Gå till innehåll

November 2008 - Trilobitens percula 120


Rekommenderade inlägg

Jag har ingen bakteriekultur. Har börjat med Coralife, men jag är så ostrukturerad att jag bara får i det kanske var tredje dag.

Efter att jag skrev artikeln har en del hänt, bland annat har ena anemonen delat sig - jag fick riva hela vänstra delen av revet för att få loss klonerna. och ena halvan har fått nyt hem. Den andra halvan rymde och satte fast sig i grundstenen för vänstra revet, så den får sitta kvar.

Jag har också haft en mussla (Tridacna maxima), men den dog inom en vecka. Trist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skön blandning av allt lite lps, sps överallt du är inte rädd att dina stenisar ska bli brända av mjukisarna när dom växer på sig lite?

Prova att göra som ove med en påse ultralith i sumpen eftersom du har hyffsad genomströmning där.

Det kommer bli snyggt när lpserna vuxit till sig lite.

Behöver du inte tillsätta calcium eller något annat du skriver att du tillsätter mineraltillsatser, det kanske ingår där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skön blandning av allt lite lps, sps överallt du är inte rädd att dina stenisar ska bli brända av mjukisarna när dom växer på sig lite?
Jag har knipsat i mina hammarkoraller när de blivit för närgångna, samt plockat bort de stora sinularia som syns på bilderna.
Prova att göra som ove med en påse ultralith i sumpen eftersom du har hyffsad genomströmning där.
Det kanske vore en idé!
Behöver du inte tillsätta calcium eller något annat du skriver att du tillsätter mineraltillsatser, det kanske ingår där.
Jag tillsätter lite kalcium, strontium och magnesium om värdena faller, men vattenbytena fixar det mesta.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste att du doserar 6 ml vodka 1 gång per dygn med avsikt att få ner nitrathalten. Eftersom det inte verkar ge avsedd effekt så skulle jag ökat på denna dosen samt dela upp den på 2 gånger per dygn, morgon och kväll.

Samtidigt skulle jag börjat byta 10% vatten varje vecka i stället för 2 ggr per månad. På några månad bör du fått ner nitraten till en betydligt lägre nivå.

Är det rätt uppfattat att du har en skummare med luftpump/syresten? Jag tror en bättre skummare tillsammans med vodka skulle hjälpa till betydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...