Gå till innehåll

Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar,

Först vill jag tacka er alla för er medverkan till att göra Saltvattensguiden till vad vi är idag. Aktiviteten är hög, stämningen är god och flera spännande saker är på gång, inte minst Reeflex Sverige.

Vi är ju som forum beroende av er medverkan med kunskap och idéer, men också med ekonomiska bidrag. Vi lider ingen ekonomisk nöd på SG, då vi har fått in flera nya annonsörer på sistone. Men vi är ändå inte helt nöjda med fördelningen av intäkter. Under det senaste året har annonsörerna ökat från 9 till 16, medan stödmedlemmarna minskat från 57 till 26. Det innebär att vi är till över 85% annonsfinansierade och mindre än 15% medlemsfinansierade.

Vi känner oss inte helt nöjda med fördelningen av intäkterna ovan. Det skulle vara roligare att ha en bredare förankring bland alla forummedlemmar för finansieringen av forumet. Men vi vill för allt i världen inte att någon ska ha dåligt samvete för att inte vara stödmedlem. Alla kan bidra på olika sätt, t.ex. med expertkunskap, hjälp till nybörjare, skrivande av artiklar, bidrag till artregistret eller helt enkelt ett strålande humör!

Så hur ska vi nu göra för att öka antalet stödmedlemmar? Jo, vi tänkte erbjuda något kul! Redan idag finns ett antal förmåner för betalande medlemmar, t.ex. större PM-låda och möjlighet att ladda upp större bilder. Men nu lägger vi på en funktion till – en EGEN BLOGG på Saltvattensguiden. Alla på SG kan läsa och kommentera bloggarna, men bara stödmedlemmar får lägga upp en egen blogg. Kul, va!

Ni hittar ingången till Bloggsektionen i den blåa menyraden ovan - "Bloggar". Vi har dessutom glädjen att presentera en ny medhjälpare till bloggen - oveb är vår nya bloggmoderator!

Obs - alla på forumet kan kommentera i bloggarna, men man måste alltså vara stödmedlem för att starta en blogg.

Och inte nog med det, vi sänker också ribban för att få vara stödmedlem. Det räcker att bidra med 100 kr för ett års stödmedlemskap. Se här hur du gör för att bli stödmedlem. (se länk)

Tack för ert stöd!

Moderatorerna gm Vargklo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 369
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Japp,

Alla med flaggan "Jag stöder Saltvattensguiden" kan göra egna blogginlägg i en blogg.

Alla medlemmar kan kommentera på blogginläggen.

Testa och se, Lasse ;)

Och alla ni andra, det är fritt fram att läsa och kommentera på de bloggar som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoopet har så att bara betalande medlemmar får lägga in annoser, det har dragit ner handeln mycket vilket jag tycker är synd...

Att kunna handla begangnat från olika håll känns som en klar fördel och jag tror att det gangnar hobbyn och hämtar lättare in nytt blod.

Det finns dock andra forum som kräver ett antal inlägg för att kunna lägga in annonser, inte helt fel kanske?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter strålande, Vargklo! Ännu en anledning till att stödja guiden.

Jag får dra mitt strå till stacken (igen) nu när jag kommer igång i höst/vinter. Kanske blogga lite?

Hur går det med ev rabatter hos handlare som SVG-medlem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla medlemmar får lägga in annonser idag. Det är inte ovanligt att någon reggar sig som ny medlem strax innan dennes annons kommer upp (det har hänt två ggr senaste veckan, tror jag).

Jag vet att t.ex. ReefCentral kräver 3 månaders medlemskap och minst 50 inlägg för att få lägga in en annons. Deras tanke med det är att man ska börja med att bidra till forumet innan man drar fördel av det själv med annonseringen.

Vi har, såvitt jag kommer ihåg, aldrig övervägt tanken på att det ska kosta att lägga in en annons. Någon gång har vi kanske bollat tanken på att man måste ha gjort ett visst antal inlägg, men vi har som sagt aldrig umgåtts seriöst med den tanken.

I grunden skulle det vara mycket roligt om vi hade en bred förankring på forumet med stödmedlemskapet. Det skulle kännas bra om vi inte behövde känna att annonsintäkterna ska vara en så stor andel av intäkterna som de är idag (85%). Därför har vi lagt in den nya bloggen som en förmån för stödmedlemmar istället för att släppa den helt fri, och dessutom sänkt ribban för stödmedlemskap till 100 kr.

Det jag funderar på är hur vi kan komma tillbaka till den relativt höga nivån på stödmedlemskap som vi hade för ett år sedan (58 st jämfört med dagens ca 30 st). Ska vi ha fler distinkta fördelar för stödmedlemmar, eller ska fördelarna vara mer lika för alla medlemmar och att vi enbart hoppas på "god vilja" för att fler ska bli stödmedlemmar?

Vi är inte ute efter att ragga pengar, som jag hoppas att ni märker, utan det handlar mer om att bredda engagemanget (och slippa behöva höra att vi skulle ligga i annonsörernas händer, vilket aldrig har varit fallet och aldrig kommer att hända). Vi vill heller inte att någon ska behöva ha dåligt samvete för att han/hon inte är stödmedlem. Det är minst lika viktigt (om inte ännu viktigare) att aktivt bidra med sin kunskap och erfarenhet på forumet, skriva artiklar och bara ha ett glatt humör och bidra till den goda stämningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoopet har så att bara betalande medlemmar får lägga in annoser, det har dragit ner handeln mycket vilket jag tycker är synd...

Att kunna handla begangnat från olika håll känns som en klar fördel och jag tror att det gangnar hobbyn och hämtar lättare in nytt blod.

Det finns dock andra forum som kräver ett antal inlägg för att kunna lägga in annonser, inte helt fel kanske?

//NiXoN

okey, då kanske de inte är någon bra idé att börja ta betalt! men kanske att man måste vara reggad en månad eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är bra att vi har annonsörer som huvudsakliga inkomst, om vi ser på zoopet så så kommer man ju inte ens åt dom roliga fiskarna i artregistret om man inte betalar, vilket jag tycker är jätte tråkigt.

Finns det inget sätt att betala för varje annons för sig? Jag tror att anledningen till att handeln minskade så kraftigt på zoopet när annonserna började kosta, var att man blev tvungen att betala 250 kr (eller vad det nu kostar) för ett års medlemskap, när de flesta säkert inte skulle tveka att lägga ut en tia eller två för en enskild annons. sen skulle man fortfarande kunna låta bortskänkes och bytes annonserna vara gratis då få skulle vilja betala för såna annonser.

Sen har nog nästan alla råd/vilja att lägga en hundring på att stödja guiden, problemet är nog som så ofta att få tummen ur och göra det! Välgörenhets organisationerna verka ju ha samma problem, och för dom funkar det att göra sig påminda vara lättillgängliga ute i människors vardag, tex en bössa i kassan på ica. Nu skulle det ju kanske inte passa så bra med en bössa på ica för saltvattensguiden, men det skulle nog vara effektivt om man kunde betala kontant till någon representant ute på en saltträff tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100SEK/år är bara en bråkdel av vad varje akvarist lägger/år på sin balja.

Bumpa denna tåt strax efter löning varje månad så händer det säkert saker. Jag tror nämligen bara att det är slöhet/glömska.

Sen tror jag på fler "förmåner" för betalande medlemmar, möjlighet att lägga in större bilder kan vara en väg.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoopet drivs kommersiellt, dvs det måste åtminstone gå jämnt ut. Det läggs ner ett jäkla arbete på artbeskrivningarna både av de som driver det och guldmedlemmar. Varför skall allt vara gratis bara för det stavas Internet. De flesta av oss kastar utan tvekan upp några hundralappar för att köpa en bok eller något annat som vi kan ha nytta av men gnölar och skiter i att betal ynka 100 kronor för att få tillgång till ett media som oftast är mer uppdaterat än böcker och där hjälpen fås i real tid. Några gånger har jag tänkt när jag sett en frågeställning att den personen anser inte att SG är så viktigt att han/hon kan kosta på sig ett stödmedlemskap - varför skall jag då förmedla mina dyrt betalda erfarenheter till den personen som gapar på hjälp nu men inte kunnat tänka sig innan att se till att forumet kan drivas vidare.

Det är ett par hundra inlägg per dag men ändå bara ett 30-tal personer (alltså ett bidrag med ca 3000:-) som anser att SG är så viktig att det är värt ynka 100 kronor per år för att kunna ha tillgång till detta bollplank och många gånger räddningsplankan i krissituationer.

Nä - jag tycker det är jäkligt svagt att det finns så många smitare här - är det bara 30 personer som känner något ansvar för SG. Om tråden gällt om man får kritisera affärer eller varför moderatorerna censurerat ett inlägg skulle mer än trettio personer ha åsikter hur SG skall skötas. Med risk för att bli ovän med en massa - skärp er - det är bara 5 dagar sedan löning så hundra kronor borde ligga och vänta på att skickas till SG.

Om inte tillräckligt många frivillgt ställer upp och betalar, låt os säga om 3 månader, så tycker jag att man borde göra artregistret bara tillgängligt för stödmedlemmar, ta betalt för annonser osv.

Nu kommer säkert argumentet om ungdommar och dålig ekonomi upp och låt då moderatorerna få använda sina kloka huvuden och lösa den knuten.

Personlige skiter jag i bloggtillgångar och sådant men har alltid tyckt att det är värt att stödja de frivilliga krafter som ser till att sidan är uppe och rullar hela tiden - det är en hedersak tycker jag lägga det lilla bidrag man kan - och jag kommer fortsätta att betala 150 :- för mitt stödmedlemskap - det är det minsta jag kan göra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag betalar redan på zoopet, varför skulle jag inte betala här?

Så fort jag får en stund ledig idag så kommer jag att trycka in lite till detta forum också.

Lite svårt att fokusera på vad jag gör just nu med 2 st överenergiska barn i huset.

Vem vet, utan stöd kanske det inte händer så mycket mer? Tom så illa att vissa forum läggs ner, för vem är egentligen villig att betala ur egen ficka för serverkostnader, programvaruuppdateringar osv.

Count me in och hoppas fler kommer att haka på.

EDIT:

Så då har jag betalat, men jag varnar er. Jag är en värdelös bloggare :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när det inte är sparlåga längre kommer en slant från mig också. Jag instämmer dessutom i allt vad lasse säger. Jag kanske inte har enorm kunskap, men jag får ta del av en enorm kunskap.

Och som jämförelse kostade mina 2 första kursböcker den här terminen 1.100 och de är fan så mycket tristare än guiden ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul idé! Vet någon hur man gör? Jag antar att SG måste skaffa ett mobilnummer då.

Dock så slukar företaget som har hand om tjänsten 30% av beloppet ungefär. Annars är det hyffsat enkelt, bara att regga sig, gör en sökning på google så hittar du fort ett par bolag som fixar sånt. Krävs nog lite kod back-end men inget avancerat om jag fattat beskrivningarna rätt(kollade på det för några månader sedan då jag hade en fundering men som tyvärr dog i sin linda).

Jag håller med om att det är ingen hög summa att betala och för min del så hänger det mest på lathet(och just nu på att jag haft tjänstledigt utan lön vilket gör situationen lite trängd :P ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...