Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Nu återstår främst att bli av med fulalgerna, att få igång tillväxten på korallerna, och att köpa lite fler och större fiskar.

Målet angående fler och större fiskar är på väg att bli uppfyllt då jag just blivit lycklig ägare till fyra ytterligare kirurger, en naso, en paru och två små gobisar... Fiskarna går än så länge i karantänsdelen av min sump där de ytterst försiktigt "koppas" in med en doseringspump. Nu saknas nog bara en sohal som kronan på verket... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför döljer du in överiningskammare i alla bilder.. vi vill se ditt kar som det är.. inte som det skulle kunna se ut... :)

Jag är väl "skadad" efter alla år som växtakvarist där man tävlar i aquascaping... Där är det mer regel än undantag att ta bort all synlig teknik före fotografering. I bilden ovan har jag dock "fuskat" och redigerat bort den i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl "skadad" efter alla år som växtakvarist där man tävlar i aquascaping... Där är det mer regel än undantag att ta bort all synlig teknik före fotografering. I bilden ovan har jag dock "fuskat" och redigerat bort den i efterhand.

Jag tycker det är ganska tråkigt när teknik lyfts ur för ett foto. Tekniken i relation till innehållet är ju det som är intressant, annars kan man lika gärna kolla på dykfoton. Ditt kar ser snyggt ut men väldigt tomt för att vara ett år gammalt, blir det inga koraller. Mer koraller kanske hjälper dig att få bort lite renare stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är ganska tråkigt när teknik lyfts ur för ett foto. Tekniken i relation till innehållet är ju det som är intressant, annars kan man lika gärna kolla på dykfoton.

Smaken är som baken. Det finns inget rätt eller fel i denna fråga. Du tycker som du gör och jag tycker som jag gör. Eftersom detta är min tråd så kommer nog bilderna även i fortsättning följa min smak...

Ditt kar ser snyggt ut men väldigt tomt för att vara ett år gammalt, blir det inga koraller. Mer koraller kanske hjälper dig att få bort lite renare stenar.

Stora koraller är hemskt dyra tycker jag, och då jag haft taskig tillväxt på de fraggar jag har så ser det ut som det gör. De flesta med akvarium i denna storlek börjar oftast inte från noll utan har ofta haft ett mindre akvarium innan, vilket jag inte har haft. Jag har dock tålamodet att vänta och gläds åt akvariet i alla faser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom detta är min tråd så kommer nog bilderna även i fortsättning följa min smak...

Hehe klart :) men har du inte skurit bilden lite väl långt in klipper ju bort lite av ena stenen vid sidan, vill du inte ha 1000L utan 950L ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Någon kan kanske tipsa om hur jag gör min överinningsbox helt svart på utsidan? (så slipper jag maskera den på fotona) ;) Den är gjord av akryl. Jag har funderat på solskyddsfilm, men är rädd att saltet kryper in bakom så att den lossnar, silikon på utsidan kanske funkar, men det fäster ju dåligt på akryl och det blir hemskt svårt att hålla rent. Svart målarfärg som fäster på akryl vore nog bäst och jag har läst en hel del på reefcentral om detta men har inte riktigt fattat vad det är för revsäker färg jag skall använda... Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle faktiskt använda vanlig modellfärg. Svart pigment är (nästan alltid) kol som inte är giftigt. Extra torktid bara för man brukar ha flera olika lösningsmedel i färgen för att göra den "penselvänlig". Det går att känna med en nagel om färgen hårdnat helt. Gör en provbit några dagar innan och kolla om det är någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är man ägare till två clownfiskar också... Tog över Henriks två Amphiprion sp. (ocellaris?) nu när han köpte Borgs två svarta clownfiskar. Vi får se hur det går för dom i mitt akvarium, Frankenstein, min harlekin-sötläpp, blev lite sur på det nya sällskapet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tillbaka cyanobakterierna i gruset under 5 dagars semester på Öland. Tror att återkomsten beror på att några makroalger lossnade och hackades i småbitar av streampumpen för att slutligen täppa igen min skummarpump under min frånvaro. Lyckligtvis överlevde alla fiskar och koraller. Limmade också fast tre koraller som jag har haft löst. Har tröttnat på att fiskarna river ner dom varje gång jag är bortrest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...