalt. Kom på en idé, enligt bilden på ett ungefär.

post-3066-14468917038127_thumb.jpg

Får "bygga ut" ställningen lite, "no problem", Då kan jag ha skummaren i den

vänstra delen och inte behöva bry mig om höjden.

Funderar på att köpa skummare, returpump, kalkreaktor nu så jag testa mig fram

hur jag vill ha det.

Dröm är ju att kunna ha en stor sump med vattenbytartank, RO-vattentank och LS.

Stressa INTE. Gör allt med 2st sumpar istället.

Har du testat Google SketchUp?

Grymt roligt å lätt att skissa lite hur det kan bli

Hur stor plats har du under bänken där du tänkt ha sumpen?

Edit:

post-3066-1446891703797_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne

Tålamod är nog inget jag har direkt mycket av. Men har gett mig fanken på att

ta det lungt och få det exakt som jag drömt om.

Nu väntar sump och rördragning. Skall testa och köpa lite pvc så kan man i lugn och ro

sitta och vända och vrida och få rördragningen så effektiv som möjligt.

Tar nog ett tag innan det "vattnet går"

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...