Gå till innehåll

redsea saltet´s kvalitet??


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Red Sea:saltet finns i två kvaliteer - ett normalt med lägre kalcium och ett i "pro" utförande. Har erfarenhet av Pro-varianten och det är det bästa salt jag haft men är svårt att få tag på i Sverige. Red sea:s salter är av samma typ som D&D, det vill säga grunden är intorkat havsvatten som fått en tillsättning av de ämnen som minska vid indunstningen.

MVH Lasse

PS Det är som Laggerman säger meningslöst att nämna vad salterna kostar eftersom det faktiskt varierar mellan olika landsdelar och handlare - och det ordentligt. Det har inget med "prisförbud" att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer sådär - inget går upp i luften men när avdunstningen medför att saltkoncentrationen ökar så fälls olika ämnen ut - bland annat då kalcium, magnesium och karbonater. Detta är den främsta orsaken till att du inte kan gå och köpa vanligt havssalt och använda detta.

Hur Red Sea:s salt tillverkas så vill jag bara hänvisa till detta

http://www.redseafish.com]Red Sea offers a premium sea salt mixture based on natural sea salt harvested from the waters of the exotic Red Sea by solar evaporation techniques. Red Sea Salt is enriched with other refined minerals to faithfully replicate natural seawater for your aquarium.

"solar evaporation techniques" betyder - åtminstone vad jag vet - avdunstning på svenska och ca 87 % av innehållet utgörs av den naturliga saltblandningen..

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha detta är ju urlöjligt! får man inte äns nämna priser längre!!

Jo, men precis som Lasse skriver så kan man få en hel del varierande svar, därför skrev jag som jag skrev. Jag kunde också ställt en motfråga; "-Hur långt är ett snöre?" Hade du blivit klokare av det? Antagligen inte.

Red Sea:saltet finns i två kvaliteer - ett normalt med lägre kalcium och ett i "pro" utförande. Har erfarenhet av Pro-varianten och det är det bästa salt jag haft men är svårt att få tag på i Sverige. Red sea:s salter är av samma typ som D&D, det vill säga grunden är intorkat havsvatten som fått en tillsättning av de ämnen som minska vid indunstningen.

MVH Lasse

PS Det är som Laggerman säger meningslöst att nämna vad salterna kostar eftersom det faktiskt varierar mellan olika landsdelar och handlare - och det ordentligt. Det har inget med "prisförbud" att göra.

Det du skriver Lasse om deras Pro-variant har jag också hört från annat håll, att det höll alla värden prefekt. Det tråkiga är väl att det bara medföljer om man köper det till ett RSM tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Jag kör med red sea pro köpte det i tyskland 2 st 22 kiloshinkar.

Det är det bästa jag använt har en D&D 7 kilos med men det tar nog ett tag innan jag nallar på den *L*........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga Red sea saltet är ett sådant som är anpassat till kranvatten av europeisk typ, dvs sådant vatten som innehåller både kalcium, magnesium och karbonater och därför går det inte att hålla lika bra halter av dessa ämnen om man använder RO eller mjukt svenskt vatten. De flesta tillverkare har ett standardsalt av denna typ och de fungerar utmärkt i vatten av Uppsala typ (och i andra platser i Sverige där man har en totalhårdet på mellan 12 - 20 tyska hårdhetsgrader typ)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då måste jag se om jag kan skrämma fram lite redsea pro salt! men annars då om jag skulle tillföra spårämnen själv i det här redsea saltet skulle det resultera i lika bra vatten som om jag gjorde vatten byten med redsea pro saltet? har nämligen köpt k-elements a-elements från tropic marine därför undrar jag om jag uppnår samma vatten kvalitet på det här sättet?? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått tag på Redsea pro salt nu till jävligt bra pris! så den löna sig att leta lite!

så om nån är ute efter att få tag i det saltet kan ni ju skicka ett medelande till mig så säger jag vilken affär det är för det blir väl krig som vanligt om jag skriver här vart jag hitta det! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...