Gå till innehåll

Laggemans 700 liter Deltec


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har just suttit och kollat på 2 timmar Youtube-film rån lafishguy. :) Väldigt många videos med mycket intressanta akvarier.

Kom på att jag kunde lägga upp lite bilder på karet också, var ett tag sedan nu.

Bilderna är en blandad kompott på innehållet och ett par bilder på den uppkomma cyanoblomningen.

post-1377-14468917594976_thumb.jpg

post-1377-14468917595164_thumb.jpg

post-1377-14468917595392_thumb.jpg

post-1377-14468917595637_thumb.jpg

post-1377-14468917595978_thumb.jpg

post-1377-14468917596176_thumb.jpg

post-1377-14468917596448_thumb.jpg

post-1377-14468917596654_thumb.jpg

post-1377-14468917596858_thumb.jpg

Här kommer den där helbilden som jag hållt undan länge nu. :)

post-1377-14468917597054_thumb.jpg

Tanken är att jag ska göra om en del i karet, bygga om en del med stenen, ta bort en del av mjukkorallerna och kanske köra en kur med redslime remover.

man måste ju ha något att göra på semestern om 2 veckor. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också inflika att jag i stort sett inte hade problem med några problemalger när jag hade KH-värde på ca 12 i min gamla kub.

Nä, jag har också observerat liknande, när jag kör KH 10-12 så får jag kanske på sin höjd lite gröna alger på rutan, men inte mer än att jag får skrapa en gång varannan, var tredje vecka.. Vet inte om det beror på KH-t eller om det beror på att PH ligger lite högre då, eller beror på nån annan jobbig kemi-grej.

Men, mitt lilla kar, AN 37L, det är lite roligare, för där växer det lite allt möjligt skit stundom, och där kan vattenparametrarna svänga rätt snabbt om jag inte är försiktig med doseringar.. Det växer helt klart mycket skit vid låga KH, så jag kör lite högre KH nu ett tag för att se, men, jag vet inte, tycker att det landar mycket skit på bottnen i det karet, svårt att bestämma mig om det är en utfällning eller bara deutritus.. Ingenting dör eller mår dåligt, det är bara en strid mellan gröna, bruna, röda, lila, vinröda alger..

Jag ser att du har handlat flitigt sen jag var hos dig, Trevligt trevligt,

mVh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just suttit och kollat på 2 timmar Youtube-film rån lafishguy. :) Väldigt många videos med mycket intressanta akvarier.

Kom på att jag kunde lägga upp lite bilder på karet också, var ett tag sedan nu.

Bilderna är en blandad kompott på innehållet och ett par bilder på den uppkomma cyanoblomningen.

[ATTACH]34687[/ATTACH]

[ATTACH]34688[/ATTACH]

[ATTACH]34689[/ATTACH]

[ATTACH]34690[/ATTACH]

[ATTACH]34691[/ATTACH]

[ATTACH]34692[/ATTACH]

[ATTACH]34693[/ATTACH]

[ATTACH]34694[/ATTACH]

[ATTACH]34695[/ATTACH]

Här kommer den där helbilden som jag hållt undan länge nu. :)

[ATTACH]34696[/ATTACH]

Tanken är att jag ska göra om en del i karet, bygga om en del med stenen, ta bort en del av mjukkorallerna och kanske köra en kur med redslime remover.

man måste ju ha något att göra på semestern om 2 veckor. :)

Test Collospongia Auris!! vasinnigt effektivt mot slime (i alla fall i min burk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förresten börjat fundera på om det är dinoflagelater istället för cyano, det är ju lätt att bara ge det ett namn så fort det kommer upp något slemmigt i karet, men jag var inne på Reeflex och hittade denna sidan: http://se.reeflex.net/tiere/2150_Chrysophyceen_..htm

och det är mycket likt det som är i mitt kar.

Hur som helst så ska det i kalkvatten snart, då jag bestämt mig för att få ihop en lite kalkvattensmixer och koppla in i karet.

Läste i en gammal tråd att det rekommenderas en sjöhare för detta problem också som rent naturligt bekämpningsmedel, så vi får se om det kommer en sådan så småningom eller om kalkvattnet kan hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst om dina uttalanden om denna förut, och nu när jag googlade på bilder på den så tror jag att jag vet var jag kan få tag på sådan. Får se ifall de har den kvar i morgon efter jobb. :)

Spännande om du testar. I värsta fall får du en vacker och intressant ny invånare i burken. Oroa dig inte, den växer inte så fort och blir den för stor är det bara att bryta av bitar och slänga. Viktigt bara att den inte exponeras för luft. Gas i kanalsystemen gör att den drabbas av nekros. Har misslyckats en gång själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Marcus, håller på med ett 100-liters vattenbyte just nu, ska se om det kan hjälpa lite.

Jag har haft fullt upp med allt möjligt efter jobb de senaste dagarna, men det börjar som sagt närma sig lite semester, så då kan vi säkert ta en dag när jag är hemma och fixar med huset. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint akvarium ser välvuxet ut.

Tack! :) Men jag är på väg att rensa ut lite mjukisar som växer för mycket för min smak, en av två stenar med stora skivor tex ska få nytt hem hos Loay i Malmö, sen ska revet byggas om under semestern, förhoppningsvis med hjälp från Manne, ifall han giter ta sig ner, han har så mycket o göra nu för tiden. ;)

Funderar på o köra en kur med FaunaMarin Ultra Algae X också, för att bli kvitt mina dinosar.

Någon som har erfarenheter av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten update om läget just nu. Kuren med AlgeaX gav inget resultat, och så här i efterhand skulle jag kanske kört med dubbel dos som Jupiter här på guiden gjort med lyckat resultat.

Ikväll kommer jag att sätta upp mitt 200-liters kar som en lite temporär lösning då jag ska göra om i det stora.

All sand ska ut, bakgrunden rivas och stenen ska i en 200-liters tunna med värmare och cirkulation förutom det som jag stoppar i 200-liters karet för fiskarnas skull.

Jag har nog inte varit så här nere vad gäller karet sen jag började med saltvatten och ibland känns det lättare o bara ge upp. Men så kul ska vi inte ha det, utan jag tar det ett steg i taget. Det första sker alltså ikväll, och om jag kommer till den slutsatsen att jag inte känner allt för starkt för karet när det är rent och tomt så kommer det ut på annons.

Men det blir inte 200-liters karet isf, utan en kubformad historia jag håller på att ta in pris på, och än så länge ser det bra ut prismässigt. Storleken blir isf på ca 400 liters visningsdel och 120 liter sump. Men allt är som sagt inte avgjort, och jag kanske får en nytändning om en vecka eller så. Under tiden kommer jag ha alla koraller och fiskarna som finns kvar i mitt 200-liters som sagt, det lär vara fullt tillräckligt ett tag framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang, jag vet inte vad det är som gjort att det plötsligt kom, men ett snabbt fall i fosfat i samband med den kanske är boven, jag vet ärligt talat inte.

Det lite roliga är att det inte sitter speciellt mycket dinos på själva Ardex'en, utan på sten och sand och pumpar i karet. Korallerna blir överväxta till viss del de med, så man får ta och "spola" av dem med jämna mellanrum med en pump.

Bakgrunden kommer lossna rätt så enkelt om jag förstått det rätt. Jag limmade allt med karet liggandes på bakrutan, men ett par små flikar av ardex har redan lossnat, ca 5x3cm ungefär på två ställen. Det sitter sten som sitter fast i bakgrunden och sen är stöttande mot bottenglaset, som hjälper till o hålla upp det på plats ifall det hade blivit för tungt för att hålla uppe av sig själv.

Jag har satt en del knappar och annat på bakgrunden som jag kommer få ta med sen, men det är så små bitar så det ska inte göra något, annars kommer bakgrund med sand att åka på tippen. Tyvärr, var väldigt nöjd med det hela faktiskt.

Nu får vi se vad som händer, blir det så att jag säljer karet så har jag ett nytt projekt på G med optiwhite och skåp i massiv ek... Aldrig står planerna still! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

ja det var trist att du får ge upp, jag vet att det tog starkt på mitt tålamod med kändes så kul att bara behandla och rensa alger. men ett tu tre så började det försvinna då fick jag upp humöret igen. nu använde jag mig av algenex och inte den du testade men det är troligen samma sak.

har en fråga med dina turbosnäckor överlever dom eller dör dom när dom ätit av dina alger? Mina dog iaf köpte 25st i tidigt skede av algproblemet och koppade in dom efter alla regler men alla var döda efter 1 vecka.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter.

Jag har endast en snäcka som är rätt stor, den äter inte av de algerna tyvärr vad jag kan se, utan håller sig undan den belysta ytan och har klarat sig utan problem.

Däremot så klarade sig inte sjögurkan så länge, utan tappade huden runt huvudet och började gå bakåt över kroppen så jag tog bort den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ännu en liten update om läget.

Som det ser ut nu så kommer jag att skicka detta karet vidare till Norge, om köparen och jag bara kommer överens om alla detaljer runt det hela. Jag är helt övertygad om att vi kommer få se det här igen så småningom, fast då med en annan ägare vid rodret. ;)

Om allt går i lås så blir det för min del ett nytt kar, planen är en kub på 80x80x65 i optiwhite på de tre framrutorna. Skåpet kommer bli antingen en svetsad ställning eller en byggd på delar likt de som används till aluställningar, fast i förzinkad plåt som kommer att lackeras.

Skåpet kommer kläs med 16mm ekskivor och vara öppningsbart på 3 sidor för att underlätta underhåll.

Tekniken kommer att vara samma som jag kör på nu i stort sett:

Hemmabygge skummare

Hemmabygge kalkmixer

Kalkreaktor Deltec PF600

Returpump Grundfos

2x Tunze 6085

1 eller 2x250W MH, får se vad som blir tillräckligt

Utöver detta funderar jag på att skaffa 3 eller 4x24W T5 för kompletterande blåljus, en på var sida av karet.

Allt detta förutsätter att jag får sålt karet som planen är. Det är mest danskar och norrmän som hört av sig ang. karet, vilket är lite kul tycker jag. :)

Stenen ligger nu i en tunna med enbart cirkulation och värmare, utan ljus. Upptäckte det igår när jag lyfte på locket och kollade bland stenen, någon skivanemon hade tydligen dött och det luktade inte hallon kan jag lova.

Ska ta upp stenen och byta vatten ikväll emellan allt rengörande av karet inför försäljningen.

På de stenar jag lagt ner i mitt temporära kar ser jag inga fulalger, vilket är väldigt skönt.

Däremot har min revhummer behagat o visa sig ett par gånger vid matning. Den ser man inte speciellt ofta, men förhoppningsvis ska jag kanske få någon glimt av den även i fortsättningen då jag planerar att bygga revet i nästa kar på bitar av pvc-rör som jag sätter en liten bit ovan sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...