Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Nu har jag hällt både vatten och salt i mitt akvarium, så nu är det väl kanske dags för att starta en egen presentationstråd om det. Levandesten åker i om en vecka eller två om jag hittar någon sommaröppen saltvattensbutik med bra och prisvärd sten...

Fakta:

Akvarium: 200 x 70 x 70 cm, 980 liter varav 867 liter vatten

Sump: 115 x 54 x 60 cm, ca 372 liter varav 220 liter vatten

Teknik:

Cirkulation: Tunze Multikontroller 7095 + 2st Turbelle Stream 6101 (12000 liter/h)

Skummare: BK SM250

Kalciumreaktor: Schuran Jetstream 1 / Aquamedic SP3000

Returpump: Eheim 1260 (2400 liter/h / 65 Watt)

UVC: De Bary AN-25E (25W)

Detaljerad info om tekniken finns här: http://www.pny.se/akvarium/saltvattensakvarium_teknik.html

Annan info finns på min akvarieblogg: http://www.pny.se/akvariedagbok/

pny_0708b650.jpg

pny_1190b650.jpg

pny_ix5248b650.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för beröm. Akvariet skall bli korallrev. Jag drömmer om stenkoraller (därav kalciumreaktorn) men vi får se vad den befintliga belysningen kan klara. Jag börjar nog därför även med lite mjukt. Skåpet har jag byggt själv av reglar och klätt med IKEA köksluckor för 6 år sedan (tiden går fort!). Ytavrinning är egen design med inspiration från denna tråd. Jag är speciellt nöjd med den innovativa dubbelsidiga avrinningen i den inre boxen. Sumpens inredning har jag också satt dit själv. En del teknik är ny, medans belysning, returpump, osmos, UVC, akvarium och möbel fanns sedan tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar tekniken komma på plats. Osmolatorn kopplades in idag och jag provkör belysningen på bilden... Kammen på ytavrinningsboxen blev lite självlysande mot den svarta bakgrunden pga sin gråa färg, men jag antar att den inte blir lika iögonfallande när det kommit koraller i akvariet.

Levandesten återstår än... Men det här med levandesten verkar vara en djungel och eftersom jag inte har någon erfarenhet av det sedan tidigare blir det nästan lotteri. Alla tycks vara överens om hur viktigt det är med bra levandesten, men det verkar så svårt att se skillnad på bra och mindre bra sten....

På bilden skymtas en Streampump i vardera enda av akvariet, min ytavrinning strax till höger om mitten, och utloppet från sumpreturen långt till höger.

post-2486-14468915828418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ca 70kg levandesten i akvariet. Jag köpte den begagnad här på saltvattensguiden...

Jag har för avsikt att flytta staplarna lite så att jag får lite bättre estetisk balans i layouten. Se den bildmanipulerade bilden (den till höger). Frågan är om man törs ha dom löst staplade eller om man måste limma eller buntbanda dom?

(Svar till OskarW: Armaturerna heter Giesemann System 400 Plus)

post-2486-14468915854528_thumb.jpg

post-2486-14468915854743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ca 70kg levandesten i akvariet. Jag köpte den begagnad här på saltvattensguiden...

Jag har för avsikt att flytta staplarna lite så att jag får lite bättre estetisk balans i layouten. Se den bildmanipulerade bilden (den till höger). Frågan är om man törs ha dom löst staplade eller om man måste limma eller buntbanda dom?

(Svar till OskarW: Armaturerna heter Giesemann System 400 Plus)

Är du samma kille som jag har läst om någonstans om växtakvarium förut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ca 70kg levandesten i akvariet. Jag köpte den begagnad här på saltvattensguiden...

Jag har för avsikt att flytta staplarna lite så att jag får lite bättre estetisk balans i layouten. Se den bildmanipulerade bilden (den till höger). Frågan är om man törs ha dom löst staplade eller om man måste limma eller buntbanda dom?

(Svar till OskarW: Armaturerna heter Giesemann System 400 Plus)

detta ska fortsättas Följas...mycket intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ca 70kg levandesten i akvariet. Jag köpte den begagnad här på saltvattensguiden...

Jag har för avsikt att flytta staplarna lite så att jag får lite bättre estetisk balans i layouten. Se den bildmanipulerade bilden (den till höger). Frågan är om man törs ha dom löst staplade eller om man måste limma eller buntbanda dom?

[ snip ]

Jag tycker man märker det ganska tydligt när man staplar. En del sten står mycket stadigt, medans annan sten kräver limning eller annan typ av infästning.

Utan att ha någon erfarenhet av att limma sten (har ej haft behov ännu) så skulle jag tro att, förbenade minne har glömt vad det heter, limmet som är på pulverform som man blandar till en cement är lämpligt till detta. Buntband fungerar givetvis, men är nog knöligare (gissar jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för komplimanger! :)

Efter att gjort om layouten lite blev det så här... Först hade jag önskat mer sten i den högra stenformationen men jag vänjer mig faktiskt mer och mer vid den här lättare och luftigare varianten...

Som ni ser försöker jag följa den moderna trenden med lite luftigare design med revpelare i akvariet... Detta är förövrigt min första saltvattens-aquascape så jag tar gärna emot konstruktiv kritik.

Eventuellt skall jag flytta den högra revpelaren lite närmare framrutan för att akvariet skall se bättre ut från kortsidan...

post-2486-14468915856212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, mycket snyggt!

Jag tycker delarna i din aquascape är riktigt fint konstrukturerade. Däremot hade jag personligen bara kört med två pelare där den ena är betydligt större än den andra. Jag hade nog fört ihop de två till vänster och samtidigt ökat denna på höjden (ungefär som i din virtuella bild minus mittendelen). Då kvarstår även aquascapen när korallerna vuxit till sig. Bara förslag ur mitt eget tycke dock och det ser riktigt fint ut nu också. Grattis till ett fint kar :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den luftigare sista varianten är väldigt mycket bättre än det alldeles för regelstyrda och intetsägande photoshopförslaget.

Iom att du inte kör på det klassiska gyllenesnittet mellan pelarna där en är markant större än den andra så får du en helt annan spänning - och jag antar även lite rum för uppåtväxande pryttlar som kommer öka höjden ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt är det trångt? Jag tycker det är oändligt mycket luftigare än de stenhögar som vanligtvis förekommer i äldre saltvattensakvarium.

Akvariets storlek gör att stenen ser mindre ut än den i själva verket är. Ingen av pelarna är faktiskt inte närmare vattenytan än 25 cm någonstans... räcker inte det för korallerna?

Vad beträffar vikten så är det svårt att avgöra... Jag vägde lådor, sten och vattenspill när jag kom hem och hamnade en bit över 70kg så jag antar att våtvikten på endast stenen ligger strax under 70 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...