Gå till innehåll

Kalium?


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

Har en liten fundering om Kalium.

Vad är det bra för?

Behöver man dosera detta separat eller ingår det i nåt kombi preparat?

Är det lika viktigt att hålla koll på det värdet som kalcium, strontium, och magnesium?

Finns det några bra tester för kalium? Och vilka preparat ska man använda sig av?

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalium ingår ju naturligt i havsvatten och är troligen en viktig faktor för att begränsa vavnadsdöd hos SPS koraller bl.a.

Om man håller SPS´er, kanske famförallt i lågnäringssystem är troligtvis kalium lika viktigt som de andra komponentarna.

Kaliumtester finns hos akvariebutikerna och även färdiga tillsatser, finns troligen trådar på forumet om alternativa tillsatser också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium i värdet ca 380-400ml/l akvarievatten är viktigt att hålla vid låga näringsnivåer. Vid lite mer "normala"/högre näringsnivåer är det inte lika känsligt. Det kan till och med bli så att de värdena triggar algväxten i "normala" akvarier. Så var försiktig med doseringen.

Ett bra kaliumvärde ökar möjligheterna för cellen att ta emot näring därav betydelsen i näringsfattig miljö.

Kalium ger också mer färg till korallerna.

Vid sk kolkälle metoder binder bakterierna mycket kalium när de växer (naturligtvis andra spårämnen också) vilket skapar en ökad förbrukning och behov av tillsättning.

Kalium ingår i vissa tillsatser och i vissa inte alls. Det måste man liksom kolla för sig.

Sen finns det rena kaliumtillsatser som flera märken har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 7 månader senare...

Väcker liv i denna gamla tråd då det diskuterats mkt om kalium på forumet.

Enligt mina huvud räkningar så blir denna dosering som jag tänkt anv så här.

Lösa upp 220 gram KH2SO4 i 1 liter vatten , Denna lösning räcker då för att höjja kalium halten med 10mg/liter för 10.000liter vatten. Av denna uppblandning kan man anv 10ml/100 liter akv vatten för att höjja kalium nivån 10mg/liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löser man 111g K2SO4 i 1L osmosvatten får man en vätska som höjer Kaliumet med 5ppm om man dosera 10ml vätska i 100L vatten. Detta höjer samtidigt sulfaterna med 6.1ppm. Om detta är nåt som påverkar oss i en normal regim är nästa fråga. Saltvatten innehåller ca 2700ppm, så en höjning av Kalium på kanske 50ppm (100ml vätska) borde inte ge några problem då det ändrar koncentrationen av sulfatjoner till 2761ppm, som ju knappast kan kallas för en stor obalans så länge man sköter sina vattenbyten och man inte har nån otrolig åtgång av kalium, så låter detta som en vettig tillsats, tillsammans med KNO3 som jag tänkt tillsätta också, med ca 1ppm Kalium per dag som borde kunna hålla Kalium nivån någorlunda.

Hoppas mina prylar kommer från Haack snart så jag kan börja doser KNO3, K2SO4 och ytterst små mängder KH2PO3 för fosfattillskott :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...