Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

jag tror du har helt rätt ang arterna, i rätt ordning dessutom.

ingen speciell matning lär behövas för dessa, se bara upp för kejsare om du har ngn, dessa koraller brukar stå högt på matlistan. Fast man kan ju ha tur oxå, att man slipper detta lilla problem.

utsökta koraller! kan tänka mig att den högra kommer bli lite mer röd i kanterna respektive grönaktig i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, Tror du dessa behöver särskild skötsel?

Kompletterar med en närbild på en av mina befintliga koraller... Den blev så härligt drömsk.

Min kunskap om koraller är mycket begränsad, så jag har inget svar till dig. Följ Mooses råd, han har nog koll på detta.

Håller med, den bilden är drömsk. Härligt att se 'strukturerna' på dessa djursmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror du har helt rätt ang arterna, i rätt ordning dessutom.

ingen speciell matning lär behövas för dessa, se bara upp för kejsare om du har ngn, dessa koraller brukar stå högt på matlistan. Fast man kan ju ha tur oxå, att man slipper detta lilla problem.

utsökta koraller! kan tänka mig att den högra kommer bli lite mer röd i kanterna respektive grönaktig i mitten.

lite OT: kanske men moose, helt säker att dessa inte kräver mat ? klarar dom sig fint o frodigt ändå ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda mat dom fått till sig är ju den mat dom själva lyckas fånga. typ artemia vid fiskmatining.

jag har själv en Lobophyllia, den har jag aldrig matat, har haft den i två år, den växer o frodas.

vad jag läst mig till är dessa precis som euphyllior, klarar sig utmärkt på fotosyntes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda mat dom fått till sig är ju den mat dom själva lyckas fånga. typ artemia vid fiskmatining.

jag har själv en Lobophyllia, den har jag aldrig matat, har haft den i två år, den växer o frodas.

vad jag läst mig till är dessa precis som euphyllior, klarar sig utmärkt på fotosyntes.

ok.. låter inte som dom är matkrävande då.. har själv en lobo i stil med den högra på peters bild.. när den skickar ut polyperna så är den grymme cool.. , dock kör jag i lite artemia alt mysis till den..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En spricka i min kalkreaktor, schuran jetstream 1, slog nästan ut hela mitt akvarie häromdagen. Den lilla mängd vatten som droppade ur hamnade olyckligtvis i en av mina grendosor som givetvis fick kortslutning och fick proppen att gå. Jag är glad att inte hela huset brann ned. Detta hände vid tolvsnåret och akvariet blev helt stillastående utan cirkulation tills jag kom hem först 6 timmar senare.

När jag kom hem såg det väldigt illa ut för flera av mina fiskar. Några såg ut att dra sin sista suck medans jag försökte hitta vad som gått fel. Mot förmodan kvicknade de alla tack och lov till när jag fick igång pumparna som jag satte på max och riktade mot vattenytan. Jag törs inte riktigt ropa hej än då jag inte vet hur rökskadat vattnet blev.

Nu tänker jag fixa mina grendosor och även ändra inkopplingen av min kalkreaktor till en lite mer läckagesäker design. Ett nytt rör till kalkreaktorn direkt från Schuran i tyskland kostar uppskattningsvis i storleksordningen 1500+:- så jag är i valet och kvalet om jag skall försöka limma den som gått sönder...

post-2486-14468918801064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser jag inte riktigt var din spricka sitter men är det i röret som innehåller media så är de inte så jättedyra.

Jag har en liten spricka i mitt sen jag drog åt en skruv lite för hårt. Bara estetiskt och den påverkar inte driften eller läcker.

Fick detta svar från Schuran

"Dear Ted,

a new reaction chamber for the Jetstream1 costs 80,-- Euro (plus freight charges and VAT).

Best regards

Florian"

edit: nu ser jag att din spricka också sitter vid ett skruvfäste. Jag har lim över sprickan o det fungerar jättebra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen har sprickan uppstått av belastningen som uppstår när man drar åt skruvarna. Är man rädd för att få akvariets vatten på golvet så är det lätt att dra åt mer än plasten mäktar med (uppenbarligen). Eftersom jag inte får plats med kalciumreaktorn i sumpen så har jag för avsikt att bygga en vattentät låda av akrylplast som reaktorn skall få stå i. (Bilder kommer när bygget kommit igång).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått upp elen på väggarna, men det återstår att fixa någon form av inkapsling till kalkreaktorn. Hade först tänkt limma ihop något i akryl, men det var svårare än jag trodde att få en så pass stor låda stabil, så det blir att leta efter någon stor förvaringsbox i plast.

post-2486-14468918865515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är det dags med nya mål för akvariet... Det första jag tänker fixa är cyanobakterierna jag ständigt har i gruset. Vad är orsaken och hur åtgärda? Borde jag ha fler sjöstjärnor eller andra djur som rör om i gruset? Mer cirkulation? Ständigt suga gruset som killen i "LA fishguys"? Beror det på min vodkadosering? Någonting annat? Funkar det med dosering av KNO3 (som i sötvattensakvarium)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade cyano på gruset jag lät juset vara tänt i sumpen 24/7 och rörde runt lite i sanden så försvan det mästa efter 1vecka eller något sedan så kom jag över en svampkolloni och efter det så har jag inte sett röken av cyano.

Vad har du i sumpen som behöver ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades slå tillbaka cyano men KNO3, men det var inte så extremt effektivt.

Det jag har märkt är att cyanon gillar aminosyror men jag är inte helt säker på om vodkan inte gangnar den med.

Det verkar som om vodkan sätter nitrat/fosfat balansen ur spel så att nitraten tar slut först varpå cyanon gangnas.

Har du skivväxande montiporor så kan du komma att märka på dom när det blir för dåligt med nitrat i karet.

Det liknar kaliumbrist och korallerna får gråare zooner och färgerna ser uttvättade ut.

Om man inte åtgärdar det fort nog så börjar det med STN på samtliga SPS...

Men det börjar bli lite OT...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här brukar mina vattenvärden se ut ungefär:

Salt: 1,025, Refraktometer

KH: 8,3 dKH, Salifert

pH: ca 8,3, Salifert

Mg: 1100-1200 ppm, Salifert

Kalcium, Ca: 400-420 ppm, Salifert

Fosfat, PO4: Omätbart, Salifert

Nitrat, NO3: ca 0-5 ppm, Salifert

Nitrit, NO2: Omätbart, Salifert

Silikat, Si: Omätbart, Salifert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...