Gå till innehåll

Bra värden men likförbannat massor med alger


Star_c

Rekommenderade inlägg

Jag har den senaste tiden fått en reäl blandning alger i mitt akvarium. Har bl.a en grön hinna på sanden som har klibbat ihop sig, brun yta på glaset som går bort väldigt lätt men kommer tillbaka väldigt fort och gröna fläckar på glaset som sitter stenhårt. Har kollat nitrat som ligger på <10 och fosfat-värdena visar 0.

Kan inte förstå vad problemet kan vara när alla tester ger goda resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med oönskade alger är ett gissel.

Den gröna hinnan på sanden kan vara cyano. Sug bort det och stör den dagligen med en pinne eller liknande.

Det bruna på glaset kan vara kiselalger.

De hårda gröna fläckarna på glaset lossnar normalt inte med en vanligt alg magnet. Ta bort dem med ett rakblad.

Det här med alger är en vetenskap för sig. Jag innbillar mig att följande förhindrar oönskad algväxt;

- Undvik onödigt lång belysning, 10 -12 timmars belysning med maxfart under 6-7 timmar bör räcka.

- Kraftig cirkulation. Vissa förespråkar 10 gånger vattenvolymen per timma, jag kör med 30.

- Håll ett högt Ph, gärna 8,3 - 8,4. Kalkvatten är billigt, enkelt och väldigt effektivt.

- Byt vatten regelbundet, 10% per vecka, möjligen var 14:e dag.

- Belast inte karet med för mycket fisk.

- Mata lite och ofta, gärna flera gånger per dag, men inte mer än att fiskarna äter upp allt inom högst någon minut.

- Undvik att tillföra en massa olika saker i vattnet, se till så att Mg, Ca, Kh ligger där de skall ligga.

Köp så många snäckor du har råd med, gärna 20-30 stycken i ditt 200-liters kar. Räkor är väldigt bra på att plocka upp foder som fiskarna missar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan en eller flera sjöstärnor vara till nytta på botten med att äta överblivet foder + vända sanden?

Sista tiden har jag haft en del problem med Lågt Mg, Ca och Kh så det har blivet en del tillsatser så det skulle möjligen kunna vara det som ställer till det för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om sjöstjärnor.

Varför har du fått problem med Mg, Ca och KH? Har du så kraftig tillväxt av dina koraller så att detta förbrukas? Har du mestadels fisk och gör regelbundna vattenbyten så behövs det inte mycket tillsattser för att hålla dessa värden rätt.

Vad har du för salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare kan jag inte svara på varför mina Mg... värden varit så låga för jag har inte alls mycket koraller. Saltvärdet ligger på 1.022 och cirkulationen är 2300 l/h.

Vattenbyte har jag gjort 1 gång/månad på lite över 10%. Akvariet har varit igång med fiskar sen mitten på juli och innan dess stod det och "jäste" i två månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att du även har några andra trådar igång där du diskuterar runt Mg, Ca, Ph, kalkalger, vodka osv.

Vad jag förstår så är ditt kar nystartat (senaste kvartalet). Normalt skall man inte ha något problem med vattenvärden den första tiden och därför inte behöva tillföra en massa olika saker för att ligga rätt. Möjligen buffra Mg och Ca något lite eftersom saltblandningarna ligger ganska lågt på detta.

Att man får lite bruna alger på rutorna är mer vanligt än att man inte får det. Kalkalgerna kommer att ta sig bara du ger dem mer tid. Hos mig exploderade de under 3-6 månaders perioden, men detta varierar naturligtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du har gjort en riktigt bra uppstart med ditt kar. Det fick stå och puttra upp till 2 månader innan du började med fiskar. Hade jag varit dig så hade jag gjort följande (men det är ju jag det);

- Ökat salthalten upp till 1.024 - 1.025

- Sedan justerat in Mg till ca 1300

- Sedan justerat in Ca till 400-420

- Kh bör ligga mellan 7-9

- Börjat med veckovisa vattenbyten

- Kört med kalkvatten som ersättning för avdunstat vatten, sug samtidigt bort oönskade alger på botten.

Har du möjlighet så stoppa i ytterligare en cirkulationspump, kanske en Koralia 3 eller 4. De är skapligt billiga och fungerar bra.

Har du någon bild du kan lägga ut på algerna som växer på botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är den bästa bilden som jag fick på skiten som ligger på botten. Kalkalgerna har kommit mer o mer nu under tiden jag tillsatte Ca och Mg lösningar. Vodka har jag inte vågat tillsätta sista tiden eftersom att nitrathalten varit så låg.

Hade helst viljat ha mer cirkulation nere längst botten så att vattnet strömmar genom LS men då får jag istället problem med att sanden virvlar upp och det blir stora gropar.

Akvariet har varit igång sedan början på maj.

post-3806-14468916055978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresätter att du använder osmos?!

Sand kan ju ibland ha den tråkiga egenskapen att den binder upp fosfater som sedan långsamt läcker.

(om det är vanlig torr korallsand är det bra att låta den dra någon vecka i osmosvatten)

Du har ju relativt lite cirkulation (om det inte är ett sjöhästkar), du kan säkert lösa det med lite exprimeterande och typ streampump.

Kör kalkvatten som Wiking föreslår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte kul att ha sådant på botten. Svårt att säga om det är alger eller cyano men jag tycker nog att det ser ut som blå/gröna alger eller cyano som de egentligen heter. Blir det syrebubblor i dem?

Jag skulle ändå satsat på ytterligare en cirkulationspump, kanske en som sitter högt upp men som blåser neråt. Jag skulle även röra runt i sandytan varje dag med någon pinne.

Kanske skall du skaffa en gylta eller liknande, de bökar ordentligt i sanden.

Skippa vodkan, den behövs inte i ett så nystartat kar med liten belastning, dessutom så har du ju 0 i fosfat och under 10 i nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter.

Jag tycker samma som Wiking att det är de värderna du ska sträva efter.

Du har säkerligen en del silikat i din burk, då du inte använder osmos.

Jag skall inte uttrycka mina svordommar i SG vad jag tycker om vattenkvaliten i denna stad... ;)

Hör av dig nästa gång du gör vattenbyten, du kan få "låna" lite osmos vatten av mig.

Jag skall själv göra ett vattenbyte på 10% inom 1 månad,

Om du vill för du ta lite akvarievatten och tillsätta i ditt.

Det finns både för och nackdelar med detta...

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter! Sanden var ju en liten chansning... Kanske ska du ta ur den... speciellt om den blivit hård. När den klibbat ihop för mycket så bör man byta den. Men går det att röra runt den så den blir lika lös som ny så kanske du kan låta den vara kvar.

Det som sitter på glaset är inget problem som alla andra skriver...

Vattenledningsvattnet i örebro är en mardröm så du har säkert en hel del förhöjda värden av en del ämnen i vattnet, exempelvis järn och silikat

Vad gäller dina värden - kanske ska du komma ner och dubbelchecka dem hos oss?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har glömt att redigera min profil sen jag skaffade en osmos, sorry för det.

En annan teori kan kanske vara att det följt med skit tillsammans med Ca tillsatserna som jag matat vattnet med sista tiden.

Jag får helt enkelt kolla värderna hos Magnus så att jag kan vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör inte vara Ca tillsatserna som orsakar dina problem, då bör många fler ha samma erfarenhet/problem.

Dubbelkolla dina tester med någon akvarist i närheten, efter det så har du en bättre uppfattning om dina värden.

Vad jag förstår så har du skaffat en osmos efter det att du startade upp, och har du bara bytt 10% vatten per månad så tar det ju lång tid innan du är 'ifatt'.

Försäkra dig om dina värden, används fosfat remover och häng i en laddning kol (fosfatfritt).

Använder du skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej kol bekämpar inte alger men används flitigt av oss akvarister för att exportera bort oönskade färgämnen som bildas i vattnet dessutom tror vi att det suger åt sig eventuella giftprodukter som koraller kan avge.

Det är aldrig fel att använda kol i ett saltvattens kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ur 65% av sanden, det du har nu samlar bara skit och är för tunt för att skapa en nedbrytningsprocess, om 5 månader har du antagligen rejäla problem

Nu skall vi inte själa tråden för Petter, men Leif kan du utveckla ditt resonemang lite. Är 3 cm bottensand för tunt för att skapa en fullgod biomassa i karet? Vad är önskvärd tjocklek i så fall?

Går det att utöka den befintliga sanden genom att addera t ex levande sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av detta är att "mellanlägena" bara funkar som detriusfällor i de flesta fall, jag brukar rekommendera max 1 cm eller över 7cm.

Det brukar rekommenderas min 3" för DSB för att få de anaeroba/aeroba skikten som behövs för att skapa en fungerande biologisk nedbrytning.

Det är mao ganska vanligt med fenomen som typ Petters, eftersom bädden nu förmodligen har samlat på sig tillräckligt med skit för att sakta börja läcka.

Om man ska addera sand så tror jag man ska göra det gradvis, inbillar mig att det troligen blir som att kasta i en massa ny levande sten i ett befintligt kar annars - Lasse eller Stig kanske har något tänkbart scenario

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några som kör med några cm djup på sanden och ett antal sandvändare i sanden.

Men, fiskarna pudrar över storpolypiga koraller och har man sjöstjärnor brukar de svälta ihjäl på något halvår. Det som brukar gå bra att ha är små snäckor Nassarius och liknande men man behöver nog rätt många. Och de är svåra att hitta i affärerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...