Gå till innehåll

Juwel Rio 125


ramq

Rekommenderade inlägg

Tillbaks på planen efter bara några månaders uppehåll. :ler:

Den här gången blir det småskaligt och förhoppningsvis lite mer hanterbara dimensioner. Förra akvariet (720L) blev nerlagt när planerna för rummen i vårt hus blev omkastade, samtidigt som en hel del husbehov gav sig till känna. Saker och ting stämde inte emot min hobby så då kändes det enklast att bara lägga ner tills vidare, något som jag inte har ångrat.

Mitt återkliv i hobbyn blir med ett Juwel Rio 125 med dimensionerna 81x26x50cm, med tillhörande möbel i svart. Tanken och målet är att försöka driva SPS:er så gott det nu går med den begränsade mängd belysning man kan ha, utan att försöka sig på MH-belysning. Yes, ni hörde rätt - det blir i och med detta ett steg över till T5 för mig, som alltid har varit god vän med MH.

Teknik

Belysning:

- 3st 24W K-Z Coral Light New Generation

- 2st 24W K-Z Fiji Purple

- ventilering med ställbara fläktar

Rening:

- Deltec MCE300 skummare

- vodka-metoden

Tillsatser:

- Balling Plus

Tanken är helt uteslutande mot SPS:er kompletterat med Ricordea och andra skivor. Fisk och lägre djur är också på tapeten, men då utrymmet är begränsat kommer även antalet fiskarter vara tämligen lågt.

Bilder kommer när tanken är allt annat än tom. :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

Ja, så här såg akvariet ut senast i förrgår. Vem ställer sig och skär ner ett Juwel-akvarium? :ler:

Anledningen var främst framrutan och när jag ändå höll på kände jag att sidorutorna var rätt taskiga också. Prisuppgiften som jag får endera dag kommer avgöra om det blir vitglas eller inte...

post-2432-14468916043418_thumb.jpg

Under tiden så är några detaljer spikade och beställda:

  • Deltec MCE300 skummare
  • ATI Sunpower 6x24W med 3st KZ CLNG + 3st KZ FP

Bilder kommer att komma senare när det är igång. Nuförtiden äger man ju en Canon EOS400D, så förhoppningsvis ska det bli lite klass på bilderna framöver. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis de märkena på både skummare och ljusrtamp som jag funderar på. Ska bli intressant att höra vad du tycker om ljusrampen när du väl får den. Beställde du från aquapro?

Fin kamera det där. Själv fotar jag med en gammal skruttig Minolta eller dimage 414 eller något liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem en beg MCE300 häromdan från en nedlagd själ här på guiden.

Igår var först rengöring och sedan en provkörning i tvättstugan, först med bara kranvatten men sedan med en näve Jozo-salt för att öka upp ytspänningen några snäpp.

Fantastiskt vilket skum! På bara några minuter har den redan byggt upp en fin skumkrona, men då det är rätt stor avsaknad av proteiner i kranvattnet så blev det inte mycket mer än bara det, såklart.

Vad som däremot ställer till det en aning för mig är att den lever om en aning för mycket för mina kräsna öron. Det är egentligen som alla Maxijets, dom vibrerar en del och det märks i "pastaburken" den huserar i... Detta brukar som regel (när det gäller pumpar i allmänhet) vara torra eller hårda gummibussningar, men samtidigt känns det inte riktigt troligt med tanke på den låga åldern på skummaren. Ska prova byta mot en annan Maxijet jag har liggandes, men jag har inte speciellt stora förhoppningar.

Samtidigt för det tankarna mot att kanske är skummaren överdimensionerad för mina behov? Med en huvudinriktning på nästan uteslutande koraller så borde skummarbehovet vara nere på väldigt låga nivåer, inte sant? (Drar gärna paralleler med Jörgen Swärds konstaterande i sitt revkar)

Möjligtvis kanske jag inte ens kör igång den här och istället satsar på skummarlöst (låter dock tveksamt ihop med kolkällemetod) eller försöka sig på en Rio nanoskummare?

Ljudvolymen får väl avgöra när karet är på gång att köras in.

Rampen köps från meerwasser-onlineshop.de och det återstår att se när den dyker upp.

Fick pris på low-iron glas från glasmästaren jag anlitar som har mycket bra rabatter. Får se vad det slutgiltiga priset blir, men det priset jag fick senast var så "bra" så blir det low-iron glas på front/sidor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den MC300 jag har på mitt 180l akvarium för tillfället har en mycket låg ljudnivå så det blir säkert bättre med en ny pump och en ljuddämpare på luftinsuget.

Ska du köra med låg fiskbelastning klarar du dig bra utan skummare med regelbundna delvattenbyten, så länge du håller extra koll på Ph-värdet. Det jag upplevt som det största hindret i skummarlösa akvarier är att gasutbytet mellan luft och vatten inte riktigt räcker till alla gånger. Skummarlöst med kolkälla skulle jag inte våga mig på dock, risken för syrebrist och påföljande krasch känns uppenbar.

Lycka till!

Emanuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuddämpare på insuget visste jag redan och det är redan på gång. :-)

Däremot är det vibrationerna...

Tack för upplysningen kring gasutbytet! Det hade jag i ärlighetens namn helt glömt bort, och biten med kolkälla kom jag inte ens på tanken på.

Jag bör med andra ord alldeles oavsett köra med en skummare, om än en liten sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter ett par månaders stillestånd (har väntat på glas och annat) så har det äntligen hänt saker!

Först ut var att jag beställde nya glasbitar för fram- och sidoglasen. Där blev det vitglas (optiwhite, "diamantglas", kärt barn har många namn...) då priset bara var marginellt högre vid så här små dimensioner. När så glasen hade skurits ut så insåg jag att rengöringen av dom två återstående glasbitarna (baksida och botten) skulle bli så omfattande, att jag helt enkelt beställde två nya bitar där också, dock i vanligt float-glas.

Med andra ord har jag i princip byggt ett helt nytt akvarium, men sargen och sockeln räddade från gamla burken.

Jag försökte mig på en macrobild för att påvisa skillnaden mellan vitglas och vanligt floatglas:

post-2432-1446891620921_thumb.jpg

Skillnaden är med andra ord rätt markant.

För den med ögat på skaft ser man även att vitglaset har en finare brottlinje som är nästan helt plan, där floatglaset är mera "vågigt" och oregelbundet. Ni ser även glasmästarens lite halvtaffliga försök till att runda av kanterna...

post-2432-14468916209718_thumb.jpg

Här är bygget i full gång i tvättstugan. Det går ett par kvällar om man ska vara noga.

Ni ser min osmosanläggning på väggen där och för den observante återfinns även kartongen till en bröstpump(!) på bild #2. Sånt är livet som småbarnsförälder. :ler:

post-2432-14468916209948_thumb.jpg

Klart!

Just i skrivande stund går osmosen för fullt och det börjar snart (imorrn?) bli dags att temperera vattnet. Sedan är det ju bara att slänga i lite salt...

Någon som vet om någon saltbutik får eller har fått in färsk LS? Gärna Fiji... :ler:

post-2432-14468916209479_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, självklart. Det är jag som är lite ivrig. =)

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om det blir svart eller ljusblått. Fördelen med svart är att jag redan har färg hemma, så jag skulle kunna måla det ikväll om jag vill det. En annan fördel är att då akvariet kommer att vara synligt från TV-soffan, så är det en fördel med inte allt för mycket ljus som skulle komma som reflektion från en ljusblå bakgrund.

Vet att det är fler här på SVG som kör med svart bakgrund, så tanken är ju inte alls ny...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag skriver med tungt hjärta.

I fredags var karet 100% klart efter en provfyllning på ett antal dagar + att jag tömde det och limmade dit en överrinningskammare i hörnet, så fyllde jag upp med osmosvatten. Allt var som lagomt klart till Lördag kväll och under tiden håller jag på som bäst att måla tak, skrapa tapeter, spackla och slipa väggar i hallen nere, trappen upp och hallen uppe. (Det är bra att osmosen tar sin tid)

Eftersom planerna var att åka på söndag till Aquawarehouse och inhandla 10kg (färsk) LS så tänkte jag blanda upp det lilla salt jag hade för att det skulle hinna lösa sig inför söndagens tripp till Obbola. 3.5kg åkte i karet och sedan var det godnatt vid 23-tiden.

Kl 01:30 väcker Anna mig och ropar i från trappen att akvariet har gått sönder på nedervåningen. Jag formligen flyger upp ur sängen och springer ned för trappen och ser vatten som sipprar ur botten på karet. Det var ett faktum - karet hade spruckit i bottenskivan och ~10L saltvatten hade hunnit rinna ut.

Lyckades få upp 8/10 delar av allt vatten, resten vet ni var det hamnade... Fick bryta upp klickgolvet (som ändå skulle bytas!), och försöka få golvspånskivan att torka. Tack och lov att vi har luftvärmepump i kåken så det torkade rätt fort över natten. Spenderade totalt 1,5 timme under natten till att rengöra sprillans nya delar från saltvattenstänk (då dom låg i bänken) och bar ut karet på altanen.

Status är fortfarande: otroligt många timmars jobb till spillo. Jag var så ---> [.] nära till att komma igång, osså händer det här.

Vad jag borde tänkt på var att verkligen dubbelkolla ojämnheten i skräp-klick-golvet (då jag visste att det var ojämnt) och sett till att karet stog till 100% rakt på bänkskivan! I min hast och mellan slipvarven så glömdes det helt enkelt bort...

Dyrt misstag, även om det "bara" var en 125L burk.

En lösning på detta jag funderar på är att ta bort plastramen i botten på karet och lägga på en 8-10mm floatglas-skiva som förstärkning och tätning mot sprickan. Slutligen ställa en frigolitskiva mellan bänken och karet, då inte plastramen sitter där som mellanlägg.

Men, som det ser ut så blir detta inte före jul... :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet hur det känns med läckage. Lite tur i oturen ändå, att så pass lite han rinna ut, och att ni ska byta golvet (hur det skulle gått till med ett akvarie stående på det?).

Lösningen med att limma på en ny glasskiva kan funka, men jag hade nog lagt den på insidan själv.

Fortsätter sprickan hela vägen ut så kommer vattnet att vandra i sprickan ut i kanten där det kommer rinna ner. Men en 10mm frigolitskiva ovanpå en massiv bänkskiva bör lösa dina bekymmer, även om det skulle stå skevt så tror jag inte att det kommer hända något.

Nya friska tag nu Björn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är ingen gummilist.

Jag tror hela kärnfrågan här är om jag ska göra om så bottenglaset ska få vila direkt mot frigolit/gummi mot bänkskivan, eller om jag bara ska göra om det... Kan ju ta till med tjockare bottenskiva (8mm eller till och med 10mm) nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har jag bestämt mig för att försöka ta tag i detta igen. Ska försöka endera dagen under veckan att bära in karet i tvättstugan och ta ur den trasiga bottenskivan. Kommer att ersätta den med en 8mm eller 10mm skiva istället och fortfarande köra med plastramen i botten, samt komplettera med en tunn filt eller liknande. (Möjligtvis en 10mm frigolit om jag får ramen att täcka från klåfingriga barn.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Det blir väldigt sällan som man hade tänkt sig.

Ännu en gång har detta fått stått på is, allt medan huset har renoverats lite här & där. Faktiskt har det varit ansträngt både tid och ekonomiskt, så det hade ändå aldrig varit utrymme för någon omstart av karet.

Status är följande:

Karet har fortfarande en sprucken botten och bottenskivan ska bytas. Det handlar bara om att mäta skivan och beställa - inte svårare än så.

Rummet akvariet ska stå i är till 99% klart med nytt golv, byta tapeter - the works. Nytt den här gången är att golvet blivit klart mycket jämnare och stabilare, så det ska förhoppningsvis inte spricka den här gången. ;-)

I övrigt har jag all teknisk utrustning jag kan tänka mig behöva, sånär som på att planerna på PVC (i massor) i kombination med min Deltec HLP4040 blev "sådär". Jag tror jag antingen kommer byta bort den eller lägga den i arkivet under "bra-att-ha" om det blir något större kar senare. (Har även en KZ Easylift som kommer vara på tok för stor för det här karet, som sannerligen också kommer få ligga på samma hylla)

Vi får se vad sommaren och hösten har att erbjuda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tyvärr inget än så länge.

Jag har passerat akvariet i förrådet några gånger och det kliar lite smått i fingrarna att få bära in bänken och justera in allting + kolla med regeringen om placering och så.

Sedan kommer reparationen av bottenglaset och naturligtvis det mest kritiska av allt - kommer det att hålla den här gången?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får tacka Jurgonh för inspirationen!

Nu står i alla fall akvariet i rummet och ägnade kvällen åt att rengöra och se över bänk & akvarium. Lämpliga möbeltassar under akvariet applicerades också och just nu funderar jag över att kanske skaffa ett liggunderlag under akvariet inför nästa provfyllning. Innan dess ska jag kolla upp golvet ännu en gång och verkligen se till att det inte finns några ojämnheter.

Bottenglaset ska bytas, så det är bara att skära loss botten och ringa glasmästaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...