Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Foton på mina tre revpelare... Akvariet går iallafall i rätt riktning även om det fortfarande är rätt glest mellan korallerna. Jag har inte riktigt ekonomi att skaffa så mycket koraller på en gång, men med tiden blir det nog riktigt bra.

post-2486-14468916629541_thumb.jpg

post-2486-14468916629706_thumb.jpg

post-2486-14468916629921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lista på sådant jag behöver lära mig i närtid:

1, Begränsa bubbelalgernas utbredning innan de blir ett problem.

2, Få de båda flakväxande Montipora Capricornis att trivas.

3, Minska mängden små partiklar som finns i vattnet.

4, Lära mig mer om korallerna och dess skötsel i allmänhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna berätta hur du tänker ta tag i partiklar i vattnet så kan vi andra vara med och lära oss också!

Vänta lite nu... det är ju jag som är nybörjaren, så jag hade tänkt mig det omvända.

Jag har haft tankar på en filtersocka som får fånga upp dom, alternativt ett mindre fluiduserande sandfilter av min senaste hemmabygda makapär som skulle kunna hjälpa till att mala ned partiklarna så att skummarn kanske lättare tar dom.

...men det måste ju finnas dom som kan det här så jag slipper pröva mig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har det där filtret för dimensioner Peter?

Tänkte på diameter på rören, höjden, anslutningar osv...

Rören har en invändig diameter på 100mm och en invändig längd på ca 750-800mm, anslutningarna är 20mm. Den är inte provkörd än... men jag har tänkt att ha kol i den ena behållaren och fosfat-absorberare alternativt fluidiserande sand i den andra. Kanske jag gör en avdelare mitt i den ena behållaren så jag kan köra alla tre separerade. Alternativt kan man köra kol plus två avdelade uppsättningar fosfat-absorberare så man kan byta halva mängden åt gången. Sannolikt kommer jag börja med någon form av kolkälla och då kanske jag inte längre behöver någon fosfat-absorberare överhuvudtaget(?). Jag bygger nu (under visst hemlighetsmakeri) en halvautomatisk zeo-reaktor som jag hoppas kunna koppla i serie med denna reaktor... Har du tänkt att kopiera min design? :) Jag har för avsikt att lägga upp lite bilder från bygget någon gång när jag får tid över...:):):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev nyfiken på måtten mest för att den ser så stor ut. :)

Jag har själv ett akrylrör över sen mitt skummarbygge, kanske runt 600 långt, och funderar på att sätta ihop någon form av filterbehållare.

Vad har du för material i rören? Akryl eller PVC?

Ja, den blev lite större än jag föreställt mig... Jag räknade en hel del på mått hit och dit för att den skulle få stor volym men ändå rymmas i sumpen, så jag hade tänkt en hel del innan... men jag blev ändå lite överrumplad av dess storlek när rören kom hem. Men jag kanske kommer att korta ned den lite på längden ifall det blir knöligt att få den i och ur sumpen. De transparenta rören är akryl och resten PVC...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite nu... det är ju jag som är nybörjaren, så jag hade tänkt mig det omvända.

Jag har haft tankar på en filtersocka som får fånga upp dom, alternativt ett mindre fluiduserande sandfilter av min senaste hemmabygda makapär som skulle kunna hjälpa till att mala ned partiklarna så att skummarn kanske lättare tar dom.

...men det måste ju finnas dom som kan det här så jag slipper pröva mig fram.

*ler* Jag ser mig som nybörjare fortfarande ur många synvinklar. Detta är ingen helt enkel hobby och det finns massor att lära. När vi träffades utanför ditt jobb visste jag inte hur erfaren och finurlig du var inom sött och nu visar du samma tackter här. Jag har att lära av dig, var så säker.

Jag är helt säker på att det finns de som har testat med gott resultat men tyvärr har inte jag sett speciellt mycket dokumenterat om det, inte här i alla fall.

Vad det gäller sandfilter har jag inte vågat mig på det till mitt kar då jag har satt upp att karet ska klara sig utan översyn ett tag och då är jag rädd att det skulle kunna bli strömavbrott under den tiden med allvarliga följder som konsekvens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Vad har du använt för att limma ihop akryl och PVC?

Jag har inte limmat fast ändarna än, men jag har tänkt att använda mitt Acrifix 116. Det biter både på akryl och PVC.

campokatt: Jag köpte mina akrylrör genom tyska ebay, men även svenska akriform säljer akrylrör, och säkert många andra... Tyvärr är grova akrylrör ganska dyra så om man bara vill komma billigt undan så skall man nog istället köpta begagnat, men då missar man ju hela nöjet med att bygga själv. Jag har inga skruvanslutningar ännu, men planerar att köpa det om filtret verkar fungera bra. Anslutningar i den dimensionen kostar en slant så jag ville prova filtret först.

Sillen: Jag har läst detsamma och är av samma orsak inte riktigt säker på om jag törs köra det heller. Man kan ju iochförsig helgardera sig med elektrisk koppling (tex jordfelsbrytare) som måste startas manuellt efter strömavbrott. Jag har ju verkligen bara skrapat på ytan i saltvattenshobbyn och kan inte riktigt avgöra vilken av alla metoder (läs religioner) jag skall följa för att själv få ett inspirerande saltvattensakvarium som samtidigt inte ruinerar mig (med sjuttioelva tillsatser). Önskar att det fanns fler böcker i klass med Julian Sprungs:The Reef Aquarium, Science, Art, and Technology (som är min bibel just nu), fast kanske med lite mer inriktning på hur man sköter korallrev. Jag är osäker på om jag har har så mycket att lära ut, men jag hoppas att jag kan bidra med en hel massa inspiration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tänkte om det fanns nån butik här i Linkan som hade sånna prylar...

Ska bygga ett lite mindre filter somsagt. Har bara ett litet akvarium.. Men vet inte riktigt hur jag ska få det smidigt o använda. Byta medium mm. Vill ju inte att det ska slabba o vara bökigt..

Ska kolla den tyska siten, dom kansje har flera balla prylar man kan investera i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite vattenvärden ikväll... Det mesta ser väl bra ut, förutom att Mg & Ca ligger lite lågt?

Salt: 1,025, (Refraktometer)

KH: 9,6 dKH, (Salifert)

Mg: 1260 ppm, (Salifert)

Kalcium, Ca: 375 ppm, (Salifert)

Nitrat, NO3: Omätbart, (Salifert)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min Centropyge flavissima dog efter bara tre dagar i akvariet. Det är tredje gången detta händer med nyinköpta fiskar, trots försiktig ikoppning (ca en mugg vatten var 15:e minut under 1,5 h). Tidigare har en av två sötläppar samt en av tre bangai kardinaler gått bort. Gör jag något fel? Är saltvattensfiskar så känsliga att man mister nästan 30% ??? Alla fiskar som överlevt sina första 4 dagar har alltid klarat sig därefter.

Edit: Fisken hade börjat äta mysis men hade några avskavda fjäll på ena sidan som dock inte såg så allvarligt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vildfångade Banggaikardinaler är kända för att ha en väldigt dålig överlevnadsstatistik. En hel del undersökningar har gjorts men ingen lösning har hittats.

Om man köper nyimporterad fisk är det en god idé att hålla dem i lägre salthalt några veckor för att sedan stegvis vänja dem vid högre salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vildfångade Banggaikardinaler är kända för att ha en väldigt dålig överlevnadsstatistik. En hel del undersökningar har gjorts men ingen lösning har hittats.

Om man köper nyimporterad fisk är det en god idé att hålla dem i lägre salthalt några veckor för att sedan stegvis vänja dem vid högre salthalt.

Ok, hur låg salthalt bör man börja vid då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu händer det grejer i akvariet igen. Startade min DIY dubbelpipiga fluidiserande filter med biophos3 och aktivt kol får två veckor sedan och korallerna verkar reagera positivt på detta. Det verkar även ha den positiva effekten att bubbelalgerna far illa också. Jag har sett flera kolonier som blivit helt genomskinliga. Köpte / fick en del fraggar av Borg förra helgen och dessa verkar också må bra och har färgerna kvar. Detta verkar lovande för framtiden! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Centropyge flavissima dog efter bara tre dagar i akvariet. Det är tredje gången detta händer med nyinköpta fiskar, trots försiktig ikoppning (ca en mugg vatten var 15:e minut under 1,5 h). Tidigare har en av två sötläppar samt en av tre bangai kardinaler gått bort. Gör jag något fel? Är saltvattensfiskar så känsliga att man mister nästan 30% ??? Alla fiskar som överlevt sina första 4 dagar har alltid klarat sig därefter.

Edit: Fisken hade börjat äta mysis men hade några avskavda fjäll på ena sidan som dock inte såg så allvarligt ut.

Jag har lärt mig att skador på huden k a n bero på effekten av cyanid fångst. Om det är så i detta fallet har jag naturligtvis ingen aning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...