Gå till innehåll

2007 - 02


admin

Rekommenderade inlägg

Introduktion

Hej!

Först vill jag tacka Saltvattensguiden för att jag blev tillfrågad att presentera mitt akvarium, jag tycker själv det är jätteintressant att läsa om andras kar och vilken filosofi och tekniska lösningar som används för att återskapa ett levande rev i miniatyr.

Jag heter Peter ( Clownen på SVG) och jag är född och uppvuxen i Göteborg. Idag bor jag i Helsingfors sedan drygt två år med min fru och vår snart två år gamla son. Som åtta åring (1985-1986) bodde jag i Florida och blev redan då mycket fascinerad av reven vid Pennecamp med gigantiska hjärnkoraller och stora stim av barracudor och rockor. Drömmen om ett saltvattenskar föddes då men det fick bli ett 160L sötvattenskar när vi återvände till Sverige. Detta hade jag i tre år. För sex år sedan skaffade jag mig det kar jag har idag, ett Juwel 375L, som fick bli ett växtkar med bl.a. diskus. Efter att ha snubblat över Saltvattensguiden.se för drygt två år sedan så beslöt jag mig för att konvertera karet till saltvatten.

post-1277-14468916243405_thumb.jpg

januari 2006

post-1-14468916243534_thumb.jpg

januari 2007

Bakgrund

Karet rymmer ca 375L med måtten 120cm längd x 51cm höjd x 62cm djup. Jag beslöt mig tidigt för att återskapa ett system med en biologisk utgångspunkt och försöka begränsa tekniken och komplexiteten så långt som möjligt. Därför blir antagligen det här avsnittet något innehållsfattigt för er som gillar den tekniska delen.

Jag kör utan sump och många andra filterlösningar och apparaturer som flertalet använder inom hobbyn. Eftersom jag inte kör med skummare längre så kan man säga att mitt kar har mindre teknik än mitt sötvattenskar fast med mer belysning och mer cirkulation. Reningen görs bland annat genom sanden, den levande stenen, makroalger och koraller.

Jag har ca 70 kg levande sten som jag köpt begagnat och ca 45kg korallsand 1-2mm som bildar en deep sand bed (DSB) på vissa platser.

Tyvärr så råkade jag ut för en rödalgeinvasion som jag till slut lyckades bli av med tack vare Algen EX men då hade algen redan kvävt och dödat ungefär hälften av mina koraller. Jag råkade även ut för en vattenläcka som orsakades av min ytterskummare vilket gjorde att jag till stor del var tvungen att börja om på nytt med renoveringar som tog över två månader. Korallerna har dock återhämtat sig ganska väl sedan i höstas.

post-1-1446891624377_thumb.jpg

vänster

post-1-14468916243989_thumb.jpg

mitten

post-1-1446891624426_thumb.jpg

höger

Teknik

Ljuset

Jag blev tidigt intresserad av T5 rör och jag har kört med enbart T5 sedan starten. Armaturen är en ATI Powermodul 6x54w och rören består av 3 st ATI Blue Plus, 2 st ATI Aquablue Spezial och 1 Osram 67. Armaturen är utrustad med luftkylning vilket förbättrar prestandan på rören med ca 12% och den ligger 8cm från vattenytan. Belysningstiden är på 12 timmar.

Jag är nöjd med den här ljuskällan och jag tycker jag har bra tillväxt efter 1,5 år med samma rör. Fördelarna som jag ser med T5 över MH är att T5 ger bättre möjlighet att skapa ett jämnare ljus och färgfördelning över en större yta. Det avger inte så mycket värme så det behövs ofta inte extra kylanläggningar och det går att ha dem nära vattenytan vilket innebär att inte så mycket av ljuset går förlorat innan det når vattnet. Växtsättet på sps koraller verkar vara mer finförgrenat och utpritt horisontellt i jämförelse med enbart MH. På bilden till vänster är fraggar av en Seriatopora hysterix som vuxit under 250w mh förutom den i mitten som fanns innan. Till höger är samma fraggar minus den ursprungliga 6 veckor senare. Växtsättet är drastiskt förändrat under T5 (kan delvis bero på andra faktorer också såsom ändrad cirkulation dock).

post-1-14468916244529_thumb.jpg

Under MH

post-1-14468916244753_thumb.jpg

Under T5

I framtiden vill jag kombinera T5 och MH för att kunna återskapa det naturliga glitter som en punktbelysning som MH ger (troligen 150w i kombination med 4 T5 rör).

Cirkulation

Cirkulationen är något jag anser är mycket viktigt i ett saltvattenskar. Jag kör med två stycken Tunze Stream 6060 pumpar som producerar ca 12.000L per timme tillsammans samt en Tunze Wavebox. Waveboxen har jag haft i knappt tre månader nu och det har inneburit en mycket stor förändring. Den ser till att det är cirkulation i hela karet och även inne i stenstrukturen där konvensionella pumpar har svårt att nå. Min levande sten är nästan helt ren från detritus vilket innebär mindre alger och korallerna har en helt annan polypexpansion än tidigare vilket tyder på att de nu har lättare att fånga mat. Detta påverkar även växthastigheten hos korallerna. Rent estetiskt så tycker jag att karet ser mycket mer levande och verklighetstroget ut tack vare waveboxen. Se gärna filmen längre ner för att se det ”in action”. Denna kör jag dygnet runt.

Skummare

Eftersom jag inte har någon sump så valde jag en Deltec MCE 600 vilket är en extern påhängsskummare som man fäster på kanten av karet. Den fungerar bra tycker jag även om det är svårt att få den tyst. Det senaste halvåret ungefär har jag kört utan skummare och har bara märkt positiva effekter av detta. Den främsta anledningen varför jag kör utan skummare är att jag matar mitt kar med så mycket levande mat (se odling). Ja har den dock i reserv om något skulle inträffa eller om jag skulle få problem med mina vattenvärden. Jag har haft omätbara värden efter det att karet blev inkört både med och utan skummare. Jag vill dock poängtera att jag tycker att alla nybörjare ska skaffa en skummare till sina kar.

Övrig teknik

Tunze Osmolator Universal, för det automatiska vattenpåfyllet

Osmos Aquamedic 90L/dygn, för att rena kranvattnet innan det används i karet

Grotech TEC III NG Channel Doser, för dosering av tillsatser

DIY månljus som består av LED lampor.

Refraktometer

Eheim foderautomat

Vattenvärden och tillsatser

Ca 420

Mg 1450

Kh 9

Fosfat 0

Nitrat 0

Silikat 0

Ph ca 8,0

Temp 27-28

Salinitet 1,026

Jag doserar kalkwasser (kalciumhydroxid) genom mitt automatiska vattenpåfyll samt ballingvätskor för CA, MG och KH genom min doserpump med tre kanaler. Utöver det så använder jag kontinuerligt aktivt kol. Jag tillsätter järn och aminosyror till vattnet och kommer börja dosera jod.

Jag byter ca 10% av vattnet varje månad och använder TMC Pro Reef salt. Jag testar mitt vatten ungefär varannan vecka vilket är ungefär lika ofta som jag blandar mina ballingvätskor.

Fiskar och lägredjur

Jag har inte speciellt hög belasning i karet men hoppas kunna ha fler fiskar i mitt nästa kar. Jag har i huvudsak stenkoraller, både SPS och LPS, men även en hel del mjuka koraller. Jag uppskattar att den gröna montipora som dominerar mycket av karet har blivit ca 50 gånger större på 18 månader från den fragg jag började med. Även om dessa arter inte skulle förekomma i samma miljö på reven så tycker jag det har fungerat bra att ha dessa djur tillsammans. Det kan hända att det blir problem när utrymmet blir mindre och den kemiska krigföringen tilltar. Tyvärr har det inte funnits någon saltbutik i Helsingfors det senaste halvåret men nu har de fått upp dörrarna igen. Samtliga koraller jag har idag är fraggar som jag köpt, bytt eller fått här i Finland av andra hobbyister.

Sammanlagt är det runt 30 olika arter.

post-1-1446891624506_thumb.jpg

Acanthurus leucosternon

1 Blue Powder Kirurg (Acanthurus leucosternon )

1 Gul Kirurg (Zebrasoma flavescens)

7 Banggai Kardinaler ( Pterapogon kauderni)

2 Cleaner Gobies (Gobiosoma spp)

1 Blågrön Chromis Viridis

2 Clown fiskar (Amphiprion ocellaris)

1 Bicolor Blenny (Ecsenius bicolor)

post-1-14468916245312_thumb.jpg

Amphipod

Ca 30 Trochus sniglar

1 Tuxedo urchin (Mespilia globulus)

4 Putsarräkor ( Lysmata amboinensis)

Odling

post-1-14468916246447_thumb.jpg

Hotad art

Den del av hobbyn som jag tycker mest om är odlingen. I drygt ett år har jag odlat Banggai Kardinaler (Pterapogon kauderni). Detta är idag tyvärr en hotad fisk tack vare hobbyn som lever på ett mycket begränsat geografiskt område och som dessutom nästan uteslutande dör innan eller efter den hinner introduceras i våra kar (antagligen p.g.a. en sjukdom som arten tidigare inte var drabbad av). Som tur är är den lätt att odla och jag skulle rekommendera alla som är intresserad av odling att ge detta ett försök. Arten kommer troligen hamna på CITES inom kort.

post-1-14468916245505_thumb.jpg

Odlingsskåpet

post-1-1446891624572_thumb.jpg

57 Banggaier i en kull!

Jag har även försökt odla putsarräkor och nu har både mitt clown par och mitt par med cleaner gobies lagt ägg så jag hoppas att jag även kan odla dessa arter snart. Jag odlar två arter med levande phytoplankton, Nannochloropsis Salina och Isochrysis Galbana, samt Rotifers och Artemia till vuxen ålder. Jag märker en stor skillnad när jag matar karet med dessa matkällor som finns naturligt på reven. Förutom levande föda så matar jag bl.a. fryst artemia och mysis samt flingfoder. Jag matar ca tre gånger om dagen (två gånger med foderautomat) och berikar maten med vitlök, vitaminer och Selco ett par gånger i veckan.

Bilder & Film

post-1-14468916246939_thumb.jpg

post-1-14468916247142_thumb.jpg

post-1-14468916247377_thumb.jpg

En film på 6 minuter/16,5 mb som visar mitt kar med waveboxen igång.

http://media.putfile.com/Clownens-Reef-Aquarium

Slutord

Jag är nöjd med den lösning jag har idag och jag skulle vilja framhäva till alla nybörjare att hobbyn inte behöver vara så teknikdominerad och komplicerad som man kanske först tror. Jag kommer antagligen inte att ändra speciellt mycket när jag väl bestämmer mig för en uppgradering. Det jag främst saknar med den lösning jag har idag är att kunna koppla in ett refugium med makroalger (som idag odlas inne i karet) där även zooplankton kan växa ostört. Ett refugium kan bidra till reningen av vattnet, stabilisera pH och syrenivåerna i karet (vid omvänd belysning) samt producera levande föda till fiskar och koraller. Jag har planer på att bygga ett påhängsrefugium där skummaren står för vattentillförseln, men vi får se.

Tack för mig, det ska bli kul att se kommande presentationer!

Peter

Ytterligare förfrågningar och svar hittar du i denna forumstråd Länk

post-1-14468916245952_thumb.jpg

post-1-14468916246207_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...