Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Hmm KNO3 here I come... :-). Jag har har ännu sneare relation mellan nitrat och fosfat så kanske värt att prova.

Ser du detta som en tillfällig insats för att få det i balans eller kommer du behöva dosera KNO3 regelbundet i fortsättningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Perk sa:

Hmm KNO3 here I come... :-). Jag har har ännu sneare relation mellan nitrat och fosfat så kanske värt att prova.

Ser du detta som en tillfällig insats för att få det i balans eller kommer du behöva dosera KNO3 regelbundet i fortsättningen?

 

Jag tänker prova att kontinuerligt köra en mindre dos ihop med kolkällan framöver... Veckan som kommer provar jag 15 gram KNO3 i 1 liter ättika (12%).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hängde nog inte med riktigt när du visade ditt lilla nitrat filter. Var det siporax du använde i det? Var hittar man den sorten i så fall? Det jag har sett har varit den vanliga sorten som är ringar bara. Det måste väl bli bättre när det är så tätt packat? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Michael sa:

Jag hängde nog inte med riktigt när du visade ditt lilla nitrat filter. Var det siporax du använde i det? Var hittar man den sorten i så fall? Det jag har sett har varit den vanliga sorten som är ringar bara. Det måste väl bli bättre när det är så tätt packat? 

 

Mitt lilla "nitrat-filter" innehåller Seachem de*nitrate, men det har aldrig någonsin gjort någon mätbar påverkan på mitt nitrat. Istället kör jag numera "remote carbon dosing" i ett större filter med 20 liter Siporax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Annars tyckte jag att det var lagom storlek. Har själv en liknande som jag kör biopellets i. Något större har jag inte plats med. Tycker inte att jag får någon effekt med biopellets så det var därför det såg intressant ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-04-02 at 18:06, Michael sa:

Ok. Annars tyckte jag att det var lagom storlek. Har själv en liknande som jag kör biopellets i. Något större har jag inte plats med. Tycker inte att jag får någon effekt med biopellets så det var därför det såg intressant ut. 

Det finns ju andra som får gott resultat med Seachems media, Matrix och/eller Denitrate (minns inte riktigt vilket det är jag har), så pröva själv.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat experimentera med Kalciumkarbonat (CaCO3) som flockningsmedel i akvarierna. Tydligen består många kommersiella medel, tex KZ coral snow,  av detta. Det verkar fungera, så jag har beställt lite renare pulver än det jag hade i garaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade över en grön bubbelkorall som blivit för stor för min revkub. Passade också på att fragga två Euphyllior från revkuben... Sedan någon månad finns några flakväxande montiporor och någon acropora också i akvariet. Acroporan ser faktiskt nästan bättre ut i mitt FOWLR än i revkuben där den kom ifrån... Med 17 st koraller är akvariet snart diskvalificerat att kallas FOWLR...(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-03-12 at 07:45, petnym sa:

Vad menar du med biomassa, fiskar? 

 

Algfilter har jag försökt i form av en algaescrubber liknande de som säljs under namnet "SURF scrubber", men inga alger växte i den under de 6 månader den var i akvariet. Kanske har jag någon annan brist i vattnet, för jag har inte sett en enda trådalg i akvariet sen uppstarten... (Eller är det bara kirurgerna som sköter om den saken).

 

Jag har funderat på att dosera lite nitrat för att kunna öka upptaget av fosfat men risken är att det blir mer bakterieslem än mitt bakteriefilter klarar av att husera...

 

Snart kryllar det av koraller i ditt FOWLR :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
13 timmar sedan, Nikke sa:

Fattigt på fisk eller gömmer sig hälften? ;) När du fick utmärkelsen totm hade du 21 stycken. Är fiskbeståndet detsamma idag?

Jag har förlorat några fiskar, men inte stoppat i något nytt på ett bra tag. Tror jag har 13 st fiskar för tillfället, (varav 10 st syns på bilden).

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Länge sen jag uppdaterade något här...

 

De som var på mitt akvarieföredrag i Linköping för ett par år sedan vet att jag praktiserar Kaizen-filosofin på mina akvarium. Dvs att ständigt förbättra min befintliga akvarie-setup istället för att helt byta akvarium vartannat år eller så...

 

Här är mina mål för mitt 1000 Liter FOWLR under 2017:

 

Förenkla vattenpåfyllning
För att slippa kånka vatten för påfyllning varje vecka skulle jag vilja automatisera påfyllning av RO-vatten direkt från RO-enheten i tvättstugan. En DIY påfyllare baserad på två trycksensorer ala Avast Marine's "Barrel tender" är på gång. Utöver påfyllningsfunktionen tänker jag lägga till funktioner för mätning av vattenmängd som då möjliggör statistikfunktioner och överfyllnadsskydd vid ev läckage.
 
Förbättra näringsexport
Nuvarande lösning med kolkälle-matat "bakterie-refugium" fungerar bra för eport av Nitrat men lämnar mer att önska när det gäller fosfat om man skall kunna ha känsligare koraller i akvariet. Inte heller befintlig algae-scrubber av "SURF"-typ förmår att exportera fosfat i tillräcklig takt. Jag planerar därför att bygga andra algae scrubber av vattenfallstyp.

 

Förbättra kylning
Vid framtida renovering av badrummet bakom akvariet har jag för avsikt att borra ett hål ner till vår krypgrund där jag planerar att dra ca 50 meter PEM-slang för passiv kylning av akvariet. På detta sätt kan jag enkelt kyla akvariet under sommarhalvåret utan att få så mycket luftfuktighet i bostaden som dagens kylfläktar ger.

Vidare sneglar jag på att förbättra LED-belysningen, men det får kanske vänta till 2018... :-)

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
On 2017-01-11 at 12:37, petnym sa:

Länge sen jag uppdaterade något här...

 

De som var på mitt akvarieföredrag i Linköping för ett par år sedan vet att jag praktiserar Kaizen-filosofin på mina akvarium. Dvs att ständigt förbättra min befintliga akvarie-setup istället för att helt byta akvarium vartannat år eller så...

 

Här är mina mål för mitt 1000 Liter FOWLR under 2017:

 

Förenkla vattenpåfyllning
För att slippa kånka vatten för påfyllning varje vecka skulle jag vilja automatisera påfyllning av RO-vatten direkt från RO-enheten i tvättstugan. En DIY påfyllare baserad på två trycksensorer ala Avast Marine's "Barrel tender" är på gång. Utöver påfyllningsfunktionen tänker jag lägga till funktioner för mätning av vattenmängd som då möjliggör statistikfunktioner och överfyllnadsskydd vid ev läckage.
 
Förbättra näringsexport
Nuvarande lösning med kolkälle-matat "bakterie-refugium" fungerar bra för eport av Nitrat men lämnar mer att önska när det gäller fosfat om man skall kunna ha känsligare koraller i akvariet. Inte heller befintlig algae-scrubber av "SURF"-typ förmår att exportera fosfat i tillräcklig takt. Jag planerar därför att bygga andra algae scrubber av vattenfallstyp.

 

Förbättra kylning
Vid framtida renovering av badrummet bakom akvariet har jag för avsikt att borra ett hål ner till vår krypgrund där jag planerar att dra ca 50 meter PEM-slang för passiv kylning av akvariet. På detta sätt kan jag enkelt kyla akvariet under sommarhalvåret utan att få så mycket luftfuktighet i bostaden som dagens kylfläktar ger.

Vidare sneglar jag på att förbättra LED-belysningen, men det får kanske vänta till 2018... :-)

 

 

On 2017-01-11 at 15:12, mikoto sa:

Detta!

 

 

Bilder måste vi ha! Det har ju gått ett år, någonting måste ju hänt på den tiden.

Hur går det ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hela min saltvattenshobby har hängt löst i en tunn tråd ett par år nu, och akvarierna har därför mest puttrat på "standby", men efter en månads vistelse i Thailand har jag nu samlat energi och motivation för att kunna lyfta akvarierna till en acceptabel nivå igen!

Här är årets "att göra lista"…

[X] Klart: Säkrare drift genom rengöring av 10 år gamla rörsystem.

[X] Klart: Klarare vatten genom återuppstart av Ozon-reaktorn.

[-] Beställd: Exaktare salthalt genom inköp av digital refraktometer.

[-] Beställd: Hålla lägre nivåer av nitrat & fosfat. Inköp och uppstart av alg-reaktor.

[ ] Reparera rasad revpelare.

[ ] Förenkla vattenpåfyllning. Automatisera vattenpåfyllning genom slang från tvättstugan.

[ ] Bekämpning av cyanobakterier genom Chemiclean alt Vibrant.

[ ] Nya fiskar! Ev koraller.

[ ] Skapa övervakning av temperatur, skummare och vattennivåer.



Skickat från min G8441 via Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...