Gå till innehåll

Deltec vs. Red Dragon


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på vilken returpump man skall välja.

Har kommit fram till två alternativ, Deltec eller Reddragon.

Flödet som önskas är ett par tusen liter/h vid en höjd på 2,5m.

Reddragon 8200, 5000L/h och en förbrukning på 75w

Deltec 8070, 5500L/h och en förbrunkning på 130w

Kostnaden skiljer sig inte så mycket, några hundringar.

Energiförbrukningen blir desto större, skillnad = 480kWh/år

Erfarenheter av de olika och synpunkter önskas, för och nackdelar?

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde köpt en Reddragon

Motivering:

- Om den går sönder så är det lättare att sätta dit en annan internpump. En 8070 sitter på utsidan och måste vara en "massa" special och limma ihop nått innan du kan sätta en annan pump på samma plats

- Reddragonen drar mindre i ström

Kolla på jakens hemsida och El-spararen så ser man lättare hur priset ligger mot varandra

http://fellsman.se/jaken/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på vilken returpump man skall välja.

Har kommit fram till två alternativ, Deltec eller Reddragon.

Flödet som önskas är ett par tusen liter/h vid en höjd på 2,5m.

Reddragon 8200, 5000L/h och en förbrukning på 75w

Deltec 8070, 5500L/h och en förbrunkning på 130w

Kostnaden skiljer sig inte så mycket, några hundringar.

Energiförbrukningen blir desto större, skillnad = 480kWh/år

Erfarenheter av de olika och synpunkter önskas, för och nackdelar?

/J

Hmm, nu vet jag inte hur mycket 8070 förbrukar på den lägre inställnigen (mer än 75w antar jag), men varför skriver du att du vill ha ett par tusen liter och jämför två pumpar som pumpar 5000 liter? Kunde du inte gå ned ganska mycket i pumpeffekt?

Har ingen synpunkt på om den ena av de två listade är bättre än den andra, men på papperet verkar ju red dragon vara överlägsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nu vet jag inte hur mycket 8070 förbrukar på den lägre inställnigen (mer än 75w antar jag), men varför skriver du att du vill ha ett par tusen liter och jämför två pumpar som pumpar 5000 liter? Kunde du inte gå ned ganska mycket i pumpeffekt?

Har ingen synpunkt på om den ena av de två listade är bättre än den andra, men på papperet verkar ju red dragon vara överlägsen.

Vid 2,5 meter pumpar de nog inte mer.

Utan att ha haft någon av dem som returpump (Red Dragon på skummaren dock) så hade jag valt Red Dragon. Du kan placera den internt eller externt, det känns som en mordernare pump, den drar mindre el och kräver förmodligen mindre underhåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid 2,5 meter pumpar de nog inte mer.

[snip]

De pumpar båda ca 5000 vid 2.5m (enligt de tabeller som jag sett).

Känns som det finns pengar att spara, både på elräkning och inköp om man bara vill ha runt 2000 l/h vid 2.5m. Detta även om man räknar med förluster i krökar etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nu vet jag inte hur mycket 8070 förbrukar på den lägre inställnigen (mer än 75w antar jag), men varför skriver du att du vill ha ett par tusen liter och jämför två pumpar som pumpar 5000 liter? Kunde du inte gå ned ganska mycket i pumpeffekt?

Har ingen synpunkt på om den ena av de två listade är bättre än den andra, men på papperet verkar ju red dragon vara överlägsen.

Enligt tabeller pumpar dessa två pumpar ca 5000L/h vid 2,5m höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har deltec och är grymt nöjd, dock så kan ju driftskostnaden spela in. Om red dragon är lika tyst och driftsäker så tycker jag att du skall välja den.

Deltecen är egentligen en anpassad grundforspump och de sitter ju i de flesta värmeväxlare, väl beprövad och garanterat hållbar.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har deltec och är grymt nöjd, dock så kan ju driftskostnaden spela in. Om red dragon är lika tyst och driftsäker så tycker jag att du skall välja den.

Deltecen är egentligen en anpassad grundforspump och de sitter ju i de flesta värmeväxlare, väl beprövad och garanterat hållbar.

MVH

Magnus

En bra tanke Magnus.

Ljudnivån hur är den på en Reddragon?

Någon som har en? Ljudnivå?

Skall ändå bygga in akvariet i en tvättstuga men ändå, vill ju inte

behöva isolera med 200mm isolering.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört så är den minst lika tyst som en Deltec HLP, om inte tystare. Har dock inte någon erfarenhet av RD själv, de brukar ligga i en prisklass över min budget, oavsett storlek. :)

Är väldigt spänd på min Deltec 4040 som jag läst mycket gott om än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...