Gå till innehåll

Stylo pocci glow!


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Tjena var inne o köpte lite spår ämnen Aoch K och fick syn på Stylo pocci glow o köpte en sån oxå tänkte bara höra mig för lite innan jag börjar använda det!

finns det några biverkningar med att använda det här preparatet?

och hur bör jag använda det för bästa effekt?

mina koraller är lite färglösa och utav den anledningen köpte jag det! mvh Coralkiller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stylo pocciglow har en Zooxanthelle begränsande funktion förutom att den påverkar pocciolioporinet i Seratiopora, Poccioliopora samt Sthylopora. Pocciolioporinet är det rosa i dessa.

För bäst resultat dosera max 1 droppe / 100 Liter i 10 dagar ta paus i 3 veckor och upprepa.

Mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stylo pocciglow har en Zooxanthelle begränsande funktion förutom att den påverkar pocciolioporinet i Seratiopora, Poccioliopora samt Sthylopora. Pocciolioporinet är det rosa i dessa.

För bäst resultat dosera max 1 droppe / 100 Liter i 10 dagar ta paus i 3 veckor och upprepa.

Mvh

Ted

så för mig som har 215 liter plus 50 liter sump ska ta 2 droppar varju dag i 10 dagar har jag fattat rätt nu? mvh Coralkiller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pocciglow är bra mot rosa ja.

"

Especially for Seriatopora, Stylopora and Poccilopora. Regulates the density of zooxanthellae in Pocillopora, Stylopora and Seriatopora. Supports a natural and strong color formation. Recommended in any tank system.

With a daily dosing you will be surprised from your coral coloration.

Dose as long as the tissue is colored again. Then stop dosing until coloration is getting less.

Dosing: 1 drop per 100L/25gallons/day"

ang grönt, vet inte riktigt, detta kan säkert Tedb oxå svara på. Men jag skulle gissa på

AMINOACID CONCENTRATE LPS ifrån Korallenzucht. men vågar inte svära på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg skillnad på min Stylopora med stylopocciglow, så helt overksam är den inte.

Dock vill jag nog påstå att man bör ha lågt näringsvärde i burken innan man sätter igång, annars blir det inte samma effekt...

vad innebär lågt näringsvärde??

vad är det o hur mäter jag det? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad innebär lågt näringsvärde??

vad är det o hur mäter jag det? mvh Jerry

Utan att vara expert på korallakvarier, så är låga näringsvärden att ha så lite som möjligt av nitrat (NO3) och fosfat (PO4). Värdena ska nog vara snudd på omätbara, misstänker jag. Köp Salifert-test, de är populära.

Om jag är helt ute och cyklar får nån mer kunnig person gärna tala mig till rätta :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med lågt näringsvärde så brukar man mena lågt Nitrat och Fosfat.

Jag vill påstå att Stylopocciglow fungerar även om man har högre näringsvärden då Stylopocciglow reducerar Zooxanthelle vilket man vid högre näringsvärden oftast har fler av men de går givetvis också att reducera.

Mäter näringsvärden gör du med tester. Vad Fosfater och Nitrater är finns det mängder med info om på detta forum och i akvarieböcker. Det är nog en förutsättning för att klara av att ha koraller med färg att lära sig något om det. Jag tror att det finns en hel del förklarat i artiklarna på forumet. Kika där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att vara expert på korallakvarier, så är låga näringsvärden att ha så lite som möjligt av nitrat (NO3) och fosfat (PO4). Värdena ska nog vara snudd på omätbara, misstänker jag. Köp Salifert-test, de är populära.

Om jag är helt ute och cyklar får nån mer kunnig person gärna tala mig till rätta :ler:

Salifet är inte att rekomendera när det gäller att mäta fosfat, då bör man satsa på ett av dom dyrare testen. Salifert visar 0 när det fortfarande finns en hel del fosfat, prova Deltec/Rowa testet eller Macherey-nagel så kommer du närmare sanningen.

Deras nitrat test är inte så optimalt heller, men nitrat är inte så lätt att mäta enligt dom lärda skulle dock tippa på att Macherey-nagel kommer hyfsat nära.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill påstå att Stylopocciglow fungerar även om man har högre näringsvärden då Stylopocciglow reducerar Zooxanthelle vilket man vid högre näringsvärden oftast har fler av men de går givetvis också att reducera.

Vad jag borde fyllt i är att har man ett bra utgångsvärde med korallen (den är inte bajsbrun) och att man har låga näringsvärden, ja då behöver man inte ta i för kung och fosterland med preparatet heller. Men du menar att det skulle fungera ändå, bara att man måste ta i "med kung och fosterland"?

(Jag har inte läst någonting om doseringen vid dålig utgångsförutsättning, så därför min fråga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag borde fyllt i är att har man ett bra utgångsvärde med korallen (den är inte bajsbrun) och att man har låga näringsvärden, ja då behöver man inte ta i för kung och fosterland med preparatet heller. Men du menar att det skulle fungera ändå, bara att man måste ta i "med kung och fosterland"?

(Jag har inte läst någonting om doseringen vid dålig utgångsförutsättning, så därför min fråga)

Ja ungefär så. Men jag skulle nog rekomendera att dosera under längre tid istället. Alltså samma dos fast fler än 10 dagar. Man ska också tänka på att berika sitt kar med mer foder i vattenmängden när man begränsar Zooxhantellerna.

Oveb din Stylopora ser väldigt fin ut. Men jag vågar påstå att den kunde sett ännu bättre ut även utan blåljus. Du skall nog även se till att lyfta upp den från botten eftersom det ser ut som du har lite vävnadsförlust nerifrån och din sandbädd ser ut att lämna lite "skit". Jag har sett i din blogg att du har en Pocciliopora damicornis i mitten av karet även denna går att få riktigt fin färg på. Angånde dyra preparat så tycker jag själv att stylopocciglow är rätt billigt faktiskt. 50 ml kostar ju 210 :- 1 ml är ungefär 16 droppar. Vilket innebär att man har ca 800 droppar i en flaska. Har man som i ditt fall endast ca 400 liter akvarievatten så innebär det att en doserings period är ca 40 droppar. Då har du till 20 doserings perioder med 21 dagars mellanrum. Man ska också ha i åtanke att det finns perioder då man med sitt akvaristiska öga bedömmer att tillsats inte är nödvändig och man helt enkelt väntar med att dosera. Alltså räcker 210 kr till en ganska lång stund av att utvidga sina vyer inom akvaristiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ungefär så. Men jag skulle nog rekomendera att dosera under längre tid istället. Alltså samma dos fast fler än 10 dagar. Man ska också tänka på att berika sitt kar med mer foder i vattenmängden när man begränsar Zooxhantellerna.

Oveb din Stylopora ser väldigt fin ut. Men jag vågar påstå att den kunde sett ännu bättre ut även utan blåljus. Du skall nog även se till att lyfta upp den från botten eftersom det ser ut som du har lite vävnadsförlust nerifrån och din sandbädd ser ut att lämna lite "skit". Jag har sett i din blogg att du har en Pocciliopora damicornis i mitten av karet även denna går att få riktigt fin färg på. Angånde dyra preparat så tycker jag själv att stylopocciglow är rätt billigt faktiskt. 50 ml kostar ju 210 :- 1 ml är ungefär 16 droppar. Vilket innebär att man har ca 800 droppar i en flaska. Har man som i ditt fall endast ca 400 liter akvarievatten så innebär det att en doserings period är ca 40 droppar. Då har du till 20 doserings perioder med 21 dagars mellanrum. Man ska också ha i åtanke att det finns perioder då man med sitt akvaristiska öga bedömmer att tillsats inte är nödvändig och man helt enkelt väntar med att dosera. Alltså räcker 210 kr till en ganska lång stund av att utvidga sina vyer inom akvaristiken.

Vill bara tilllägga att det finns väldigt mycket bra o billiga preparat på http://www.akvarieshop.se/

där kostar Stylopocci glow bara 150:- har bestält mycket där ifrån nu och dom har bra leveranstider och inget strul om du vill ändra ordern lite så dom rekomenderar jag starkt mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska tydligen inte nämna www.akvarieshop.se i forumet utan att det blir en massa osämja.

Vad gäller gröna färger på koraller så är det väl egentligen järn som brukar framhäva detta, men mitt råd är att titta på dom olika preparaten på tillverkarens hemsida och läsa dig fram. Korallen-Zucht har Iron-Concentrate som hjälper till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska tydligen inte nämna www.akvarieshop.se i forumet utan att det blir en massa osämja.

Vad gäller gröna färger på koraller så är det väl egentligen järn som brukar framhäva detta, men mitt råd är att titta på dom olika preparaten på tillverkarens hemsida och läsa dig fram. Korallen-Zucht har Iron-Concentrate som hjälper till.

ok tack för tippset! ska kolla det på en gång!

mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jerry och alla andra. Jag tror man måste lägga till att vad som är snyggt i mångt och mycket ändå är tycke och smak. Pocci Glowen tillsammans med några andra Korallenzucht produkter tunnar ut vävnaden på korallen så den ljusnar. Snyggt tycker många - men andra tycker om lite murrigare färger. Smaken är som b....

KUL ATT VI ÄR OLIKA!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jerry och alla andra. Jag tror man måste lägga till att vad som är snyggt i mångt och mycket ändå är tycke och smak. Pocci Glowen tillsammans med några andra Korallenzucht produkter tunnar ut vävnaden på korallen så den ljusnar. Snyggt tycker många - men andra tycker om lite murrigare färger. Smaken är som b....

KUL ATT VI ÄR OLIKA!

hej ja jag vill väl ha lite av båda så att säga jag vill ha det mörlila men ändå få det här riktigt lysande gröna o rosa! vet ej om den kombinationen är möjlig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ja jag vill väl ha lite av båda så att säga jag vill ha det mörlila men ändå få det här riktigt lysande gröna o rosa! vet ej om den kombinationen är möjlig?

Nja, du får nog välja mellan mörklila och rosa... eller något mitt emellan.

Grönt brukar man få fram med järntillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...