Gå till innehåll

Livslängd på Tunze 9V osmospump?


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Kör med en 9V Tunze pump (5000.02) som sköter påfyllning av osmos vatten som nu är flera år gammal.

Bild: https://www.saltvattensguiden.se/galleri/showphoto.php/photo/792

Kommer skaffa en ny (ca 120kr) i reserv inför semester och för en säker framtid utan manuell påfyllning..

Fråga:

Är nyfiken på erfarenheten gällande livslängden på denna typ av pump?

Har inte tittat nogrannt på pumpen, men tror den inte är delbar. Är det ngn typ service av dem som rekommenderas? (körs enbart i sötvatten..)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte, men har läst att den har kastat in handduken för en del. En grej som kan vara enkel att missa är att få ut luften som "fastnar" i själva pumphuvudet när man stoppar ner den i vattnet, annars kan den stå och pumpa runt luften utan att något vatten kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gick sönder efter ca 1 år. Vet faktiskt inte vad som gick sönder på den. Går tyvärr inte att öppna den, men den börja helt enkelt pumpa dåligt. Kom bara några droppar när den körde igång. Köpte en ny på biltema, funkar klockrent!

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte, men har läst att den har kastat in handduken för en del. En grej som kan vara enkel att missa är att få ut luften som "fastnar" i själva pumphuvudet när man stoppar ner den i vattnet, annars kan den stå och pumpa runt luften utan att något vatten kommer.

Japp, just detta fick mig att tro att en av mina var trasig. Numera har jag iofs bytt till en som har en mindre omkrets (för att gå ned i 25l dunk), men även den beter sig likadant. Tricket är att rycka den upp och ner när man pluggar i den (pumpen startar ju alltid när man kopplar in kontrollern). Man får då ut luften och den fungerar sedan bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...