Gå till innehåll

Hjälp oss med artregistret, bilder eller hela artiklar!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Vi har som bekant ett artregister https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=147 . Tyvärr är inte detta speciellt komplett. Dock önskar vi att det skulle bli mer komplett men för att det ska gå behöver vi er hjälp. Lägg gärna in art i registret och det behöver inte ens vara speciellt mycket info där, se exempel https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23563 . Tänk dock på att inte ta bilder från andra utan lov när ni lägger upp dem, det är bättre att utlämna bild i sådant fall.

Är det så att ni har bilder på dessa får ni gärna hjälpa oss att komplettera våra redan befintliga artiklar:

Acanthurus achilles

Acanthurus olivaceus

Amphiprion akallopisos - Vitryggad clownfisk

Gymnomuraena zebra - Zebra Muräna

Gymnothorax miliaris - Guld Muräna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jättebra bild Marcus!

Har du fler så får du gärna komplettera.

Se också ifall du kan komplettera texten med mer information.

kul att du tyckte om de =)

jag ska försöka lägga in mer info och bild till lite senare i dag.

jag passa på att lägga in min igelkott fisk med...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=246611

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga om artregistret, finns det möjlighet att göra det mer till en wiki så man kan ändra på innehåll som skrivits redan om man tycker att det inte stämmer? Framförallt hade jag gillat en funktion för att rösta på ljus/cirkulation/svårighetskrav... det hade kunnat ge en mer rättvisande bild av svårighetsgraden med ett visst djur än en persons bedömning av det, vissa tycker en del djur är hur lätta som helst medan de jämt dör i nån annans akvarie...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag skulle vilja se i artregistret är:

Konsekvens: samma upplägg överallt (hemvist, handelsnamn, utberedning, krav, svårighetsgrad etc). Som det är nu är det olika lite titt som oftast.

Krav på vattenvolymen: Väldigt få fiskar i artregistret verkar ha några krav på hur stort dom vill bo. Själv känner jag att det (för mig iaf) är viktigt att veta åt minstone generella riktlinjer för hur stora akvarier man behöver för vissa fiskar, och vilken form dom vill ha (vissa kanske vill ha gott om simyta = långsmalt akvarium, etc etc).

Misstänker lite att den senare punkten skiljer sig en del från akvarist till akvarist, så klart, men nånting går nog att skrapa ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas det är mycket relevanta uppgifter du efterfrågar som vore önskvärda.

Då jag försöker uppdatera artregistret nu och tar de bilder jag har hittar här på guiden så är det så att jag själv inte har tillräckligt med kunskap om fisken. Därför försöker jag länka till några sidor som det finns mer infor om fisken. De jag lägger in har alltid (finns säkert undantag) minst latinskt namn vilket gör att de är möjliga att söka på. Är det nu så att någon söker mer info om något djur är det väldigt bra om man skriver en kommentar om det.

Vi bygger registret tillsammans!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mall för artregistret tycker jag vore bra - om man inte har information lämnar man bara blankt, då är det lättare att lägga in ny information också.

När man skriver en artikel finns det redan en mall för en del av informationen och där finns en fritextdel som k´man kan fylla i mer.

Jag bifogar nu en mall som kan nyttjas i fritext delen. Nyttja gärna den!

Lämna gärna synpunkter på mallen så kan den kompletteras!

Förslag mall fisk artikel.doc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy verkar ha för mycket fritid på jobbet eller ? :)

Det är fredag och semestern börjar om knappt en timme, nu väntar man i princip bara på att klockan ska slå halv fem...

Manne, har du inga bilder på koraller eller fisk som du kan sätta in i registret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fredag och semestern börjar om knappt en timme, nu väntar man i princip bara på att klockan ska slå halv fem...

Manne, har du inga bilder på koraller eller fisk som du kan sätta in i registret?

har inga bra bilder.. tyvärr.. man får öva en del.. men är inte LSD Mandarinen med så kanske..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville bara uttrycka ett önskemål om att de av er som lägger ner tid på att läsa på om speciella arter, dvs läser artiklar om dem, söker på forum osv, skriv ner era sammanfattningar och lägg gärna med referenserna. För att det ska vara användbart för min del så vill jag veta att personen faktiskt läst på ordentligt om djuret i fråga och har referenser att stå på för att stödja sitt resonemang. Jag tycker att funktionen som sådan är jättebra, det är klockrent att ha ett artregister som inte är påverkat av en butiks önskan att sälja ett djur osv utan skapat av oss som funderar på att skaffa dem. Så jag hoppas alla ni som läser på om djuren ni tänkt skaffa eller bara är nyfikna på fyller på med infon ni hittar i artregistret! Själv tänkte jag försöka uppdatera lite i anemonavdelningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...