Gå till innehåll

Rickards 300l


rickard598

Rekommenderade inlägg

Rickard!

Du såg hur det såg ut i mitt kar när du var här och jag har bara T5 rör. I detta karet har jag inte haft mer än 6 st rör igång som max och i mit gamla som var på 400 l hade jag 5 st rör. I dessa kar har jag haft både montiporor och acroporor och då inte bara vid ytan!

Jajamen de såg väldigt bra ut :smiley16: så jag borde klara mig på 4*54W? Vad tycker du om bygget annars då? Får man köpa lite fraggar i framtiden?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När du köper en begagnad kolla att glasröret inuti är rent och att lysröret ine är svart i ändarna.

Är det en Deltec finns det reservdelar men de är dyra.

ok, ska kolla det, men det enda som kan va dåligt är väl lysröret eller finns det mera saker? har för mig nytt lysrör gick på 400?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysröret sitter i ett glasrör som också kan åldras. Är det belagt med kalk kan man tvätta av det med utspädd saltsyra eller göra det svårare för sig med Glasrent. Det sista innehåller tensider så efter den måste man skölja rent VÄLDIGT noga. Men ibland kan röret var gråbrunfärgat som inte går att få bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sådär, pratade lite med hansson igår om hur man ska lösa det med nät eller dylikt till överrinningen, vi kom fram till att man kan ta plexi och skära till, så idag blev det tillverkning på jobbet, ser väl inte så fint ut me limningen men blev ruggigt bra, återstår bara att borra för durson. Vad tycker ni om detta? Snart blir det förmodligen start, har köpt lysrör och allt nu så blir köpa stenen efter jul.

post-4076-14468916440526_thumb.jpg

post-4076-14468916440639_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle eftersträva att måla den i någon mörk för för att minska algtillväxten i ytavrinningen.

Jag ser inte hur den ser ut när den är på plats heller men se till att det är ett lutande ålan så att du inte får fiskarna liggande uppepå, på stekbordet liksom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle eftersträva att måla den i någon mörk för för att minska algtillväxten i ytavrinningen.

Jag ser inte hur den ser ut när den är på plats heller men se till att det är ett lutande ålan så att du inte får fiskarna liggande uppepå, på stekbordet liksom!

Kommer nog dra några lager med svart färg på den, kanske inte framkommer via bilden, men den lutar ca 28grader så att firrar åker ner om dom hamnar på den. den är lite som en rutschbana för fiskar, kanske ska skaffa en liten pump så de kan rinna vatten där :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär! Var idag och hämtade min sten i enköping, kan säga det var MYCKET sten, hansson tog nog 20kg och en annan kille från svanberga kom och hämtade säkert 40kg, karet är väl fyllt med kanske 50-60kg nu, svårt att mäta upp riktigt hur mycket det är men det är bra mycket sten. Korallerna ser också väldigt lovande ut vad jag tycker, tyvärr fick inte alla plats :( Nu återstår bara lite mera vatten till sumpen så osmosen går för fullt nu. Så jag kan köra runt systemet för just nu är det lite för lite vatten för det tyvärr. men kanske klarar sig 1natt utan skummare?

post-4076-14468916476284_thumb.jpg

post-4076-14468916476415_thumb.jpg

post-4076-14468916476516_thumb.jpg

post-4076-14468916476677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ja endel får köpa små fraggar att börja med.. känns som att du inte behöver köpa så mycket mer koraller iallafall.. ser ut som att det har vart igång i typ 10 år med alla stora koraller.. du får lägga upp mer bilder sen när det har klarnat. tänk på att sätta en pump mot anemonen så den inget går iväg och bränner upp hela karet.. vore inte kul..

ja ska lägga upp nån bild ja me på det nya tänkte ja..

sen en bild på din sump vill ja ha också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nu läsa på massor om anemoner under tiden vattnet klarnar. Det är inte ett lätt djur även om jag vet att förra ägaren fick denna att sitta still på samma ställe.

Du ser ut att ha ett kar som är välfyllt nu!

jajamen, ska läsa massor angående denna, han sa att man kunde rikta pump emot den så satt den stilla, än så länge har den inte rört sig. Skoja inte att det blev välfyllt.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Rickard !

Kom ihåg kolen...

// Johan

visst blev det hyffsat? var lite trix att bygga revet men gick bra. Krabban hade gått ifrån stenen och låg lös i friggolådan när jag kom hem *ryser* den är just nu nere i sumpen och går runt där :) Jajamen, slängde i kol, tror det blev ca 1kg, har det just nu uppe i karet som du kanske ser på bilderna, pga att det blev lite lite vatten i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...