Gå till innehåll

Laggemans 700 liter Deltec


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Inte mycket nytt att rapportera, ska se ifall jag tar mig själv i kragen till helgen och gör ett vattenbyte på 15%.

Har skaffat en tunna med H2Ocean salt för att testa och jämföra mot mitt förra, Reef Crystals och se ifall magnesiumet håller sig uppe.

Ifall någon har begagnad sten att avvara så är jag intresserad, allt mellan 10-20kg.

Så fort jag får i mer sten så kan jag börja placera ut fraggarna ordentligt och söka efter nya fraggar.

Nästa steg sen blir att titta över belysningen, den är på tok för klen, ska i fler rör, eventuellt om jag hittar en 2x250W + T5 för ett bra pris. Men det får bli ett senare bekymmer. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite bilder igår när ljuset släcktes, hittade en macroalg som var väldigt läcker.

Den hade lysande orange prickar på mörkröd botten.

post-1377-14468916640942_thumb.jpg

I vanligt dagsljus ser den ut så här:

post-1377-14468916641167_thumb.jpg

Sen en liten bild på min gröna (?) flakväxande Montipora som har börjat växa uppåt på själva fästet.

post-1377-14468916641396_thumb.jpg

Har hittat en säljare av levande sten, men jag ska hämta stenen så fort den har blivit fri från alger som säljaren ville ha bort först, så det får vänta tills det är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stör du dig inte på dessa här tand ränderna i bakgrunden?

attachment.php?attachmentid=27744&d=1226699345

De syntest mest i början, men nu när det har växt på lite alger av olika slag så syns det inte så tydligt. :)

Snyggt! lite kul bygge faktiskt. kommer bli grymt när det är färdigväxt :)

Tack Ricke! Jag skyndar långsamt som sagt, det får ta sin tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
De syntest mest i början, men nu när det har växt på lite alger av olika slag så syns det inte så tydligt.
Fragga en Montipora i ett par tusen bitar (eller flera) och smäll ut överallt där. Det tar ett tag, men sen syns garanterat inga ränder, och du kommer ha den coolaste bakgrunden nånsin. (du riskerar att behöva beskära den uppeifrån och ner för att de inte ska stjäla allt ljuset från varandra dock ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update här nu tycker jag borde vara självklart.!

mch manne

Kommer snart, har ju varit upptagen i helgen med annat, det borde du om någon veta om. ;)

Fragga en Montipora i ett par tusen bitar (eller flera) och smäll ut överallt där. Det tar ett tag, men sen syns garanterat inga ränder, och du kommer ha den coolaste bakgrunden nånsin. (du riskerar att behöva beskära den uppeifrån och ner för att de inte ska stjäla allt ljuset från varandra dock ;- )

B!

Hehe bra förslag Björn, jag har faktiskt monterat ut bitar av grön flakväxande monti på ett par ställen, men dock inte så det kommer täcka hela bakgrunden. Men det kommer att få växa fritt av knappar, skivor, och annat, kommer inte bry mig om det på den biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev för 4 veckor sedan så har jag en makroalg, Corallinales sp., som kommit upp från ingenstans, verkligen kul när man med samma gamla sten får upp något helt nytt i burken. :)

Här är en bild på hur den ser ut i dag.

post-1377-14468916827823_thumb.jpg

En liten bild på ett par knappar jag hämtade hos Manne härom veckan, de har fått hamna på bakgrunden, där kan de få sprida sig bäst de vill.

post-1377-14468916828017_thumb.jpg

Har även fått ett par frågor om en bild på mitt sprinklerfilter, så här kommer en på den:

post-1377-14468916828201_thumb.jpg

Och sedan en bild på en liten modifikation jag gjorde på skummaren, jag satte helt enkelt en 90 graders böj på utloppet, detta förhindrar 95% av de fåtalet bubblor som följer med ut i sumpen från skummaren att åka ut numera, och med den bubbelfällan av blå filtervadd som kommer innan returutloppet från sumpen så är det inga mikrobubblor i karet.

post-1377-14468916828385_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Michael, jag hoppas den växer sig riktigt stor så småningom, gillar den verkligen. :)

Jag har börjat dra igång ett mindre T5-bygge, kommer använda mig utav 6x54W i en egenbyggd ramp med måsvingereflektorer. Bilder på detta kommer så fort jag börjat tillverka delarna som skall till, har ju en fin maskin på jobbet som ska stansa ut hål och så, sen ska den lackeras i vår verkstad innan den kommer upp. :) Måtten kommer bli ca 120x48cm. den kommer sedan placeras innanför min 4x80W ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just satt igång ett förberedande vattenbyte, har ett 200-liters kar med vatten och H2Ocean salt på blandning. Blev 80 liter till o börja med, sen var osmosvattnet slut, har satt igång den också, så jag har lite till o blanda upp imorrn.

Min carpetanemon fick häromdagen för sig att flytta på sig, rakt in i en av mina Seiopumpar, den överlevde dock, och inget i karet ser ut att ha tagit stryk, men jag kör med kol för säkerhets skull.

Den som förut var stor som en pizzatalrik är nu som en barntallrik ungefär, inte så snygg, men den är jämt naggad i kanten kan man säga. Clownerna är förlåtande och är snälla vid den, invaderar den inte lika aggresivt som förut, ibland kunde man knappt se hanen när han burrade ner sig i munnen på anemonen.

Lite fraggar av mina stjärnpolyper och skivanemoner är på gång att byta ägare, sen kommer det snart i mer sten så jag kan höja mitt rev och fästa korallerna lite mer permanent.

Ska bli intressnt o se om det nya saltet kommer att vara så bra som det skrivs, och ifall det har några uppenbara positiva effekter i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var lite större än den är nu, så ungefär mitt emellan.

Har sålt av lite fraggar och är på gång med en ny ramp nu som sagt. Har lämnat en ritning på delarna till en kille på jobb som ritar in dem i ett program som sedan skickar över ritningen till en maskin som stansar ut alla hål i förväg. :)

Bara till o skruva ihop den till slut, om allt är rätt ritat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy,

Stort tack för besöket och fraggarna, det var stora fraggar, jag skämdes när jag kom hem och såg vad jag betalat för, what goes around comes around - får jag möjlighet återgäldar jag, berättade för bengt på marinakvariet om ditt deltec, han trodde det inte (om inget så var han chockad).

vet du hur många deltec i den storleken det finns i sverige, känner du till fler?

Jag bifogar en bild här på hur det ser ut hemma hos mig, skivorna ligger ned till vänster, mjukisen ned till höger och rörkorallen höger om montiporan.

min elegans eremit var framme och grävde under mjukisen innan bilden togs, så den drog ihop sig, annars så rörkorallen är halva ute, jag hoppas att hela går ut imorgon.

Peter

post-4058-14468916846558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...