Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Nu händer det grejer i akvariet igen. Startade min DIY dubbelpipiga fluidiserande filter med biophos3 och aktivt kol får två veckor sedan och korallerna verkar reagera positivt på detta. Det verkar även ha den positiva effekten att bubbelalgerna far illa också. Jag har sett flera kolonier som blivit helt genomskinliga. Köpte / fick en del fraggar av Borg förra helgen och dessa verkar också må bra och har färgerna kvar. Detta verkar lovande för framtiden! :)

Kan du ta någon bild på denna? *nyfiken*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inget litet filter. Hur mycket kol har du i där? Vad matar du filtret med för pump?

Jag hällde i ungefär 1 liter, men det där vet jag inte så mycket om... Det finns nog andra här på forumet som vet hur mycket man skall använda. Behållaren skulle nog klara minst det dubbla.

Jag driver den med en gammal Aquabee UP2000/1 som jag hade liggande, men det vore såklart elegantare med en kraftigare returpump och avleda en del av dess flöde.

Jag kör detta mest på prov, men det ser ju lovande ut så det kanske blir så här jag kör akvariet en tid. Sen är ju frågan om man behöver fosfatremover om man tex börjar med vodkametoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågar då jag funderat på hur jag ska lösa något liknande. Dock kommer mitt inte bli lika stort då jag har mycket mindre aktivt kol men jag byter ca 1ggr/4 veckor.

Jag tänkte ha en liknade lösning men med aktivt kol och fosfatremover, funderar på att tappa ut från returen dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

har du några sniglar i ditt kar? jag tycker att det ser så igenväxt ut av alger på LS.en.. köp en massa sniglar och algätande fiskar.. typ Zebrasoma av nått slag. en Salarias Fasciatus är aldrig fel. en rätt rolig och cool fisk tycker ja!! sen kommer din LS att bli få fin som ditt kar i övrigt!! åå en pepparmintsräka till dina glasrosos skulle inte vara fel häller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du några sniglar i ditt kar? jag tycker att det ser så igenväxt ut av alger på LS.en.. köp en massa sniglar och algätande fiskar.. typ Zebrasoma av nått slag. en Salarias Fasciatus är aldrig fel. en rätt rolig och cool fisk tycker ja!! sen kommer din LS att bli få fin som ditt kar i övrigt!! åå en pepparmintsräka till dina glasrosos skulle inte vara fel häller..

Ja, levandestenen skulle nog må bra av en utökad "cleaning squad". Förutom valonia sp. har det blivit in hel del "rött hårstubb" på den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog råden på allvar och har nu införskaffat 3st pepparminträkor, en "lawnmover blenny", en sandvändande sjöstjärna och en röd stjöstjärna. Hoppas att dessa tillsamans med fosfatabsorberande media kan få min levandesten lite snyggare...

En av pepparmintsräkorna bar för övrigt på rom... Är det svårt att odla dessa räkor? (Jag har ju plats för fler i akvariet...) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du vägarna förbi här Peter så kan du få överta valoniadamsugaren nummer ett - en röd eremit som - jag lovar - gör historia med dina bubbelalger inom en vecka. Dock bör man inte ha den med sjöborrar och snäckor en längre tid men den är suverän på bubbelalger - när de är uppätna så flyttar man den bara till nästa kar i kedjan :)

Skall titta på vad som fastnade i kameran av det du frågade om på ett annat forum och ta fram information som jag lämnade på jobbet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Vad är det för art? Eller är det bara just ditt ex som råkar gilla dessa satansbollar!?

Vi har massor av valoria och varken Lo vulpinus, Naso Lituratus eller mitrax gör någon nytta...

Ursäkta om detta uppfattas som en mindre trådstöld!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej arten men du kan se den här http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=1268 (det är inte jag som tagit fotot men det är ett av mina exemplar). Det är dock en riktig vandal på att flytta allt som inte passar och käkar upp vissa sjöborrar och stjärnor men är en j-l på valonia så metoden är i med den - upp med den när valonian är borta. Den är stor - skalet är ca 5 cm så den är lätt att plocka ut.

Jag och en affärsägare har testat dessa många gånger just på valonia och förkärleken verkar inte vara individbaserad utan alla i denna art verkar käka ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min "lawnmover blenny" blev också bara några dagar gammal och den nyinköpta sjöstjärnan beter sig konstigt. (Den håller sig vid ett hålrum). Det är uppenbart något fel som är trasigt när det gäller mitt akvarium... Jag kollade refraktometern mot referansvätskan men den verkar ok. Kan det vara något annat vattenvärde som pH eller KH som spökar så att inkoppade fiskar dör? (Alla mina befintliga fiskar mår bra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé skulle kunna vara att de gått i kar med väldigt låg salinitet tidigare. Helt annat PH skulle det åxå kunna vara.

Min "lawnmover blenny" blev också bara några dagar gammal och den nyinköpta sjöstjärnan beter sig konstigt. (Den håller sig vid ett hålrum). Det är uppenbart något fel som är trasigt när det gäller mitt akvarium... Jag kollade refraktometern mot referansvätskan men den verkar ok. Kan det vara något annat vattenvärde som pH eller KH som spökar så att inkoppade fiskar dör? (Alla mina befintliga fiskar mår bra).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé skulle kunna vara att de gått i kar med väldigt låg salinitet tidigare. Helt annat PH skulle det åxå kunna vara.

Jag mätte faktiskt vattnet i en av påsarna innan jag började koppa in denna gång. Skulle en höjning från 1022 (påsens vatten) till knappt 1025 (mitt akvariums vatten) betecknas som en kraftig höjning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle bero på att man går från 1.022 till 1.024-5 och det är det som gör att alla nya fiskar kolar?

Det låter långsökt i mina öron. :)

Men jag har kanske bara andra erfarenheter.

Tillägg: Ove, jag menade inte att det som ursprungsorsak skulle vara långsökt, utan från vad Peter rapporterade om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång inkoppning snackar vi om?

Såvida du inte slänger i dem direkt så måste det skilja rejält mellan påsvatten och karet.

Tror snarare att det beror på nåt annat, vet inte vad. Eller så har du haft en j-kla otur helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ca 70kg levandesten i akvariet. Jag köpte den begagnad här på saltvattensguiden...

Du måste göra något riktigt generalfel för att ta död på dina fiskarna eller så är det något som är tokigt i ditt akvarium. Jag tror på det senare alternativet då du har sötvattensvana.

Nu skjuter jag lite gissningar från höften, (har inte läst mer än några rader om ditt kar):

Hur mycket vet du om din LS historia? Att köpa begagnad LS innebär alltid en risk. Ursäkta hårda ord, men stenen ser ut som riktig skitsten med en massa skitalger på...

Biofilter som periodvis står stilla/går i intervaller (anpassade för sötvatten)?

Målarfärg?

Hårspray?

Rengöringsmedel?

Metall i akvariet?

Cyanofångad fisk?

För långsam inkoppning kombinerat med lång transport av fisken?

Överdosering av kolkälla?

Barn som slängt i en krita eller annan leksak?

Silikon av ej akvarietyp som släpper antimögelmedel?

Slangar ej för akvariebruk som släpper kemikalier?

Rördelar som ej är PVCU?

HM utan skyddsglas?

Grön ormsjöstjärna?

Preparat ej avsedda för saltvatten används?

Aktivt kol ej för akvariebruk?

Andra fiskar/invånare som försöker käka upp dina nya?

många gissningar lite kunskap

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är lite skumt är att det bara är nya fiskar som dör... Jag har en sötläpp, en Palettkirurgfisk, två frökenfiskar och två kardinalaborrar sedan tidigare, som inte uppvisar några symptom på ohälsa.

Hur mycket vet du om din LS historia? Att köpa begagnad LS innebär alltid en risk. Ursäkta hårda ord, men stenen ser ut som riktig skitsten med en massa skitalger på...

Skitalgerna har dykt upp på senare tid så det kan jag inte skylla på LS.

Biofilter som periodvis står stilla/går i intervaller (anpassade för sötvatten)? - Nej

Målarfärg? - Nej

Hårspray? - Nej

Rengöringsmedel? - Nej

Metall i akvariet? - Har haft ett fluval innerfilter ett kort tag?

Cyanofångad fisk? - Ingen aning, hur vet man det?

För långsam inkoppning kombinerat med lång transport av fisken? - Inkoppning under 2-3 timmar. Endast kort transport.

Överdosering av kolkälla? - Ingen kolkälla används

Barn som slängt i en krita eller annan leksak? - Sannolikt inte då vattennivån ligger på 175 cm.

Silikon av ej akvarietyp som släpper antimögelmedel? - Nej.

Slangar ej för akvariebruk som släpper kemikalier? - Nej.

Rördelar som ej är PVCU? - Bara PVC-U och akrylrör.

MH utan skyddsglas? - Nej

Grön ormsjöstjärna? - Nej

Preparat ej avsedda för saltvatten används? - Nej, (Har använt lite KNO3 vid något tillfälle)

Aktivt kol ej för akvariebruk? - Nej

Andra fiskar/invånare som försöker käka upp dina nya? - Inget jag sett. Den enda tänkbara är en Harlekin sötläpp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...