Gå till innehåll

Buffra Magnesium??


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har problem med lågt Mg.

Mätte idag och det var 1030ppm. Så jag tillsatte KZ Magnesium Komplex.

Håll i hatten nu, 10ml slängde jag i vilket motsvarar dagsdos i 650L akvarium.

Jodå, efter 2h mätte jag det igen, 1200ppm.

Detta medför ju att 10ml/70L akvarie höjde Mg med ca 170ppm.

==>> 1ml=17ppm höjning

För att komma upp till 1300ppm behövde jag dosera ytterligare 6ml.

Kanon tänkte jag och hälde i.

Precis som i skolan när man skulle visa något för läraren så fungerade det inte.

Mätte precis och då var det 1050ppm, hur hänger detta ihop?????? Det handlar om ca 6h

från första testetreslutatet.

Läs med om mina värde på Johans Nano.

Kan någon svara på vad som händer eller vad jag skall göra för att få upp Mg

som i sin tur kan får Ca att höjas med tillsats??????

Tacksam för ALLA svar.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

En bra tumregel är att alla förändringar av vattenkemin bör ske långsamt.

Om du ska buffra från ett så lågt värde är det bättre att använda pulver (Mgchlorid+ Mgsulfat),

men du ska nog inte höja med mer än 50mg/dygn.

Sedan bör du kanske vänta några timmar innan du mäter efter tillsats av buffers, annars är det risk för felaktiga mätresultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också noterat att när jag buffrat Mg så kan jag mäta flera dagar i rad utan att se någon ordentlig förändring, sedan helt plötsligt en dag så ger det ett stort utslag, skumt men sant. Har man då doserat för mycket så har man plötsligt för högt värde.

Buffra därför långsamt, följ doseringsanvisningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagts tidigare så ska alla förändringar ske långsamt. Mg kan höjas med max 30ppm/dag,

Ca 10ppm/dag, och Kh 1ppm/dag. Mätning kan inte göras direkt efter buffring det ger garanterat fel mätresultat, vänta helst en halv dag innan du mäter.

Det kan ibland ta tid innan vattnet börjar "ta emot" medlen man pyttsar i. Om du kör en max dos per dag så kommer det garanterat ge resultat om ett par dagar.

Kan tänka mig det blir lagom om du doserar 1ml morgon och kväll, mät värdet innan dosering.

Hur är det med Ca och Kh värdena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Det jag fått reda på ang buffring av Mg är att man kan dosera så det blir rätt värde "direkt".

Att det inte finns någon max höjning som med mycket annat. Men det är ju värt att prova

att dosera som du säger Marko, lite på morgonen och lite på kvällen. PS. Läs hela mitt inlägg DS.

Problemet som jag ser är att det inte står som tex på Ca burken jag har att 1mått höjer Ca

med 18mg/100L. Det står inget på Mg.

Planen blev nu:

Dag 1 kväll:

Mäta Mg

Dosera 1ml

Dag 2 morgon:

Mäta Mg

Dosera 1ml om behov.

Dag 2 kväll:

Mäta Mg

Dosera mer/mindre

osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jättenybörjare inom saltvatten, därför gör jag inget utan att kolla med någon som kan.

Hade riktigt lågt mg ca 1000 och tänkte köpa mg på flaska och tillsätta det, men fick råd att använda pulver blandning istället.

MGchlorid+MgSulfat (kommer inte ihåg blandningen helt men var mycket mindre mgsulfat än mgchlorid) och sedan blanda det i 3 l ro vatten, som jag sedan skall dosera över 15 dagar.

Mg har hittils gått upp till 1100 men har bara gått några dagar ännu.

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jättenybörjare in saltvatten, därför gör jag inget utan att kolla med någon som kan.

Hade riktigt lågt mg ca 1000 och tänkte köpa mg på flaska och tillsätta det, men fick råd att använda pulver blandning istället.

MGchlorid+MgSulfat (kommer inte ihåg blandningen helt men var mycket mindre mgsulfat än mgchlorid) och sedan blanda det i 3 l ro vatten, som jag sedan skall dosera över 15 dagar.

Mg har hittils gått upp till 1100 men har bara gått några dagar ännu.

MVH Zilwer

Nu är det inte så att jag INTE har pratat med någon som vet vad han pratar om. Jag kan ju inte

mer än lita på en person som jobbar/t eller varit i hobbyn många år. Köper man en produkt och

får via mail svar på hur man skall gå tillväga som säger att Mg kan du höja rejält, medans Ca kh

ph salt mm osv är det viktigt att höja långsamt långsamt. Så börja med Mg. Har försökt ett tag nu.

Men nu vet/säger ni så och då skall jag testa att höja långsamt.

Vill bara påpeka innan någon skriver att jag har inte tillsatt varken Ca eller kh-Plus då

jag vet att Mg måste höjas först innan man ändrar de andra parametrarna.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, skall leta upp detta och köpa hem det. Du menar 1,5-2dl totalt på 10dagar?

Tackar

det stämmer, det är så greger menar med din lilla vattenmängd..

totala mängden över den tiden.. ingen stress på det ändå johan.. ta det lugnt.

vill du ha mer skivor/knappar så vet du vart du kan hämta.

du fick ju ett 'ögonkast' här sist på utbudet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 1 kväll:

Mäta Mg

Dosera 1ml

Dag 2 morgon:

Mäta Mg

Dosera 1ml om behov.

Dag 2 kväll:

Mäta Mg

Dosera mer/mindre

osv

Dag 1 Kväll:

Mg = 1125ppm

Doserade 1ml

Om det nu är så som ni/vissa säger att det tar ett tag innan man kan mäta

Mg igen efter dosering så kan man ju räkna ut att akvariet har ätit upp 1200-1125=75ppm

på ett dygn. Kan detta vara rimligt?? Visst handlar det om våra tester, ±X% som är mätfel.

Så om vi tar i så är det kanske ±20% ==> 60-90ppm/dygn

Får se hur det går de kommande mätningarna.

Hur mycket Mg äter Era akvarium????

Skam den som ger sig.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått så går det åt mycket mer för att höja magnesium än för att sedan hålla det stabilt.

Dag 1 Kväll:

Mg = 1125ppm

Doserade 1ml

Om det nu är så som ni/vissa säger att det tar ett tag innan man kan mäta

Mg igen efter dosering så kan man ju räkna ut att akvariet har ätit upp 1200-1125=75ppm

på ett dygn. Kan detta vara rimligt?? Visst handlar det om våra tester, ±X% som är mätfel.

Så om vi tar i så är det kanske ±20% ==> 60-90ppm/dygn

Får se hur det går de kommande mätningarna.

Hur mycket Mg äter Era akvarium????

Skam den som ger sig.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 1 Kväll:

Mg = 1125ppm

Doserade 1ml

Dag 2 Kväll:

Mg= 1155ppm

Doserade 1ml

Dag 3 Kväll:

Mg= 1110ppm

Doserade 2ml

Nja lite bakåt nu men det kan ju vara att det börja

gå åt lite mer Mg nu när det finns tillgång på det.

Kan det vara så?

Skam den som ger sig.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt att det kan vara så, men skulle snarare tro att det är mätningen som spelar ett spratt, kan göra det ibland då det är omöjligt att dropparna är exakt lika stora varje gång. Tycker att din mätning är inom felmarginalen från föregående mätning. Fortsätt som du gör så ska du se att det löser sig.

Har du förresten kollat så din salthalt är rätt?

Vad mäter du densiteten med?

Vad visar dina andra värden, Ca, Kh och Ph?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt att det kan vara så, men skulle snarare tro att det är mätningen som spelar ett spratt, kan göra det ibland då det är omöjligt att dropparna är exakt lika stora varje gång. Tycker att din mätning är inom felmarginalen från föregående mätning. Fortsätt som du gör så ska du se att det löser sig.

Har du förresten kollat så din salthalt är rätt?

Vad mäter du densiteten med?

Vad visar dina andra värden, Ca, Kh och Ph?

Okey, jag förstår vad du menar med felmarginalen, tycker själv det är

lite osäkert att få helt rätt. Borde göra 10st mätningar med dessa metoder

för att få fram ett bättre medelvärde.

Dagsfärska mätvärde:

Kh = 6.7

Ca = 360

Ph = 7.9

Salt = 1.024, Refragrometer, kontrollerad mot O-vatten

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både Ca och kh är ju oxå lågt, kan nästan garantera att det är låga värden redan i saltet.

Misstänker du kör med Instant ocean eller liknande?

Alternativt att refraktomtern inte är kalibrerad till 100%, ta med den till någon som vet salthalten exakt, så du kan utesluta den.

Om det är saltet så får du buffra det vid varje vattenbyte och det blir ju onödigt dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både Ca och kh är ju oxå lågt, kan nästan garantera att det är låga värden redan i saltet.

Misstänker du kör med Instant ocean eller liknande?

Alternativt att refraktomtern inte är kalibrerad till 100%, ta med den till någon som vet salthalten exakt, så du kan utesluta den.

Om det är saltet så får du buffra det vid varje vattenbyte och det blir ju onödigt dyrt.

Nädu där har du fel. Jag använder H2Ocean. Min ref. är bara 2månader gammal och

jag "kalibrerade" den igår med omsosvatten, eller rättare sagt kontrollerade att det stämde.

Jo Ca och Kh är lågt men Mg måste först höjas innan man kan höja de andra, enligt vad jag läst

och pratat med en duktig säljare om.

Detta är mitt första salt men vad jag läst och hört skall det vara ett hyffsat salt.

Skall mäta alla värde på nytt saltvatten nästa gång jag skall göra vattenbyte.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va...vaddå...kan jag ha fel ? Tror jag inte. ;):skrattar:

Ja det saltet har ju fått bra kritik, ska bli intressant att se resultatet av mätningen på nyblandat.

Stämmer bra att Mg måste upp en bit innan dom andra kan buffras upp, dock behöver det inte upp till 1300 innan. Räcker med att dra upp det till 1200-1250 ungefär, sedan kan du böja buffra upp dom andra parallellt.

Måste ju finnas fler med det saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va...vaddå...kan jag ha fel ? Tror jag inte. ;):skrattar:

Ja det saltet har ju fått bra kritik, ska bli intressant att se resultatet av mätningen på nyblandat.

Stämmer bra att Mg måste upp en bit innan dom andra kan buffras upp, dock behöver det inte upp till 1300 innan. Räcker med att dra upp det till 1200-1250 ungefär, sedan kan du böja buffra upp dom andra parallellt.

Måste ju finnas fler med det saltet?

Mätningarna blir förhoppningsvis till helgen.

Skall ev. blanda imorgon.

Dag 1 Kväll:

Mg = 1125ppm

Doserade 1ml

Dag 2 Kväll:

Mg= 1155ppm

Doserade 1ml

Dag 3 Kväll:

Mg= 1110ppm

Doserade 2ml

Dag 4 Kväll:

Mg = 1140ppm

Doserade 2ml

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...