Gå till innehåll

Clowner som lägger rom


Borg

Rekommenderade inlägg

Har 4 st Ocellaris 2 röda och 2 svarta, den röda honan började lägga rom i går kväll under ett överhäng som båda honorna har putsat rent under ett par dagar, efter hon laggt ut en del rom började båda äta upp alla romen, brukar dom lägga rom för att sedan äta upp allt ?, men imorse hade dom laggt ny rom som verkar få vara kvar, är detta ett vanligt beteende att dom käkar upp sin egen rom samt att dom hjälps åt ? och det går väl inte att lyckas med att föda upp ynglen va jag har förstått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har du 4 clownfiskar i samma kar så är en hona, en hanne och resten könlösa. Det går att föda upp Clowner, jag har gjort det. Men det är inte så lätt. Larverna släpper ur äggen på dygn 8. Då måste man fiska upp dom till ett mindre kar och sen mata dem där. Vill du veta mer så läs tråden "Hjälp clownlarver".

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en bra länk Lotta, ska bli intressant att se om det går att klara nån/några clownyngel. En fråga bara vilken metod är bäst att få upp dom ur karet ? suga upp dom via slang eller lura dom med en lampa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lotta

Vet tusan dom ville inte släppa sin sten så dom kommer väl i natt, denna kull kommer jag inte att fixa tyvärr, men jag har fixat fram ett litet kar till så nästa kull ska jag försöka rädda några om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har du fått tag på rotifer och phytofeast. Hans på Drakfisken kanske har om du kollar med honom. Skriv igen när du ger dig på det nästa gång. Själv går jag och väntar på att mina clowner skall börja lägga rom oxå. Dom behöver nog ett tag till. :ler:

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Jag har inte fått tag på rotifer och phytofeast har inte försökt än, men i natt släppte ynglena från sin sten så nu är det att vänta och för bereda sig för nästa kull. Så alla tips och steg är guld värda för jag tänker försöka driva upp en kull om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Guest saltishenke

Skaffa en yngelbox som du hänger i ditt stora kar jag sög upp mina med en stor pippet hade efter ca 10 veckor 34 levande som jag sålde !

Mata med phytofeast och sen smulade jag lite ocean nutrition nanoreef food pellets det åt dom tills dom tog hela pellets..

Fick fler kullar på dom men drog bara upp 2 gånger pallade inte mer men dom ynglen som kläcktes blev ju mat till andra invånare !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Guest saltishenke

Köp en vanlig plast yngelbox som man har i det stora karet det räcker länge innan du flyttar på dom !

Ja Sebae clownerna som du har leker hela tiden men jag har ett nytt poar nu som har lagt 3 kullar men jag har inte tid att ta dom ynglena det är lite jobb med att sköta dom vi får se vad jag gör .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet tyvärr inte än vad det blir för färger Sofia, då jag inte kunnat ta hand om någon kull än, har problem med att få tag på bla. phytofeast är det nån som har eller vet vart jag kan få tag på detta snarast ?
Hej!

Har du fått tag på rotifer och phytofeast. Hans på Drakfisken kanske har om du kollar med honom.

Mvh Lotta

Har själv köpt från Hans, det brukar gå hyffsat fort o få hem det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller också på med ett par ocellaris. Jag har redan förberett mig på alla tänkbara sätt men dom har inte ens börjat leka ännu:(. Jag kan varmt rekommendera den här boken. Massor med tipps hur man ska föda upp olika clown yngel. En fantastisk bok!

http://www.amazon.com/Clownfishes-Joyce-D-Wilkerson/dp/1890087041/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1227611608&sr=1-1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...