Gå till innehåll

Vatten från avfuktare?


j0nas

Rekommenderade inlägg

Farsan var på besök idag och fick se osmosen stå och puttra:

"Jag slänger 10-15 liter vatten i veckan från avfuktaren, kan du inte använda det istället?"

Reflexmässigt sa jag nej, men hade inga bra argument emot. Kan man använda vatten från avfuktaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Legionelle tror jag inte är ett problem om avfuktaren inte går heltid. Jag har aldrig haft en tanke på att en Kina avfuktare skulle innehålla koppar. Jag tror mer på galv = zink. Det var därför jag slutade använda den när jag startade ett större kar och planerade för fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet från min portabla AC, som i stort sett är en avfuktare med något högre kylkapacitet är alltid optiskt rent. Jag har förvisso aldrig provat att hälla det i ett glas och genomlysa det, men det känns inte som om det är speciellt skitigt. Enheten är av tysk tillverkning, och har vad som visuellt kan bedömmas som kopparrör och aluminium flänsar. Min är ett praktexempel på vad som definitivt inte bör användas för akvarierbruk i alla fall. Att den sen producerar så små mängder vatten att det är meningslöst i alla fall hör inte till saken.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 år senare...

Det finns avfuktare med rostfria element - det är detta som är den springande punkten. Att legionella skulle bildas på ett kylelemnt håller jag för fantasier - den kräver vatten som är mellan 25 grader och upp till 65 grader.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...