Gå till innehåll

Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Dags för redovisning av dagens skörd av stöd:

Tre nya stödinbetalningar:

- 100 kr från jaaa66

- 100 kr från Wrang

- 100 kr från Stille

Vi tackar och bockar å det ödmjukaste :)

Och en rättelse: Jag hade bokfört en inbetalning fel från den 2 september, det var Trilobite och inte Matte_g som hade betalat in. Detta är nu korrigerat, och jag ber om ursäkt ;)

Nu är vi 70 stödmedlemmar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 369
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Imponerande resultat av kampanjen, kollade medlemslistan och det är som mest 604 personer som sett denna kampanjen(dvs varit inloggade de senaste 2 veckorna). Dvs att 11,5% av de aktiva eller 7,5% av de som kan är någorlunda aktiva(inloggade de senaste 3 månaderna) har gett ekonomiskt stöd till sidan. Hoppas att 100målet nås, undrar hur många sidor som kan hävda att de aktivt stöds av mer än 10%? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande resultat av kampanjen, kollade medlemslistan och det är som mest 604 personer som sett denna kampanjen(dvs varit inloggade de senaste 2 veckorna). Dvs att 11,5% av de aktiva eller 7,5% av de som kan är någorlunda aktiva(inloggade de senaste 3 månaderna) har gett ekonomiskt stöd till sidan. Hoppas att 100målet nås, undrar hur många sidor som kan hävda att de aktivt stöds av mer än 10%? :)

Resultatet är ännu bättre om man tittar på denna tråd - då är det bara 4 som gör inlägg utan att man ser ngt blåaktigt under "nicket" :)

Kom igen nu saktar det rejält - Med denna takt är det ju hela 14 dagar på innan jag får nöjet att skyffla ytterligare 250 kronor för att vi är 100 stödmedlemmar (vi är fyra som antagit utmaningen - det kan ju bli fler också)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska man ta bort den blåa "jag stöder SG" grejen på dom som stöder och istället sätta dit en "jag stöder inte guiden" på dom som inte stödjer.

Kom ihåg att det finns många sätt att stödja Saltvattensguiden på. Att vara stödmedlem är ETT sätt, men att t.ex. skriva artiklar, översätta artbeskrivningar eller vara allmänt aktiv och hjälpsam är andra sätt. Se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19299

Finns det planer på att helt enkelt ta bort konton som varit inaktiva i evigheters tid...?

Det finns nästan 3000 konton i systemet, och några är inte använda på flera år. Vi har dock ännu inga planer på att rensa dessa, även om det är tekniskt ganska enkelt. Ur prestandasynvinkel tvivlar jag på att det skulle göra skillnad (men jag är inte IT-kunnig, så överbevisa mig gärna ;) ). Kanske finns det medlemmar som reggat sig bara för att skydda sin "nätidentitet" men utan att avse att göra några inlägg? Kanske man ska respektera det? Eller också inte?

Gör en lista på alla som betalar

Lista kommer nedan:

addo

Anlu

Aqua_max

artemia

Auditor

BAminoff

Bengan

binzer

björn59

Bobergs Udde

boman

Bostelin

BroderIsak

Cosmo

crille

Dan Lundqvist

DaTrucka

elNico

epkbal

Forsberg

Garfish

Goranius

Halogen

Hardstyler

havre

Hellman

Heritage

jaaa66

Jens Karlskrona

Jens Netteberg

Johan2x

JohanB

Karin B

kebox

Kjelle

LarsH

Lasse

Linken

lunden

maca

MagnusM

Manks

mano

Moose

nike83

nikilauda

NiXoN

oveb

posterberg

Putsarräkan

pwin

ramq

Robert Lennqvist

slicen

smulan

Stille

Syd

Ted Camenius

TedB

Tenkare

Tigger

TommyH

Trilobite

Utstrand

Vargklo

vasp

Wassberg

Waterboy

Wiking

wizz

Wrang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en lista på alla som betalar, det skapar nog en del press på dom snåla.

Mvh

Magnus

För att inte tala om att hota med att bränna alla oss otrogna på bål, då får vi nog tummen ur... ;)

Ta inte i så folk tar illa upp över att de inte betalar för att vara här bara, det är ju ändå ett frivilligt bidrag, personligen hade jag tänkt betala vid löning men nu verkar en resa till ett flickhem i fattigaste Afrika bli av i februari så för min del så kommer mitt ekonomiska stöd gå någon annanstans än till sv-guiden. Men jag är tacksam för denna sidan och det finns ju andra sätt att bidra på...ska bara få tummen ur och översätta klart den anemonartikeln jag håller på med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte i så folk tar illa upp över att de inte betalar för att vara här bara, det är ju ändå ett frivilligt bidrag,...

och det finns ju andra sätt att bidra på...

Helt rätt, aerie,

Jag var själv lite tveksam om jag skulle lägga ut listan, just med den risken. Det är jätteviktigt att påminna om att det finns FLERA sätt att stödja SG på. Jag är mycket imponerad över alla de som varje dag dyker in i trådar och hjälper nybörjare, de som skriver och översätter artiklar och artregister och i övrigt bidrar med sin kunskap. Mest "rättvist" skulle kanske vara någon form av "poängsystem" för olika former av stöd, men det tror jag vi snabbt inser att det skulle bli överdrivet komplicerat. Vi har dock infört en ny liten logga för "Reeflex redaktion" för de som ingår i översättningsteamet, vilket verkligen är en stor uppgift.

Jag är lite nyfiken på vart pengarna går? Redovisas det på något sätt som man kan se?

SG drivs som en ideell föreningen med moderatorerna som medlemmar. Vi har antagit stadgar som föreskriver att SG inte ska drivas med vinstsyfte och heller inte får utbetala arvode (eller annan kostnadsersättning) till funktionärerna. Wrang är utomstående revisor som granskar detta. Våra kostnader är därför IT-kostnader, licensavgifter och bankavgifter. Ren "rå" serverdrift är ganska billigt, men vi har mycket trafik som kostar. Men det som kostar mest är att vi har valt att köpa 24-timmars jourtjänst för ev. driftavbrott, då vi vet hur stor irritationen kan vara om det blir långa driftavbrott. Föreningen har en förhoppning om att kunna samla för att ev. ha råd att köpa en egen server (så mycket har vi inte i kassan idag ännu). Kampanjen ger nu lite extra pengar, och vi funderar nu på hur vi kan ge något extra tillbaka, se diskussion ovan. Kanske ska vi kontakta akvarieexperter och köpa in deras experttid, eller också köpa in annat material. Vi är öppna för förslag! Men det egentliga syftet med kampanjen var ju att komma tillrätta med den sneda balansen mellan annonsintäkter och medlemsstöd (85% / 15%) innan kampanjen, och att vi ville komma tillbaka till den höga medlemsstödsnivå vi hade för ett år sedan (som var 58 stödmedlemmar, vilket vi nu överträffat!)

Detta är det svar du får på din fråga, så får du själv avgöra om det är tillräckligt för sig att vilja stödja :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SG drivs som en ideell föreningen med moderatorerna som medlemmar. Vi har antagit stadgar som föreskriver att SG inte ska drivas med vinstsyfte och heller inte får utbetala arvode (eller annan kostnadsersättning) till funktionärerna. Wrang är utomstående revisor som granskar detta. Våra kostnader är därför IT-kostnader, licensavgifter och bankavgifter. Ren "rå" serverdrift är ganska billigt, men vi har mycket trafik som kostar. Men det som kostar mest är att vi har valt att köpa 24-timmars jourtjänst för ev. driftavbrott, då vi vet hur stor irritationen kan vara om det blir långa driftavbrott. Föreningen har en förhoppning om att kunna samla för att ev. ha råd att köpa en egen server (så mycket har vi inte i kassan idag ännu). Kampanjen ger nu lite extra pengar, och vi funderar nu på hur vi kan ge något extra tillbaka, se diskussion ovan. Kanske ska vi kontakta akvarieexperter och köpa in deras experttid, eller också köpa in annat material. Vi är öppna för förslag! Men det egentliga syftet med kampanjen var ju att komma tillrätta med den sneda balansen mellan annonsintäkter och medlemsstöd (85% / 15%) innan kampanjen, och att vi ville komma tillbaka till den höga medlemsstödsnivå vi hade för ett år sedan (som var 58 stödmedlemmar, vilket vi nu överträffat!)

Detta är det svar du får på din fråga, så får du själv avgöra om det är tillräckligt för sig att vilja stödja :)

Tack för ett utförligt svar, pengar kommer snart siktar på att bli nr 100 ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska man ta bort den blåa "jag stöder SG" grejen på dom som stöder och istället sätta dit en "jag stöder inte guiden" på dom som inte stödjer. HAHAHA

Obs ! Mitt inlägg var ett skämt. Kombinationen med bokstäverna "H" och "A" i återkommande ordning kännetecknar att min egen person tycker att jag är lustig.

Jag själv har varit medlem utan att betala några frivilliga pengar väldigt länge och enda anledningen har nog varit att jag varit slapp. Jag inser också att det kan ses som ett bidrag när någon hjälper andra genom svar på frågor eller annat. Men eftersom världsordningen idag gör att man inte kommer långt om man försöker betala avgifter med hjälpsamma svar så blir man ganska tandlös utan klirr i kassan. Något som överskjutande pengar (om man råkar ha sådana i föreningen) kunde användas till är exempelvis stöd till någon organisation eller kanske priser i tävlingar/lotterier för betalande stödmedlemmar ( vilket jag tror att även det skulle kunna inbringa några fler "stödisar"). Eller varför inte ett årsmöte där vi alla träffas. Eller den där almenackan som försökts med förut. Eller kanske ekonomiskt stöd till det där publika akvariet på barnsjukhuset som haft sådana problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att det är bra att saltvattensguidens inkomster främst går till att finansiera IT-utgifter. Däremot att hyra in akvarieexperter för att svara på frågor tycker jag verkar överdrivet slösaktigt så länge det fortfarande finns planer på rejäla IT-förbättringar som saknar finansiering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Aqua Max - en dedikerad server måste vara viktigare än allt annat - det kommer ju samtliga till del genom ökad tillgänglighet - vad är budgeten för detta - hur mycket behövs i kassan för att köpa en egen server på samma sätt som zoopet har det? Kanske skall målet sättas till inköp av det istället för "bara" 100 stödmedlemmar. Vi är fyra som lovat att gå in med mera pengar om vi blir 100 stödmedlemmar - fler kan ta upp denna handske så att vi får den där förbenade servern.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen hade jag tänkt betala vid löning men nu verkar en resa till ett flickhem i fattigaste Afrika bli av i februari så för min del så kommer mitt ekonomiska stöd gå någon annanstans än till sv-guiden.

Jag för min egen del kan bara se till mig själv; jag har fast inkomst och det enda egentliga skälet till att jag inte betalade in var helt enkelt av ren och skär lathet. 100:- är ingen jätteutgift, men den inbringar långt mycket mer än bara en logga vid sin avatar på forumet - se bara det här rejset om att komma till 100 medlemmar... Det är flera som står på rad med öppna plånböcker om vi lyckas med den bedriften.

Jag riktar inte specifikt mot dig Aerie, däremot till "alla andra"... Kom igen. Sluta lata er och ryck upp er! Det finns inget själ att gräma sig över en ynka slant som 100:- !

Tänk på vad ni får för denna spottstyver idag? En god lunch? Knappast en vettig t-shirt. Något kilo akvariesalt? Ett halvt T5-lysrör. Listan kan göras oändlig... Latmaskar! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns ganska meningslöst med egen server.

Fixa ett riktigt bra webbhotell som har stor lagringsutrymme, bra lina samt bra service.

Det är ett jäkla jobb med en egen server, först skall vi ha en lina, sen en dator. bara här pratar vi flera 10-tusentals kronor. Sen skall vi ha ngn som skall sköta om den oxå, om ngt krashar skall ngn åka dit och fixa, även detta kostar pengar.

Så jag anser att med dagens webbhotell så lär det bli både smidigare och billigare än en egen server.

Sen e jag lite imot att köpa en server för att det skall komma samtliga till del. Visst det vore bra för saltvattensakvarisitiken, men inget jag tror kommer gynna guiden i slutändan. Det är inte direkt en morot för dom som inte betalt ännu.

Själv tror jag på rabbartkort av ngt slag. Då blir det helt plötsligt intressant för folk att betala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...