Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Det har alltså gått bra med alla fiskarna du köpte av Borg? och fick av Henrik? kul i så fall, du har ju haft lite otur med fiskarna du köpt ett tag... Trist med cyano men det är ju inte helt omöjligt att bli av med i.a.f..

Ja, (o-)turen har vänt... Alla fiskar mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har länge sneglat på de olika kolbaserade metoderna (vodka/zeovit/zeolith) och har i flera omgångar köpt rörböjar för reaktorbyggen då hemmabyggen är ett av hobbyns stora glädjeämnen enligt mig, men jag ställer mig tvekande till om det verkligen är rätt metod för mig. Zeovitmetoden känns fruktansvärt kommersiell med alla sina (dyra) mirakelmedel och det finns ju gott om TOTM's som inte kör någon kolkällemetod alls. Så uppenbarligen finns det andra metoder som fungerar minst lika bra. Frågan är om dessa akvarieägare lägger lika mycket arbete och pengar på vattenbyten, tillsatser och removers som zeo-folket gör? Egentligen är jag bara ute efter ett stabilt, lättskött akvarium med lite mer färg på SPSerna än jag har idag utan att behöva lägga oanständigt mycket pengar på tillsatser och annat för den kontinuerliga driften. (Jag lägger hellre pengar på hemmabyggen än flaskor & pulver). Kanske jag trots allt skall bygga min automagiska zeovitreaktor och köra lite vodka light i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bjuder på en helbild. Uttrycket i min signatur gäller än...

Planerade framtida förbättringar innefattar en ny svart front till ytavrinningen så snart jag hittar billig svart akryl. Jag skall korta av röret till min foderautomat, som det är nu simmar "Stor-Doris" upp i röret och äter all mat innan de andra får något. Vidare så behöver jag skrapa bakrutan ren från kalkalger igen...

Om ni har några idéer kring mitt "velande kring metoder" ovan så får ni gärna skriva en rad...

post-2486-14468917807237_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din burk börjar ta sig, jag skulle personligen satsa på lite blåare ljus men det är kanske bilderna som ljuger lite?

Jag kan ju inte säga något mer djupsinningt om metoder men vodka med doserpump har fungerat bra för mig. Jag tillsätter lite bakterier nu och då samt så byter jag vatten varannan vecka ca10-15%.

Hittils så har det fungerat bättre än dom metoder och remowers jag provat, det beror nog mycket på vad som passar för vem.

Jag har märkt att om jag lägger till lite zeo stenar så blir de hela lite mer effektivt.

Jag använder spårämnen jod strontsium + 2st som innehåller en blandning med andra mindre spårämnen, det har gjort skillnad när det kommer till tillväxten.

Det kan dock bero på att fraggburkens höga korallbelastning förbrukar allt nytt som kommer via VB rätt snabbt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.....

Om ni har några idéer kring mitt "velande kring metoder" ovan så får ni gärna skriva en rad...

Jag förmodar att du har något förhöjda värden av fosfat och/eller nitrat som du vill pressa ner med någon metod?

Jag skulle i så fall valt att testa med vodka. Det är billigt och minst krångligt att testa, det är ju bara att börja och dosera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Zeo, vodka etc så tror även jag att de flesta metoder ger bra resultat under rätt förutsättningar.

Själv började jag med enbart vodka för att senare gå över till zeovit. Ingen av dem fungerade jättebra tycker jag. Men sedan fick jag lite tips om ändrad dosering med zeo och jag ser nu STORA förändringar till det bättre.

I princip tror jag som sagt att alla metoder fungerar bara man gör rätt, vilket nog är väldigt individuellt för varje kar. Tror att det som gör ett TOTM är inte metoden utan personen bakom. Tror de flesta TOTM har en mycket dedikerad och petig akvarist som största resurs.

Mitt skäl att välja zeo var att det trots individuella skilnader ändå kändes som en metod man kan köra med ett schema. Jag gilla fasta rutiner, så det och all hälp man kan få pga att det numera är en etablerad metod styrde mig.

Ang kostnad så tycker jag inte det är så hemskt. De flesta preparat är dryga och man måste inte använda alla ... Ditt kar är iofs dubbla min volym.

Går ju alltid att snickra sin egen metod också. Ta godbitar ur de etablerade metoderna. Kräver nog lite erfarenhet dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka-metoden har även den sina rutiner och det går utmärkt att mix & matcha preparat ur K-Z sortiment ihop med andra kolkällemetoder, men till slut handlar det ändå om att man får prova sig fram vad man tycker ger bäst resultat.

Det finns några exempel på SVG där enbart vodka inte gett resultat, där dom flesta andra (inklusive mig) har nått god framgång med det. Där mixades andra kolkällor (socker osv) med vodka för att attrahera ytterligare kolonier och då blev det annat krut i burken.

Summa summarum från dom observationerna ledde väl till att vi alla konstaterade att olika kar har olika förutsättningar helt enkelt.

Även om ZeoVit (och andra "kompletta" komersiella metoder) verkar simpla att följa, så är det ändå som Nizztos säger att det inte alls är säkert att det fungerar right-out-of-the-box, vilket också späder på min teori om att vissa kar har helt andra förutsättningar än vad alla andra har.

Jag hade ändå gått vägen Nizztos gjorde - börja med billig kolkälla (om du hittar billig sprit) och se hur pass det förflyter. Håll koll på eventuell bakteriehinna på rutorna och övervaka Nitrat och Fosfat. Som bekant så har man gärna en del nitrat i vattnet och är en förutsättning för att få ner fosfat-halten med kolkälla. När man fått ner näringsvärdena och hittat karets "förbrukning" och allt stabiliserat sig, ja då är man framme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte bestämt mig för om det blir vodka, zeovit eller något annat, men en reaktor bygger jag nog iallafall. Får jag inte användning för den själv så kan man ju alltid sälja den. Det är ju inte alla som finner samma nöje i byggandet om jag. Jag gav upp idéen med en kombinerad automatisk/manuell reaktor och satsar istället på en enbart automatisk av lite smalare modell. Här kommer iallafall en "teaser" på min "bottentratt"... Vad tycks?

post-2486-14468917842984_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild på överdelen av den automatiska zeovitreaktorn också. :nöjd:

Längst till vänster är inloppet för cirkulationen (T-delen på bilden skall limmas utanpå röret utan att borra hål), det tjocka röret i mitten är en closed loop för sköljningen, detta T-rör går in i reaktorn, i toppen av detta rör kanske jag ansluter en slang för tillsättning av flytande kolkälla, och till höger är utoppet...

post-2486-14468917849461_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gissning: 2 pumps lösning, en fete pump som står för closed loop med tryck nog för att skaka stenen. ? ?

Ja, något sådant var det tänkt... Jag tänkte nog prova med en Aqua medic Ocean runner 6500 som pump för att röra om i grytan. Den borde vara aningen starkare än en Eheim 1262.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, något sådant var det tänkt... Jag tänkte nog prova med en Aqua medic Ocean runner 6500 som pump för att röra om i grytan. Den borde vara aningen starkare än en Eheim 1262.

du får göra en film sekvens sen när du är klar så vi andra kan få se.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,vad är det för matreal i tratten? den ser välbyggd ut, DIY är en stor del av hobbyn tycker jag , mvh stefan

Tratten är gjord av vanlig PVC-U, två förminskningsdelar. 110 till 63 och 63 till 32. Den lilla har jag sågat av ändarna på och borrat alla hålen där det vanliga flödet skall gå. Genom nätet kommer den kraftiga pumpen att skölja zeoviten. Bara hoppas att jag hittar en billig pump som orkar lyfta stenarna...

Jag har inga elektriska verktyg (förutom borrmaskinen) så det tar lite tid att bygga... :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir alltid lika imponerad av att se dina byggen ser så professionella ut, och jag kan säga till dem som inte sett dem i verkligheten så ser de ännu bättre ut i.r.l... Funderar själv på att göra några hemmabyggen, fosfatreaktor samt kalkvattenomrörare. Men faller på vart man ska hitta genomskinliga grova rör, vart har du köpt dem ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akriform är väll den vanliga inköpskällan, men då duger inte Tangit lim att klistra med.

Det kryllar av olika möjligheter, här är det PVC, limbart men om jag förstått det inte glasklart, billigare än akrylen ovan, dock ingen aning om hur villiga de är att hjälpa privatpersoner, osv...

Rätt många tyska webshoppar säljer transparenta rör till godtagbara priser... Förutsatt att man ska ha något annat som går att packa i rören mer eller mindre (mycket rör, tex) annars blir frakten det som gör det meningslöst...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...