Gå till innehåll

Mitt första sva....800 L


amatören

Rekommenderade inlägg

tjena alla...

Håller på att starta mitt egna sv akvarium.....

Tänkte iom att jag är helt ny på detta med akvarium så var det bäst att göra en liten tråd av det för att kunna få lite hjälp och ider.

Bor i kristianstad så är det nån som är intresserad av att titta inom och ge lite direkt hjälp eller bara sugen på kaffe så är alla välkomna!!

mvh jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 714
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jonas !!

Välkommen till Sv-guiden.

Visst ska vi hjälpa dig med dina frågor.

Du kan säkert hitta en massa bra svar bara genom att leta här på guiden, men visst det kan vara lite krångligt att hitta ibland.

Här är ju en del som bor runt kristianstad som säkert kan hjälpa dig.

Vi har ju även våra träffar här runt om i Skåne-land som du är väldigt välkommen till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena..tack för välkomnandet

Jag har karet (såklart)...50 kg levande sten, 45 kg levande sand, 2 tunze 6080 pumpar och en skummare, 2 styck lysrörs armaturer på 1,5meter var. (vilka lampor som är i har jag inte jätte koll på)

Skummaren står i karet nu för att sumpen är inte fxad än......vet inte riktigt hur jag skall ha den delen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du tar det lugnt, det är en framgångsfaktor i denna nobbyn. Läs mycket och fråga på det du inte hänger med på. För att du ska få svar på just dina frågor får du nog ta lite "mindre" omfattande frågor. Beskriv hur du tänkt ditt system samt vad du ska ha i det så kommer du få tips!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min tanke med akvariumet är att det skall vara så likt stora barriärrevet som möjligt....

Har placerat Ls längs sidor och baksida och har en del i fronten fritt med bara sand.......Har siktet inställt på en hel del Sten - mjukkorall och kanske 10 fiskar totalt.......

Så rent och klart vatten som möjligt gäller alltså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena..tack för välkomnandet

Jag har karet (såklart)...50 kg levande sten, 45 kg levande sand, 2 tunze 6080 pumpar och en skummare, 2 styck lysrörs armaturer på 1,5meter var. (vilka lampor som är i har jag inte jätte koll på)

Skummaren står i karet nu för att sumpen är inte fxad än......vet inte riktigt hur jag skall ha den delen...

Fattade jag det rätt? ar du ett kar på 800 liter? i såfall, är 45 kilo sten alldeles för lite. har 46 kilo i mitt kar på 375 lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs "50kg sten 45 kg levande sand" och ingen fiskbelastning.

Ok, fick fakta helt fel :) men jag tycker det är lite ändå. jag har som sagt runt 46 kilo LS och ca 40 sand. mitt kar är iof igång, men tycker ändå det låter lite för 800 lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mer sten är att önska senare längre fram om du ska ha mycket fisk.. om du har många sandvändare osv så kommer om jag förstått det rätt att sanden utarmas på levande..

men till saken är ju att om du handla lite koraller sen så oftast kommer dessa med en sten och du bygger långsamt upp kg antalet .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När den bilden blev tagen så hade jag precis hällt i vatten och salt ......håll på att fixa med pumpar och sånt..

Det är mer än 6 månader sedan....har puttrat så tills för 3 veckor sedan!

Nån som kan rekomendera pumpar till sumpen.....en som suger vattnet ur karet och en som pumpar tillbaka det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag måste på nåt sätt ha så att vattnet rinner ner i sumpen....om jag inte vill ha allt vatten på golvet för att få ner det i sumpen så måste jag väl ha en pump som suger???? Men du har ju samma ide som jag har haft ett tag......skall limma ihop en låda som jag hänger på en av kanterna så att vattnet rinner över i....men för att få vattnet till sumpen där ifrån ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...