Gå till innehåll

Oktober 2008 - PärS 930 liter


Rekommenderade inlägg

Jag får nog ta på mig skulden med dom små bilderna, han skickade in bilderna i storlekar som jag rekommenderade. Vilket nu i efterhand tyvärr blev för små.

Pär - Om du vill kan du skicka bilderna till mig igen fast i större format (det räcker med bilderna), tyvärr innebär det ju extra arbete. Det är samma begränsningar på bildena i en artikel som i övriga forumet dvs. 1000x1000 pixlar eller ca 160kb.

Ber mycket om ursäkt för missödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för alla berömmande ord.

Angående bildstorleken så varierar de lite.

De mindre bilderna är 640 pixel och de större runt 1000.

Marko.

Jag har klistrat in dem i word och sedan ändrat storleken.

Om du högerklickar på bilderna och gör om dem till originalstorlek så blir dom större.

Skulle inte det funka kan jag skicka över dem igen till dig.

Angående salthalten stämmer det säkert att jag ligger i nedre området för koraller och lägre djur men och andra sidan är det ju bättre för fiskarna, med andra ord en kompromiss. Hittills har det inte varit några problem i alla fall.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Pär!

Kul läsning, jag hoppas det sporrar fler att skriva lite om sina kar och skicka in till SG's redaktion. :)

Ställer också samma fråga som Wrang, jag vet att jag har sett dem via länk här förut, men minns inte var, och har tyvärr inte sparat länken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har verkligen fina bilder - det märks att du jobbar med vattenvärdena! Är inte din salthalt lite låg för lägre djur och koraller?

Funderar lite på det där med låg salthalt????

Vad jag kunde läsa har han 1,025 i salthalt skulle det inte var normalt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köpte du dina slangpumpar från Autoclude?

Hej!

Pumparna säljs av Tillquist. Jag vet inte om de säljer till privatpersoner.

Jag har kommit över dem genom ett företag som använder dem som doseringspumpar till diskmedel för steriliseringsutrustning till läkemedelsindustrin.

De är mycket jämna i doseringen. Ger exakt lika mycket alla tre (25ml/minut).

Jag kan rekommendera dessa.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på det där med låg salthalt????

Vad jag kunde läsa har han 1,025 i salthalt skulle det inte var normalt??

Egentligen är väl salthalten runt korallreven lite högre 1,026 - 1,027. Men som sagt ingen stor skillnad. Kanske bara en felläsning. Jag byter vatten med salthalt på 1,020 -> 1,022 sedan står ballingen för att höja salthalten till 1,025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt Pär !

Speciellt att du lyckats utan massa märkvärdiga tillsatser.

Doserpumparna var ju åxå tokcoola. Såna man bara ser på sjukhus ??

.

Jag har ju inte så mycket att jämföra med. Karet har inte varit igång ett år än.

Men det är nog ändå så att mycket av tillsatser finns bara för att tillverkarna skall ha något att sälja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul att så många tycker om vad ni sett.

Det är roligt att få så många positiva omdömen.

Det är flera som påpekat att jag verkar vara noga med vattenvärdena, och det är nog därför det gått så bra som det gjort hittills. Jag känner att jag vill vara noggrann. Med den tillväxten jag har idag sjunker Ca med 10 mg/liter och dag utan tillsatser. Det krävs med andra ord inte många dagar innan vattenvärdena blir dåliga om något går fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den tillväxten jag har idag sjunker Ca med 10 mg/liter och dag utan tillsatser. Det krävs med andra ord inte många dagar innan vattenvärdena blir dåliga om något går fel.

Coolt ! Jag har som max haft en Kalciumåtgång på 7ppm/dag.

Hur mycket Magnesium äter det ?

-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...