Gå till innehåll

Polypbilder, closeup's , hur ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Tjo alla fotografer.!

har läst o läst ang vad man ska för prylar men blir inte klokare för det.!

sitter med en nikon d80 som jag är supernöjd med, ett vanligt kit objektiv 18-55 samt

ett 50/2,8 macro. nu undrar jag lite ang vilka prylar som krävs för att få till polypbilder och riktiga closeup's på fiskarna , vilken obektivlösning, ringar mm, kör min med.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ett (riktigt) makroobjektiv ger dig ju skala 1:1 på sensorn vid närgränsen. Vill du komma närmare än så kan du komplettera med mellanringar, som minskar närgränsen (och därmed också ökar avbildningsskalan). Då är det ju praktisk ju längre brännvidd man har på sitt makroobjektiv så det finns lite avstånd att kapa så att säga... Det är också praktiskt med en lös kraftfull blixt så man får ner exponeringstiden.

Här finns några av mina egna polypbilder:

http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok60.php#November10

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett (riktigt) makroobjektiv ger dig ju skala 1:1 på sensorn vid närgränsen. Vill du komma närmare än så kan du komplettera med mellanringar, som minskar närgränsen (och därmed också ökar avbildningsskalan). Då är det ju praktisk ju längre brännvidd man har på sitt makroobjektiv så det finns lite avstånd att kapa så att säga... Det är också praktiskt med en lös kraftfull blixt så man får ner exponeringstiden.

Här finns några av mina egna polypbilder:

http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok60.php#November10

hej.

har följt din logg länge nog för att inse att du vet hyfsat vad du gör..

men just dom bilderna du länkar till , vilket typ av objektiv m.m. har du änvänt för att lyckas

få dom så pass closeup , vet ju att det borde kunna vara runt 50-60cm mellan din kameraspegel

resp fotoobjektet i ditt akvarie.

men min nuvarande kunskap så inser jag följande tanke, macro tex 105 + ett antal mellanringar.

för att tex få till 2:1 istället.

men sen så kommer följande tanke, för att lyckas, vad är det optimala avståndet mellan kamera och motivet i ett sådant läge.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar följande inställningar:

Raw-format förståss

Stabilast möjliga stativ

Stå inte för nära

Ingen blixt (tycker det är hopplöst att få naturliga färger med)

f=max (eller åtminstone 20)

Om man vill köra med mellanring så använd högst 12mm

ISO=lägsta möjliga

Vitbalans=10kK

Justera sedan upp tiden så att bilden blir en aning underexponerad, det kan bli flera sekunder

Om polyperna rör sig och blir suddiga så stäng i första hand av pumparna, fungerar det inte ändå så juster f nedåt och förkorta slutartiden motsvarande.

Vid konverteringen i rawconvertern så lägg till skärpa och finjustera vitbalansen så att bilden liknar originalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men just dom bilderna du länkar till , vilket typ av objektiv m.m. har du änvänt för att lyckas få dom så pass closeup , vet ju att det borde kunna vara runt 50-60cm mellan din kameraspegel resp fotoobjektet i ditt akvarie.

De bilderna jag länkar till är tagna med ett 100mm macro (1:1) inga mellanringar (vad jag kan minnas), stativ och linsen nära och vinkelrätt mot glaset, nästan på närgränsen. 1/160 s och bländare 18. Lös blixt antingen rakt uppifrån eller fram snett uppifrån beroende på vilket som ger bäst färg. Exponeringskompensation efter behov. Om inga fiskar är med på bilden så tar jag gärna med självutlösare (på 2 sekunder) för att minska skakningsoskärpa, iallafall om jag använder något längre slutartid.

Gillar dina koraller 1538Moss! .Jag är ju nybörjare (på koraller, ej foto) så mina koraller var väl kanske inte så utfärgade och vackra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uh... Tedb? Var det på uppmaning, eller ett eget beslut? Jag tyckte det var ett bra produkttips, även om jag saknar användning för den.

B!

Anledningen är att när jag själv skriver om produkter som mitt företag distribuerar så skall jag göra det i mitt företags tråd annars är det reklam på fel plats. Men om någon annan gör det tex som Laggeman var snäll o gjorde så är det helt ok. Jag vet inte hur det är på www.minirevet.se men jag tror det är ungefär samma regler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt bra bild. Jag får åka förbi fotobutiken o köpa mej ett macro tror jag. Va duktiga ni är.

Va ska man köpa för macro objektiv till en D50 Nikon ?

Ted jag kör med ett Nikon AF-S VR Macro 105/2.8G IF-ED både över och under ytan, känns som det är mycket svårare att fota i ett kar än under ytan.

Var lite fräck och la med en länk på hur det ser ut utan för karet. det mesta är taget med det objektivet.

http://mborg.se/Caribien07/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted jag kör med ett Nikon AF-S VR Macro 105/2.8G IF-ED både över och under ytan, känns som det är mycket svårare att fota i ett kar än under ytan.

[snip]

Håller med!!!!!

Har iofs aldrig använt digitalkamera under vatten, men har till dags dato aldrig lyckats ta en bild i karet som jag varit nöjd med.

Kör själv med Nikkor 105 och 60. Dock lite äldre objektiv (men inte sämre för det). Vet ej om man måste köpa Nikonobjektiv, men 105mm är trevligt för macro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...