Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Borrat två hål i sumpen och kopplat in min tidigare oanvända sumpdel till resten av akvariet... Hade gärna borrat ett hål till för utlopp men min gamla Jula-hålsåg är helt slut nu...

Sådär! Nu är tredje hålet borrat med en ny hålsåg från ebay... Det gick också bra utan missöden. :-)

[ATTACH=CONFIG]116204[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]116584[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Morgonens mätvärden...

Salthalt (Sybon refractometer): 1,025

Fosfor/Fosfat P / PO4 (Hanna): 93 ppb / 0,29 ppm

Nitrat, NO3 (Salifert): 25 ppm

Magnesium, Mg (Salifert): 1440 ppm

Calcium, Ca (Salifert): 450 ppm

Alk (Hanna): 116 ppm / 6,5 dKH

Mitt Alk/KH-värde är lite lågt. Jag har inga stenkoraller så det måste vara kalkalgerna eller bakterierna från kolkälle-doseringen som förbrukar KH i mitt akvarium...(?) Har installerat ett nytt mekaniskt filter som skall ta bort partiklarna i vattnet och på så sätt göra vattnet ännu lite klarare.

Kan konstatera att alla förändringarna jag bestämde mig för i inlägg #750 är genomförda. Kanske dags att sätta upp en ny målbild...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt mekaniskt filter till akvariet, Theiling rollermat filter, fick plats längst in sumpen efter att jag gjort om rördragning, flyttat grendosan och silikonat in en ny hylla i sumpen... Filtret är en rulle med filtermaterial som vattnet passerar och den gör ett bra jobb att ta partiklar i vattenkolumnen... Till höger en manifold som jag fick flytta några centimeter för att få plats med nya filtret. Framför syns min DIY upflödesreaktor för fosfatabsorber och till vänster facket med Sera siporax.

post-2486-14468933989651_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ujuj ser trångt ut. Kul pryl, hur länge räcker en sån där rulle?

Ja, jag fick flytta en del rör för att få plats men det blev perfekt.

Startade filtret för några dagar sedan, så jag återkommer med svaret på den frågan om något halvår eller så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har fått frågor om min manifold via pm så jag lägger upp en bild av min manifold här.

En manifold är en förgrening med kranar som gör att man kan driva annan utrustning på returpumpen. Min retur är 32 mm PVC och manifolden är byggd av 5st förminskande T-kopplingar (32-20 mm) och 5st kranar (20 mm) samt slangkopplingar. Det går också använda vanliga T-kopplingar ihop med förminskningar om man inte hittar de förminskande T-kopplingarna, eller också använda större kranar (men större kranar både kostar mer och tar mer plats. Har man ont om plats kan man säkert gå ned till 16 mm PVC-kranar). Manifolden kan också användas för att finjustera flödet till akvariet genom att släppa tillbaka en liten mängd av vattnet till sumpen.

post-2486-14468934215917_thumb.jpg

Fördelar med manifold:

* Enkelt och smidigt med en pump till många ändamål.

* Färre pumpar i sumpen

* Lägre strömförbrukning och mindre värme än med många pumpar.

* Kan användas för att finjustera flödet till akvariet.

Nackdelar med manifold:

* Flödet till de olika delarna påverkas när man reglerar flödet till en grej.

* Vid strömavbrott kan luft strömma tillbaka och i värsta fall skicka ut ev finkornig media ur reaktorerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* Lägre strömförbrukning och mindre värme än med många pumpar.

Det där är ju en sanning med modifikation då man istället behöver en kraftigare pump som då drar mer ström och blir varmare än vad mindre pumpar blir. Ju fler avstick man sätter, desto kraftigare pump behövs för att driva allt, detta i sig kräver en starkare, dyrare och varmare pump.

Ett eller kanske två avstick kan jag hålla med om är bra på många vis då de flesta "normala" returpumpar klarar av att undvara ett par hundra liter som kanske en reaktor eller två ska ha, men annars är jag hellre för att man sätter en pump till var sak, detta gör att service och eventuellt avslutande av behov blir smidigare. Man kan dessutom göra så att man låter returpumpen gå på en pump, sen har man en pump till övrigt i sumpen, då behöver man aldrig bry sig om att flödet till och från karet behöver justeras om flera gånger när man meckar med något som är kopplat till den andra pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* Lägre strömförbrukning och mindre värme än med många pumpar.

Det där är ju en sanning med modifikation då man istället behöver en kraftigare pump som då drar mer ström och blir varmare än vad mindre pumpar blir. Ju fler avstick man sätter, desto kraftigare pump behövs för att driva allt, detta i sig kräver en starkare, dyrare och varmare pump.

Ett eller kanske två avstick kan jag hålla med om är bra på många vis då de flesta "normala" returpumpar klarar av att undvara ett par hundra liter som kanske en reaktor eller två ska ha, men annars är jag hellre för att man sätter en pump till var sak, detta gör att service och eventuellt avslutande av behov blir smidigare. Man kan dessutom göra så att man låter returpumpen gå på en pump, sen har man en pump till övrigt i sumpen, då behöver man aldrig bry sig om att flödet till och från karet behöver justeras om flera gånger när man meckar med något som är kopplat till den andra pumpen.

Finns även annan fördel/möjlighet och jag kommer själv välja lösningen till mitt system då jag kommer koppla till UV och på det viset belysa allt som går ut från sumpen.

Går att se på planritningen som ligger i topicen länkad i min signatur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* Lägre strömförbrukning och mindre värme än med många pumpar.

Det där är ju en sanning med modifikation då man istället behöver en kraftigare pump som då drar mer ström och blir varmare än vad mindre pumpar blir. Ju fler avstick man sätter, desto kraftigare pump behövs för att driva allt, detta i sig kräver en starkare, dyrare och varmare pump.

Ett eller kanske två avstick kan jag hålla med om är bra på många vis då de flesta "normala" returpumpar klarar av att undvara ett par hundra liter som kanske en reaktor eller två ska ha, men annars är jag hellre för att man sätter en pump till var sak, detta gör att service och eventuellt avslutande av behov blir smidigare. Man kan dessutom göra så att man låter returpumpen gå på en pump, sen har man en pump till övrigt i sumpen, då behöver man aldrig bry sig om att flödet till och från karet behöver justeras om flera gånger när man meckar med något som är kopplat till den andra pumpen.

Ja, smaken är ju som baken... Jag sa aldrig att detta var det enda sättet att driva ett akvarium, utan gav bara en beskrivning av hur JAG valt att göra. Finns givetvis fördelar och nackdelar med alla sätt vilket jag också försökt att förmedla ovan. Självklart behövs en starkare pump om inte flödet till akvariet skall minska när man kopplar på fler saker på samma pump, men i något mellanläge får man ganska mycket flöde för endast lite högre effekt, och tex en kalciumreaktor drar inte så mycket flöde. Dagens DC-pumpar kan ju dessutom justeras till det flöde man behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sparar ju mycket yta i sumpen då man slipper pumpar men en massa extra rör/slang istället.

Jag gjorde nått liknande till mina pellets förut.... Det gick hur bra som hälst förutom att man får justera kranen på röret som går ner till sumpen för att få en tyst avrining (om man kör med hävert).

Däremot kommer jag att köra en filtersock på samma sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, smaken är ju som baken... Jag sa aldrig att detta var det enda sättet att driva ett akvarium, utan gav bara en beskrivning av hur JAG valt att göra. Finns givetvis fördelar och nackdelar med alla sätt vilket jag också försökt att förmedla ovan. Självklart behövs en starkare pump om inte flödet till akvariet skall minska när man kopplar på fler saker på samma pump, men i något mellanläge får man ganska mycket flöde för endast lite högre effekt, och tex en kalciumreaktor drar inte så mycket flöde. Dagens DC-pumpar kan ju dessutom justeras till det flöde man behöver.

Jag sa inte att det inte gick att göra så eller att det var ett dåligt sätt heller, jag inflikade bara lite reflektioner från MITT sätt att se på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att hålla ett av föredragen på Linköpings akvarieförening saltvattensträff den 12 oktober kl 13:00 på Naturcentrum, Linköping.

Akvarieteknik som hobby

Presentation av tekniken kring mina båda akvarium, min filosofi kring hemmabyggen och genomgång av designen på min stora sump.

Håll utkik i Wilhelms info-tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61374-Salt-salttr%E4ff-i-Link%F6ping-12-oktober-2014

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under söndagen fick halva akvariet gå med min gamla MH-belysning medans jag gjorde service på den ena LED-rampen. Det jag trodde var glappkontakt i elektronik, var nog snarare ett timingrelaterat mjukvaruproblem. Gjorde några små justeringar av mjukvaran och hoppas att rampen fungerar som den skall framöver. LED-ramperna har nu varit igång sedan juni 2012, dvs 2 år och tre månader.

Insåg med de båda olika ramperna över akvariet att min gamla MH-ramp i sig orsakade med flimmer på botten än min LED-ramp... (Fast när det begav sig hade jag ju kompletterande T5-rör som döljde en del av flimret).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag kommer att hålla ett av föredragen på Linköpings akvarieförening saltvattensträff den 12 oktober kl 13:00 på Naturcentrum, Linköping.

Akvarieteknik som hobby

Presentation av tekniken kring mina båda akvarium, min filosofi kring hemmabyggen och genomgång av designen på min stora sump.

Håll utkik i Wilhelms info-tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61374-Salt-salttr%E4ff-i-Link%F6ping-12-oktober-2014

Sitter hela kvällarna och sorterar och väljer bilder och filmer till mitt föredrag... Finns en del att ta av efter 6 års saltvattensakvaristik... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt saltvattensföredrag i Linköping 12/10 pratade jag bland annat om ständig förbättring (Japanska: "Kaizen") och listade följande planerade åtgärder för mitt akvarium... Var vore väl ett bättre ställe att följa upp det än här?

(Tidigare offentliga lista från år 2012 kan ses i inlägg #750)

Framtida förbättringar:

Integrera Roller-mat filtret

Skapa bättre flödesvägar genom sumpen nu när Rollermatfiltret ändrat förutsättningarna.

Byta flytande kolkälla mot annan näringsexport

Med avsikt att minska åtgången av filterrullar, då bakterierna älskar filtret som hemvist, och sätter igen det på samma sätt som de gör med filtersockor.

Förenkla rengöring av streampumpar

Förenkla i-och-ur koppling av streampumpar genom att använda förlängningssladdar till streampumparna på högersidan på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Integrera Roller-mat filtret

Skapa bättre flödesvägar genom sumpen nu när Rollermatfiltret ändrat förutsättningarna.

Fix av rollermat filtret... Små men väsentliga ändringar... Byter till matning från "manifolden" istället för från egen pump... samt skär bort en list på sumpen så att filtret kan flyttas bakåt två centimeter vilket möjliggör bättre flöde ner i returdelen av sumpen.

post-2486-14468934517956_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick resultatet på mitt vattentest från Triton-Lab ICP-OES

Bättre än förväntat! Inga röda indikatorer utan enbart grönt och några gula, varav de flesta med känd orsak... Aningen högt på Sn (???), Al (aluminiumremover), Mg (känt), Si (gammalt silikatmedia), P/PO4 (känt), samt aningen lågt på I, Li

post-2486-14468934532397_thumb.png

post-2486-14468934532153_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...