Gå till innehåll

Rickards 300l


rickard598

Rekommenderade inlägg

Provkörde idag karet, allt funkade som det ska, lite justering och så utav kranar och sådant men gick ganska lätt. Enda som jag märkte var att om jag hängde min skummare utanpå sumpen så funkade den inte? Den som ville inte suga upp vattnet? Skummaren är en MCE 600 hade vattennivå ca 10cm upp på insugsröret. Kan det va för lite vatten? kan tillägga att om jag ställde den i sumpen så den hade 28cm vatten då funkade den klockrent, antingen får ja höja nivån i sumpen, men med mer risk om man får strömavbrott. Ngt tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Provkörde idag karet, allt funkade som det ska, lite justering och så utav kranar och sådant men gick ganska lätt. Enda som jag märkte var att om jag hängde min skummare utanpå sumpen så funkade den inte? Den som ville inte suga upp vattnet? Skummaren är en MCE 600 hade vattennivå ca 10cm upp på insugsröret. Kan det va för lite vatten? kan tillägga att om jag ställde den i sumpen så den hade 28cm vatten då funkade den klockrent, antingen får ja höja nivån i sumpen, men med mer risk om man får strömavbrott. Ngt tips?

OM man kollar på bilden med sumpen och skummaren som du har den nu, i sumpen så blir det fel nivå hur du än gör.. står den i så kommer den att få förmycket vatten prg av ytan's höjd mot skummaren, hänger du skummaren på sumpkanten så orkar den inte suga upp vatten på för låg nivå på ytan, har själv haft en mce600 innan.. men du kan lösa,

följande lösning finns , sätt skummaren som den står på bilden dvs i sumpen men upppallad underifrån med kanske ca 5-7cm totalt, typ en liten hylla i sumpen sen kommer den i mer optimalt läge..

hoppas du förstår vad jag menar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM man kollar på bilden med sumpen och skummaren som du har den nu, i sumpen så blir det fel nivå hur du än gör.. står den i så kommer den att få förmycket vatten prg av ytan's höjd mot skummaren, hänger du skummaren på sumpkanten så orkar den inte suga upp vatten på för låg nivå på ytan, har själv haft en mce600 innan.. men du kan lösa,

följande lösning finns , sätt skummaren som den står på bilden dvs i sumpen men upppallad underifrån med kanske ca 5-7cm totalt, typ en liten hylla i sumpen sen kommer den i mer optimalt läge..

hoppas du förstår vad jag menar.

mvh manne

förstår precis vad du menar, men provkörde idag med en vattennivå på bara 28cm i sumpen och då funkar det (gjorde så för att ha bra säkerhet vid ex. strömavbrott) men om jag höjer vattennivån till kanske 34cm och hänger den utanpå sumpen (sumpen är 40hög) kommer det fungera då? skulle vilja köra 1a facket med lite sand och ls och en räkodling. Eller har du andra tips? klarar mce600 att köra ozon?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte provat ozon själv men man kan läsa på Tech'en om skummaren så kan man köra en 25mg/timme, man ska bara se till att ozonapparaten sitter högre än sumpen så det inte kan komma in saltvatten i den typ.

vilken nivå skummaren ska ha som optimalt kommer jag tyvärr inte ihåg, du får prova dig fram lite..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte provat ozon själv men man kan läsa på Tech'en om skummaren så kan man köra en 25mg/timme, man ska bara se till att ozonapparaten sitter högre än sumpen så det inte kan komma in saltvatten i den typ.

vilken nivå skummaren ska ha som optimalt kommer jag tyvärr inte ihåg, du får prova dig fram lite..

mvh manne

ok, tack iallafall. Men om jag höjer nivån i sumpen och hänger den på kanten, borde den inte kunna suga upp vattnet då? jag menar om hela röret är under vatten (eller en bra bit iallafall) borde det ju fungerar?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tack iallafall. Men om jag höjer nivån i sumpen och hänger den på kanten, borde den inte kunna suga upp vattnet då? jag menar om hela röret är under vatten (eller en bra bit iallafall) borde det ju fungerar?

Mvh Rickard

det stämmer , bara se till att marginal finns vid power out.. så sumpen inte svämmar över.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer , bara se till att marginal finns vid power out.. så sumpen inte svämmar över.

mvh manne

jajamen, men visst måste det gå att ha ca 3cm tillgodo när jag provfyllt sumpen alltså om ja stänger av pumpen så har ja 3cm tillgodo? eller kan man ha ls och sand i sista facket vid pumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hålla fraggar tror jag inte på direkt.. då får du nog köpa en lysramp av något slag..

fraggarna får du ha i karet.. :)

Får helt enkelt köra på det då :) Vad tror du om 4*54w t5 kommer det räcka för alla koraller så man bara kan välja och vrakar? funderar även på att ev sätta in en ramp till med 1*54w så jag kommer få 5*54 w då eller är det onödigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 rör är en bra början , men fler är inte fel om man vill blanda lite olika rör kan jag säga..

ska du köra väldigt krävande koraller så är det bara att öka på med fler rör om platsen finns.

mvh manne

tyvärr finns inte platsen såvida jag inte lägger dom på varandra :P men de gör väl ingen större effekt? ;) kan man klara acroporor o sådant med de jag har just nu 4*54?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

givetvis kan du testa acro's men gör som dom flesta, sätt dom högt i akvariet..

mvh manne

ok. dom där röda som är som stora svampar, också nån stenkorall vet du vilka jag menar? dom blir väldigt stora, många verkar ha såna, går det att ha såna också? eller är de en typ av acroporor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. dom där röda som är som stora svampar, också nån stenkorall vet du vilka jag menar? dom blir väldigt stora, många verkar ha såna, går det att ha såna också? eller är de en typ av acroporor?

kan tyvärr inte ge dig ett säkert svar då jag inte exakt kan peka ut vilken korall du menar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Montipora, om du menar tex den flakväxande varianten så är den inte jätte ljuskrävande , så det blir inget problem.. en av dom lättare SPS korallerna som finns, men det finns många olika

monti's och som har olika växtsätt.. men det kommer du att inse med tiden.

har själv röd o grön montipora i flera olika sorter av växtsätt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Montipora, om du menar tex den flakväxande varianten så är den inte jätte ljuskrävande , så det blir inget problem.. en av dom lättare SPS korallerna som finns, men det finns många olika

monti's och som har olika växtsätt.. men det kommer du att inse med tiden.

har själv röd o grön montipora i flera olika sorter av växtsätt.

mvh manne

ok, men de funkar iaf, för jag tycker de är så häftigt när dom växer ut o blir stora, men vad gör man med dom när dom blivit stora? hardu inga bilder på ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men de funkar iaf, för jag tycker de är så häftigt när dom växer ut o blir stora, men vad gör man med dom när dom blivit stora? hardu inga bilder på ditt kar?

med lite tur kan man knäcka/bryta bort en bit o sälja till någon via köp o sälj här på guiden tex..

en länk till min tråd här på guiden om mitt ena akvarie.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22497

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rickard!

Du såg hur det såg ut i mitt kar när du var här och jag har bara T5 rör. I detta karet har jag inte haft mer än 6 st rör igång som max och i mit gamla som var på 400 l hade jag 5 st rör. I dessa kar har jag haft både montiporor och acroporor och då inte bara vid ytan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...